Opgelost Beeldverhouding aanpassen

7 dec 2019
30
5
6
57
Beste,

Wat is de beste en snelste methode om series en films te kijken zonder zwarte balken boven en onder?
Ik heb de standaard oplossing 'uitrekken naar 16:9' geprobeerd, maar dan worden opeens alle mensen een stuk langer...
Met inzoomen krijg ik rechts een verwrongen beeld, alsof het hele stuk 'in de war'is.
Wat moet ik doen? of kijken we allemaal naar zwarte balken? ;-)

Ik gebruik Kodi in Nvidia Shield Pro met de standaard skin, zonder add-ons...
Aangesloten op Samsung 4K tv, en deze verbonden aan een surround versterker...
En bekijk series en films via een thuisnetwerk..

Alvast bedankt voor de reactie,

Paul
 
Jawel, maar het lijkt me zinvol eerst eens uit te zoeken wat de oorzaak is van die smalle wazige strook aan de rechterkant?
Zoals eerder aangehaald zou het best kunnen dat de instellingen van de TV tegenwerken met die zijn ingesteld in Kodi.
Het zou best kunnen zijn dat die TV al "vreemd" staat ingesteld? Dat compenseer je niet met een "correctie"- instelling in Kodi, of andersom.
Zomaar over en weer wat instellingen veranderen brengt je verder van huis dan nodig.

Het basis vertrekpunt is eigenlijk toch dat een TV zo optimaal mogelijk staat ingesteld voor normale "HD" TV-programma's / kanalen.
Mogelijk al in combinatie met een TV-ontvanger van een internet provider die je al inzet, dat die 100% zijn gevuld.
Idem de basis-instellingen van de media-box zelf die wordt ingezet, zodat de standaard menu's van een OS, een TV-beeld voor 100% vullen.
Als laatste eigenlijk pas de instellingen in Kodi om op individuele basis per film dat mogelijk nog bij te stellen.

En dan nog eens een keer fatsoenlijk bronmateriaal gebruiken.
Niet van een of ander vage herkomst waarbij je maar moet afwachten wat er tussendoor allemaal "vreemd" aan is geconverteerd.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst excuus dat ik dacht dat dit draadje open bleef staan..

Een beetje door Babylonia (sorry) lopen er twee mogelijke oplossingen door elkaar waarvan er eentje niet werkt:
1) Namelijk zoomen met de (in dit geval Samsung) TV.
Die neemt namelijk alles, dus ook de losse subs mee.. En om dan te compenseren met de ondertitel instelling lijkt me wat omslachtig...
Want het moet dan allemaal ook weer terug...
(Dan liever een avondje naar zwarte balken kijken ;-)

2) Zoomen met de Mediaspeler Shield, en dus Kodi, is wel een mogelijkheid omdat het losse srt bestand origineel in beeld blijft...
Echter krijg ik zoals gezegd een blur (rechts in beeld) bij 4K..
Ik denk dat ik helaas 4K films in beeldformaat 3840 x 2160 aan mij voorbij moet laten gaan.
Want die blur blijft, en dan kijk ik liever 1080..
(verbaasd me trouwens dat ik schijnbaar de enige ben die niet naar balken boven en beneden wil kijken.., maar goed..)

Groeten,

Paul
Post automatically merged:

dat probleem heb ik dus niet?/staat de kodi wel op 4k
Staat de Kodi wel op 4K??? Waar?
Update: Kodi staat op 4K...

Update 2:
Dit is een 1920 X808:
Geeft ook een blur bij zoomen:
You must be registered for see images attach


Dit wordt nu toch wel een dingetje...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik denk te zien is dat het beeld op zichzelf niet inzoomt,
maar een smal randje pixels aan de rechterkant alleen over een gedeelte rechts worden uitgesmeerd.

Je zou eens een andere media-player app kunnen proberen met inzoom mogelijkheden of je daar het probleem ook hebt.
Om te zien of het een algemeen probleem is, of alleen een probleem met Kodi.
Indien in een andere player geen probleem, lijkt het erop dat mogelijk wat programmacode binnen Kodi corrupt is geworden.
Dan zou je Kodi er volledig af moeten halen, en opnieuw beginnen. Wordt wel een dingetje als je diverse add-ons gebruikt e.d.
 
Wat ik denk te zien is dat het beeld op zichzelf niet inzoomt,
maar een smal randje pixels aan de rechterkant alleen over een gedeelte rechts worden uitgesmeerd.

Je zou eens een andere media-player app kunnen proberen met inzoom mogelijkheden of je daar het probleem ook hebt.
Om te zien of het een algemeen probleem is, of alleen een probleem met Kodi.
Indien in een andere player geen probleem, lijkt het erop dat mogelijk wat programmacode binnen Kodi corrupt is geworden.
Dan zou je Kodi er volledig af moeten halen, en opnieuw beginnen. Wordt wel een dingetje als je diverse add-ons gebruikt e.d.

Dank je wel voor de reactie.
Dat lijkt me een goed advies om te proberen, maar dat heeft wel wat dagen nodig voordat ik daar tijd voor heb.
Ik heb nog geen add-ons geïnstalleerd, dus beide opties zijn geen probleem.
(Als het beeld okay is wil ik me daar (add-ons) in gaan verdiepen, ik kom van 10 jaar Mede8er...)
 
Laatst bewerkt:
VLC heeft daarbij alleen enkele vaste instellingen qua verhouding en bijv. 120% - 150%

MX Player kent daarbij tevens een instelling van een "aangepaste" instelling, wat met + - in stapjes gaat.
(Kan even duren voordat een film wordt afgespeeld. Mogelijk wordt een grote buffer geladen??).

Beide apps worden bij mij zonder vreemde effecten vergroot getoond.
 
Ik heb het met VLC Player geprobeerd en ik krijg daar rechts dezelfde blur...
Dus het ligt aan de Shield Pro.. (instellingen?)

Is nu het advies rebooten of zo, of terug naar de winkel?
What to do...?
 
Eerst toch eens naar de basis instellingen gaan van zowel de Shield, alsook de relatie met de instellingen van je TV.
(Ben daar zelf ook weer verder in gekomen ? ).

In mijn geval heb ik een Philips HD TV - 1920x1080
De instellingen van de TV heb ikzelf nu op "Niet geschaald" gezet (is feitelijk 1:1), en biedt dan een volledig sluitend beeld.
Eerder had ik die bijv. op "Auto-fill" staan, maar dan verspringt film beeldmateriaal wel eens als er erg veel zwartruimte om een beeld heen zit.
Nu niet, blijft alle netjes in verhouding.

Bij de Shield TV heb je in het hoofdmenu een optie om je schermbeeld te fijn afstemmen.

Apparaatvoorkeuren --------> Display & Sound --------> Advanced display settings --------> Adjust for overscan

Die instelling geeft 4 groene driehoekjes die tegen de "randen" van je TV beeldscherm zouden moeten lijnen.
Stel dat in eerste instantie zodanig in dat de "verticale" driehoekjes kloppen met onder en boven.

Het kan dan best zijn, dat het niet netjes links/rechts (of onder/boven) past.
Dan ga je naar het instelmenu van de TV. Daar kun je een beeld nog naar links of rechts verschuiven.
In de combinatie van die twee instellingen "verschuiven" in het menu van de TV, en "vergroten / verkleinen" met de Shield TV,
zou je een exacte match moeten kunnen maken. (Die instelling blijkt wonderwel ook exact te kloppen met mijn TV-ontvanger).

Met die instellingen heb ik verder dan geen problemen in het vergroten / inzoomen van filmbeeld binnen de Kodi applicatie,
of bijv. onder VLC.

Verder heb ik voor mezelf nog in het menu van de Shield TV de beeldfrequentie aangepast naar 59,940
(Films die op de halve frequentie draaien komen dan ook goed door). Mijn TV pikt die instelling kennelijk ook nog.
En onder Custom display mode --------> Filter bij resolution op de resolutie van mijn TV (1920x1080) ingeschakeld.
Filter by refresh rate op "none" gezet. (Is afhankelijk van de content).
Onder Filter by color space, deze zo hoog mogelijk gezet (12 bit).

Kan best zijn dat ik die specifieke instellingen m.b.t. color space e.d. nog moet bijstellen?
Moet daar eerst nog eens meer informatie m.b.t. de Shield over lezen.
Heb dat vanuit mijn achtergrond nu op deze waarden gezet, omdat dit het beste dynamische bereik overbrugt.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Lex
TV Instelling:
Als ik in default (standje 1) tijdens de film afspelen met de beeldscherm eigenschappen van de TV 'rommel' dan komt er geen verandering in de blur
(Ik kan de TV instelling zo instellen dat ik de bewuste 4K films direct al beeldvullend krijg, maar dan ook mét de blur..)

Shield Pro:
You must be registered for see images attach

Als ik in de bovenstaande instellingen het vinkje wijzig naar 1080P, dan heb ik nergens problemen meer mee, geen blur..(!):
Maar dat lijkt me niet de bedoeling.

De TV is een Philips 43PUS6503/12, staat op HDMI 3
En heeft deze specs:

You must be registered for see images attach

Specs die voor mij abacadabra zijn(want ik lees zowel 59.94 als 60 Hz...), maar deze geeft wel aan dat een hogere resolutie mogelijk is, toch?

Ik ga morgen nog wel even verder stoeien, maar zie graag commentaar.. (en bedankt zover voor alle hulp..)

UPDATE:
Geïnspireerd door mijn eigen foto (van de TV specs) heb ik voor HDMI 3 de Ultra HD instelling uitgezet:

You must be registered for see images attach

En dat werkt ook, geen blur bij zoomen..(!)
Maar wat betekent dit voor de beeldkwaliteit: Wel 4K or no 4K?
That's the question....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen 4K TV, dus kan dat om die reden niet instellen.
Met een 4K TV zoals in jou geval, kies je uiteraard wel de resolutie die daar bij hoort.

Afgezien van het wel of niet inzoomen, geef je geen enkele info over de basis instellingen en het afstemmen m.b.t. die overscan.
De 4 groene driehoekjes om het beeld af te stellen. Dat is de basis waar je mee zou moeten beginnen.
Pas daarna komen de andere opties aan bod.
 
Ik heb geen 4K TV, dus kan dat om die reden niet instellen.
Met een 4K TV zoals in jou geval, kies je uiteraard wel de resolutie die daar bij hoort.

Afgezien van het wel of niet inzoomen, geef je geen enkele info over de basis instellingen en het afstemmen m.b.t. die overscan.
De 4 groene driehoekjes om het beeld af te stellen. Dat is de basis waar je mee zou moeten beginnen.
Pas daarna komen de andere opties aan bod.

Ik heb dit niet benoemd omdat er bij de basisinstellingen geen rare dingen te zien zijn:
de 4 groene driehoekjes staan keurig tegen de rand aan...
Ik heb geen overscan...
 
OK.
M.b.t. je eigen foto van de TV specs staat daar specifiek tekst aangaande de indeling van het aangeleverde signaal.
- Optimaal voor: RGB 4:4:4 --- of --- YCbCR 4:4:4 / 4:2:2 / 4:2:0
- Standaard voor: YCbCR 4:2:0

Bij de NVIDIA Shield kun je in het menu onder Custom display mode
En dan onder Filter by color space, deze op de indeling zetten met wat er bij die hierboven genoemde indelingen hoort.
Alleen is dat in een wat verkorte vorm genoteerd.

Bij mij heb ik de keuze tussen:

- None
- RGB 8-bit Rec. 709
- YUV 422 12-bit Rec. 709 <------- kies dan die instelling
- YUV 444 8-bit Rec. 709

Misschien staan er bij aansluiting bij jou TV-type nog extra regels bij ?? als zijnde:
- RGB 12-bit Rec. 709
- YUV 444 12-bit Rec. 709

Als je dat als zodanig zo hoog mogelijk instelt in bit-diepte,
kun je dan "wel" de "Optimaal" instelling gebruiken zonder vervorming zoals getoond in je onderste foto?
Indien niet, probeer het dan met de "Standaard" instelling.
 
Laatst bewerkt:
Thanks!
Ik ga hier mee aan de slag zodra de kerstboom binnen is en de buitenverlichting hangt..!
(Anders krijg ik last met de baas.. (mijn vrouw ;-)
Post automatically merged:

- None
- RGB 8-bit Rec. 709
- YUV 422 12-bit Rec. 709 <------- kies dan die instelling
- YUV 444 8-bit Rec. 709

Misschien staan er bij aansluiting bij jou TV-type nog extra regels bij ?? als zijnde:
- RGB 12-bit Rec. 709
- YUV 444 12-bit Rec. 709

Als je dat als zodanig zo hoog mogelijk instelt in bit-diepte,
kun je dan "wel" de "Optimaal" instelling gebruiken zonder vervorming zoals getoond in je onderste foto?
Indien niet, probeer het dan met de "Standaard" instelling.

Ik ben er mee aan de slag gegaan, maar het gaf geen beter resultaat.
Ook heb ik voor de zekerheid een nieuwe HDMI kabel gekocht, je weet maar nooit.. Maar daar ligt het ook niet aan..

Ik ga nog even opnieuw stoeien met de besis instellingen, 'de vier hoekjes'
Het moet toch zo zijn dat als je voor 4K kiest, deze hoekjes bijna in het midden moeten zitten...(?)
Maar tot op heden staan deze hoekjes keurig waar ze horen...
Tot zo ver... Helaas...
(@LeX : de lichtjes branden...;-)
Post automatically merged:

Ik ben verder aan het kijken, maar het schiet niet op..
Voordeel van de Shield Pro/Kodi is dat nu wel 4K films kan krijgen, en deze gewoon in 1080 kan bekijken.... :-(

Ik heb deze instellings uitgangspunten van de TV:
You must be registered for see images attach

Die geeft duidelijk 60hz aan, 444
Als ik deze instellingen overneem in Shield:
You must be registered for see images attach


En deze:
You must be registered for see images attach


Dan heb ik wel beeld, maar als ik naar 59,94 Hz ga is het vloeiender...
En bij inzoomen nog steeds dezelfde blur rechts...
Kan het liggen aan 8 bits/ 12 bits instellingen in Shield/Kodi, tov de gestelde 10 bits van de Philips TV?
(12 bit ook geprobeerd..)

Geloof me, ik heb steeds minder het idee waar ik mee bezig ben..
En ik ben naar Shield gegaan juist voor 4K, maar ik denk dat dan maar tevreden moet zijn met 1080...?
?
Post automatically merged:

UPDATE:
Voor mij is het opgelost!
Ik had upscaling aanstaan, en dat gaf die blur aan de rechterzijde bij volledig beeld.
Hij staat nu op 'Basic'
You must be registered for see images attach


Zowel 'Enhanced' als 'Al(?) -Enhanced' geven bij mij problemen...
Nu staat mijn output van de HDMI op optimaal, en ook de instellingen in Shield/Kodi op 4K...

Wat mij betreft kan hier een slotje op!
Heel veel dank @Babylonia !
 
Laatst bewerkt:
Hehe, een hele bevalling, maar uiteindelijk opgelost. ☺
We hebben er beiden (en anderen) in ieder geval meer inzicht door gekregen.
Op 4K kunnen die instellingen m.b.t. die upscaling dus in de weg zitten. Iets om te onthouden.

In mijn geval (met een 1080p TV), geeft die upscaling verbetering als het bekeken materiaal zelf een lagere resolutie heeft dan 1080p.
Is het materiaal 1080p of hoger, heeft het bij mij geen invloed.
In de "demo" switch mode van dat upscaling menu (dan kun je van mode wisselen),
wordt zelfs aangegeven dat bij content die voldoet (1080p en hoger) die upscaling niet van toepassig is.
 
Laatst bewerkt: