Geheugenvraag over mijn SD kaart

Trixy

Forumlid
11 dec 2018
22
9
6
67
Hallo,
Ik ben raspberry gebruiker, daarop kodi geinstalleerd.
Ik kocht een geheugenkaartje van 32gB keek via pc en zag dat het fat32 geformateerd was.
Nu kijk ik even, nadat kodi erop staat en goed werkt naar de inhoud van het kaartje via pc.
Daar zie ik dat het kaartje maar ong. 1.6gB groot is en maar enkele 100 Mb vrij is.
Hoe kan dat ?

Dank bij voorbaat
 
Waar heb je de SD kaart gekocht? Als het via chinese webshops of Ebay is dan zijn het soms fake kaartjes en is het in werkelijkheid een veel kleiner geheugen dan er op staat. Je kan het SD kaartje checken met . Daarmee kan je aantonen hoeveel geheugen het werkelijk is.
 
Ik kocht het bij Bol.com. Ik probeerde ook nog met een kaartje van 16gB, ik formateerde het en zag duidelijk 16gB na formatering.
Dan maar noops erop unzipt, nog steeds 16GB, dan kodi erop gezet, gecontroleerd, 1,6 gB toont hij in de windows pc.
Zou het kunnen dat de structuur van het kaartje veranderd wordt door er kodi of rasbian op te installeren.....??
 
Op Bol com heb je diverse shops die via Bol verkopen. Kan per vergissing een fake kaart tussen zitten. Als er mee geknoeid is dan staat er een soort van onzichtbare software op die de illusie geeft dat er 32GB op zit. Als je twijfelt over de kaart kan je beter testen met eerder genoemd h2testw_1.4. De kaart wordt dan volledig volgeschreven en gecheckt. Blijkt dan dat de inhoud slechts een paar GB is dan maak je een kopie van het testresultaat als bewijs en kan je geld terug vragen.
Maar is ook mogelijk dat het aan Raspberry PI en NOOBS ligt zie:
"Your SD card didn't magically loose capacity. It's just being used by invisible partitions. It's also not broken, so don't "fix" it."
"To restore your memory card to its former glory, reformat it on Windows since Windows is usually aware of the card's real capacity and usually deletes additional partitions."
 
Laatst bewerkt:
Die kaart van 32gB heb ik vroeger nog gebruikt in m’n action cam. Heel veel opnames gemaakt zeker boven de 25gB.
Moet iets zijn dat raspberry te maken heeft...
B.web, bedankt voor je nuttige tips !
 
  • Like
Reacties: B. web
Ok, dan zijn het dus de onzichtbare partities, zoals gemeld. Je kan de kaart dus gewoon weer opnieuw formatteren op een Windows PC, als je hem later ergens anders voor wil gebruiken. Mooi dat het is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Dat soort dingen kunnen ook voorkomen als je je geheugenkaart met W32Disk Imager klaar maakt met een prebuild voor raspberry pi. Deze zet dat een image over je kaart, en kopieert dus niet 1 op 1 files gewoon naar bestaande partities - de ruimte is er dus wel, je zou op linux met een partition tool deze kunnen uitbreiden, heb dit ook vaker meegemaakt met grote usb sticks en dergelijke (64gb waar er ineens maar 8 op bleek te zitten).

Je hebt een zogenaamde FAT (File allocation Table) welke aangeeft op welke plaats er hoeveel ruimte is gebruikt, en welke bestanden er op welk deel staan.., door een image te gebruiken kan de kaart dus "lijken" kleiner te zijn dan deze is, op windows heb je tools als Partition Magic, EaseUs Partition Manager, en nog waarmee je kan zien welke ruimte wel of niet "gealloceerd" is - dus of hier een verborgen partitie op zit, of deze ruimte nog vrij te gebruiken is - vaak kan je na installatie van een image nog een extra partitie aanmaken.

Toch raad ik voor de Pi een USB stick aan voor opslag, ook voor te booten - dit gaat een performance upgrade zijn omdat de usb stick sneller is over het algemeen, ook omdat deze meer lees/schrijf bewerkingen aan kan, wat de snelheid en levensduur ten goede komen:


Ook kan je meerdere OS'en naast elkaar draaien op je USB, bv libreelec voor kodi, raspbian voor desktop en retropie voor je snes/n64 games

 
Laatst bewerkt:
En als je hem opnieuw formatterd met SD Format tool is hij weer 32 gb,komt door de raspberry installatie.
Deelt de SD kaart opnieuw in met wat hij nodig heeft,de rest is een onzichtbare partitie,vraag me niet waarom !

Want dat weet ik niet.
 
  • Like
Reacties: B. web