Eerste Hulp bij invoerrechten

Eric Hebs

Expert
2 mei 2016
1.043
633
216
In deze post verzamelen we alle actuele informatie, tips , do's en don't over het invoeren van artikelen uit het buitenland en dan met name buiten de EU.

Je kunt in dit forum jouw ervaringen en tips kwijt, welke wij toevoegen aan deze checklist:

- Berekenen van invoerrechten en/of belasting doe je op

** meer info volgt spoedig **
 
Tja wil je geen invoerrechten e.d. betalen, dan moet je niet meer dan € 20,- per keer bestellen ;)
 
@HereIsTom € 22 om precies te zijn, en dat gaat dan om belasting betalen. Invoerrechten betaal je pas vanaf € 150

Maar een van de Tips & Tricks die we jullie gaan leren is natuurlijk dat je heus wel voor meer dan 22 of 150 kan bestellen zolang met de chinese verkoper afspreekt dat deze op de 'custom papers' een lager bedrag vermeld.

Amerikaanse verkopers zijn bijna nooit bereid trouwens om een lager bedrag op te geven omdat het daar bij wet verboden is en ook echt boete/straf op staat, daarnaast hebben ze geen china post maar de dure dhl en fedex e.d. die überhaupt geen lager bedrag of nep omschrijvingen accepteren en dit ook direct melden bij autoriteit of douane, dus sowieso als je ergens ziet dat het via dhl wordt verzonden mag je er vanuit gaan dat je belasting betaald , los van de hoge verzendkosten.

Bij chinese bedrijven zoals banggood is het standaard procedure en hoef je niet eens te vragen om een lager bedrag (ook al doe ik dat voor de zekerheid wel altijd)
 
Toen ik mijn android box bij Gearbest bestelde wilde ik deze uit het EU warehouse laten komen. Dit kon niet omdat de box simpelweg niet in het EU magazijn lag. Toch gekocht (ca. €40,-) en kreeg de volgende dag een mooie foto van het verzonden pakketje met een afzender sticker uit Tsjechie. Kreeg ook een chinese tracktrace nummer waarop ik kon zien dat hij vanuit China naar Dusseldorf is verstuurd. Een aantal dagen later zag ik dat hij vanuit Dusseldorf naar Tsjechie is gestuurd om vervolgens vanuit Tsjechie naar mijn huis te worden gestuurd. Volgens het etiket kwam het vanuit Tsjechie (binnen de EU) en is er dus niks extra's in rekening gebracht :) Hoe ze dat doen om het in Dusseldorf te krijgen zonder invoerrechten geen idee, maar ik was er wel blij mee :)
 
hey wat grappig @Rickstur , ik hoop dat iemand daar antwoord op heeft en of dat altijd kan. De vraag is nu waarom niet vanuit Duitsland meteen naar jou en eerst naar Tsjechie ?

Vreemd toch ? Heb je de papieren/foto's nog en zouden wij die mogen zien ? (prive info photoshop je maar weg)
 
Ik heb gewoon nog toegang tot mijn account bij Gearbest en kan de geschiedenis zo zien. Het is zoals ik heb beschreven alleen zag ik dat het Frankfurt was ipv Dusseldorf.

Kopie van tracktrace tekst:

2016-09-01 15:00:00 Parcel departure in Shenzhen Sorting Centre
2016-09-02 10:30:00 Parcel departure arrive in HongKong Sorting Centre
2016-09-02 20:22:00 Parcel is leaving Hong Kong Airport
2016-09-04 15:25:00 Frankfurt Sorting Centre
2016-09-06 16:20:00 Information sent to Czech
 

Bijlagen

  • Gearbest.jpg
    Gearbest.jpg
    388,1 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
@Rickstur Thanks, maar heb je ook info dat het werkelijk in mofrika aankwam en toen naar tjechie ging ? Als dat werkt zou je denken deden ze dat wel met alles toch....
 
Nog even de foto toegevoegd

De (chinese) tracktrace laat duidelijk zien dat hij vanuit China naar Duitsland ging. En de foto die ik kreeg is van 31 augustus dus die is in China gemaakt met etiketten van de Tsjechie post.
 
Grappig gmbh , duits bedrijf in tjechie ofzo lijkt het, heb zelf ook geen idee maar goed je kan bij gearbest dus vragen of ze zo vriendelijk zijn het dus eerst naar onze oosterburen te sturen... altijd handig
 
Het grappige is dat ik het niet eens heb gevraagd.........dit hebben ze op eigen houtje gedaan.
 
zou wel super zijn als iemand dat ons kan vertellen. Er is toch een theorie die zegt dat iedereen ter wereld elkaar via 6 mensen kent. Ruim 7000 forumleden, moet toch iemand bij douane werken of iemand kennen met inside info :)

Niet voor iets illigaals maar als er trucjes zijn , desnoods voor iets meer porto. Stel ik koop een pc voor 500 euro , kan super goedkoop zijn maar met invoerrechten wordt ie gewoon weer duur, dan betaal ik graag tientje porto meer lol
 
Voor de Nederlandse douane gaat er niks fout, product uit een land binnen de EU --> geen BTW en invoerrechten

De vraag zou hem er meer in moeten zitten onder welke regels worden de producten (via Duitsland) in Tsjechie ingevoerd.
 
krijg net mail van banggood, wat is jullie indruk ???

You must be registered for see images attach


zie ook deze
 
krijg net mail van banggood, wat is jullie indruk ???

You must be registered for see images attach


zie ook deze

Klinkt goed. Ze geven ook een soort garantie volgens die link.

Als ik iets uit China wil dan bestel ik bijna altijd via Banggood. Vind hun site fijn, service prima en die verzendmethode Priority is er al langer. Meestal kost dat maar 1 tot 2 euro extra, maar dan is je pakketje er wel in 10 dagen.
Ik zie nu trouwens ook dat ik de mail heb gehad. Stond in mijn reclame box ;)
 
oh maar die garanties heb ik wel es gezien, kan je je verzekeren voor geval inklaring/invoerrechten betaald moeten worden, maar die moet je dan toch wel betalen eerst en dan bij hun proberen terug te krijgen ? Want die verzekering bij verzending is ook een wassen neus bij hun, al komt het stuk aan moet je toch foto's maken en terugsturen etc, terwijl ze beloven dat als je extra betaald ze dat snel en soepel doen.

eerst maar kijken hoe dat precies zit dan want als ik een ding van 400 euro bestel komt daar pittig wat invoerrecht en btw op en als ze in china dan moeilijk doen zit je mooi.
 
oh maar die garanties heb ik wel es gezien, kan je je verzekeren voor geval inklaring/invoerrechten betaald moeten worden, maar die moet je dan toch wel betalen eerst en dan bij hun proberen terug te krijgen ? Want die verzekering bij verzending is ook een wassen neus bij hun, al komt het stuk aan moet je toch foto's maken en terugsturen etc, terwijl ze beloven dat als je extra betaald ze dat snel en soepel doen.

eerst maar kijken hoe dat precies zit dan want als ik een ding van 400 euro bestel komt daar pittig wat invoerrecht en btw op en als ze in china dan moeilijk doen zit je mooi.
Het is niet een verzekering in dit geval. Het is een shipping method. Je hoeft niet nog eens extra de verzekering te kiezen.
Volgens mij kan je ook via die Banggood Nederland facebook contact opnemen voor support, mocht dat nodig zijn.
 
Ik kwam ineens op het briljante idee van cadeaubonnen. Stel nou je koopt op 1 december een tablet van 60 dollar en je betaald met 20 dollar van je credit card én 40 dollar van een cadeaubon-code dan heb je een betaalbewijs van visa of paypal dat je op die datum bedrijf X uit china 20 dollar hebt betaald.

dan staat er ook nog eens heel handig bij de betaling wat je gekocht hebt en dat het product duurder is en die 'betaalprijs' omlaag hebt gekregen door het invullen van een code tja handig maar je liegt niet, je verzwijgt en dit lijkt mij een super koosjer idee om onder inklaring , btw en zelfs invoerrechten uit te komen.

Maar ik ben toch ff nieuwsgierig naar jullie mening ? Briljant of te mooi om waar te zijn ?


p.s. welke chinesen verkopen trouwens gift coupons ? kortingscoupons hebben ze vaak wel maar daarmee ga je geen tientallen euro's eraf krijgen :)
 
  • Like
Reacties: Plenkske
denk helaas niet dat ze in dat idee zullen intrappen, bedoel het is het proberen waard maar alsnog als je bijvoorbeeld een mini pc ten waarde van 100 euro koopt en je betaald maar 20 daar zullen ze ben ik bang niet intrappen :)
 
Bovendien, zouden ze dit wel doen vraag ik me af waarom Alieexpress, Gearbest, Banggood etc dit niet allang hebben
 
nou de grap is dus dat als ik een kortingscoupon van 20 dollar gebruik dat de prijs die ik afreken en dus ook zo staat op mijn paypal of visa afschrift ook echt het bedrag zonder die 20 dollar is zonder dat er iets over een korting wordt vermeld.

over het algemeen worden dozen die amper wat wegen niet helemaal geopend, ze zien met rontgen dat er een klein doosje met eletronica in zit, maar welke cpu en hoeveel ram zien ze daarmee niet dus als jij een betaalbewijs hebt van 20 euro, van een aannemelijke datum en ook nog eens van hetzelfde bedrijf dat er als afzender opstaat gaat dat gewoon door , heb wel eens ' per ongeluk ' een ander betaalbewijs opgestuurd en kreeg pakje zonder inklaringskosten dus zolang je geen 65 inch smart tv laat opsturen denk ik dat voor dingen als geheugenkaartjes, mini pc's en zulks het toch wel handig zou zijn.

dhgate doet dit trouwens wel , je kunt daar een laag bedrag officieel afrekenen en los een ander 'leeg' artikel kopen om het restant aan te vullen.

banggood is zo sportief om zelfs de hele factuur voor je te vervalsen en toe te mailen als pdf :)

maar uberhaupt is een cadeaubon geen raar idee als je iemand iets wilt geven.
 
  • Like
Reacties: Andre19721972