Invoerrechten

Spinix

Technisch administrator
Medewerker
25 dec 2015
3.600
2.202
216
25
Aangezien veel mensen niet precies weten hoe het met de invoerrechten zit leek me dit topic een goed idee.

Pakketjes binnen de EU zijn de volgende regels van pas:
Voor alle aankopen binnen de (lidstaten van de) Europese Unie geldt vrijstelling van invoerrechten en BTW (de BTW is immers al betaald in het land van aankoop).
Voor enkele landen binnen Europa zonder Europees lidmaatschap, zoals Zwitserland en Noorwegen, gelden speciale regels. Sommige landen zijn geen lid van de Europese unie maar zijn wel lid van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) waardoor er verminderde of geen invoerrechten en BTW betaald hoeft te worden.

Pakketjes buiten de EU zijn de volgende regels van pas:
Pakketjes met een waarde tot 22 euro mogen vrij ingevoerd worden, zonder douanerechten en omzetbelasting.

Voor pakketjes boven de 22 euro moet je betalen. Je hebt hier 2 gevallen:
  1. Pakketjes met een waarde tussen de 22 en 150 euro. Hier moet je omzetbelasting over betalen. In de meeste gevallen is dit 21%.
  2. Pakketjes met een waarde van meer dan 150 euro. Hier betaal je zowel douanerechten als omzetbelasting voor.
  3. Berekenen van invoerrechten en/of belasting doe je op
Let op:
– Je betaalt ook BTW over de verzendkosten!
– Naast de standaard tarieven brengen postbedrijven extra inklaringskosten in rekening. Dit zijn de kosten die ze maken, door jouw pakket bij de douane aan te melden. Deze kosten bedragen 13 euro (voor PostNL) en 17,50 euro voor EMS zendingen!

Het is heust niet zo dat elk pakketje onderschept wordt en je extra kosten moet betalen, ze pakken een pakketje er random uit.

Je kunt bij veel webshops bij je bestelling een notie achterlaten, wanneer je aangeeft (in het Engels) of ze lagere kosten willen opschrijven (dus onder de 22 euro) om extra kosten te voorkomen helpt dit vaak. Probeer ook indien mogelijk DHL te vermijden aangezien zij hoge kosten berekenen. Zie dit bericht voor meer informatie. Volgens @Gearbest.com kun je het beste voor "Priority line" kiezen.

Reactie van @Gearbest.com
Spinix heeft al het een en ander verwoord. Zo te zien allemaal juiste informatie ;)!

Het is inderdaad zodat wanneer je bij ons een bestelling plaatst, je de kans hebt om extra kosten te moeten betalen.
Deze kosten bestaan uit belastingen en inklaringskosten. Hieronder hebben hebben wij enkele vragen met betrekking tot belastingen etc opgesomd.

1. Heeft GearBest een Nederlands warehouse?
Nee, GearBest heeft op dit moment geen Nederlands warehouse. Wel is er een warehouse gevestigd in de EU. Deze kan worden gekozen voor een snellere levering en om douanekosten te vermijden.

2. Hoe zit het met bijkomende kosten (douane)?
U kunt (steekproefsgewijs) in aanmerking komen voor belasting en inklaringskosten als u uit een niet EU land voor meer dan €22,- (productwaarde + verzending) bestelt. Inklaringskosten zijn niets meer dan administratieve kosten die de verzendmaatschappij int, bij PostNL is dit tarief €13,- en bij DHL €10,50 en 17,50 voor EMS zendingen.

Invoeringskosten zijn alleen benodigd bij producten met een waarde van boven de €150,-. Voor veel elektronische apparaten (smartphones, tablets, etc.) geldt dat zij vrij zijn van invoeringskosten aangezien zij een tarief van 0% hebben. U kunt hier de tarieven van vaak bestelde producten bekijken: .


You must be registered for see images


3. Hoe bereken ik eventuele douanekosten?
Stel u bestelt een tablet van €160,- op onze website, dan kunt u daar deze formule op los laten:

(Productwaarde+verzendkosten) * 21% (BTW tarief NL) + 13 (inklaringskosten) = Totaalprijs.

In dit geval wordt dat 160 * 1,21 = 193,60 + 13 = €206,60. U heeft dan €46,60 aan bijkomende kosten.

4. Hoe kan ik betalen bij GearBest?
Betalen is mogelijk via creditcard, PayPal en iDeal(inmiddels ook via de IOS app!)

5. Wat zijn de verzendmethoden naar Nederland vanuit het China/HK warehouse?
- Unregistered Airmail (pakketje voor luchtvracht zonder tracking code) (15-35 werkdagen)
- Registered Airmail (pakketje voor luchtvracht met tracking code) (10-25 werkdagen)
- Priority line (10-20 werkdagen)
- Expedited Shipping (DHL/EMS etc.) (3-7 werkdagen)

6. Wat zijn de verzendmethoden naar Nederland vanuit het EU warehouse?
- Flat Rate Shipping (7-15 werkdagen)
- Standard Shipping (3-7 werkdagen) (EU Express)
- Expedited Shipping (3-7 werkdagen)

7. Kan Gearbest wat doen om douanekosten te omzeilen?
Gearbest heeft weinig invloed op de kans op extra belastingen. Steekproefgewijs haalt de douane pakketjes uit de grote bult
en daarbij is er dus altijd de kans dat men in aanmerking komt voor belasting+inklaringskosten.

Het is wel zo dat men meer kans loopt op douanekosten bij pakket verzendingen die worden gedaan met Expedited Shipping leveranciers (Denk hierbij aan DHL/EMS).
Zij hebben een eigen afhandeling van pakketten. Verder is het verstandig om pakketten zoveel mogelijk te splitsen. Wil je bijvoorbeeld een smart tv box halen van €18 en een remote controller van bijvoorbeeld €10,-. Maak er dan 2 orders van, zodat beide pakketten onder de 22 euro aan waarde zitten.

Het vragen om een lagere pakketwaarde op te geven is inderdaad een vorm van belastingontduiking en kan zoals gebruiker peptalk al aangaf, boetes opleveren.

Mochten er meer vragen zijn m.b.t. tot dit onderwerp, stel ze dan gerust ;)

Groet,

Gearbest
 
Laatst bewerkt:
En wat zou ik dan bijvoorbeeld kunnen noteren mocht ik de Engelse taal niet machtig zijn ,en een notitie willen achterlaten om de waarde onder de 22 euro te houden.
 
  • Like
Reacties: karavaan
En wat zou ik dan bijvoorbeeld kunnen noteren mocht ik de Engelse taal niet machtig zijn ,en een notitie willen achterlaten om de waarde onder de 22 euro te houden.
Weet niet eens of ik dit überhaupt wel mag plaatsen, is er iemand die weet of dat mag?
"please mark it as gift and help me to avoid tax"

Dit werkt niet altijd trouwens, steekproefsgewijs pakken ze soms een random pakketje en vragen ze je om een factuur op te sturen van de aankoop. Mocht het dan toch meer dan 22 euro zijn dan moet je alsnog belasting betalen over je pakketje.
 
  • Like
Reacties: spooks
Theoretisch kunnen er ook boetes opgelegd worden, want het is wel belasting ontduiken natuurlijk....
 
Spinix heeft al het een en ander verwoord. Zo te zien allemaal juiste informatie ;)!

Het is inderdaad zodat wanneer je bij ons een bestelling plaatst, je de kans hebt om extra kosten te moeten betalen.
Deze kosten bestaan uit belastingen en inklaringskosten. Hieronder hebben hebben wij enkele vragen met betrekking tot belastingen etc opgesomd.

1. Heeft GearBest een Nederlands warehouse?
Nee, GearBest heeft op dit moment geen Nederlands warehouse. Wel is er een warehouse gevestigd in de EU. Deze kan worden gekozen voor een snellere levering en om douanekosten te vermijden.

2. Hoe zit het met bijkomende kosten (douane)?
U kunt (steekproefsgewijs) in aanmerking komen voor belasting en inklaringskosten als u uit een niet EU land voor meer dan €22,- (productwaarde + verzending) bestelt. Inklaringskosten zijn niets meer dan administratieve kosten die de verzendmaatschappij int, bij PostNL is dit tarief €13,- en bij DHL €10,50 en 17,50 voor EMS zendingen.

Invoeringskosten zijn alleen benodigd bij producten met een waarde van boven de €150,-. Voor veel elektronische apparaten (smartphones, tablets, etc.) geldt dat zij vrij zijn van invoeringskosten aangezien zij een tarief van 0% hebben. U kunt hier de tarieven van vaak bestelde producten bekijken:
.


You must be registered for see images


3. Hoe bereken ik eventuele douanekosten?

Stel u bestelt een tablet van €160,- op onze website, dan kunt u daar deze formule op los laten:

(Productwaarde+verzendkosten) * 21% (BTW tarief NL) + 13 (inklaringskosten) = Totaalprijs.

In dit geval wordt dat 160 * 1,21 = 193,60 + 13 = €206,60. U heeft dan €46,60 aan bijkomende kosten.


4. Hoe kan ik betalen bij GearBest?
Betalen is mogelijk via creditcard, PayPal en iDeal(inmiddels ook via de IOS app!)

5. Wat zijn de verzendmethoden naar Nederland vanuit het China/HK warehouse?
- Unregistered Airmail (pakketje voor luchtvracht zonder tracking code) (15-35 werkdagen)
- Registered Airmail (pakketje voor luchtvracht met tracking code) (10-25 werkdagen)
- Priority line (10-20 werkdagen)
- Expedited Shipping (DHL/EMS etc.) (3-7 werkdagen)


6. Wat zijn de verzendmethoden naar Nederland vanuit het EU warehouse?

- Flat Rate Shipping (7-15 werkdagen)
- Standard Shipping (3-7 werkdagen) (EU Express)
- Expedited Shipping (3-7 werkdagen)

7. Kan Gearbest wat doen om douanekosten te omzeilen?
Gearbest heeft weinig invloed op de kans op extra belastingen. Steekproefgewijs haalt de douane pakketjes uit de grote bult
en daarbij is er dus altijd de kans dat men in aanmerking komt voor belasting+inklaringskosten.

Het is wel zo dat men meer kans loopt op douanekosten bij pakket verzendingen die worden gedaan met Expedited Shipping leveranciers (Denk hierbij aan DHL/EMS).
Zij hebben een eigen afhandeling van pakketten. Verder is het verstandig om pakketten zoveel mogelijk te splitsen. Wil je bijvoorbeeld een smart tv box halen van €18 en een remote controller van bijvoorbeeld €10,-. Maak er dan 2 orders van, zodat beide pakketten onder de 22 euro aan waarde zitten.

Het vragen om een lagere pakketwaarde op te geven is inderdaad een vorm van belastingontduiking en kan zoals gebruiker peptalk al aangaf, boetes opleveren.

Mochten er meer vragen zijn m.b.t. tot dit onderwerp, stel ze dan gerust ;)

Groet,

Gearbest
 
bestel gewoon bij amazon.de heb ik mijn beelink gt1 pro gekocht was binnen 4 dagen in huis zonder douanekosten is gewoon binnen europa verzonden
 
bestel gewoon bij amazon.de heb ik mijn beelink gt1 pro gekocht was binnen 4 dagen in huis zonder douanekosten is gewoon binnen europa verzonden
Alleen betaal je bij Amazon.de €85.99 en bij Gearbest €64.50 incl BTW. Maar je loopt ook kans dat hij er niet wordt uitgepikt dus betaal je €53.31. De lagere prijzen bij Amazon.de die kunnen niet naar Nederland worden verzonden...staat er in rode letters bij. Maar wel duidelijk verhaal ook over hoe het allemaal in elkaar zit.
 
  • Like
Reacties: Lex en Spinix
Hallo Gearbest,

Vorige week heb ik voor het eerst iets besteld bij Gearbox, en was benieuwd hoe dit nu in zijn werking gaat. Qua info etc is het perfect, alleen ik schrok een beetje van de extra kosten die ik voorgeschoteld kreeg van Dhl.

Ik heb een tv box gekocht voor €59.16 en verzendkosten Expedited Shipping + verzekering aangeschaft voor € 8,92 totaal bedrag is € 68,04

Maar ik moet in totaal € 50,10 aan extra kosten betalen [zie bijlage] Als ik dit rekenvoorbeeld link aan het bovenstaande zou dit niet moeten kloppen.

Wat ik zou moeten betalen is het volgende denk ik.
(Productwaarde+verzendkosten) €68,04 x21% (BTW tarief NL) + 17,55(inklaringskosten /admin kosten) = Totaalprijs.

In dit geval wordt dat €68.04* 1,21 = € 82,32 + 17,55 = € 99,87 Ik zou dan € 31,83 aan bijkomende kosten moeten betalen.


Wat heb ik fout gedaan, is mijn rekenvoorbeeld niet goed.

Alvast bedankt,

Groet Jaap
You must be registered for see images attach
 
Ik denk dat DHL een schatting heeft gemaakt betreffende de player. Misschien gekeken naar de nederlandse prijzen als ze op HD Media Player zoeken. Ik denk als je de bestelling nog hebt en die aan hun doorgeeft met de prijs waar je hem daadwerkelijk voor gekocht heeft, de BTW een stuk lager zal uitvallen.
 
  • Like
Reacties: jaapjaap
Ik ga Dhl eens een mail sturen met de order gegevens, wie weet is dat het.

Alvast bedankt,

Groet
Je moet sowieso mailen! DHL pakt altijd een standaard prijs, wat je nu betaald aan douane kosten is VEEL TE VEEL!
 
  • Like
Reacties: jaapjaap
Inmiddels gedaan, het is nu afwachten. Gelukkig klopt het niet, maar belangrijkste is dat ik aankomende maandag de tv box binnen krijg :mail:

De volgende bestelling ga ik op een andere manier laten verzenden, dan maar wat langer wachten tot het binnen is.

Wordt vervolgd.

Groet
 
Hallo Gearbest,

Vorige week heb ik voor het eerst iets besteld bij Gearbox, en was benieuwd hoe dit nu in zijn werking gaat. Qua info etc is het perfect, alleen ik schrok een beetje van de extra kosten die ik voorgeschoteld kreeg van Dhl.

Ik heb een tv box gekocht voor €59.16 en verzendkosten Expedited Shipping + verzekering aangeschaft voor € 8,92 totaal bedrag is € 68,04

Maar ik moet in totaal € 50,10 aan extra kosten betalen [zie bijlage] Als ik dit rekenvoorbeeld link aan het bovenstaande zou dit niet moeten kloppen.

Wat ik zou moeten betalen is het volgende denk ik.
(Productwaarde+verzendkosten) €68,04 x21% (BTW tarief NL) + 17,55(inklaringskosten /admin kosten) = Totaalprijs.

In dit geval wordt dat €68.04* 1,21 = € 82,32 + 17,55 = € 99,87 Ik zou dan € 31,83 aan bijkomende kosten moeten betalen.


Wat heb ik fout gedaan, is mijn rekenvoorbeeld niet goed.

Alvast bedankt,

Groet Jaap
You must be registered for see images attach

Dag Jaap,

Zoals de overige gebruikers ook al hebben gemeld, is dit bedrag inderdaad niet het juiste.
Je berekening klopt, alleen zijn de inklaringskosten die DHL int naar mijn weten 10,50. Tenzij ze die dus ook al weer flink hebben verhoogd (Zoals ik in je bijlage kan zien..)

We zien het (helaas) vaker voorbij komen met DHL verzendingen. Zij schatten vaak een te hoge pakketwaarde, maar met name de verzendkosten.
Wat ze namelijk doen is de verzendkosten berekenen op basis van de verzendkosten van Nederland > China als deze verzendkosten niet op het pakket is aangegeven. Deze liggen echter vele malen hoger dan China > Nederland.

Zoals je weet betaal je ook over de verzendkosten belasting en daardoor vallen de rekeningen vaak duurder uit.
Het beste is inderdaad contact opnemen met DHL zelf(zoals je inmiddels hebt gedaan). Leg je factuur voor (waar ook verzendkosten in zijn opgenomen) en dan verwacht ik dat ze wel een herberekening doen.

Nadeel is wel dat je eerst de foutieve berekening moet betalen voordat je het pakket overhandigd krijgt, en dan een claim tot 6 maanden kan open staan bij DHL.

Zoals ik verder in mijn eerdere post heb gemeld is afgezien van de snelheid van levering, DHL niet altijd de beste keuze!

Groet,

Gearbest
 
  • Like
Reacties: jaapjaap en Spinix
Dag Jaap,

Zoals de overige gebruikers ook al hebben gemeld, is dit bedrag inderdaad niet het juiste.
Je berekening klopt, alleen zijn de inklaringskosten die DHL int naar mijn weten 10,50. Tenzij ze die dus ook al weer flink hebben verhoogd (Zoals ik in je bijlage kan zien..)

We zien het (helaas) vaker voorbij komen met DHL verzendingen. Zij schatten vaak een te hoge pakketwaarde, maar met name de verzendkosten.
Wat ze namelijk doen is de verzendkosten berekenen op basis van de verzendkosten van Nederland > China als deze verzendkosten niet op het pakket is aangegeven. Deze liggen echter vele malen hoger dan China > Nederland.

Zoals je weet betaal je ook over de verzendkosten belasting en daardoor vallen de rekeningen vaak duurder uit.
Het beste is inderdaad contact opnemen met DHL zelf(zoals je inmiddels hebt gedaan). Leg je factuur voor (waar ook verzendkosten in zijn opgenomen) en dan verwacht ik dat ze wel een herberekening doen.

Nadeel is wel dat je eerst de foutieve berekening moet betalen voordat je het pakket overhandigd krijgt, en dan een claim tot 6 maanden kan open staan bij DHL.

Zoals ik verder in mijn eerdere post heb gemeld is afgezien van de snelheid van levering, DHL niet altijd de beste keuze!

Groet,

Gearbest
Ook
bestel gewoon bij amazon.de heb ik mijn beelink gt1 pro gekocht was binnen 4 dagen in huis zonder douanekosten is gewoon binnen europa verzonden
Ja is beter denk ik sta je niet voor verassingen hier ook 50 euro bijbetalen bij de mi box via gearbest
 
mijn box koste 63.95 bij amazon en ook gratis verzending via dhl
Wat voor box heb je dan? Want 63 euro voor een box is wel heel duur. Meestal worden die boxjes die normaal maar 20 a 30 euro kosten voor dat bedrag verkocht. Ben benieuwd :)
 
geen dank en het is een echte aanrader draai nu 3 weken op die box helemaal geen problemen zeer snel en automatische updates
 
Dag Jaap,

Zoals de overige gebruikers ook al hebben gemeld, is dit bedrag inderdaad niet het juiste.
Je berekening klopt, alleen zijn de inklaringskosten die DHL int naar mijn weten 10,50. Tenzij ze die dus ook al weer flink hebben verhoogd (Zoals ik in je bijlage kan zien..)

We zien het (helaas) vaker voorbij komen met DHL verzendingen. Zij schatten vaak een te hoge pakketwaarde, maar met name de verzendkosten.
Wat ze namelijk doen is de verzendkosten berekenen op basis van de verzendkosten van Nederland > China als deze verzendkosten niet op het pakket is aangegeven. Deze liggen echter vele malen hoger dan China > Nederland.

Zoals je weet betaal je ook over de verzendkosten belasting en daardoor vallen de rekeningen vaak duurder uit.
Het beste is inderdaad contact opnemen met DHL zelf(zoals je inmiddels hebt gedaan). Leg je factuur voor (waar ook verzendkosten in zijn opgenomen) en dan verwacht ik dat ze wel een herberekening doen.

Nadeel is wel dat je eerst de foutieve berekening moet betalen voordat je het pakket overhandigd krijgt, en dan een claim tot 6 maanden kan open staan bij DHL.

Zoals ik verder in mijn eerdere post heb gemeld is afgezien van de snelheid van levering, DHL niet altijd de beste keuze!

Groet,

Gearbest


Hoi Gearbest,

Ja het is wel een beetje jammer dit, laat ik zeggen het is een leer proces voor mij. Gaandeweg weet je de weg en gaat het alleen maar beter.

In mijn geval had ik het beste maar voor een langzame shipping moeten kiezen en dan moet je nog een beetje mazzel hebben. In dit geval is Dhl een zakkenvuller, als ze gewoon de cijfertjes aanhouden is er niks aan de hand. Ongeacht waar je koopt, je moet een beetje mazzel hebben, op naar mijn volgende bestelling bij Gearbest :)

Enne toppie service [is ook wat waard]
Gdm all,

Nou een update, de reden dat ik een te hoge btw kreeg is dat er geen verzendkosten op de factuur vermeld staan. Dhl gaat dan uit van standaard ? € 98 verzendkosten en daar dan de btw over. Nu krijg ik een formulier, die moet ik dan weer naar schriftelijk indienen bij de belastingdienst en die gaan zich erover buigen en krijg ik het eventueel teveel betaalde btw weer terug na verloop van tijd. Nou ik heb weer wat huiswerk te doen., maar het mag de pret niet drukken me nieuwe box komt vandaag al binnen als het goed is. Dat verzacht de pijn behoorlijk :)

Een vraagje van mijn kant medeforumleden; Wat kan ik het beste als verzendwijze aanmerken als ik iets bestel. Als er duidelijk verzendkosten hierop hadden gestaan, dan was het goed gegaan en was ik tevreden geweest met Expedited Shipping.

Onderstaande kan ik ook uit kiezen, wat zou de beste optie zijn, als ik boven de € 22 ga bestellen. Op dit moment heb ik een mob telefoon gezien die ik wil bestellen, dus twijfel een beetje.
Unregistered Airmail (pakketje voor luchtvracht zonder tracking code) (15-35 werkdagen)
- Registered Airmail (pakketje voor luchtvracht met tracking code) (10-25 werkdagen)


Thanks