Domoticz

Plenkske

Expert
17 mei 2016
1.425
740
216
You must be registered for see images attach


Domoticz is een open source domotica software pakket.
Het is ook te koppelen met Kodi, ik zal later een voorbeeld plaatsen.

Voordelen
- De software is open source waardoor je letterlijk alles kunt aanpassen als je dat wil.
- Vele instelmogelijkheden. Je kan het zelf zo gek maken als je wil, maar het hoeft niet per se.
- Behoorlijk grote community waardoor je altijd wel een antwoord vind op je vragen.
- Je zit niet vast aan een bepaald merk of protocol (hardware), maar je kan meerdere dingen combineren.
- Je zit ook niet vast aan apps van merken etc.
- Te installeren op vele verschillende apparaten: Raspberry, Windows, Linux, macOS, SynologyNAS, FreeNAS
- Door de brede hardware ondersteuning heb je zelf ook keuze hoeveel € je wil spenderen.
- Ontwikkeling begonnen door een Nederlander.
- ... ?


Nadelen
- Je bent meer tijd kwijt om dingen in te stellen, vergeleken met de kant en klare domotica oplossingen.
- Let op met naamgeving van je componenten, en vooral als je die later aanpast kan het gevolgen hebben op andere plekken.
- Het is behoorlijk verslavend om hardware etc. toe te voegen !
- ... ?


Links







Voorbeeld
Domoticz heb ik geïnstalleerd op een Raspberry Pi 3. Ik had die toch over en dit ding kan Domoticz makkelijk aan.
Ondanks dat ik de rpi3 in de meterkast heb staan, heb ik toch besloten om hem via WiFi te verbinden met mijn netwerk. Ik las namelijk op meerdere plekken dat dit icm de Xiaomi Gateway beter werkt.
De rpi3 staat in mijn meterkast, omdat ik de slimme meter wil uitlezen. Dit doe ik met een usb kabel, voorbeeldje
De slimme meter was dus ook meteen mijn eerste hardware binnen Domoticz. In mijn geval alleen voor de stroom gegevens, aangezien ik geen gas heb. Ik zie mijn verbruik en wat ik teruglever door de zonnepanelen. Vanwege normaal en dal tarief is dit beide dus in tweeën gesplitst.

Plaatjes van google geplukt
You must be registered for see images attach


You must be registered for see images attach

Ik heb hierna vooral een hele tijd gezocht en ideeën opgedaan om te bereiken wat ik wil: een zelfbouw alarm systeem en eventueel wat verlichting gekoppeld. Uiteindelijk besloten een set Xiaomi te kopen, zoals deze: https://kodi-forum.nl/threads/xiaomi-aqara-domotica.6582/

Na een tijdje heb ik de boel geïnstalleerd, eerst de Gateway en sensoren met de Mi Home app. Daarna toegevoegd aan Domoticz. Ook de Yeelight led strips die ik al had voor ambilight, toegevoegd.

<wordt vervolgd>


Discussie
Dit topic is vooral ook bedoeld om discussie te starten over dit systeem. Heb je algemene vragen, stel ze dan ! (voor specifieke vragen graag hier)
Heb je zelf nog voordelen/nadelen ? Meld ze dan.
Heb je zelf een leuk voorbeeld van wat je met Domoticz doet: laat het zien !
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat jullie hier ook iets opnemen over Domoticz! Vergeet ook niet te vermelden dat het te koppelen is aan Kodi. Ik heb dat nog niet gebruikt, maar het kan wel.

Ik heb ook nog een paar nadelen. De eerste is dat alles op naam gekoppeld en verder verwerkt wordt. Let dus op met de naamgeving van alle componenten die je toevoegt.
De tweede is dat het verslavend is! Ik ben klein begonnen en heb inmiddels redelijk wat uitgebreid en zie nog voor vele honderden euro's aan uitbreidingsmogelijkheden!

Op zich is de WAF verbazend goed vergeleken met dure commerciële oplossingen zoals Fibaro
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Leuk dat jullie hier ook iets opnemen over Domoticz! Vergeet ook niet te vermelden dat het te koppelen is aan Kodi. Ik heb dat nog niet gebruikt, maar het kan wel.
Ja inderdaad ! Maar daarbij zou ik graag willen weten wat je er precies mee kan. Zo ver ik begrepen heb zou je 'meldingen' naar je Kodi kunnen sturen. Dat je dus bv. op je tv ziet "de achterdeur gaat open" ofzo haha. Maar meer niet ?? geen idee...

De tweede is dat het verslavend is! Ik ben klein begonnen en heb inmiddels redelijk wat uitgebreid en zie nog voor vele honderden euro's aan uitbreidingsmogelijkheden!

Op zich is de WAF verbazend goed vergeleken met dure commerciële oplossingen zoals Fibaro
Haha inderdaad ! Ik houd het voorlopig wat simpeler omdat ik nu nog in een huurhuis woon, maar als ik ga kopen zie ik té veel mogelijkheden :ROFLMAO:
WAF moest ik even opzoeken :LOL: Wife Acceptance Factor
 
  • Like
Reacties: Spinix
Nice, dit lijkt me zeer interessant, echt 0 verstand van. waar kan ik het beste beginnen als noob zijnde.
 
Ik ben ook echt heel benieuwd op wat voor manier dit allemaal toegepast kan worden.
Uiteraard klinkt het leuk, maar ik zou wel eens willen weten hoe mensen dan beginnen met zoiets.

Wat kun je bijvoorbeeld kopen voor onder de (laten we zeggen) 50 euro en wat nou echt handig is in huis (dus niet grappig, maar echt handig).
Als je bijvoorbeeld praat over een melding dat je raam open staat o.i.d. of als de deur open gaat dat je dan een melding krijgt op je telefoon klink best grappig, maar ik ga dit echt nooit gebruiken.

Is dit trouwens ook een soort IFTTT wat je zelf kan draaien op je eigen NAS? Ik zou namelijk ook wel eens met IFTTT aan de slag willen, maar vindt ik het dan weer niet zo`n fijn idee dat ze dan over heel veel gegevens beschikken (gmail account, facebook account, telefoonnummer etc).
 
  • Like
Reacties: Bamiblok
Nice, dit lijkt me zeer interessant, echt 0 verstand van. waar kan ik het beste beginnen als noob zijnde.
Op de wiki van Domoticz.

Ik ben ook echt heel benieuwd op wat voor manier dit allemaal toegepast kan worden.
Uiteraard klinkt het leuk, maar ik zou wel eens willen weten hoe mensen dan beginnen met zoiets.
Je begint meestal met een idee... wat voor domotica zou je willen. Denk aan sensoren, alarm systeem, camera's, lampen enz. zie ook de hardware lijst die ondersteund wordt.
Daarna bedenk je waar je de software op wil installeren. Zoals ik zei kan Domoticz op allerlei apparaten geïnstalleerd worden. Het moet wel continue aan staan. Veel mensen komen dan al snel uit op een Raspberry Pi of een NAS.

Wat kun je bijvoorbeeld kopen voor onder de (laten we zeggen) 50 euro en wat nou echt handig is in huis (dus niet grappig, maar echt handig).
Als je bijvoorbeeld praat over een melding dat je raam open staat o.i.d. of als de deur open gaat dat je dan een melding krijgt op je telefoon klink best grappig, maar ik ga dit echt nooit gebruiken.
Mits je al een apparaat hebt waar Domoticz op geïnstalleerd kan worden, zou je voor 50 euro bv. een set sensoren van Xiaomi kopen, of wat lampen. Ik denk dat niemand voor jou kan bepalen wat "echt handig is" , dat is ieder zijn eigen voorkeur... Ik zelf richt het nu op het uitlezen van de slimme meter (stroomverbruik), zelfbouw alarm systeem met Xiaomi sensoren (ik zet binnenkort mijn volledige, huidige, setup in de beginpost). Later zou ik wel meer willen met verlichting.

Is dit trouwens ook een soort IFTTT wat je zelf kan draaien op je eigen NAS? Ik zou namelijk ook wel eens met IFTTT aan de slag willen, maar vindt ik het dan weer niet zo`n fijn idee dat ze dan over heel veel gegevens beschikken (gmail account, facebook account, telefoonnummer etc).
Het is een soort "if this, then that" maar je draait het lokaal. Jij zegt "ze dan over heel veel gegevens beschikken" maar die "ze" ben je gewoon zelf. Er wordt niks gedeeld met de buitenwereld en als je het zeker wil weten zou je dat ook volledig dicht kunnen zetten. Daarbij ben je binnen Domoticz niets verplicht wat betreft gegevens invullen. Je hoeft geen mail account te koppelen etc. etc. daar kies je uiteindelijk zelf voor als je het eea toevoegt.
 
  • Like
Reacties: Spinix
Grappig, toevallig ben ik ook sinds begin dit jaar aan het kijken om via Domoticz mijn huis "smart" kan krijgen. (hiervoor Eneco Toon op afstand) Echter nu dit abbo opgezegd en wil dit via Domoticz gaan doen.

Heb tot nu toe bijna alles aangeschaft en geïnstalleerd moet nog een keer tijd maken om in te richten. Denk aan:
- Alle functionaliteiten die Toon ook heeft in te bouwen.
- Zonnepanelen welke wij op het huis hebben realtime uitlezen en loggen. (SMA SunnyBoy welke ik in Domoticz ga koppelen)
- Zonneboiler realtime uitlezen en loggen. (Hiervoor moet ik nog uitzoeken hoe ik dit kan gaan uitlezen.)
 
  • Like
Reacties: Plenkske en Spinix
Ik ben destijds begonnen door Domoticz ook op mijn HTPC te installeren. Dat apparaat stond toch altijd aan. En even terugdenkend... ik ben begonnen met een paar Greenwave Z-wave powernodes. Dus wat ik had was: server die Domoticz draait, USB stick van Aeotec om met Z-Wave te kunnen werken en een paar Z-Wave slimme stekkers.
Ergens rond die tijd ben ik ook overgestapt op Eneco. Dat was mooi, want ik kon de Toon koppelen aan Domoticz en zo mijn elektriciteit en gasverbruik in Domoticz zien. Bovendien kreeg ik daarmee voorrang op een slimme meter.

Van daaruit ben ik gaan uitbouwen:
-Meer en meer slimme stekkers en ook een slimme powerstrip van Greenwave. Helaas maakt Greenwave deze niet meer en andere Z-Wave powerstrips heb ik nog niet kunnen vinden.
-Fibaro Z-Wave rookmelders. Daarvan heb ik er nu een stuk of 3 actief, maar ik heb er nog een stuk of 6 liggen die ik ook nog wil gaan ophangen
-Een nieuwe server (hele oude tablet met een Atom N450 CPU) die in de meterkast staat. Daardoor kon ik ook met een P1 kabel verbinding met de slimme meter maken waardoor ik niet meer afhankelijk ben van Eneco. Bovendien kan ik mijn HTPC nu af en toe uit zetten en wordt dat apparaat minder "kritiek"
-Een RFXCom 433 Mhz met allerlei inbouwdimmers. Daardoor kan ik nu middels Domoticz in de woonkamer, keuken, slaapkamers, badkamer en zolder de lampen dimmen. Het mooie ervan is, dat het KlikAanKlikUit is wat lekker goedkoop is.
-3 Aeotec Z-Wave multisensoren. Die heb ik in de woonkamer, badkamer en op zolder gemonteerd. Bij een bepaalde lichtintensiteit in combinatie met beweging gaat automatisch het licht aan. Na een tijdje geen beweging en/of als het licht genoeg wordt gaan de lampen weer uit.
-Popp (Danfoss voorheen) slimme Z-Wave radiatorkranen. Daarmee ben ik nu aan het spelen om dit in te zetten als zone regeling. Wanneer ik bijvoorbeeld thuis werk hoef ik alleen maar de verwarming op zolder (mijn kantoor) aan te hebben en kan ik de rest uit laten

Ik heb nog veel zaken die ik wil toevoegen. Er moeten nog meer lampen komen die automatisch schakelen. Ik wil ook nog kijken of ik de centrale ventilatie automatisch een stapje harder kan laten draaien bij een bepaalde vochtigheidsgraad in de badkamer. Ook buitenverlichting wil ik er op aansluiten. Verder wil ik ook nog wel camera's toevoegen en iets met beveiliging doen. Tenslotte lijkt me een automatisch slot op de voordeur ook heel handig en dat wil ik er natuurlijk ook op aansluiten.

Het mooiste aan Domoticz vind ik dat je er vanalles in kunt combineren. Je kunt het daardoor ook best wel betaalbaar houden. Ik zit juist niet te wachten op een app voor de deurbel, weer een andere app om de slimme stekkers te schakelen, nog een app om de verwarming te bedienen en ga zo maar door.
Het moet wel functioneel blijven. Dus integratie middels ITTT daar zie ik nog niet echt toepassingen voor. Ook gesproken aanwijzingen vind ik nog wat overbodig.

Wat ik ook wel een nadeeltje vind is dat het wel voor de knutselaar is. Soms is dat knutselen leuk, maar soms wil je gewoon een oplossing.
Mijn logging loopt nu vol met meldingen als:
2018-03-02 18:21:59.359 Error: WUnderground: Receiving old data from WU! (No new data return for more than 30 minutes)
2018-03-02 18:25:03.796 Error: ToonThermostat: retrieveToonState request not successful, restarting..!
En van de multisensoren krijg ik regelmatig:
2018-03-02 18:21:34.140 OpenZWave: Received timeout notification from HomeID: 3833672857, NodeID: 53 (0x35)
Dat zou te maken kunnen hebben met het feit dat mijn Z-Wave in de meterkast zit. Maar hoe dan ook: er zijn meer mensen die dergelijke problemen hebben maar er komt eigenlijk niemand met een oplossing. Dat is wel eens jammer. Als je een Fibaro systeem zou hebben en je gaat met zoiets terug naar de verkoper gaan ze het oplossen.
 
  • Like
Reacties: Plenkske en Spinix
is dit niet hetzelfde als
You must be registered for see medias
Nee.
Je kan dus wel veel Smart Home producten van Xiaomi koppelen met Domoticz. Maar Xiaomi zelf bied alleen een eigen app voor hun eigen producten. Domoticz kan nog veel meer...

Het mooiste aan Domoticz vind ik dat je er vanalles in kunt combineren. Je kunt het daardoor ook best wel betaalbaar houden. Ik zit juist niet te wachten op een app voor de deurbel, weer een andere app om de slimme stekkers te schakelen, nog een app om de verwarming te bedienen en ga zo maar door.
Het moet wel functioneel blijven. Dus integratie middels ITTT daar zie ik nog niet echt toepassingen voor. Ook gesproken aanwijzingen vind ik nog wat overbodig.
Precies ! En het is mooi dat je precies kan maken wat je zelf wil....
Ik zie dat jij al mooi op weg bent :)
 
  • Like
Reacties: Spinix
Nee.
Je kan dus wel veel Smart Home producten van Xiaomi koppelen met Domoticz. Maar Xiaomi zelf bied alleen een eigen app voor hun eigen producten. Domoticz kan nog veel meer...
Ik kon zo snel niet ontdekken welk protocol Xiaomi gebruikt. Weet jij dat zo, Plenkske?

Wat ik ook nog echt mis is een opvolger voor de . Toen ik er mee begon kon je die dingen voor € 25,- per stuk kopen. Nu worden ze niet meer gemaakt en als je er tweedehands één vindt brengen ze al snel € 75,- per stuk op!
Voor in TV kastjes of bij je computer is het gewoon superhandig om één zo'n strip te hebben liggen met 6 stekkers die je onafhankelijk kunt schakelen en waar het verbruik van te loggen is.

Precies ! En het is mooi dat je precies kan maken wat je zelf wil....
Ik zie dat jij al mooi op weg bent :)
Ja, afgelopen weekend ook weer een KaKu ontvanger en schakelaar in mijn zoontje zijn kamer gemaakt. Merkte wel, dat er wat spanning op het armatuur kwam staan, maar dat kan ook statische elektriciteit geweest zijn :) Niet dat er nu heel veel veranderd is in zijn kamer, maar nu kan ik het licht dimmen in plaats van alleen maar aan en uit te zetten. En nog handiger: ik heb een timer gemaakt dat ie sowieso een half uur na zonsopkomst uit gaat. Want dat kinderspul vergeet nogal eens de lampen uit te doen!
 
  • Like
Reacties: Spinix en Plenkske
Ik kon zo snel niet ontdekken welk protocol Xiaomi gebruikt. Weet jij dat zo, Plenkske?
Xiaomi gebruikt het ZigBee protocol.
Hier meer info:

Ik wil zelf ook nog wat meer gaan doen met "smart sockets", maw zo'n powerstrip of een losse socket.
Op dit moment heb ik er één van Xiaomi:
Nadeel is dat het een chinese stekker is en je dus een adapter nodig hebt om die in het stopcontact te doen. Eerst dacht ik dat je zelfs de andere kant op ook een adapter nodig hebt, maar blijkbaar is dat niet zo en kan er dus wel gewoon een EU stekker in dat ding.. dat scheelt wel ;) nu heb ik dus een paar adapters over haha.

Maar mocht er een EU powerstrip of losse 'smart socket' zijn die werkt over wifi of bluetooth en dan ook met Domoticz uiteraard, hoor ik het graag :) Zodat ik geen Z-wave of andere ontvanger hoef te kopen ;)

Deze powerstrip is er ook nog van Xiaomi:


Echter kan je bij die volgens mij niet de individuele porten aan/uit zetten.
Om deze met Domoticz te laten werken moet er een plugin geïnstalleerd worden:



Die plugin zou meerdere Xiaomi apparaten kunnen aansturen/uitlezen. Geen idee of het goed werkt hoor, (nog) geen ervaring mee. Wel interessant!
 
  • Like
Reacties: Spinix
Klinkt allemaal mooi en lijkt me leuk om eens met zoiets aan de gang te gaan, ben alleen absoluut niet thuis in dit soort dingen.
Als je dit nu op een NAS laat draaien is het dan mogelijk om met een app op je mobiel b.v. lampen te schakelen ,of moet dit dan via de NAS?
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Ja en ja....
Als je het op je NAS laat draaien schakelt de software op je NAS die lampen. En het schakelen door je NAS trigger je dan weer doordat je een app of de website gebruikt om te verbinden met je NAS
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Heb je zelf een leuk voorbeeld van wat je met Domoticz doet: laat het zien ! Dus bij deze.....

Ik draai zelf Domoticz op Pi3b en heb de www map gebruikt om mijn eigen pagina`s te bouwen.



Tevens alle info , instructies , en de pagina`s om dit zelf ook te maken aanwezig.
 
  • Like
Reacties: Plantje
Heb je zelf een leuk voorbeeld van wat je met Domoticz doet: laat het zien ! Dus bij deze.....

Ik draai zelf Domoticz op Pi3b en heb de www map gebruikt om mijn eigen pagina`s te bouwen.



Tevens alle info , instructies , en de pagina`s om dit zelf ook te maken aanwezig.
Gaaf gedaan! En leuk dat je het deelt!
 
Weer eens bij dit topic terug gekomen. Ik ben de laatste maanden flink aan het klussen geweest met mijn Domoticz. Heb nu nog vooral alles binnen Domoticz verder uitgewerkt zeg maar.

Ik heb tuinverlichting van Ikea toegevoegd. Die gaat automatisch aan als het donker genoeg is in de woonkamer (heb buiten nog geen lichtsensor) en weer uit als het licht genoeg is of een half uur na zonsopkomst.
Heb ook mijn Toon weer toegevoegd op basis van een API. (Niet zelf bedacht hoor!)
Vooral ook veel scripting aangepast om spul wat meer te automatiseren. Scènes gemaakt voor wanneer ik thuis ben, van huis ben, thuis aan het werken ben enz.
Ook de Tesla heb ik gekoppeld. Die kan ik nu mooi gebruiken als buiten thermometer en de verwarming pas aan laten gaan als het buiten koud genoeg is

Heb sinds kort ook een Google Home en die wil ik ook integreren. Dan wil ik ook IFTTT wat meer gaan gebruiken. Zou het wel gaaf vinden om mijn scène "Uit de veren!" wat verder aan te passen. Nu gaat dan de koffie aan, bepaalde lampen gaan aan, in de slaapkamer schakelt de verlichting automatisch (dat is niet handig 's nachts), de verlichting in de badkamer wordt wat feller en de verwarming gaat op "Thuis" en nog wat dingen. Ik zou het wel leuk vinden om er aan toe te voegen dat de Sonos radio 10 of radio 2 af gaat spelen (radio 10 doordeweek en radio 2 in het weekend), de TV aan gaat en op Kodi een slide show van foto's gaat afspelen.
Die koppeling met Google kan dan via Controllicz of met NORA. Maar daarvoor moet mijn Domoticz via HTTPS/SSL ontsloten worden en dat lukt me maar niet :(

Maar het is allemaal spul van: MOET het? Nee. KAN het? Misschien wel!