Een boxje, Windows, wie gebruikt die?

6 okt 2016
327
167
Ik heb een desktop PC in de garage staan. Daar draai ik Kodi voor in de woonkamer op. Ook DVBLogic draait daar op. En inderdaad: geen gezeur met Netflix, Ziggo Go app, YouTube enz. Werkt allemaal perfect.
In de slaapkamer heb ik een Meegopad T02. Ik merk wel dat ie de laatste tijd regelmatig na een kwartiertje of zo aan tv kijken wat vaak gaat bufferen en artefacten in beeld geeft. Dat heb ik niet met andere Windows apparaten en Netflix doet het prima op diezelfde Meegopad.
Dat buffer probleem met die Meegopad is weg. Ik heb hier en daar wat systemen ingesteld dat ze niet om 0.00 uur 's nachts met updates aan de slag gaan en volgens mij heeft dat het probleem verholpen.
Ergens zou ik het wel mooi vinden als alles geïntegreerd wordt in Kodi. Zodat je eigenlijk op een HTPC enkel Kodi hoeft op te starten en dan alles wat met media te maken heeft hebt. Dus Live TV, opgenomen TV, lokale muziek, foto's, video's. Maar ook Spotify, Ziggo Go, Netflix, Videoland, YouTube en wat allemaal niet meer. Bij iedere add on die integratie mogelijk moet maken val ik toch eigenlijk telkens terug op de first party app van de dienst. En dan werkt Windows 10 zeker prima!
Zou mooi zijn als op den duur ook Google Assistant als Windows 10 app te krijgen is en je op die manier het één en ander kunt bedienen.
Idd, wat dat betreft is Windows niet slecht. Heb nu op mijn beelink Android 7, wel een gedoe met bedienen bij apps als Ziggo en Netflix.
Ben nog steeds blij met het Windows Mediacenter Keyboard. En de WMC kleine afstandsbediening heb ik zo geconfigureerd dat daar binnen Kodi nagenoeg alles mee te doen is. Een airmouse achtig iets lijkt me ook nog wel leuk om er een keer bij te hebben. Dingen als internetten, in Netflix een film uitzoeken gaat gemakkelijker met een touchpad, muis of touch screen dan met die mislukte clitoris die op zo'n WMC keyboard zit. :)
Had een Minix X8H een Minix X5 een Minix Z64 Android, en een Minix Z83 Windows,probleem met de Windows Box is 32 mmc opslag,alles verkocht en via MP een Asrock ION 330 gekocht met 4 GB intern,een 256 GB SSD erin en Legitieme
Windows 10 en draait als een malle met Kodi 17.6, deze player staat op de slaapkamer,in de woonkamer had ik al een Windows Box met SSD,onder de veranda staat een oude Quadcore in een slimline behuizing,altijd de Kodi up to date voor mij geen Android Box meer ! Op MP staan deze Arock voor een schijntje te koop,SSD erin en 2 GB intern erbij en je hebt een geweldige Mediaplayer !
Leuk ding, maar draait die Atom je performance niet de nek om?
Heb een Spo Book Nano Mini PC gekocht,betreft een i5 cpu in een mooie geperforeerde blauwe behuizing,voorzien van een 120 gb SSD en 4 gb intern geheugen,Windows 10 Enterprise erop en uiteraard Kodi, de Netflix en Ziggo Go app,meer niet nodig,man man wat een genot om hier mee te werken !
Netjes. En zo'n i5 lijkt me zeker voldoende!

Ik ben een beetje rond aan het neuzen om de setup een keer te veranderen. Om te zorgen dat ik op ieder moment TV kan kijken waar ik maar wil in huis heb ik mijn HTPC 24/7 aan staan. In de praktijk komt dat er op neer, dat hij veeeeeel meer aan staat dan dat nodig is! 's Avonds voor het slapen gaan kijken we nog even TV en dan kan ie in principe wel uit. En overdag kan ie eigenlijk ook 90% van de tijd uit staan. De oplossing om hem remote aan te zetten wanneer ik hem nodig heb en hem net zo lang wakker houden als ik hem gebruik (door TV te kijken op een ander apparaat via de tuners die in de HTPC zitten) heb ik een beetje laten varen. Dus vandaar maar zoeken naar een systeem wat gewoon wat minder energie slurpt en ik 24/7 aan kan laten staan.
Maar welke CPU moet ik dan hebben? Op het moment heeft mijn HTPC mega veel moeite met YouTube via Edge en myTube. Ik zie dan telkens de CPU naar 100% gaan en dan weer droppen naar 30% of zo. En telkens krijg ik enorm veel blokjes in beeld. Dat heb ik enkel op die machine. Zit volgens mij een redelijk oude dual core in. Maar toch... een Atom van 5 jaar geleden heeft er volgens mij ook geen problemen in. In Chrome is het geen probleem.
Daar komt nog bij, dat ik bij die nieuwe machine eigenlijk van plan ben om niet meer voor een hele desktop te gaan, maar een kleiner formaatje. En dan dus wellicht de media en opgenomen TV op een externe HDD te zetten. Maar of die externe schijven en USB interfaces snel genoeg zijn om diverse systemen te voorzien van TV streams is maar even de vraag! Ik heb in principe wel overal gigabit liggen, maar lang niet alle apparaten zijn bekabeld aangesloten.

Leuk bevonden: Spinix
30 jan 2017
34
10
Heb nog een Fujitsu Esprimo Q9000 i5 erbij gekocht met 8 gb en 250 gb ssd

Officiele Windows 10, Jonge Jonge dat knalt eroverheen zeg, Kodi,Netflix en de Ziggo Go app
erop gezet, weer een ideale mediaplayer erbij,heb mijn andere mini pc die over was nu geinstalleerd
Met Windows 7 officieel en draait nu als NVR !

2 aug 2017
484
184
Heb nog een Fujitsu Esprimo Q9000 i5 erbij gekocht met 8 gb en 250 gb ssd

Officiele Windows 10, Jonge Jonge dat knalt eroverheen zeg, Kodi,Netflix en de Ziggo Go app
erop gezet, weer een ideale mediaplayer erbij,heb mijn andere mini pc die over was nu geinstalleerd
Met Windows 7 officieel en draait nu als NVR !
Now, zal es kijken. Thanks voor je tip. Ps boxje uit 2010? Niet meer te koop en wel prijzig. Zegt natuurlijk niets over de kwaliteit die wellicht fantastisch is. 😮

Laatst bewerkt:
30 jan 2017
34
10
Stond er nog een op Marktplaats zag ik,idd niet goedkoop maar wel up to date,kan ik van mijn voorgaande Android boxen
niet zeggen helaas,meestal laat daar een software update voorgoed op zich wachten. De mijne is uit 2011 is het model
met de HDMI ,hebben ze niet allemaal maar dan is er altijd een adapter te verkrijgen naar HDMI.

Leuk bevonden: Micko