In hoeverre VPN nodig?

sbirq

Nieuwkomer
5 dec 2019
2
0
1
30
Beste leden,

Tegenwoordig komen er constant meldingen op Kodi dat een VPN sterk aangeraden wordt en je ISP anders mee kan kijken blabla. Dit zie ik ook terug bij addon tutorials.
Nou is de vraag: In hoeverre geldt dit in Nederland? Worden er mensen veroordeeld voor het streamen van films/series/sportwedstrijden/kanalen?
Welke addons zijn wel / niet aan te raden in deze context?

Alvast bedankt :)
 
Beste leden,

Tegenwoordig komen er constant meldingen op Kodi dat een VPN sterk aangeraden wordt en je ISP anders mee kan kijken blabla. Dit zie ik ook terug bij addon tutorials.
Nou is de vraag: In hoeverre geldt dit in Nederland? Worden er mensen veroordeeld voor het streamen van films/series/sportwedstrijden/kanalen?
Welke addons zijn wel / niet aan te raden in deze context?

Alvast bedankt :)
Welkom op het forum sbirq
1 van de redenen om gebruik te maken van een vpn ( al dan niet gratis of betaald ) is onder meer de volgende:
Je moet maar zo redeneren, baat het niet dan schaad het niet en waarom zou je risico lopen terwijl het op een simpele manier is op te lossen?
 
Je verwijst naar een Amerikaanse website.
Je zou de situatie moeten bekijken hier in Europa en specifiek de wetgeving / handhaving in Nederland.

Alleen streamen (downloaden) vanuit een bron, is iets anders als uploaden van data-content.
Er zijn genoeg discussies te vinden op internet, wat wel en niet kan.
Zoek beter die onderwerpen op, want alles is al wijd en breed daarover uitgesproken, en je hebt je antwoord.
 
Waarom die informatie ver zoeken als wij die aanbieden:


 
Waarom die informatie ver zoeken als wij die aanbieden:



Ik heb even gekeken maar de topics waren niet recent terwijl dit een onderwerp is dat wel met de tijd meegaat :) Ik weet dat er wat strenger naar gekeken wordt in andere delen van de wereld, maar wist niet hoe dat in Nederland zat anno 2019.
 
Weet niet hoe recent deze is maar als onderstaande klopt is een vpn geen overbodige luxe:
Post automatically merged:

Deze isp laat "doorschemeren "dat afknijpen bij anderen wel gebeurd:
Geen datalimiet
Met internet van SNLR heb je geen zorgen over je verbruik. We zullen je bandbreedte niet knijpen of datalimieten toepassen. Bij ons is onbeperkt up- en downloaden ook écht onbeperkt, en dat met ongekende snelheden tot wel 1.000 Mbps.
 
Laatst bewerkt:
De informatie die gegeven wordt is echter te eenzijdig vanuit het standpunt van de VPN-service provider geschreven.
Men schrijft o.a. met betrekking tot ISP's:

"Het is voor hen niet mogelijk om de datapakketten te inspecteren,..."

Op bepaald niveau is dat wel degelijk een mogelijkheid.
De data zelf is dan niet te inspecteren (versleuteld), maar wel of het bijv. om een VPN-connectie gaat.
Men kan dus op basis van dat gegeven, de stream beperken.
Dat gebeurt bijv. in China, als mensen een versleutelde (443) of anderszins bijv. een VPN verbinding opzetten
(waarbij andere poortnummers gebruikelijk zijn). Versleuteld (poort 443) voldoende om bijv. bankzaken te doen.
Maar stream wordt geknepen als het "veel" data is die langere tijd achtereen wordt gebruikt.

Zelf heb ik in het verleden gemerkt dat bepaalde VPN-protocollen, van de ene op de andere dag een verminderde snelheid opleverde.
Die beperking is enkele maanden terug in mijn regio weer opgeheven. (Dus ook weer van de ene op de andere dag).

Bij VPN-protocollen waar jezelf andere poortnummers voor zou kunnen inzetten,
zou het kunnen schelen dat via de ene of andere poort te laten lopen. Voor "eigen" op te zetten VPN server / client verbindingen.
Dat is doorgaans echter juist niet bij VPN service-providers van toepassing,
omdat zij met algemeen gebruikelijke standaard instellingen moeten werken, die voor iedereen geldig zijn.
 
Laatst bewerkt: