DNS Leak

wimbre

Forumlid
5 jul 2020
11
1
6
54
Hi,

Ik heb op al mijn Apple stuff een VPN (Private Internet Access) draaien. Nu heb ik gisteren voor de 1e keer een Raspberry Pi 3+ aangesloten op de router van Ziggo en vervolgens via VPN Manager de VPN geactiveerd in Kodi o.a. door mijn PIA gegevens in te voeren.

Vervolgens heb ik getest met behulp van DNS Leak Test. Hierbij heb ik even Duitsland ingesteld als server.

Wat mij nu opvalt is dat mijn IP adres een ip-adres is in Duitsland (dat is juist want ip-adres van de Duitse server) MAAR de DNS Servers (6 stuks) zijn van een server in Nederland waarbij de laatste 2 uniek zijn.

De test geeft dus aan dat er waarschijnlijk DNS leaks zijn.

Ik ben absoluut geen IT-er maar het lijkt er op dat dit DNS servers van Ziggo zijn.

Is er een mogelijkheid dat "standaard" ingesteld wordt dat er uitsluitend NS servers van de server die ingesteld staat (in mijn geval nu Duitsland) gebruikt moeten worden? Volgens mij kan Ziggo volgens mij zien wat mijn verkeer is.

Ik sluit niet uit dat ik onzin praat maar voordat ik Kodi ga gebruiken wil ik eerst mijn privacy waarborgen.

Ik hoop dat er iemand mij kan helpen.
 
Heb je dnsleak wel aan staan ? -> Waar kan ik die instelling vinden?
Draai je op die raspeberry pia software of openvpn? -> Ik hebruik Openvpn (met inloginfo PIA account)
 
Is er een mogelijkheid dat "standaard" ingesteld wordt dat er uitsluitend NS servers van de server die ingesteld staat (in mijn geval nu Duitsland) gebruikt moeten worden? Volgens mij kan Ziggo volgens mij zien wat mijn verkeer is.
Ga naar de netwerk instellingen van je RPI en stel eigen DNS servers in dan weet je zeker dat er geen verkeer meer via de Ziggo DNS loopt. Je kunt dit zelfs op je hele netwerk instellen via je router settings.

Je kunt de DNS van Cloudflare gebruiken, deze garanderen privacy,

(1.1.1.1 en 1.0.0.1 zijn de IP’s)
 
je kan kan idd handmatig een dns in voeren bij netwerkadapter evt opendns gebruiken maar je kan zoals @Spinix aangeeft kiezen wat je wilt.?

Nu heb ik, voordat ik Kodi ging installeren, online gevraagd of je Kodi "naast" mijn Rasbian software kon zetten en toen gaf men aan dat je beter een aparte SD card kon gebruiken voor Kodi. Ik heb dus de image op een SD kaart gezet (wel even een volledige backup gemaakt van mij Rpi). Voor de eerste stappen heb ik mijn Rpi aan de TV aangesloten en allerlei addons etc geïnstalleerd. Maar n.a.v. bovengenoemde adviezen wilde ik de DNS servers aanpassen

Ik heb een Ziggo router en daar schijn je je DNS servers niet aan te kunnen passen. Via Terminal en SSH kan ik nu niet op de Rpi inloggen en dus ook niet mijn DNS servers aanpassen zoals geadviseerd.

Wat is het meest gangbare onder Kodi gebruikers ? Installatie op een Rpi? Ik kan mij voorstellen dat er meerdere Ziggo gebruikers zijn die dit probleem tegenkomen. Hoe lossen die dat dan op?

Sorry voor mijn vragen maar ik probeer eerst de grote lijn te ontdekken en dan stapje voor stapje verder te gaan.
 
Ik heb een Ziggo router en daar schijn je je DNS servers niet aan te kunnen passen.
Ook niet bij de DHCP pagina? Kun je eens inloggen op je router en overal doorklikken of je iets vindt met DNS?

Let op: Niet dingen zomaar wijzigen als je er geen verstand van hebt, je kunt hier altijd vragen wat iets doet of betekent het is dan handig als je een screenshot meestuurt.
 
Ook niet bij de DHCP pagina? Kun je eens inloggen op je router en overal doorklikken of je iets vindt met DNS?

Let op: Niet dingen zomaar wijzigen als je er geen verstand van hebt, je kunt hier altijd vragen wat iets doet of betekent het is dan handig als je een screenshot meestuurt.

Ik zie op de router geen DNS instellingen (zie bijlagen).

Ik ben inmiddels iets verder.

Heb op mij Rpi via NOOBS zowel Rpi OS als LibreELEC geïnstalleerd. Vervolgens de DNS servers op de Rpi gewijzigd in die van DNS van Cloudflare. Deze ook gecheckt met sudo nano /etc/resolv.conf en daar zag ik idd de DNS servers 1.1.1.1 an 1.0.0.1.

Vervolgens heb ik in Kodi de DNS servers aangepast conform die van Cloudflare.

Daarna in Kodi weer DNS Leak Test uitgevoerd maar nog steeds geeft hij aan dat er nog steeds DNS leaks zijn. De zichtbare DNS servers zijn niet van Cloudflare maar nog steeds van Ziggo vermoed ik.

De Rpi zit overigens rechtstreeks met een kabel aangesloten op de router van Ziggo.

Ik hoor graag als ik iets vergeten ben.
You must be registered for see images attach
 

Bijlagen

  • DHCP 2.png
    DHCP 2.png
    242,9 KB · Weergaven: 4
Heb op mij Rpi via NOOBS zowel Rpi OS als LibreELEC geïnstalleerd. Vervolgens de DNS servers op de Rpi gewijzigd in die van DNS van Cloudflare. Deze ook gecheckt met sudo nano /etc/resolv.conf en daar zag ik idd de DNS servers 1.1.1.1 an 1.0.0.1.

Vervolgens heb ik in Kodi de DNS servers aangepast conform die van Cloudflare.

Daarna in Kodi weer DNS Leak Test uitgevoerd maar nog steeds geeft hij aan dat er nog steeds DNS leaks zijn. De zichtbare DNS servers zijn niet van Cloudflare maar nog steeds van Ziggo vermoed ik.
You must be registered for see images

Je kunt hier een vaste reservering maken voor je RPI LibreELEC.
Je kunt vervolgens binnen LibreELEC het IP vast zetten (handmatig kiezen) en dan alleen de DNS servers van Cloudflare opgeven. Als je dat zo doet is het niet meer mogelijk dat die via de Ziggo DNS gaat.
Go to -
- System
- LibreELEC
- Connections
- Wired (say)



Click on the "Wired" connection (or a specific Wireless connection if that's what you want to set)



Then "Edit" and go to
- IPv4 (say ... few people use IPv6)
- IP Address method ... and change to "manual"
Set fixed IP address if you wish (I do because I want a stable address for VNC, Samba etc)
- Click save
- DNS servers
- Nameserver #1 and click
Set DNS server address
- Save

Ik heb zelf geen Ziggo router dus kan niet zeggen of je daar eigen DNS servers kunt kiezen, op Google vind ik er ook niks over.
 
You must be registered for see images

Je kunt hier een vaste reservering maken voor je RPI LibreELEC.
Je kunt vervolgens binnen LibreELEC het IP vast zetten (handmatig kiezen) en dan alleen de DNS servers van Cloudflare opgeven. Als je dat zo doet is het niet meer mogelijk dat die via de Ziggo DNS gaat.


Ik heb zelf geen Ziggo router dus kan niet zeggen of je daar eigen DNS servers kunt kiezen, op Google vind ik er ook niks over.

Ik heb een vaste reservering gemaakt en en DNS in LibreELEC aangepast en daarna weer een DNS Leak Test uitgevoerd. Nu geeft hij als resultaat een server in Duitsland en maar 1 DNS server (van Cloudflare in de US) ipv 6 van Ziggo).

Geeft nog wel de melding dat er nog steeds DNS leaks zijn maar dat zou dan van de server van Cloudflare zijn.

Kan dat kloppen?
 
Geeft nog wel de melding dat er nog steeds DNS leaks zijn maar dat zou dan van de server van Cloudflare zijn.

Kan dat kloppen?
[/QUOTE]