Douane toestanden bij bestellen uit China

Staffjunk

Donateur
28 mrt 2016
63
28
16
46
hallo allemaal
Hoe is jullie ervaring mbt tot douane en invoerrechten betalen?
Heb van de week brief van post gekregen en wilde rekening en weten wat de inhoud was
Nu heb ik 2 boxjes besteld totale waarde 115 euro
Nu heb ik een rekening gevraagd aan de verkoper met laag bedrag erop
Anders komt er geloof ik 21%btw Erbij en inklaringskosten ....
Ben benieuwd naar jullie ervaringen

Gr staff
 
Mijn ervaring is dat zo lang de waarde onder de 22 euro (in dollar iets meer) blijft er sowieso geen problemen zijn zolang het legale zaken betreft (imitatie van het e.e.a. wil nog wel eens problemen geven)

Bij duurdere zaken vooraf even aan de verkoper vragen of ze bereid zijn een lagere customs value te schrijven, wat prima gaat zolang ze met China post verzenden. Voor de zekerheid even vragen of ze ook een nep factuur voor die waarde willen mailen omdat er wel steekproeven zijn waarbij je een brief van de douane krijgt dat je een uitgeprinte factuur moet opsturen per post voordat je je pakje krijgt.

Bij dingen zwaarder dan 2 kg of echt waardevol wordt vaak DHL gebruikt waarbij een nep waarde vaak niet wordt geaccepteerd, nog los van de dure verzendkosten.

Sowieso werkt het beter als ze de grote originele verpakking weglaten zodat het er allemaal niet zo duur en nieuw uitziet, absoluut geen facturen in de doos stoppen natuurlijk en liefst geen logo of afzender erop. Dus zo vaag en goedkoop mogelijk laten lijken.

In het ergste geval betaal je 21% btw, en pas boven de 150 euro rekent de douane invoerrechten. Voorbeeld, ik bestelde gisteren een robot stofzuiger van 250 dollar, wordt verzonden met DHL uit china omdat het 5 kg weegt. DHL is niet gek dus 20 dollar erop schrijven lukt niet, maar wel een waarde van 50 of 100 dollar, en dan zit je met een tientje administratiekosten van dhl en 2 tienen btw. Maar dan ben je nog steeds goedkoper uit dan in Nederland. (let wel op garantie, als t stuk aankomt of later stuk gaat moet je het op jouw kosten naar China sturen en da's niet goedkoop)

:android:
 
  • Like
Reacties: ivanyshka80
ik heb mijn verkoper in china om rekening gevraagd maar geen reactie heb formulier maar ingevuld
en waarde aangeven nu maar ff afwachten dus
 
In de brief van de douane staat vermeld dat ze het zonder factuur niet in behandeling nemen en anders terugsturen of vernietigen, dus ik hoop voor jou dat het goed gaat want ze sturen geen herinnering en zelf een waarde invullen trappen ze niet in (anders zou iedereen invullen dat het maar een tientje is)

Ze doen dat overigens écht, heb ook wel es brief gehad dat ze het gewoon vernietigd hadden, punt uit.

:load:
 
  • Like
Reacties: Staffjunk
ik heb een print gemaakt en meegestuurd van gegevens van acount waar in staat wat ik besteld heb en wat de kosten en verzendkosten zijn dus ik hoop dat ze dat accepteren....
is niks in gelogen en zit zelfs nog een foto bij van het pakketje klaar voor verzending
 
Oh ja zo een printje is wel goed, net zoals een print van paypal ofzo , komt helemaal goed dan
 
gewoon een schermafdruk van je creditcard maken mbt de betreffende betaling, heb ik ooit ook een keer gehad en geen problemen mee gehad, waarschijnlijk is het pakketje te groot ingepakt voor wat er als beschrijving opstaat
 
Inmiddels paketje aan de deur geweest moest nog 36 euro bij betalen..
Valt nog mee aldoende leert men:thanks:
 
Als je nou veel moet betalen kan je weigeren he, dan sturen ze het terug en heb je recht op geld terug van je creditcard/paypal e.d. okay kost weer tijd en je hebt je pakje niet maar het kán wel.
 
Als je nou veel moet betalen kan je weigeren he, dan sturen ze het terug en heb je recht op geld terug van je creditcard/paypal e.d. okay kost weer tijd en je hebt je pakje niet maar het kán wel.
Ah ok:leuk:dat wist ik niet nou het ging om 2 Android boxjes dus ... En aangezien ze al lang aan het wachten waren mijn vrienden namen ze het voor lief dus :banaan::thanks:
 
  • Like
Reacties: mmwops
ah ja, over een paar weken met nog wat ervaringen van anderen erbij hebben we hier straks de perfecte stap-voor-stap handleiding bij invoeren
 
Laatst ook een box laten overkomen uit China, maar met behulp van Hans Klok niet hoeven bijbetalen :banaan:
 
Als je nou veel moet betalen kan je weigeren he, dan sturen ze het terug en heb je recht op geld terug van je creditcard/paypal e.d. okay kost weer tijd en je hebt je pakje niet maar het kán wel.
Hoe ga je dat geld dan terug vragen/halen?