Harde schijf beschadigd, nog te redden?

Plantje

Expert
6 okt 2016
750
289
216
45
Vandaag Formule 1 aan het kijken. Was al wat later, dus ik had het opgenomen. Tijdje even wat anders tussendoor gaan doen en bij terugkomst was er geen opgenomen TV meer. Lang verhaal kort: die schijf is niet meer te zien. En ik hoor hem ook een tik geven.

Is er nog iets te doen om zo'n schijf te redden?
 
Mijn advies zou zijn dat je hem zo min mogelijk moet gebruiken,in ieder geval niets op schrijven of wissen of warm laten worden.
Ik heb zelf dit ook wel eens gehad of een harde schijf van een ander gehad met dit probleem.
Wat ik dan doe is met speciale software om een harde schijf te herstellen proberen om meteen de data die er op staat te kopieeren naar een andere harde schijf die in ieder geval groter moet zijn.
Het is mij in bijna alle gevallen gelukt om de data binnen te halen maar je harde schijf kan bijna zeker in de kliko.
Behandel deze harde schijf in deze toestand met de grootst mogelijke liefde.
 
  • Like
Reacties: Reidinga
Bedankt voor de reactie. Het lijkt een beetje op de "click of death" die oude IBM schijven konden hebben :(
Probleem is een beetje, dat de schijf helemaal niet kan starten en dus compleet niet gezien wordt. Ik vrees het ergste. Nou ja... los van wat opnamen en wat "handige bestandjes om te hebben" staat er niets op. Bijvoorbeeld de bestanden om mijn Microsoft MCE toetsenbord opnieuw te mappen…. ach, als dat het ergste is.
Hoe dan ook: deze schijf ga ik niet meer vol gebruiken. Zelfs als ie nog te reanimeren is!
 
Indien er het bekende hamertje geluid uit komt kun je het vergeten. Staan geen belangrijke bestanden op dus in de kliko ermee, geloof me scheelt je een hoop ergernis.
 
Blijft wel jammer en ik kan me niet meer helemaal herinneren hoe lang deze schijf er in zat. Maar volgens mij was het al een 2TB, dus dat zal niet zo heeeel lang geweest zijn.
Ik bestel even een nieuwe bij Azerty en dan kijk ik vanavond de bonnetjes nog eens na wanneer deze erin gekomen is. Weet niet of dit soort dingen eventueel onder garantie vallen...
 
Blijft wel jammer en ik kan me niet meer helemaal herinneren hoe lang deze schijf er in zat. Maar volgens mij was het al een 2TB, dus dat zal niet zo heeeel lang geweest zijn.
Ik bestel even een nieuwe bij Azerty en dan kijk ik vanavond de bonnetjes nog eens na wanneer deze erin gekomen is. Weet niet of dit soort dingen eventueel onder garantie vallen...

Kan ook zijn dat je schijf stroom te kort heeft... Je kan hem even aan je PC hangen kijken wat die daar op doet.
Maar wat Karavaan al zei waarschijnlijk is die overleden.
Zolang je de HDD niet openmaakt en er geen sporten opzitten van vallen etc. heb je op dit soort gevallen gewoon garantie.
 
Heb het zelfde probleem een aantal maanden geleden met de schijf van mn zoon......heb die schijf als secondary gezet in mn pc, en via cmd de partitie bekeken, gelukkig was deze nog leesbaar.
Heb heel de schijf kunnen kopiëren, heeft bijna 2 dagen staan draaien.

Plantje: Misschien is het bovenstaande een optie.
 
  • Like
Reacties: Shaman
Hallo Plantje,
Kan alleen aanvullen wat jovo1963 ook al vermeldde,ikzelf heb ook wel harde schijven onder handen genomen die tikkend opstarten maar het wel deden.
Inderdaad de harde schijf gewoon als externe harde schijf via een usb aansluiting verbinden met je computer of laptop.
Mijn laptop heb ik weleens 3-4 dagen niet kunnen gebruiken omdat de "kapotte hardeschijf" eerst werd ingelezen en toen die gegevens waren ingelezen kon ik zelf bepalen wat ik wilde kopieeren naar de backup harde schijf,.
In die tijd is het raadzaam om laptop/computer niet voor andere dingen te gebruiken en vooral de harde schijf koel houden,maar hiervoor zijn nu prachtige koelers te koel bij AliExpress.

Nog even een aanvulling,als het allemaal bij jou niet lukt dan moet je er wel voor zorgen dat je harde schijf totaal niet meer is te lezen door onwillekeurig wie.
Heb in het verleden ooit een zogenaamde helemaal schone 2e hands harde schijf gekocht bij een computer zaak en wat bleek toen ik hem testte voor gebruik dat er nog allemaal belastinggegevens,vakantiefoto,s , brieven en diverse "natuurfoto,s " opstonden.
Darrom mijn lege harde schijven zijn ook echt 100% leeg.
succes met je harde schijf.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de schijf onlangs direct los getrokken. Nu heb ik de nieuwe schijf binnen en die zit er ook al in. Ik heb daarna de oude schijf nog even geprobeerd, maar op het moment dat ik het systeem opstart met die schijf erbij wordt het systeem pokke traag! Het gaat uiteraard niet om de C:\ drive; dat is een SSD waar ook enkel Windows en een paar programma's op staan, maar niets belangrijks!
Nu heb ik de schijf aan mijn desktop pc gekoppeld en ook die is traag met opstarten. Maar de schijf wordt simpelweg niet gezien. Volgens Windows is deze not initialized. En hij is ook niet te initialiseren.
Welke software zou ik eventueel kunnen gebruiken?

En inderdaad: als ie weg gaat wordt ie fysiek onbruikbaar gemaakt! Ik heb ook wel eens een laptop overgenomen omwille van het scherm. Die zou het ook niet meer doen en de schijf die erin zat zou leeg zijn. Nou, die zat helemaal vol! Allemaal foto's van dames zonder armen en benen… je moet er maar van houden :|
 
Ik stuur je even een persoonlijk bericht
Probeer zoveel mogelijk die discussie hier concentreren zodat we er allemaal wat van opsteken, behalve als u interesse heeft in die lugubere afbeeldingen ?
 
  • Like
Reacties: Plantje
Probeer zoveel mogelijk die discussie hier concentreren zodat we er allemaal wat van opsteken, behalve als u interesse heeft in die lugubere afbeeldingen ?
Haha! Die lugubere afbeeldingen heb ik niet meer ;)
Ik heb Floppie laten weten nog even te laten weten hoe het afgelopen is. Dat zal ik dan hier wel even doen :)
 
  • Like
Reacties: Lex
Ik gebruik altijd Hard Disk Sentinel, die geeft meestal wel aan wat er mee mis is.
 
Gaat nog even ietsje langer duren… Was zo snugger geweest om een tweedehands SATA naar USB kabeltje te kopen. En dat werkt natuurlijk alleen voor een 2,5" schijf die genoeg heeft aan 5 Volt :)
Vrijdag ga ik een 3,5" SATA naar USB dock kopen. Dan weer meer.
 
Ikzelf gebruik ook wel de behuizing van een andere harde 3,5 inch schijf die ook een sata aansluitng heeft.
Het voordeel van een dock-station is dat je zowel 2,5 als 3,5 schijven me kunt uitlezen.
Als je al de harde schijf gaat uitlezen pas op met de warmte ontwilleking deze dagen.
 
Het voordeel van het dock zou moeten zijn dat ie hot swappable is. Of tenminste... dat ik die USB dan kan inpluggen. Na het opstarten de SATA inpluggen vindt ie niet heel fijn :)
Welke warmte? ;)
 
Sata is gewoon hot te pluggen, pas de probleme, hetzelfde als usb.
En warmte? Het is misschien 10 graden warmer in de kamer, moet kunnen.

 
Hmmm... dan is ie toch echt echt stuk denk ik...
Als ie gevonden wordt na het inpluggen wordt ie als niet geïnitialiseerde schijf herkend. En verder kan ik er niets mee. Kan hem niet initialiseren...niks... Zou die tooling er misschien dan wel nog wat mee kunnen? Die kunnen waarschijnlijk ook enkel iets met geïnitialiseerde schijven...
 
Als je de harde schijf via een dockstation en usb aansluit op je laptop/computer dan kan het zo zijn dat windows niets vind.
Gebruik je een door mij genoemde software die leest de harde schijf op een andere manier en zal een defecte harde schijf eerder vinden, ook niet geïnitialiseerde schijven .
Uiteraard is het wel zo dat als een schijf kapot is dan is dat helaas zo,maar heb zelf ook tikkende harde schijven gehad en toch na 4 dagen draaien mijn bestanden kunnen redden.
De warmte waar ik het over heb is de warmte die de harde schijf zelf ontwikkeld tijdens het scan proces die wel 1-2 dagen kan duren en dan later na het scannen de bestanden wegschrijven naar andere harde schijf.
Is het dan in de ruimte ook warm dan word de harde schijf alleen maar warmer.
 
Laatst bewerkt: