Is retrospect legaal?

braveheart

Actief
3 dec 2018
31
11
6
40
Hallo,

Ik zal even de situatie uitleggen. Mijn ouders hebben een humax kastje met de standaard geleverde legale addons via de box. Nu is er blijkbaar iets veranderd in de npo uitzending gemist app. Deze werkt al meer dan een week niet meer en het lijkt er op dat deze ook niet meer gaat werken. Mijn ouders gebruiken deze app heel veel en vinden het erg vervelend dat ze nu niks meer kunnen terug kijken. De enige oplossing die ik zelf kan bedenken is dat ik kodi op de humax installeer en daarop retrospect (rieter) zet. Mijn vraag is, is retrospect legaal en kun je dit zonder in de problemen te komen zonder een vpn kijken? Mijn ouders hebben geen vpn en willen ook niks illegaals doen, ik wil dus kodi puur en alleen installeren om hier retrospect op te zetten voor uitzending gemist. Wie kan dit met zekerheid zeggen, of weet misschien een andere oplossing? Alvast bedankt.
 
Bas rieter zet alleen maar zenders en programma`s door die je ook via npo(gemist) kunt bekijken dus niks mis mee,
In het verleden was het wel anders maar daar is hij mee gestopt kun je evt ook op zijn website nalezen.
Ook de addon uitzending gemist kun je nog gebruiken misschien moet je even updaten maar zou ook weer moeten werken.
 
Ik dacht omdat je via retrospect programma's ook over langere tijd kunt terug kijken, dat het misschien niet helemaal legaal was. Via de officiele npo app kun je maar 1 week de programma's terug kijken. Ook kijk en rtl xl staat op retrospect, dat volgens mij normaal niet gratis te zien meer is. Maar dat zou mooi nieuws zijn, dan kan ik mijn ouders gelukkig maken hiermee.
 
Ik dacht omdat je via retrospect programma's ook over langere tijd kunt terug kijken, dat het misschien niet helemaal legaal was. Via de officiele npo app kun je 1 week de programma's terug kijken. Maar dat zou mooi nieuws zijn, dan kan ik mijn ouders gelukkig maken hiermee.
Klopt maar dingen waar bepaalde rechten op zitten of komen krijgen op den duur een a`tje erachter en dan krijg je de melding dat het niet gratis te bekijken is ;)
 
  • Like
Reacties: braveheart
Ik weet niet @braveheart of jouw ouders al op leeftijd zijn.
Maar Retrospect heeft wel het nodige onderhoud nodig. Je hoeft de diverse topics op dit forum er maar op na te slaan.
Een alternatief (niet kosteloos ) zou zijn NLZIET met een mogelijkheid om een jaar programma's terug te kijken.

 
Hoi Lex, ja mijn ouders zijn al op leeftijd, maar voor het onderhoud ben ik dan weer ☺ NL ziet is me bekend, ik zal eens met ze overleggen wat ze nu precies willen. Wat is er trouwens gebeurd met die npo app die ineens niet meer werkt op veel oudere tv's en mediaspelers?
 
  • Like
Reacties: Lex
Hoi Lex, ja mijn ouders zijn al op leeftijd, maar voor het onderhoud ben ik dan weer ☺ NL ziet is me bekend, ik zal eens met ze overleggen wat ze nu precies willen. Wat is er trouwens gebeurd met die npo app die ineens niet meer werkt op veel oudere tv's en mediaspelers?

Bedoel je de addon van @Opvolger want dan heb je kodi18 nodig ivm de widevinde voor DRM.

 
Nee, ik bedoelde de officiele npo app, die standaard op tv's zit, die schijnt bij veel mensen niet meer te werken, omdat er een aanpassing is gedaan door de npo.
 
Ligt aan fabrikanten van smart-tv's dat ze de software niet meer updaten. Apps die bij de aanschaf op je tv aanwezig zijn werken na verloop van tijd niet meer of zijn verdwenen. Beter een losse mediaspeler gebruiken die je zelf kan updaten.
 
Of naar het eerder genoemde NLZIET vanwege het verdienmodel.
Men moet toch wat om de bezuinigingen op te vangen voor de NPO.
 
Als het goed is wil de overheid/NPO mensen naar NPO Start hebben. NLZiet is toch een commercieel bedrijf? En NPO Start is toch vanuit de overheid om teruglopende inkomsten op te vangen?

Anyway... voor de topic starter zal vooral gelden wat het belangrijkste is. NPO Start is wat goedkoper, maar biedt volgens mij ook enkel publieke omroepen. Als de rest ook belangrijk is, zal NL Ziet een betere optie zijn. In ieder geval beide legaal.
En ook voor topic starter: als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het waarschijnlijk niet waar....
 
  • Like
Reacties: Lex
Inderdaad Plantje NPO start zou ook kunnen voor de ouders van @braveheart voor net geen €3.00 per maand.
Maar dan zonder de commerciëlen.

 
Er was laatst op TV, dat ze de fabrikanten willen verplichten om geinstalleerde Apps bij te houden, omdat ze bij de verkoop ook schermen met de aanwezige Software, het zogenaamde verkooppraatje.
Lijkt de Politiek wel, goude bergen beloven, maar daarna net doen of je neus bloed.
 
Er was laatst op TV, dat ze de fabrikanten willen verplichten om geinstalleerde Apps bij te houden, omdat ze bij de verkoop ook schermen met de aanwezige Software, het zogenaamde verkooppraatje.
Lijkt de Politiek wel, goude bergen beloven, maar daarna net doen of je neus bloed.
Ik zie eigenlijk niet helemaal hoe dit verband houdt met de vraag van de topic starter...