Blokkerige achtergronden

Plantje

Expert
6 okt 2016
750
289
216
45
Ik lijk wel de enige die het Microsoft deel van dit forum gebruikt :)

Bij de zoektocht naar een opvolger voor mijn HTPC of puur een nieuwe front end daarvoor pak ik ook weer iets anders op: blokkerige achtergrond bij het afspelen van video.

Dat is me bij mijn huidige HTPC ook wel eens opgevallen en nu we de XBox One als tijdelijke oplossing gebruiken valt me dat ook weer behoorlijk op! Om eens te zien of ik op mijn i5 een beetje mooi 4K kan afsprelen heb ik de volgende demo eens afgespeeld:
You must be registered for see medias
Ik heb de link gemaakt op het punt waar ik het volgende zie:
You must be registered for see images attach

Het deel links van de tekst "4K" daarvan zou ik verwachten dat het een geleidelijke overgang is, maar dat is het niet.

Waar zit dit 'm in?
 
Je viewport staat op 1920*1080 - als dit de html viewport is - betekend dat dat de video dus wordt weergegeven op full-hd, dus wordt gedownsized naar 1920*1080 en dan door je scherm weer wordt geupscaled naar UHD (4k).
Dit is een aanname - aan de hand van de viewport, wat bij webpagina's de resolutie betekend op de pagina zelf.

What is The Viewport?
The viewport is the user's visible area of a web page.

The viewport varies with the device, and will be smaller on a mobile phone than on a computer screen.

Before tablets and mobile phones, web pages were designed only for computer screens, and it was common for web pages to have a static design and a fixed size.

Then, when we started surfing the internet using tablets and mobile phones, fixed size web pages were too large to fit the viewport. To fix this, browsers on those devices scaled down the entire web page to fit the screen.
 
@Plantje, je bent hier niet alleen hoor... :D

Ik kijk ook vaak filmpjes als deze, maar heb nog geen 4-K monitor bij mijn pc's, dus kan het niet beoordelen...
 
Je viewport staat op 1920*1080 - als dit de html viewport is - betekend dat dat de video dus wordt weergegeven op full-hd, dus wordt gedownsized naar 1920*1080 en dan door je scherm weer wordt geupscaled naar UHD (4k).
Dit is een aanname - aan de hand van de viewport, wat bij webpagina's de resolutie betekend op de pagina zelf.
Euh.... ja dat upscalen gebeurt denk ik niet, want ik heb geen 4K scherm. Ik zal eens een keer kijken wat er gebeurt als ik datzelfde filmpje als full HD afspeel.

@Plantje, je bent hier niet alleen hoor... :D
Ik kijk ook vaak filmpjes als deze, maar heb nog geen 4-K monitor bij mijn pc's, dus kan het niet beoordelen...
Ja, same here... ik heb geen enkel 4K scherm in huis. Maar reden om dit eens een beetje te gaan bekijken is dat ik dit op de XBox One met Netflix heel erg heb!
Vooralsnog zie ik dit op de desktop PC, op de Xiaomi Mi Box S en de pc die ik van de klant in gebruik heb.

Ik ga het op nog wat andere systemen testen en ik ga het testen met het filmpje ingesteld op 1080p.

Maar goed, uitgerekend bij een 4K demo filmpje zou ik zoiets niet verwachten. Ik zou denken, dat als je dit rechtstreeks op een 4K TV afspeelt, je dit niet ziet. Toch?
 
  • Like
Reacties: Reidinga
Hier op de TV (4K 55" Philips) met afspelen op Xbox One X, geen artefacts - is ook wel via kabel aangesloten voor betere internet verbinding.. Maar zou denken dat de artefacts komen van het scalen..
 
Ik heb hier wel een 4-K tv, maar als de pc geen 4-K videokaart heeft, dan valt er weinig te vergelijken. :D

Ik kijk regelmatig natuurseries, en dan met name van David Attenborough, dit is echt een verademing om naar te kijken!

Ik heb hier nog een hele mooie: helemaal interactief. ;)