Keuze TV box en beeldkwaliteit

Ivo1977

Forumlid
18 apr 2018
9
6
6
47
Ik weet dat er meerdere topics zijn waarin advies wordt gevraagd voor de aanschaf van een box en ik wil het forum niet vervuilen door in herhaling te vallen, maar ik zou de vraag toch graag alsnog stellen.
Er is heel veel informatie over de vele mogelijkheden van tv boxen, waarvan ik de meeste niet ga gebruiken. Ik mis in veel gevallen echter duidelijke info over de beeldkwaliteit. Hopelijk is er een ervaringsdeskundige die me in de juiste richting kan sturen.

Ik gebruik een full HD/3D projector met 3 meter scherm, blurayspeler met USB ingang en meerdere portable 1 TB harde schijven zonder eigen voeding, voorzien van 1080p MKV films (en SRT ondertiteling). Dit werkt prima, maar heeft een paar storende tekortkomingen, waarvoor ik een oplossing zoek:
1. Ik moet telkens USB kabeltjes omwisselen als ik een andere schijf wil gebruiken. 2. Ik kan het formaat ondertiteling niet verkleinen.

Ik heb het met een "goedkope oplossing" geprobeerd: een X96 box van twee tientjes uit China en een USB hub met eigen voeding en aan/uit schakelaars per poortje. De hub was een aanfluiting (veel te trage dataoverdracht) en ook de X96 was erbarmelijk (erg slechte beeldkwaliteit en bij 1080p leek het eerder op 18fps dan 24/30 fps).

Ik zoek nu naar een goede kwaliteit box, waarop ik (desnoods met een hub of switch?) meerdere externe schijven zonder eigen voeding kan aansluiten (ik wil om uiteenlopende redenen niet overstappen op een NAS, PC of 1 kolossale HDD). Daarnaast vind ik het heel erg belangrijk dat de box dezelfde goede beeldkwaliteit levert die ik nu heb als ik de MKV's via mijn blurayspeler vertoon op een scherm van 3 meter. Ik wil op deze kwaliteit niet inleveren, want op zo'n scherm zie je elk detail.
Ik ben niet van plan te gaan streamen, Netflixen, gamen, of wat dan ook. Enige belangrijke voor mij zijn optimale beeld/geluidskwaliteit, de mogelijkheid om meerdere externe schijven te gebruiken en de lettergrootte van de ondertiteling aan te passen.

Ik overweeg momenteel de Eminent EM7680 (ben bereid ca. € 100-130 uit te geven) maar misschien is er wel een betere keuze.
Wie zou mij een beetje kunnen/willen adviseren?

Alvast hartelijk dank!
 
Als je overweegt om een Eminent te halen kun je wellicht beter voor een paar tientjes meer de NVIDIA Shield nemen. Je hebt dan meteen een ingebouwde Chromecast waardoor je content vanaf je telefoon/pc meteen naar je beamer kunt doorsturen. Ook is Android TV echt heerlijk. ;)

De NVIDIA Shield heeft geen moeite met grote Full HD en 4K bestanden. Ook kan de SHIELD bijna elk exotisch geluidsformaat zonder problemen aan.
Ook heeft de de Shield 2 USB aansluitingen waardoor je beide schijven hierop aan kunt sluiten, de SHIELD levert ook voldoende ampère waardoor 2 schijven vast geen probleem zullen zijn. (Anders even een USB hub kopen met externe voeding).



Op Google en YouTube zul je heel veel goede reviews vinden over dit apparaat, ik heb hem zelf ook en kan niet meer zonder. Aangezien je ook een dure set-up hebt voor je beamer kan een Shield echt niet missen en zal ik zeker niet gaan bezuinigen op een mediaspeler ;)

@LeX heeft ook veel mooie apparatuur thuis en heeft o.a. ook een Shield, wellicht kan hij jou ook wat tips geven.
 
Als je overweegt om een Eminent te halen kun je wellicht beter voor een paar tientjes meer de NVIDIA Shield nemen. Je hebt dan meteen een ingebouwde Chromecast waardoor je content vanaf je telefoon/pc meteen naar je beamer kunt doorsturen. Ook is Android TV echt heerlijk. ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Content van andere apparaten doorsturen is voor mij niet interessant, ik beperk me echt tot de harde schijven. Gezien de prijs en de goede recensies die ik hier lees over de Shield neem ik aan dat de beeldkwaliteit niets te wensen over laat (mits het bronmateriaal natuurlijk goed is). Biedt de Shield ook de mogelijkheid om het lettertype van de ondertiteling aan te passen? Deze wil ik namelijk heel graag kleiner hebben dan gebruikelijk.
 
Heb f mijn HD aangesloten op de Shield. Progje waarmee ik afspeel is n-Player. Ondertiteling aanpassen is kinderspel.
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
 
  • Like
Reacties: Spinix
Heb f mijn HD aangesloten op de Shield. Progje waarmee ik afspeel is n-Player. Ondertiteling aanpassen is kinderspel.
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach

Nice en die achterwand komt dan wel weer van alieexpress ;)
 
  • Like
Reacties: Slikt
Heb f mijn HD aangesloten op de Shield. Progje waarmee ik afspeel is n-Player. Ondertiteling aanpassen is kinderspel.

Kijk, dat ziet er goed uit. Hartelijk dank, ook voor de foto's! Ik denk dat ik jullie wijze raad opvolg en voor de Shield ga. Nu alleen nog een manier vinden om drie of meer externe schijven aan te sluiten, waarbij ik manueel kan switchen zonder kabeltjes te hoeven wisselen en dan heb ik denk ik wat ik zoek.
 
  • Like
Reacties: Slikt
Je kunt een USB hub 3.0 daarvoor gebruike , er zijn verschillende modellen beschikbaar.
Als je kodi gebruikt met de shield zou je ook nog alle films kunnen inladen en heb je een mooie eigen film bibliotheek. En kodi kun je nog instellen naar eigen smaak . Ik dacht dat je met kodi ook ondertiteling kunt vergroten en verkleinen
 
Je kunt een USB hub 3.0 daarvoor gebruike , er zijn verschillende modellen beschikbaar.
Als je kodi gebruikt met de shield zou je ook nog alle films kunnen inladen en heb je een mooie eigen film bibliotheek. En kodi kun je nog instellen naar eigen smaak . Ik dacht dat je met kodi ook ondertiteling kunt vergroten en verkleinen

Dankjewel voor de tip, Mike. Heb jij toevallig ervaring met dergelijke hubs? Ik heb het geprobeerd met twee goedkope exemplaren uit China, maar dat was geen succes:
You must be registered for see images attach

Op zich werken deze dingen: de aangesloten harddisks krijgen stroom via de externe voeding van de hub, als ik de betreffende aan/uit knop indruk, maar de dataoverdracht is trager dan de datasette van mijn oude Commodore64 en komt totaal niet in de buurt van de beloofde USB 3.0 of zelfs maar 2.0. Ik zie veel verschillende hubs, maar weinig alternatieven waarbij je de poorten afzonderlijk kunt inschakelen, zodat niet alle harde schijven tegelijk draaien en naar 1 ingang van de Shield worden gestuurd.
 
  • Like
Reacties: Spinix
Ik zou bij bol.com kijken . Als hij niet werkt kan je hem terug sturen . Tp link zie ik veel terug komen

Daar heb ik ook gekeken. Helaas zijn dit ook allemaal hubs waar je de USB poorten niet afzonderlijk kunt uitschakelen, zodat niet alle aangesloten schijven gelijktijdig draaien en naar dezelfde USB ingang worden gestuurd. Het lijkt er op dat die optie alleen maar bestaat in het onbetrouwbare Chinese segment... jammer, want dat had me een mooie oplossing geleken.
Ik heb zojuist de Nvidia Shield besteld en hoop deze morgen te ontvangen. Zolang ik geen oplossing voor die hub vind, blijf ik voorlopig dan maar USB kabeltjes omsteken (al zal ik wel een USB verlengkabel aanschaffen, om slijtage van de USB poort(en) op de Shield te voorkomen.
 
  • Like
Reacties: Slikt
Er bestaan ook muis en toetsenbord schakelaars voor de pc, misschien kan je het daar eens in zoeken. Wel usb2.

You must be registered for see images attach
 
Dankjewel voor de tip Ipdva. Ik denk echter dat deze geen externe voeding heeft om de harde schijfjes draaiende te houden, nog los van het feit dat ik er maar 2 op kan aansluiten. Vier is mijn absolute minimum. Heb op de gok deze besteld bij Bol:
You must be registered for see images attach


Wordt helaas zonder voeding geleverd, maar die kan ik zelf wel fabriceren uit een 5V 1A USB-lader en het juiste plugje. Ik heb iets meer "trust" in Trust, dan in onbekende Chinese merken, maar ik ben nog even heel sceptisch en vrees dat dit apparaatje net zo slecht gaat werken als zijn goedkope tegenhangers. Misschien is het zelfs identiek, maar dan met een ander merknaampje (en een veel hogere prijs). Maar zoals Mike al zei, werkt het niet, dan kan het gewoon retour richting Bol. Dat is met die Chinese spulletjes natuurlijk een heel ander verhaal.
Vanavond hoop ik al het spul binnen te hebben. Ik zal mijn bevindingen hier posten, voor het geval iemand anders ook naar een soortgelijke oplossing zoekt.
Post automatically merged:

Het is gelukt :D! Bovengenoemde USB hub van Trust werkt, in tegenstelling tot de Chinese prullaria, uitstekend. De geactiveerde harddisk wordt direct herkend en grote 1080p bestanden probleemloos afgespeeld. Ik kan zelfs meerdere schijven tegelijk activeren en dan worden ze gelijktijdig herkend, al geef ik er de voorkeur aan om alleen de schijf aan te zetten die ik op dat moment gebruik (scheelt onnodige draaiuren).
De kabels moet ik nog netjes wegwerken, maar inmiddels 3 van mijn schijven aangesloten, met ruimte voor een vierde (en op de tweede USB ingang van de Shield zou ik nog een zelfde hub kunnen aansluiten, zodat er max. 8 schijven kunnen worden aangesloten.

You must be registered for see images attach

You must be registered for see images attach

Ook de ondertiteling heb ik kunnen verkleinen naar een aangename grootte voor een scherm van 3 meter, al was het even zoeken naar de Expert mode in de setup.
Nu moet ik alleen de interface van de Shield zelf nog uitdokteren. Deze staat vol met apps en snelkoppelingen die ik nooit zal gebruiken en maar rommelig vind, maar geen idee heb hoe ik er vanaf kom. Tegelijkertijd heb ik wel Kodi kunnen installeren, maar is me nog niet duidelijk hoe ik deze gewoon in het startscherm krijg (dat komt ervan als je een Windows PC, Windows laptop en Windows Phone hebt... ik ben een complete Android leek). Nog wat speurwerk aan de winkel dus, maar ik ben al blij dat het qua hardware gelukt is. Tot zover alvast bedankt voor jullie hulp en adviezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Spinix en Lex