Kodi 5.1 streamen naar sonos playbar.

R173555

Expert
23 aug 2022
178
39
16
41
Goedemiddag,

Ik heb een vraag over Kodi (gebruik het vanuit een formular z10 pro Max Android box) en 5.1 instellingen streamen.

Ik heb zelf een Sonos Playbar en twee maal een Sonos 1. Vanuit Kodi krijg ik het niet voor mekaar om 5.1 geluid te genereren.

Met iptv lukt het wel vanuit dezelfde Android box.

Wat doe ik fout en wat kan ik doen? Zijn er instellingen die ik kan aanpassen of moet ik een add on toevoegen?

Wat kan ik wel streamen op mijn Sonos en wat niet?

Ik ben onervaren met Kodi maar zie veel mensen met ervaring berichten over Kodi onderwerpen.

Alvast bedankt. Jullie input wordt zeer gewaardeerd.
 
Kunt eens rommelen in de geluid settings

Kodi wel op expert zetten
Instellingen
Systeem instellingen
Helemaal onderaan staat instellingsniveau
Zet deze op expert (heb je dit al dan kun je dit natuurlijk overslaan)

Weer omhoog
Geluid
Naar rechts
En loop die settings eens door
Doorvoer toestaan
En daar staan ook weer allemaal settings onder.
Die je aan/uit kunt vinken.

Probeer daar eens wat zou ik zeggen
 
  • Like
Reacties: R173555
Kunt eens rommelen in de geluid settings

Kodi wel op expert zetten
Instellingen
Systeem instellingen
Helemaal onderaan staat instellingsniveau
Zet deze op expert (heb je dit al dan kun je dit natuurlijk overslaan)

Weer omhoog
Geluid
Naar rechts
En loop die settings eens door
Doorvoer toestaan
En daar staan ook weer allemaal settings onder.
Die je aan/uit kunt vinken.

Probeer daar eens wat zou ik zeggen
Bedankt! Ik ga er zo mee aan de slag. Nu ben ik er mij van bewust dat Sonos (playbar) niet alles kan streamen van geluidsoorten maar mij is ook niet helemaal duidelijk wat echt met elkaar vloekt.
 
Ik ben zelf niet zo bezig met het geluids gedeelte van kodi.

Ik snap wel redelijk hoe het werkt hoor maar heb het niet nodig.
Want heb simpelweg geen dure geluidsinstallatie achter m'n tv hangen.

Weet bijvoorbeeld wel bij de instellingen van het geluid dat bij het ene bestand moet je audio op 2.0 laten staan en bij het andere op bijvoorbeeld 5.1 moet zetten.

Tis dus een stukje experimenteren als je maar onthoud wat je veranderd hebt en verander geen 10 dingen tegelijk dan weet je op het laatst niet meer wat nou wat was/is.

Ik spreek uit ervaring dan heb ik het niet over geluid maar andere instellingen van kodi maar ook bijvoorbeeld op m'n shield.

Je wilt een probleem oplossen maar begint van alles te veranderen of het probleem wordt nog groter/erger.

Of je lost het op maar weet dan niet meer welke van de tig dingen die je gedaan de oplossing was. 🤪 🤔😉
 
  • Like
Reacties: Arjan E.
Ik ben zelf niet zo bezig met het geluids gedeelte van kodi.

Ik snap wel redelijk hoe het werkt hoor maar heb het niet nodig.
Want heb simpelweg geen dure geluidsinstallatie achter m'n tv hangen.

Weet bijvoorbeeld wel bij de instellingen van het geluid dat bij het ene bestand moet je audio op 2.0 laten staan en bij het andere op bijvoorbeeld 5.1 moet zetten.

Tis dus een stukje experimenteren als je maar onthoud wat je veranderd hebt en verander geen 10 dingen tegelijk dan weet je op het laatst niet meer wat nou wat was/is.

Ik spreek uit ervaring dan heb ik het niet over geluid maar andere instellingen van kodi maar ook bijvoorbeeld op m'n shield.

Je wilt een probleem oplossen maar begint van alles te veranderen of het probleem wordt nog groter/erger.

Of je lost het op maar weet dan niet meer welke van de tig dingen die je gedaan de oplossing was. 🤪 🤔😉
Heel herkenbaar. Ik voel me wel een deus want ik vind de Kodi expert functie niet haha. Heb wel een skin gedownload (artic zephyr) maar dat kan het niet zijn lijkt mij.
 
Heel herkenbaar. Ik voel me wel een deus want ik vind de Kodi expert functie niet haha. Heb wel een skin gedownload (artic zephyr) maar dat kan het niet zijn lijkt mij.
Nee de basis is eigenlijk van elke skin hetzelfde.
Maar ga eens terug naar de "standaard" skin dan instellingen dan naar systeem.

You must be registered for see images attach
 
  • Like
Reacties: R173555
Nee de basis is eigenlijk van elke skin hetzelfde.
Maar ga eens terug naar de "standaard" skin dan instellingen dan naar systeem.

You must be registered for see images attach
Nee de basis is eigenlijk van elke skin hetzelfde.
Maar ga eens terug naar de "standaard" skin dan instellingen dan naar systeem.

You must be registered for see images attach
Bedankt! Inmiddels gevonden. Ik denk dat ik het Sonos probleem ook gevonden te hebben. Sonos pakt 5.1 alleen op AVC bestanden. De rest komt als stereo door.
 
Vond dit nog wel op internet:

Set speakers to 5.1 instead of 2.0. This will enable all Dolby digital tracks to be passed through. If you also have non dolby digital audio tracks (e.g. DTS, DD+), then set speakers back to 2.0 and enable dolby digital transcoding in the KODI audio settings. This will convert all non DD tracks to DD for output

Geen idee of dit werkt.


Anders moet mijn collega @Arjan E. even meekijken die is meer van het geluid gebeuren.
Ik heb zijn naam hier nu genoemd dus als hij online komt zal hij hier wel mee lezen/helpen.
 
  • Like
Reacties: R173555
Vond dit nog wel op internet:

Set speakers to 5.1 instead of 2.0. This will enable all Dolby digital tracks to be passed through. If you also have non dolby digital audio tracks (e.g. DTS, DD+), then set speakers back to 2.0 and enable dolby digital transcoding in the KODI audio settings. This will convert all non DD tracks to DD for output

Geen idee of dit werkt.


Anders moet mijn collega @Arjan E. even meekijken die is meer van het geluid gebeuren.
Ik heb zijn naam hier nu genoemd dus als hij online komt zal hij hier wel mee lezen/helpen.
Ik ga eens kijken at proberen. Heb hem nu op 5.1 gezet. Dit werkt met de avc 5.1 op Sonos.

Ik vind het altijd leuk om te prullen maar ik merk dat ik veel meer snap van beeld dan van geluid. Toch een vak apart.

Iig heel erg bedankt. Ben benieuwd of Arjan nog wat goede tips heeft.
 
Ik was toch nog even aan het rond neuzen en vond dit ook nog trouwens misschien heb je er wat aan. (misschien heb je de app ook al wel geinstalleerd beschouw dit bericht dan maar als niet geschreven 😉)

"Download via de Formuler Market (groen logo) de app “Audio Optimizer” (te vinden bij general app en een zwart zwart logo) en start deze op."

Die schijnt ook een codecs pack te installeren.
 
Ik was toch nog even aan het rond neuzen en vond dit ook nog trouwens misschien heb je er wat aan. (misschien heb je de app ook al wel geinstalleerd beschouw dit bericht dan maar als niet geschreven 😉)

"Download via de Formuler Market (groen logo) de app “Audio Optimizer” (te vinden bij general app en een zwart zwart logo) en start deze op."

Die schijnt ook een codecs pack te installeren.
Die heb ik geïnstalleerd. Maar bedankt voor de tip!
 
  • Like
Reacties: ateam278
Ik heb nog even gekeken voor je, en ik zie dat de playbar aangesloten word met een optische kabel? (ook wel sp/dif of tosslink genoemd)

als dit het geval is, dan ben je redelijk beperkt in je mogelijkheden voor wat betreft geluid, hij zal dan alleen dolby digital (+) en DTS ondersteunen. Als je een stream hebt met zwaardere geluidcodecs (trueHD/atmos etc) dan gaat ie het waarschijnlijk niet afspelen, en dan kunnen er twee dingen gebeuren, of hij zet het om tot dolby digital, zodat je wel je surround effecten krijgt, of hij zegt: dit kan ik niet aan en zet het om naar pcm (waarbij hij hetzelfde geluid via alle speakers tegelijk geeft, en niet elk effect per speaker gedefinieerd)

maar je stream die je selecteert zal dan dus allesbepalend zijn🙈

eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik de techniek van Sonos niet machtig ben, ben nog van het “old school” bedraad aangesloten speakers tijdperk🤣

het kan dus ook nog zijn, dat wanneer jij er die 2 speakers er aan hangt dat ie het gewoon ziet als een dolby digital 5.1 set, maar dat antwoord moet ik je schuldig blijven😔

hier nog wat meer info over de optische kabel, en de beperkingen waar je tegen aan gaat lopen:

 
  • Like
Reacties: ateam278
Ik heb nog even gekeken voor je, en ik zie dat de playbar aangesloten word met een optische kabel? (ook wel sp/dif of tosslink genoemd)

als dit het geval is, dan ben je redelijk beperkt in je mogelijkheden voor wat betreft geluid, hij zal dan alleen dolby digital (+) en DTS ondersteunen. Als je een stream hebt met zwaardere geluidcodecs (trueHD/atmos etc) dan gaat ie het waarschijnlijk niet afspelen, en dan kunnen er twee dingen gebeuren, of hij zet het om tot dolby digital, zodat je wel je surround effecten krijgt, of hij zegt: dit kan ik niet aan en zet het om naar pcm (waarbij hij hetzelfde geluid via alle speakers tegelijk geeft, en niet elk effect per speaker gedefinieerd)

maar je stream die je selecteert zal dan dus allesbepalend zijn🙈

eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik de techniek van Sonos niet machtig ben, ben nog van het “old school” bedraad aangesloten speakers tijdperk🤣

het kan dus ook nog zijn, dat wanneer jij er die 2 speakers er aan hangt dat ie het gewoon ziet als een dolby digital 5.1 set, maar dat antwoord moet ik je schuldig blijven😔

hier nog wat meer info over de optische kabel, en de beperkingen waar je tegen aan gaat lopen:

Hoi Arjen,



Het is precies zoals je hierboven aangeeft. Gelukkig zet hij het signaal wel om naar dolby digital 5.1. Toch lijkt het wel dat ik verschil merk met standaard 5.1. Tijdens het afspelen van Netflix (dolby atmos) heb ik echt super geluid wat beter lijkt dan standaard 5.1.

Kan ik nog interessante dingen in Kodi aanpassen die een positief effect kunnen hebben?

Bedankt voor je reactie!
Ik heb nog even gekeken voor je, en ik zie dat de playbar aangesloten word met een optische kabel? (ook wel sp/dif of tosslink genoemd)

als dit het geval is, dan ben je redelijk beperkt in je mogelijkheden voor wat betreft geluid, hij zal dan alleen dolby digital (+) en DTS ondersteunen. Als je een stream hebt met zwaardere geluidcodecs (trueHD/atmos etc) dan gaat ie het waarschijnlijk niet afspelen, en dan kunnen er twee dingen gebeuren, of hij zet het om tot dolby digital, zodat je wel je surround effecten krijgt, of hij zegt: dit kan ik niet aan en zet het om naar pcm (waarbij hij hetzelfde geluid via alle speakers tegelijk geeft, en niet elk effect per speaker gedefinieerd)

maar je stream die je selecteert zal dan dus allesbepalend zijn🙈

eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik de techniek van Sonos niet machtig ben, ben nog van het “old school” bedraad aangesloten speakers tijdperk🤣

het kan dus ook nog zijn, dat wanneer jij er die 2 speakers er aan hangt dat ie het gewoon ziet als een dolby digital 5.1 set, maar dat antwoord moet ik je schuldig blijven😔

hier nog wat meer info over de optische kabel, en de beperkingen waar je tegen aan gaat lopen:

hoi Arjen,

Het klopt idd. Het is een optische kabel (helaas)
Je verhaal hierboven klopt volledig met mijn bevindingen op Kodi. De “zwaardere” audio zet hij idd om in 5.1. Ik heb wel het idee dat de dolby atmos van betere kwaliteit is dan gewone 5.1. Dit merk ik vooral met Netflix content welke heel goed doorkomt over de Sonos.

Heb je nog tips omtrent instellingen binnen Kodi die wat kunnen betekenen?

Bedankt voor je reactie!
 
Hoi Arjen,



Het is precies zoals je hierboven aangeeft. Gelukkig zet hij het signaal wel om naar dolby digital 5.1. Toch lijkt het wel dat ik verschil merk met standaard 5.1. Tijdens het afspelen van Netflix (dolby atmos) heb ik echt super geluid wat beter lijkt dan standaard 5.1.

Kan ik nog interessante dingen in Kodi aanpassen die een positief effect kunnen hebben?

Bedankt voor je reactie!

hoi Arjen,

Het klopt idd. Het is een optische kabel (helaas)
Je verhaal hierboven klopt volledig met mijn bevindingen op Kodi. De “zwaardere” audio zet hij idd om in 5.1. Ik heb wel het idee dat de dolby atmos van betere kwaliteit is dan gewone 5.1. Dit merk ik vooral met Netflix content welke heel goed doorkomt over de Sonos.

Heb je nog tips omtrent instellingen binnen Kodi die wat kunnen betekenen?

Bedankt voor je reactie!
Gelukkig klopt m’n betoog een beetje, al was het misschien niet wat je gehoopt had om te horen🙈

maar goed, om één van eerste vragen te beantwoorden, doe ik iets fout? Nee, je hebt niks fout gedaan, tenzij je liever de zwaardere formaten af wilde spelen, maar dan denk ik dat je nog eerder de verkoper die jou dit dan heeft verkocht een draai om zijn oren moet geven😉

je loopt nu tegen bepaalde beperkingen aan, en dat geeft je de uitdaging om altijd het juiste formaat te vinden om te streamen, dus blijf daar vooral goed op letten.

voor de rest qua geluid valt er niet veel te veranderen, wellicht dat je in de instellingen je bass of treble wat kan tweaken, om het naar jouw zin af te stellen, maar daar houdt Herman ook wel op ben ik bang voor.

of heeft de Sonos ook een bijgeleverd microfoontje welke je op kijk en luisterhooghte kan zetten, om per speaker de afstand en het volume te kiezen door middel van echolocatie?🤷🏼‍♂️

als dat er bij zit, dan zou je dat kunnen doen, maar anders blijft het qua tweaken beperkt.

sorry dat ik je geen fantastisch nieuws kon geven, maar ik probeer het wel altijd eerlijk te brengen, zodat men ook weet waar ie aan toe is😉

ondanks de beperkingen met je systeem, wens ik je toch een hoop kijkplezier toe👍🏼
 
Het systeem is getweaked idd. Bedankt voor de info. Prima geluid hoor dat Sonos maar was het setje versleten dan kwam er mogelijk een ander merk in huis. 😉
 
Het systeem is getweaked idd. Bedankt voor de info. Prima geluid hoor dat Sonos maar was het setje versleten dan kwam er mogelijk een ander merk in huis. 😉
Voor zo'n duur systeem beetje vreemd dat niet alle geluidsformaten worden ondersteund.

Maar dat komt dus door het alleen optical verhaal en geen hdmi.

Ik was/ben ook altijd sonos fan geweest maar puur voor muziek (voorloper van het internet radio gebeuren) sonos 1 de 1e generatie. En daar altijd tevreden over geweest.

Maar tegen een paar beperkingen aangelopen en over gegaan op heos.
 
Zoals gezegd, “old school” begonnen en voor 21 jaar terug een losse versterker (onkyo) aangeschaft, met een losse DVD speler.

de versterker liep ik mee tegen een beperking aan, als ik serieus hard ging draaien dan sloeg ie thermisch uit. Terug naar de winkel gegaan, en mijn probleem uitgelegd. Kreeg te horen dat hij niet had verwacht dat ik zo hard zou gaan draaien.🤣

mocht de versterker terug brengen, en met een kleine bijbetaling een versterker mee terug gekregen (wederom onkyo) die het wel uit hield.

daar een aantal jaren plezier mee gehad, maar had de pech dat ten tijde van het kopen loodverbindingen in solderingen verboden was geworden, en er op dat moment geen goed alternatief was, dus uiteinde “vergingen” de soldeer verbindingen en moest ik wat anders.

overgestapt op NAD, waar de versterker modulair is opgebouwd, dit kwam goed van pas, aangezien mijn HDMI aansluitingen nog verouderd waren, en niet goed met HDMI overweg konden, en dat is knap lastig als je een shield aanschaft die alleen maar via HDMI 2.0 aangesloten kan worden🙈

dus: versterker weggebracht, de oude HDMI aansluitingen er uit laten halen, en de tulp aansluitingen voor camera’s etc, en deze twee vervangen voor een 4Kmodule, werkt tot op heden perfect.

de speakers (4X JBL LX80 zuil) en 1 x LX center speaker, heb ik in 2001 aangeschaft, en draaien nog steeds perfect.

actieve subwoofer moest ik vervangen, omdat na de verbouwing in de woonkamer de subwoofer na een hele lange tijd altijd op de spanning aangesloten zat, ineens spanningsloos werd voor een paar weken, en wilde daarna nooit meer aan gaan, die vervangen door een klipsch, en ook nog altijd perfect👍🏼

heb ook nog niet de behoefte om qua speakers te moderniseren, als ze kapot gaan is het voor mij vroeg genoeg😁
 
  • Like
Reacties: R173555
Ik heb er aan zitten denken om de playbar te vervangen door de Sonos arc. Dan heb ik HDMI aansluitingen. Echter ondersteund mijn tv wel atmos maar heeft geen E arc aansluitingen. Hierdoor ben ik bang dat ik nog steeds niet heel erg veel vooruitgang ga krijgen. Totale kosten zijn rond de 550 euro met verkoop van de playbar via marktplaats.

Tv: Panasonic TX-55gzw1004