Films afspelen op de Z8

Welkom op Kodi-Forum!
We zien dat je nog geen lid bent van Kodi-Forum.nl, registreren is volledig gratis en kost slechts enkele seconden.
Registreren

René K.

Forumlid
26 apr 2019
12
1
Goedemiddag,

Ik heb aan mijn Z8 een externe HDD hangen met een collectie films. De meeste speel ik probleemloos af via de app "file manager". Er zitten echter een paar ISO bestanden tussen die met deze app niet afgespeeld kunnen worden. Heb de tip gekregen om VLC player of KODI er op te zetten die zouden dit wel kunnen afspelen. VLC speelt de iso's vreemd genoeg ook niet af maar KODI gelukkig wel. Echter welke instelling ik ook verander, het geluid via KODI blijft 2 kanaals stereo terwijl DTS en DD 5.1 beschikbaar zijn. Iemand enig idee?...

Babylonia

VIP
20 sep 2016
104
62
Mijn ervaring met ISO komt overeen dat Kodi die inderdaad netjes afspeelt, en VLC niet.

Om een volledig DTS 5.1 audio ook te kunnen afspelen, moet het achterliggende geluidssysteem via connectie van HDMI in ieder geval ook kunnen voorzien met die indelingen. Verder is het belangrijk dat je de voorkomende geluidsindelingen ook allemaal aanvinkt bij instellingen van zowel de hardware box. In jou geval in de Z8 (heb daar geen ervaring mee), alsook goed alle instellingen na te lopen in Kodi zelf.
(In Kodi number of channels --> elke indeling is mogelijk tussen 2.0 en 7.1).

• Like
Reacties: René K.

René K.

Forumlid
26 apr 2019
12
1
Maar heb je dan ook "surround" geluid?
(Dat is iets anders dan een "mix" aan geluid uit alle boxen).
Probleem is inmiddels deels opgelost. Heb de settings op niveau "expert" gezet en kon toen bij audio instellingen Dolby Digital capable receivers aanvinken. Echter de keuze DTS staat helaas niet tussen.

Babylonia

VIP
20 sep 2016
104
62
Misschien worden alleen de opties getoond die via de connectie van HDMI voorhanden zijn met een receiver?
Of anders wel via opties verder bovenaan in het menu om het aantal kanalen te kiezen, waar jij volgens mij die instelling op 2.0 hebt gezet?

Bij mij staat die keus er namelijk wel bij. (Maar gebruik ook een andere kanaal indeling).

In/uitschakelen van de mogelijkheden is voorhanden als je de optie hebt aangevinkt om "doorvoer " (passtrough) van de audio actief te zetten.
De receiver transcodeert dan de audio. In het andere geval de media-box en stuurt dan "gescheiden" de diverse audio kanalen door.

You must be registered for see images attach

Het menu verder naar boven in de keus van het aantal kanalen. (In mijn situatie 5.1).
Lees ook de extra info onderaan de pagina.

Die tekst hier nog eens apart in een blok, omdat hierboven één regel van de info wegvalt + tekstaanvulling wat er compleet staat.

...ondersteund word door doorvoer.

Laatst bewerkt:

René K.

Forumlid
26 apr 2019
12
1
Misschien worden alleen de opties getoond die via de connectie van HDMI voorhanden zijn met een receiver?
Of anders wel via opties verder bovenaan in het menu om het aantal kanalen te kiezen, waar jij volgens mij die instelling op 2.0 hebt gezet?

Bij mij staat die keus er namelijk wel bij. (Maar gebruik ook een andere kanaal indeling).

In/uitschakelen van de mogelijkheden is voorhanden als je de optie hebt aangevinkt om "doorvoer " (passtrough) van de audio actief te zetten.
De receiver transcodeert dan de audio. In het andere geval de media-box en stuurt dan "gescheiden" de diverse audio kanalen door.

Het menu verder naar boven in de keus van het aantal kanalen. (In mijn situatie 5.1).
Lees ook de extra info onderaan de pagina.

Die tekst hier nog eens apart in een blok, omdat hierboven één regel van de info wegvalt + tekstaanvulling wat er compleet staat.

...ondersteund word door doorvoer.
Het vreemde bij mij is dat als ik kies voor 5.1 kanalen er helemaal geen geluid meer is. Verder heb ik alle instellingen staan zoals hierboven aangegeven. Mijn receiver is ook geschikt voor DTS audio en de desbetreffende film heeft dat audio spoor ook.

Babylonia

VIP
20 sep 2016
104
62
Die Z8 - ik neem aan dat het is. Alle specs voldoen aan de juiste normen.
Laat je gewoon de audio via de HDMI poort lopen, of maak je gebruik van de optisch S/PDIF uitgang?
(Daar slaat namelijk die extra info op bij de onderste plaatjes van mijn vorige reactie).

Via HDMI en "doorvoer" van het audio signaal naar de receiver, zou die instelling van 5.1 of 2.0 erboven bij de kanalen niet van toepassing zijn?
Want dat zou betekenen dat je al iets "vooraf" definieert aan kanalen, terwijl bij doorvoer, dat pas achteraf wordt bepaald?
Bij de informatie bij de kanalen staat er namelijk ook: "Deze instelling is niet van toepassing op audio doorvoer".

En je receiver voldoet ook aan alle specs?
Er zijn ook receivers waar niet elke HDMI poort aan de 2.0 of 2.0a specificatie voldoet.
(Viel me indertijd op toen ikzelf een receiver kocht, dat bij bepaalde apparaten twee typen HDMI poorten werden toegepast).

Hoewel je mag verwachten dat de bijgeleverde HDMI-kabel bij het pakket van de Z8 aan de juiste specificaties voldoet,
zou je als test ook nog een andere HDMI-kabel kunnen aansluiten en kijken wat dat oplevert?

René K.

Forumlid
26 apr 2019
12
1
Die Z8 - ik neem aan dat het is. Alle specs voldoen aan de juiste normen.
Laat je gewoon de audio via de HDMI poort lopen, of maak je gebruik van de optisch S/PDIF uitgang?
(Daar slaat namelijk die extra info op bij de onderste plaatjes van mijn vorige reactie).

Via HDMI en "doorvoer" van het audio signaal naar de receiver, zou die instelling van 5.1 of 2.0 erboven bij de kanalen niet van toepassing zijn?
Want dat zou betekenen dat je al iets "vooraf" definieert aan kanalen, terwijl bij doorvoer, dat pas achteraf wordt bepaald?
Bij de informatie bij de kanalen staat er namelijk ook: "Deze instelling is niet van toepassing op audio doorvoer".

En je receiver voldoet ook aan alle specs?
Er zijn ook receivers waar niet elke HDMI poort aan de 2.0 of 2.0a specificatie voldoet.
(Viel me indertijd op toen ikzelf een receiver kocht, dat bij bepaalde apparaten twee typen HDMI poorten werden toegepast).

Hoewel je mag verwachten dat de bijgeleverde HDMI-kabel bij het pakket van de Z8 aan de juiste specificaties voldoet,
zou je als test ook nog een andere HDMI-kabel kunnen aansluiten en kijken wat dat oplevert?
Ja, die Z8 is het. Ik laat de audio inderdaad via HDMI lopen. Ik dacht eerst ook dat het misschien wel eens aan de kabel kon liggen echter het volgende speelt ook nog; op de Z8 zit een app genaamd file manager. Als ik daar een mkv formaat film mee aanklik en die heeft een DTS audiospoor dan wordt die feilloos afgespeeld.... Echter deze app kan geen Blu-ray/iso files aan dus dat is de reden waarom ik daar KODI voor gebruik. Dus aan de HDMI kabel ligt het dan niet volgens mij...

Babylonia

VIP
20 sep 2016
104
62
Vanuit een file manager, en dan geen probleem, ligt het in ieder geval dan niet aan een HDMI-kabel.
Bij die optie wordt van een "eigen" player gebruik gemaakt (mogelijk als standaard app bij Android, of extra player behorend bij die file manager).
Het zou best kunnen dat standaard daarbij die optie de Z8 ook voor decoderen wordt gebruikt van de audio. Dus in de Z8 zelf.

Uit je eerdere antwoord begrijp ik dat je in Kodi de "doorvoer" van audio wel hebt ingeschakeld zoals in mijn tweede plaatje ?
En als je die "doorvoer" van audio uitschakelt (eerste plaatje), levert je dan dat probleem op
dat je een 2.0 indeling zou moeten gebruiken bij de keuze aan kanalen om DTS audio te kunnen horen ?

Als dat zo is worden instellingen of achterliggende code mogelijk toch anders geïnterpreteerd afhankelijk van de soort Android versie?
Ik draai "Android TV" (op een NVDIA Shield TV Pro). Die Z8 vanuit de informatie op de website een "eigen" (?) aangepaste versie Android?
In ieder geval geen "Android TV".

Als ik bij Kodi de "doorvoer" van audio uitschakel heb ik nog steeds een juiste DTS audio beleving.
Het wordt in dat geval in de NVIDIA Shield zelf gedecodeerd. In mijn Denon receiver zie ik dan verschil in het menu
dat er in dat geval meerdere kanalen als input wordt aangeboden.

Het zou ook nog kunnen dat met al die experimenten er ergens achterliggend foutjes in de code sluipen,
waardoor instellingen niet goed meer worden meegenomen? Dat heb ik namelijk bij mijn versie Kodi al eens ontdekt.
Ik weet niet wat ik gedaan heb (cache opgeschoond ??), maar was ineens alle add-ons kwijt, en kreeg weer standaard instellingen.
Toch heb ik nu een probleem dat de beeldfrequentie nu niet automatisch meer correct wordt overgenomen, ondanks juiste intellingen.

Ik ben nog volop de TV Shield aan het verkennen.
Diverse apps aan het testen en er weer afhalen, e.d. Dus het wordt ook een beetje een rommeltje.
Als ik een beetje weet wat ik wel en niet wil gebruiken. Voer ik een keer een algehele fabrieks reset uit,
en begin met een schone lei volledig opnieuw, alleen die apps erop te zetten die ik zinvol vind.
(Ik ben geen gamer, dus dat soort gedoe komt er al helemaal niet op).

Overigens we zijn beide pas kort actief hier op het Kodi forum.
Maar binnen de huisregels van een forum wordt het over het algemeen niet geapprecieerd voorgaande berichten,
direct eronder in zijn geheel klakkeloos aan te halen. Dat maakt berichten onnodig lang, minder prettig leesbaar. Overzicht verdwijnt.
(Je kunt berichten aanpassen en onnodig aangehaalde berichte weghalen. Haal ik erna ook deze vier regels weer weg ? ).

• Like
Reacties: René K.
7 dec 2019
30
5
Maar heb je dan ook "surround" geluid?
(Dat is iets anders dan een "mix" aan geluid uit alle boxen).
Daar had je een punt: Ik heb 'pass through' aangezet, en 'DTS HD geschikte ontvanger', daardoor kon hij
probleemloos naar 5.1 kanalen, én DTS!
Dubbelpost samengevoegd:

Daar had je een punt: Ik heb 'pass through' aangezet, en 'DTS HD geschikte ontvanger', daardoor kon hij
probleemloos naar 5.1 kanalen, én DTS!
Update: Ik was iets té enthousiast:
Want het eenvoudige 5.1 DD wordt gewoon in twee kanalen doorgegeven.
Wat ik ook probeer.. zucht...

Laatst bewerkt: