Harde schijf beschadigd, nog te redden?

Weet je wat ik eens heb gedaan?
Mijn pa had een oude pc die niet meer wilde booten, ik had zijn schijf er uit gehaald om te proberen zijn bestanden te redden.
Zelfde als jij dus.

Zijn schijf tikte alleen nog maar wat, ik vermoedde dat de leesarm vast zat en aangezien er niets te verliezen was heb ik even flink met de schijf geschud en...

Jah, we hadden beeld en het os kon gewoon weer booten.
Dezelfde schijf doet nog steeds trouwens, hahaha.
 
Ja, ik vrees het ergste...
De tools die Floppie heeft voorgesteld heb ik allemaal getest, maar de schijf wordt gewoon door geen enkele tool gezien. In het beste geval (wanneer ik opstart met de schijf aangesloten) krijg ik een not initialised disk waar ik niets mee kan. In alle andere gevallen is er gewoon niets... En dat terwijl andere SATA schijven gewoon aangesloten kunnen worden en herkend worden.

En inderdaad: aansluiten betekent dat ie gaat spinnen, dan geeft ie een paar tikken en dan doet ie niets meer. Dus misschien ook maar proberen te schudden of een paar rake klappen geven. Baat het niet dan schaadt het niet :)

Jah, we hadden beeld en het os kon gewoon weer booten.
Dezelfde schijf doet nog steeds trouwens, hahaha.
Dat laatste zou ik niet doen... als het systeem ook maar enigszins belangrijk is. Als je toch verder alles op OneDrive enz hebt staan maakt het ook geen drol uit. Doet me er aan denken: de configuratie die op deze schijf stond had ik juist wel op C:\ (en dus op OneDrive) moeten zetten...
 
Het is gewoon erg jammer dat het niet lukt.
Als er geen belangrijke data op staat is het misschien ook niet zo belangrijk.
Ikzelf gebruik voor mijn persoonlijke dingen zoals foto,s of films altijd 2 harde schijven van verschillende merken waarvan er 1 voor backup
Ben het met Dr.House eens waarin hij aangeef altijd Hard Disk Sentinel te gebruiken.
Je kunt ook het programma Core temp gebruiken voor controle van temp CPU .
En Crystal Disk Info die oa de temp maar ook de staat van je harde schijf of schijven in de gaten houd.
 
Ik gebruik altijd Hard Disk Sentinel, die geeft meestal wel aan wat er mee mis is.
Deze had ik even helemaal gemist! Ga ik ook nog even naar kijken. Als het een beetje afgekoeld is...heb mijn kantoor op zolder zitten en ik zweet nu al weer peentjes
 
  • Grappig
Reacties: Dr.House
Geloof me, gooi dat ding in de kliko. ?
De vraag is of je persoonlijke gegevens van die informatiedrager daar goed beschermd zijn ?
Afgedankte apparaten vormen 'onzichtbare afvalberg' -
 
  • Like
Reacties: Shaman
De vraag is of je persoonlijke gegevens van die informatiedrager daar goed beschermd zijn ?
Afgedankte apparaten vormen 'onzichtbare afvalberg' -

Een hamer of stootijzer vernietigd eeuwig je gegevens. Ipv van de kliko kan hij ook naar de chemische afval ?
 
Geen idee welke bak schroot mag ?, maar zoals ik al eerder zei er staan geen belangrijke gegevens op volgens ts. Dus ram met een hamer erop en weg met dat ding scheelt je een hoop ergernis. Werken gaat ie niet meer hoor.