Lekker eten met de Paasdagen! En de weekenden daarna!

corne

VIP
13 jan 2016
383
357
216
59
Vanmiddag weer lekker op mijn dooie gemak in de keuken gestaan, en lekkere zoete gerechten gemaakt voor de Paasdagen.
Morgen een lekkere goed gevulde kaasplank, met koude en warme hapjes, en een lekkere La Chouffe of een Zundert 10 er bij.
2de paasdag gaan we lekker gourmetten.
En voor beide dagen staat er een lekkere trifle klaar, onderlaag witte chocolademouse met amarene kersen, tweede laag donkere chocolademouse met KitKat chunks, toplaag witte chocolademouse met witte KitKat chunks.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    304,8 KB · Weergaven: 20
  • 2.jpg
    2.jpg
    329,7 KB · Weergaven: 18
  • 3.jpg
    3.jpg
    413,3 KB · Weergaven: 13
  • 4.jpg
    4.jpg
    309,7 KB · Weergaven: 13
  • 5.jpg
    5.jpg
    377,4 KB · Weergaven: 12
  • 6.jpg
    6.jpg
    360,2 KB · Weergaven: 13
  • 7.jpg
    7.jpg
    379 KB · Weergaven: 12
  • 10.jpg
    10.jpg
    235 KB · Weergaven: 12
  • 9.jpg
    9.jpg
    241,4 KB · Weergaven: 10
  • 8.jpg
    8.jpg
    231,8 KB · Weergaven: 13
  • 11.jpg
    11.jpg
    206,9 KB · Weergaven: 12
  • 12.jpg
    12.jpg
    197,7 KB · Weergaven: 11
  • 13.jpg
    13.jpg
    299,6 KB · Weergaven: 14
  • 14.jpg
    14.jpg
    384,6 KB · Weergaven: 14
  • 16.jpg
    16.jpg
    332,5 KB · Weergaven: 21
  • 15.jpg
    15.jpg
    494,2 KB · Weergaven: 16
  • Like
Reacties: Spinix en turbo
Zeg @corne blijf je aan de gang?

mijn bloedglucose stijgt er al van als ik er naar kijk🙈

maar Damn wat ziet dat er weer lekker uit!😍

eerlijk gezegd dacht ik bij thumbnail 15 in eerste instantie dat het Zeeuwse Bolussen waren🤤 die smaak kan ik me ook nog heugen van vroeger, maar ook deze (koffie?)broodjes zien er overheerlijk uit👍🏼

hier ook gourmetten met m’n trouwma en de vrouw.

tja, euh, dan nog even over die kaasplank, die sla ik ff over met mijn kaasallergie😖, en die LaChouffe, die moet je maar lekker opdrinken met de Belgische kaboutertjes. Ik kan bier gewoonweg niet lekker vinden, en heb het echt meer als 50 keer geprobeerd😖

maar man, wat boft jouw familie met zo’n bakker/patissier in de familie😉

ik wens je een fijne Pasen toe🐣, en vooral heel veel plezier👍🏼
 
  • Like
Reacties: corne
@

Arjan E.


Jij natuurlijk ook fijne paasdagen, en natuurlijk iedereen hier op dit forum!

De koffiekoeken zijn al bijna allemaal op! De buren waren vanmiddag aan het BBQ-en, en die houden buiten kippenvlees ook van zoete dingen, [varkensvlees mogen ze niet eten].
Dus even gevraagd of ze een paar koffiekoeken lusten, en een dikke ja.

Gevolg was dus, dat er 10 minuten nadien een aantal warme kipspiesen op ons bord lagen, en dat is net wat ik doe al sinds de Corona, voorheen ook, maar nu steeds meer.
Wij genieten er van, en de buren ook. ;)

Gasten ontvangen wat mag, en de rest onder de buren verdelen, die hier intussen al rekening mee houden.

Tja wat dat bier betreft, jij lust het niet, maar het is soms een perfecte combinatie met lekker eten, maar dat is ook zo met rode en witte wijn.

En om terug te komen op jou eerste opmerking: Ja ik blijf aan de gang, nog even wachten tot het wat warmer wordt en dan weer lekker buiten eten klaarmaken, en de geur daarvan door de straat jagen. Er staat nog iets klaar wat nog geïnstalleerd moet worden in ons buiten verblijf!
Nu nog een 5-pits, maar er komt er een 5-pits en oven bij daar!
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Spinix
En je hebt geen zin om te verhuizen toevallig? Er staat nog een woning leeg achter me😜

nee maar serieus, dat is leuk als je zo om kan gaan met je buren, ik geef meestal als ik s’zomers aan het BBQ en ben ook wat weg aan mijn ene buurvrouw en haar broertje, mijn andere buurvrouw is heel erg op zichzelf, en heb ik weinig contact mee.

de buurtjes zijn voor alles dankbaar, of dat nu een beetje spare ribs zijn, of kippenvleugels, ze vinden het allemaal even lekker.

ik verwacht er trouwens niks voor terug, mijn buurvrouw heeft een hele lieve hond, en dat beestje is nu al meerdere keren geopereerd. Je kan je voorstellen dat dat aardig in de papieren loopt. Zolang ik zie, dat zij alles er voor over heeft om het beestje het goed te laten hebben, dan is dat voor mij voldoende.

het beestje is ondertussen ook een beetje mijn vriendinnetje geworden, en wordt helemaal wild als ze me ziet, en ze wil dan in mijn broekzak kruipen, er is echter één nadeel, het is niet echt een schoothondje 😂

dit jaar gaan we eens proberen pork belly burnt ends te maken, lijkt me ook erg lekker😉

maar goed vergeleken bij jouw kunsten is dat niks natuurlijk 😁

heb pas geleden geprobeerd zelf saucijzenbroodjes te maken, maar je moet snel werken met bladerdeeg, en dat werdt dus één grote plak zooi, totdat ik er helemaal kriegel van werdt, en alles zo heb weggesmeten. Was er helemaal klaar mee.

het zit er gewoon niet in bij mij.😔

wil niet zeggen dat ik andermans kunsten niet kan waarderen, al moet ik wel toegeven dat het me best een beetje jaloers maakt ☺️
 
  • Like
Reacties: Spinix en corne
Viervoeters zijn de beste vrienden die je kunt hebben @Arjan E.

Maar jij probeert ook lekkere dingen dat lees ik bij jou, en die pork belly dat lijkt mij ook wel wat. ;)
Maar zodra het kan dan gaat er hier een varken aan het spit op de BBQ!
Satésaus en een goeie pot bier er bij...

Maar problemen met bladerdeeg, dat het een plakzooi wordt, die begrijp ik even niet.

Maak jij het bladerdeeg zelf, of koop je van die kant en klare pakjes die in de diepvries liggen in de supermarkt?
Als je zelf bladerdeeg maakt, bij voorkeur Frans, dan zul je echt een aantal uren nodig hebben om dit maken, want om de toeren te maken [lagen] dan heeft het deeg echt rust nodig, je moet niks forceren, en werken op gevoel...

Zit ik trouwens wel op het juiste forum? :D

Maar die bladerdeeg plakjes die je in de supermarkt koopt die gaan echt niet plakken hoor.

Gewoon even een simpele uitleg:

Verwarm de oven op 240 graden, boven en onder verwarming.

Neem 1 ei, en klop deze met een beetje melk in een mok of litermaat.

Begin met 500 gram gekruid gehakt half om half, doe daar 1 rauw ei bij, en 50 gram paneermeel, om het gehakt wat smeuïger te maken, en meng het.
Maak partjes van 40 tot 50 gram en rol deze in een beetje bloem uit tot een worstje.

Pak dan het pakje bladerdeeg, bij voorkeur hartig, en leg deze op het aanrechtblad, met het velletje plastiek naar boven, en wacht een minuut of 10.

Haal dan de velletjes van de bladerdeegplakken, en leg daar de worst op, vouw de plakken dicht, en leg ze op de bakplaat waar eventueel bakpapier op ligt.
Strijk dan een keer of 2 met het geklopte ei wat in de mok of litermaat zit met een kwastje over het broodje een mooie laag ei...

Voor dat ze de oven in gaan even met de achterkant van een vork een streep over de dubbelgevouwen plak, en even een mooi lijntje over de bovenkant.

Is écht 1 van de makkelijkste, maar oh zo lekkere recepten!
 

Bijlagen

  • saucijzenbroodjes.jpg
    saucijzenbroodjes.jpg
    419,9 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Dan zal ik het wel weer fout gedaan hebben🤷🏼‍♂️

ik had het deeg (plakjes uit de supermarkt) op kamertemperatuur laten komen, en toen ik van het eerste plakje in mijn hand het papiertje af wilde halen plakte het al vreselijk.

deze (bijna gescheurde) plak op een snijplank neer gelegd, de worst er op, dichtgevouwen, en vervolgens de twee lagen met een vork aangedrukt (volgens het recept), zodat er niks tussenuit zou lekken.

toen ik hem op wou pakken zaten de randen dusdanig aan de plank vast, dat ie overmidden scheurde.

toen was ik er klaar mee!😠

ik koop mijn saucijzenbroodjes voortaan wel bij de bakker😉

deeg en ik zijn geen vriendjes, en zullen dat ook nooit worden😂
 
  • Grappig
Reacties: Spinix
Kamertemperatuur hoeft niet persee, strooi eventueel een beetje bloem waar je de plakken weg legt, de bakplaat bijvoorbeeld. .
Haal de velletjes er af, worstje er op, en na een minuut 5 dichtvouwen. ;)
 
Moet je niet doen @Arjan E. ! Het geduld heeft écht niks met jou aandoening te maken!

Ik mankeer ook iets maar ik begin steeds meer rust te vinden en krijgen in dingen als deze! Ik heb meer tijd omdat ik niet meer iedere dag een uur of 8 hoeft te werken, ik heb nu eindelijk na 40 jaar keihard werken tijd om dingen te doen waar ik plezier in beleef, en dat er geen deadline meer achter zit!


Met eten kun je het bijna niets doen als er iets niet lukt, buiten hetgeen wat je aan het maken bent even op een koelere plek wegzetten,
maar nogmaals een saucijzenbroodje maken is écht niet moeilijk! ;) Of even wat water bij de soep als deze net te zout is.... Altijd iets achter de hand houden.

Pfftttt, ik wil eigenlijk nog meer vertellen/uitleggen, maar ik vindt dat ik dan te veel afwijk van de basis van dit forum, en dat wil ik en ga ik ook niet doen.

Ik heb het hier als ik aan het prullen met hardware of een bouwpakket of puzzel, dan gaan deze aan de kant, en dan ga ik morgen wel verder.

Maar even tussen jou en mij, ik treed niet te ver in detail @Arjan E. , maar ik heb ook iets onder de leden, waar ik lang mee bezig geweest ben om dit een plaatsje te geven. Ik merk steeds meer sinds dat ding op een plek ligt dat ik toch steeds meer geduld opgebracht krijg om met de dingen waar ik hiervoor mee bezig was er mee door te gaan.

Vandaag dus een reuze gezellige middag gehad met de overburen, en de plankjes en schaaltjes waren bijna allemaal leeg!
Zelfs de ouderwetse gehaktballen in tomatensaus!

Ik weet het oog wil ook wat, sterker, als er iets niet goed uit ziet, dan laat men het liggen, weet ik uit het verleden dat ik bakker was....
 
Ik heb dit zowel met de huisarts als met de diabetes verpleegkundige besproken, als ook mijn buurvrouw die ook diabetes heeft.

vooral mijn buurvrouw kon de symptomen goed begrijpen, omdat zij hetzelfde ervaart.

de huisarts en de diabetes verpleegkundige zeggen ook dat dit een veelgehoorde klacht is, dus ergens zal er wel een kern van waarheid in zitten.

ik baal er zelf verschrikkelijk van, maar ik kan die irritatie niet onderdrukken.

en je kan en mag hier zo ver uitdiepen als jij wil, aangezien het in het off topic rubriekje is gepost😜

ik heb zelf sinds 26 Augustus 2011 diabetes, ontwikkeld door langdurig prednisongebruik.

Nu zul je je afvragen waarom ik de exacte datum nog weet: simpel, het was op mijn trouwdag dat ik in het ziekenhuis zat met een bloedglucose van 31.7, waar het bij “normale” mensen tussen de 5 en 7 ligt, en boven de 25 comateus kan worden🙈

dus ja, dit jaar mijn 10 jarig jubileum😒

ik heb het inmiddels wel een plek gegeven, maar het is elke dag een gevecht om binnen de lijntjes te blijven.

Dan helpen 7 operaties in 3 jaar met de daarbij behorende narcose daar natuurlijk niet bij, als ook de fistels die werden gevormd, ook dat blijven natuurlijk ontstekingen waar het lichaam op reageert.

resultaat: al 3 jaar lang glucose waarden die alle kanten opspringen, en juist daarin komen plotselinge mood swings voor.

het gekke is dan wel weer, dat (low and slow) barbecue er voor zorgt dat ik helemaal zen ben, en als ik dan ook nog zie dat er van gesmuld wordt, dan is dat voor mij een erg bevredigend gevoel.

maar met deeg heb ik echt een haat/liefde verhouding, het maken levert mij dusdanig stress op dat ik er geen plezier aan beleef, daarentegen vindt ik het (op zijn tijd, en met mate) heerlijk om te eten.🙈

misschien is het wel angst voor het onbekende? Wie weet🤷🏼‍♂️

maar daarom kan ik het juist heel erg waarderen wat jij allemaal uit je hoge hoed tovert.

en tuurlijk zullen er criticasters zijn die roepen: ja, maar hij is bakker geweest.

maar dat legt in mijn ogen de lat bij jou zelfs nog hoger, want je moet het toch maar “even“ doen, en de verwachtingen zijn hoog🤷🏼‍♂️

en gezien mijn eigen struggle met (banket)bakken, is mijn respect voor jou alleen maar hoger😂

en ik weet dat jij ook een ruige tijd achter de rug hebt, waarbij mijn dingen nog best meevallen, je had me dit met je kerstdiner topic al verteld.

maar ondanks mijn eerste zin, in mijn eerste reactie in dit topic naar je toe (die uiteraard cynisch bedoeld was), hoop ik dat je je creaties blijft posten, want ik geniet er van met volle teugen (zelfs zonder geproefd te hebben😂)👍🏼
 
  • Like
Reacties: corne
@Arjan E. allereerst bedankt voor de reactie, en de eerste opmerking die je deed dat begrijp ik goed genoeg, en dat doet mij ook goed. ;)

Maar gisteren kwamen onze overburen even lekker kletsen, en ik had al gezegd kom met een lege maag, en dan weten hun al wat ik bedoel.
Het is nooit nodig, maar brengen hun meestal een lekker likeurtje mee, dus gisteren ook, en ik zei die maak ik nog even niet open, ik moet daar eerst even iets bij bedenken.
Maar na dat de kaasplanken en schalen met warme hapjes leeg waren haalde ik uit de koelkast mijn nagerecht, de chocolade mousse.
En dacht meteen die likeur die ik nu van hun heb past hier precies bij!
Een chocolade gerecht, met een chocoladelikeur...

Zie resultaat:
 

Bijlagen

  • boosdoender.jpg
    boosdoender.jpg
    240,5 KB · Weergaven: 3
Lekker hoor, en toch leuk dat je buren dat doen.

is toch een stukje spontaniteit, en juist in deze barre tijden kan je zoiets goed gebruiken.

dit betekent ook dat ze jou, en je kookkunsten ook weten te waarderen.👍🏼
 
Het zal wel samengevoegd worden, maar de nagerechten die ik maak zijn meestal eigen bedenksels die je in geen 1 restaurant op de menukaart ziet staan, en dat is mijn uitdaging.

Maar jou medische situatie daar kan ik erg goed van begrijpen dat dit frustratie oplevert, ik heb dit ook met met handen, de fijne motoriek werkt niet goed meer, en moet van mijn therapeut toch dingen doen thuis die er voor zorgen dat die vingers hun werk blijven doen.
Ik heb erg veel hobby's, misschien wel te veel, maar als ik bijvoorbeeld een schroefje los moet draaien bij een computer dan moet ik mijn schroevendraaier met 2 handen vasthouden, vanwege het getril van mijn handen.

Maar door toch door te bijten heb ik in de jaren dat ik er last van heb toch wat leuke dingen kunnen maken, door het gewoon geduldig te doen...

Kijk even naar de volgende foto's want dit is wat ik doe om de rust in mijn harses te bewaren!
Het kost wel even wat tijd om het te maken, en af te werken, maar net als met het eten, je hebt iets wat een ander niet heeft.

De eerste foto was een tekening die ik 20 jaar geleden gemaakt heb op de babykamer van mijn dochter, eerst met een potlood uit de losse hand getekend, en daarna ingekleurd met waterverf en een pot penselen, 2 weken aan bezig geweest! [dit is maar een klein stukje van een tekening die 4 meter breed is!]


De andere tekening is van een cheeta, die ik samen met mijn dochter gemaakt heb, eerst de afbeelding met een overheadprojector op de muur met een sheed,
Overtrekken met een potlood, en dan inkleuren...
 

Bijlagen

  • DSC00717.JPG
    DSC00717.JPG
    3,1 MB · Weergaven: 8
  • DSC01432.JPG
    DSC01432.JPG
    2,9 MB · Weergaven: 8
  • DSC01439.JPG
    DSC01439.JPG
    2,7 MB · Weergaven: 5
  • DSC01440.JPG
    DSC01440.JPG
    2,5 MB · Weergaven: 4
  • DSC01441.JPG
    DSC01441.JPG
    3 MB · Weergaven: 3
  • DSC01444.JPG
    DSC01444.JPG
    2,8 MB · Weergaven: 2
  • DSC01446.JPG
    DSC01446.JPG
    2,3 MB · Weergaven: 3
  • DSC01448.JPG
    DSC01448.JPG
    2,6 MB · Weergaven: 3
  • DSC01449.JPG
    DSC01449.JPG
    2,8 MB · Weergaven: 3
  • DSC01451.JPG
    DSC01451.JPG
    3,2 MB · Weergaven: 4
  • DSC01486.JPG
    DSC01486.JPG
    2,9 MB · Weergaven: 7
Hoho, het is niet mijn bedoeling dat jij je nu simpel voelt!

Ik laat dit gewoon zien dat dit wellicht voor jou positief is. ;)
 
  • Like
Reacties: Arjan E.
@Arjan E.

Ik ga toch even verder met dit onderwerp, want om altijd iets passend te doen of maken blijft toch moeilijk. ;)

Jij zit met de diabetes, ik kan sinds 2019 niet meer tegen pittige kruiden,
en een ander heeft een noten-allergie. en de ander zit weer met vezels, of mag alleen vis eten...

En zo zit het met veel dingen, de 1 houdt van actie, de ander van humor of xxx.

Vandaag dus voor bij de koffie lekkere saucijzenbroodjes gebakken die lekker warm in de oven stonden, en de pot met mosterd stond al klaar.
Sorry voor jou, maar er kwam [weer] de opmerking dat het beter is dan van de warme bakker.
Welke regio woon jij eigenlijk?

Want de persoon die vandaag op de koffie was kan ook erg goed koken en bakken, maar een appelflap, tja, die krijgt ze niet voor elkaar.

Ik ben dus helaas een Bourgondiër, en maak dus graag ouderwetse gerechten klaar!

Vandaag dus Pannenkoeken naturel/en met Katenspek.
Daarbij Bloedworst met spekblokjes, en gebakken appels, in roomboter, kaneel en basterdsuiker, en op het laatste moment een scheut likeur erbij.

Smullen...

Daarna kon er nog een bord van de zelfgemaakte vers fruit bavaroise in [aardbeien/zwarte bessen en bramen].

Nou uitbuiken en een film kijken.


BTW: Mijn idee is gewoon om iedere keer iets klaar te maken wat de buiken goed vult, en wat je zelden of nooit op een menukaart ziet staan. ;)
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    369,3 KB · Weergaven: 3
  • 1.jpg
    1.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 3
  • 3.jpg
    3.jpg
    393,1 KB · Weergaven: 2
  • 4.jpg
    4.jpg
    213,5 KB · Weergaven: 2
  • 5.jpg
    5.jpg
    299,3 KB · Weergaven: 2
  • 6.jpg
    6.jpg
    308,2 KB · Weergaven: 2
  • 7.jpg
    7.jpg
    327,7 KB · Weergaven: 2
  • 8.jpg
    8.jpg
    327,1 KB · Weergaven: 2
  • 9.jpg
    9.jpg
    416,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Ik geloof best dat het lekkerder is dan van de bakker, en ik ga het echt nog wel een keer proberen, maar ik zal denk ik eerst mijn diabetes onder controle moeten zien te krijgen.😉

trouwens over de ongeduldigheid had Gordon van de week ook nog iets te vertellen toen ie bij Beau te gast was, ik weet niet of je het toevallig hebt gezien, maar ook hij meldde dus precies hetgeen wat ik ook al eerder stelde, en waar mijn buurvrouw zich ook in herkende.😁

tja, pittige kruiden, die kan ik vanaf 2006 dus ook niet meer verdragen 😔 gaat niet zo goed met de ziekte van Crohn.

moet zeggen dat ik in 15 jaar tijd een nogal ongemakkelijke, en pijnlijke weg heb bewandeld om te zien waar bij mij de grens ligt.

in het voorbeeld van de kippenvleugels en de spare ribs die ik eerder aan je heb beschreven daar ligt exact de grens bij mij.

ga ik toch pittiger, dan moet ik het bezuren.😖

en dat is echt een straf als je bedenkt dat ik vroeger praktisch overal sambal op en in deed🙈

pannenkoeken met spek vindt ik nog wel lekker, heel klein beetje stroop er bij, heerlijk, maar goed mijn vader zei altijd al: met spek kan je een 💩 nog lekker maken😂

en fruit?: altijd lekker.

bloedworst is dan meer een ding waar je van moet houden, ik ben er niet weg van.😉

Veel plezier met film kijken 👍🏼
 
Ik heb het programma niet gezien, en ik kijk 's avonds toch weinig naar de tv, al die herhalingen en series volgen doe ik ook niet.

Maar pfoeh wat jij nu allemaal mankeert, daar zit je dus echt met een probleem wat "bourgondisch" eten betreft.
Ik verdraag alles gelukkig nog behalve die sterke kruiden.
Maar gerechten met tuinkruiden kunnen ook erg lekker zijn.

Maar som eens een keer op wat jij nog wel mag eten zonder in de problemen te komen, want ik denk dat we heus wel iets lekkers kunnen verzinnen. ;)


En ohja, misschien dat jij het al kent, maar je hebt bij de poelier ook kippengehakt. ;)
 
Beperkt worden in iets wat je lekker vind is nooit leuk, dus ook voor jou niet😉

ik kan geen koolsoorten verdragen, deze liggen te zwaar op de maag, en geven problemen met de Crohn.

uien/prei/knoflook is een hit or miss, de ene keer gaat het goed, de andere keer niet.

de rest van de rauwe groenten gaat bij mij niet goed.

dan nog twee dingen die ik absoluut niet lust, ei en vis, als ik laatsgenoemde alleen al ruik, dan kan ik al over mijn nek gaan😖

ei daarentegen, als het ergens in verwerkt is, geen probleem, maar zo een gekookt ei? Vast niet, en een gebakken ei is nog raarder, als mijn vrouw een ei bakt voor haarzelf, dan loopt het water mij in de mond, maar zodra ik het zie, dan wint de weerzin het🙈

en kaas ben ik allergisch voor.

als je dit zo leest, snap je waarschijnlijk waarom mijn hobby low en slow barbecue is, want de keuze is best beperkt zeg maar😅

en bij barbecueën gaar je vlees zonder toevoeging van boter of olie, de sauzen daar zit dan wel weer suiker in🙈