IT GIET OAN!

corne

VIP
13 jan 2016
383
357
216
59
Ja wat dan???


Steek de neus maar in de lucht morgenmiddag, want hier gaan morgen voor de start van het BBQ-seizoen de eerste beenhammetjes op de plaat!!!

Perfect weer om lekker buiten te eten, voor mij nog nooit zo vroeg dat daarbij de buitenkachel niet aan hoeft!!!

En daarbij natuurlijk een lekkere Hertog-Jan.
 
Ja wat dan???


Steek de neus maar in de lucht morgenmiddag, want hier gaan morgen voor de start van het BBQ-seizoen de eerste beenhammetjes op de plaat!!!

Perfect weer om lekker buiten te eten, voor mij nog nooit zo vroeg dat daarbij de buitenkachel niet aan hoeft!!!

En daarbij natuurlijk een lekkere Hertog-Jan.
Lekker hoor, Barbecue is altijd goed👍🏼

ga je ze low en slow doen? En kruid je ze nog, of zijn ze al gekruid?

en als laatste beetje inlakken met wat honing/barbecue saus?

krijg al honger als ik er aan denk🙈

bij mij moet eerst het hele dakterras schoon, en de barbecue uiteraard ook, doe ik liever bij een graadje of 20-25, heb het vorig jaar bij 15 graden gedaan, daar had ik achteraf spijt van, gelijk verkouden🙈

maar alleen al praten over barbecue doet me watertanden🤤

vergeet de foto’s niet @corne 😁
 
Lekker hoor, denk dat deze week de elfsteden zwemtocht ook wel gehouden kan worden 😁
 
@Arjan E.

De beenhammen die ik klaar heb liggen zijn vandaag nog niet klaargemaakt, dat wordt morgen want ik kreeg vandaag onverwachts [teveel] bezoek voor mijn verjaardag. :D ivm met corona besloten om nu niet te gaan bakken, want je ruikt dit op grote afstand! [grrrrr....]

Maar wat de smaak en het bakken betreft, ik heb er 2, eentje bourgondisch, en de andere honingmosterd.

Als eerste de hammen aan beide zijden goed bakken, en daarna in repen snijden, en dan nog even nagaren op de plaat met een scheut muskaatwijn over de honingmosterd, en over de bourgondische gaat er een Westmalle trappist er over heen.

Even wachten tot ze mooi roze zijn van binnen, en dan smullen maar....
 
Ook lekker, de enige manier waarop ik wel wijn en bier lust😂

ik hou over het algemeen van vlees wat een dry rub heeft, als het eenmaal gegaard is, dan even inlakken, en dan smullen maar.

alleen bij pulled pork moet je ruim van tevoren inlakken om een bark te krijgen.

favorieten bij moeders de vrouw hier zijn spareribs fall off the bone, gerubt met blues hog dry rub, en daarna ingelakt met blues hog original barbecue saus.

en chicken wings gerubt met een all purpose rub van smokehouse en ingelakt met kickin bourbon saus van sweet baby rays.

saus en rub haal ik bij vuur en rook, leuk winkeltje en leveren ook online.

en op een hele kip strooi ik altijd de rub van de vliegende Hollander (barbecueteam uit Zeeland).

die heeft ook een eigen zaak genaamd Green Forest (met 1 R inderdaad), en leveren ook online.

die rub is ook super👍🏼
 

Bijlagen

  • 2F829EB7-323A-4949-982D-FD2548514B8D.jpeg
    2F829EB7-323A-4949-982D-FD2548514B8D.jpeg
    122,8 KB · Weergaven: 3
  • 3345EE2D-11B5-4FBC-8906-DBA6EDAEEDD7.jpeg
    3345EE2D-11B5-4FBC-8906-DBA6EDAEEDD7.jpeg
    135,5 KB · Weergaven: 2
  • 5E01A9CD-118A-4A67-BDF3-1622391A66B1.jpeg
    5E01A9CD-118A-4A67-BDF3-1622391A66B1.jpeg
    138,5 KB · Weergaven: 2
  • EC9590ED-2617-4866-A887-775222CEA77D.jpeg
    EC9590ED-2617-4866-A887-775222CEA77D.jpeg
    109,7 KB · Weergaven: 3
Dat insmeren heb ik zelf nog nooit gedaan Arjan E. , wellicht ga ik dit ook eens doen.

Ik wil eigenlijk ooit ook nog eens een varken aan het spit klaarmken.

Waarom? Wij hebben dit ooit eens op tijdens een bruiloft, degene die dit klaarmaakte heeft zelf een gigantische draaiend spies gemaakt,
en begint 's morgens om 7 uur het varken te bakken op houtskool, jammer voor de big die een dag of daarvoor nog lekker rondwandelde.
Van te voren de buik opengesneden, en na het verwijderen van de ingewanden, de buik gevuld met fruit/uien/tomaten en verse kruiden.

Tijdens het rondraaien werd er 25 kilo zelfgemaakte marinade en 5 kilo speciale marinade over het varken gesmeerd.
's middags tijdens de start van het feest staat dat ding lekker rond te draaien tot een uur of 6...

Daarna werd de spies afgezet, en de ijzerdraad die gebruikt was om de buik te vullen, er uit gehaald, en heel de vulling viel op het houtskool, man wat ruikt dat héérlijk!!!

Daarna nog even een uurtje draaien, en smeren met de speciale marinade, en op dat moment kwam de slager, die begon overal stukjes vlees van dat varken te snijden, en de satésaus werd er bij gezet, en in de koelkast een lekker Juupke...

We hebben op die middag/avond met 40 man, 35 kilo varken opgevreten.

Maar ach, wij zijn niet voor niets Bourgondiërs. 🤗
 
  • Like
Reacties: Arjan E.
Waar je vooral op moet letten met het inlakken, als ook de dry rubs is dat je niet te heet barbecued, in de rubs en sauzen zitten suikers, en deze zullen bij hogere temperaturen snel verbranden.

vandaar dat ik mijn vlees altijd indirect leg, en nooit direct boven vuur, ik gaar het eerst, en lak het daarna in, en laat het dan nog even indirect liggen, zodat de vloeibare saus wat meer “sticky” wordt.

hoe meer lagen je insmeert, hoe meer smaak de saus geeft.

bijvoorbeeld met de kippenvleugels, die gaar ik geheel indirect, 150 graden 1 uur, daarna lak ik 1 kant van de kippenvleugels in, en laat ze op diezelfde 150 graden nog 5 tot 10 minuten liggen met gesloten deksel, daarna draai ik ze om, en lak de andere kant in, en ook deze laat ik 5 tot 10 minuten liggen, daarna gaan ze er af.

bij kippenvleugels bereidt ik de vleugels altijd voor door ze een wet brine te geven, dit is een mix van water en zout, hierdoor drogen je kippenvl niet uit.

60 gram zout op een liter water.

wat dan wel weer belangrijk is, is dat je ze niet te lang in deze mix laat liggen, want anders worden ze te zout!

ik hou meestal een uurtje of twee aan, en haal ze er dan uit.

ik spoel elke vleugel na onder de koude kraan, en dep ze droog met een oude theedoek, alvorens ik ze royaal bestrooi met de rub, en ze voor 24 uur de koelkast in gaan. Er wordt ook een tip gegeven voor een extra krokant korstje, en dat is om ze 24 uur onafgedekt op een taarten koelrek te leggen.

houdt er dan wel rekening mee dat je folie onder je rek neer legt, want er valt nog een klein beetje vocht uit de vleugels.

bij ribben doe ik het anders, dan gebruik ik een recept van RTLNiels, en dat is deze:


het enige wat ik daarbij anders doe, is dat ik de rub vervang door de dry rub van blues hog, en de saus door de original saus van Blues hog, die combi is echt super lekker.

ook na het inlakken, gaan deze bij mij niet op direct vuur, maar indirect, zodat ook deze lekker sticky worden.

het enige nadeel van deze gerechten: mijn vrouw vind dit dusdanig lekker, dat geen enkel restaurant het meer goed kan doen, en ik min of meer verplicht ben om deze te maken, om haar in haar behoefte te voorzien😂









 
  • Like
Reacties: corne