Kodi vind niet altijd de Atmos track

Dennis wensink

Nieuwkomer
16 jan 2021
4
0
1
30
Ik heb een vraag,

Als ik een film kijk via kodi op mijn Android tv box word niet altijd het atmos informatie geladen.

Ik heb een Android tv box aangesloten op mijn denon avr-x2600h. Als ik een dolby atmos demo bekijk via kodi geeft mijn denon aan dat hij admos signaal ontvangt, maar kijk ik een film waar ook admos bij zit krijd ik alleen het geluidsspoor (dolby true HD bvb) en niet het atmos signaal er bij.
Ik heb maar één film die het wel doet met admos maar de rest niet.

Ik weet zeker dat de andere films ook atmos hebben.
Mijn instellingen staan goed op de Android bos,
En mijn versterker staat ook goed ingesteld. (dit omdat de atmos demo wel werkt)

Waarom werkt een demo film wel en de film Bird Box maar andere films niet?
 
Ik heb een vraag,

Als ik een film kijk via kodi op mijn Android tv box word niet altijd het atmos informatie geladen.

Ik heb een Android tv box aangesloten op mijn denon avr-x2600h. Als ik een dolby atmos demo bekijk via kodi geeft mijn denon aan dat hij admos signaal ontvangt, maar kijk ik een film waar ook admos bij zit krijd ik alleen het geluidsspoor (dolby true HD bvb) en niet het atmos signaal er bij.
Ik heb maar één film die het wel doet met admos maar de rest niet.

Ik weet zeker dat de andere films ook atmos hebben.
Mijn instellingen staan goed op de Android bos,
En mijn versterker staat ook goed ingesteld. (dit omdat de atmos demo wel werkt)

Waarom werkt een demo film wel en de film Bird Box maar andere films niet?

volgens mij maken TrueHD en Atmos van dezelfde codec gebruik, het is dus net hoe het weggeschreven is.

bij mij geeft ie standaard TrueHD weer, aangezien ik geen Atmos speakers heb, heb ook geen zin om speakers in mijn plafond te hangen.

tuurlijk heb je ook indirecte speakers die het geluid via het plafond terug kaatsen, maar dat is meer een Atmos simulatie.

vond ik persoonlijk heel veel werk voor weinig meerwaarde.

hier staat wat meer uitgelegd over Dolby Atmos:


en hier wat meer over de codec:


 
Dankje Arjan,

Zover als ik weet is Dolby True HD het geluid zelf meestal 7.1 zonder hoogte informatie en dolby atmos een extra bestand/laag waardoor het geluid gezien kan worden als object based audio. De versterker bepaald dan welke speakers er aangestuurd worden en hoe hard.

Bij mij krijg ik niet bij elke film atmos te zien op mijn versterker. Heel soms wel bij bepaalde films.
 
Maar staar je ook niet helemaal blind op de info die bij een stream staat hoor.. Tis maar net wat de uploader erbij heeft gezet.. Dit hoeft natuurlijk niet altijd te kloppen..

Soms staat er ook wel eens 4k bij een film en zet je hem aan is het bijvoorbeeld maar 720p..
 
Maar staar je ook niet helemaal blind op de info die bij een stream staat hoor.. Tis maar net wat de uploader erbij heeft gezet.. Dit hoeft natuurlijk niet altijd te kloppen..

Soms staat er ook wel eens 4k bij een film en zet je hem aan is het bijvoorbeeld maar 720p..
Ja dat klopt zeker helaas.
Ik heb een programma op mijn pc genaamd MediaInfo daar kan je alle gegevens van het bestand mee uitlezen. Hier in kan je ook zien of het 4k is en of er een atmos track bij zit.

 
Ah ok.. Ik was net toevallig eens wat bestanden/streams aan het testen waar Atmos bij staat.. En bij de een triggert hij mn tv wel om atmos af te spelen en bij de andere stream niet..
Daarom zei ik dit eigenlijk ook.. Ik was wonder woman 1984 aan het proberen..

Bij meerdere streams staat atmos bij maar bij eentje triggert hij mn tv en de rest niks..
 

Bijlagen

  • 20210116_134721.jpg
    20210116_134721.jpg
    395,4 KB · Weergaven: 6
Dankje Arjan,

Zover als ik weet is Dolby True HD het geluid zelf meestal 7.1 zonder hoogte informatie en dolby atmos een extra bestand/laag waardoor het geluid gezien kan worden als object based audio. De versterker bepaald dan welke speakers er aangestuurd worden en hoe hard.

Bij mij krijg ik niet bij elke film atmos te zien op mijn versterker. Heel soms wel bij bepaalde films.
als Niet alle speakers aangestuurd worden, wat is dan nog het verschil tussen gewoon 7.1 dolby digital en dolby Atmos Vraag ik mezelf dan af?
 
als Niet alle speakers aangestuurd worden, wat is dan nog het verschil tussen gewoon 7.1 dolby digital en dolby Atmos Vraag ik mezelf dan af?
De atmos is extra data wat meegestuurd word.
Dat maakt gebruik van een gewone 7.1 audio spoor zo als dolby true HD.

Als bij mij het dolby atmos wel werkt merk ik wel verscheel en heeft het geluid hoorbaar meer hoochte. De vogels hoor je echt boven je hoofd fluiten.