Live TV Opnemen

Plenkske

Expert
17 mei 2016
1.425
740
216
Ik was een beetje aan het zoeken naar oplossingen voor opnemen.
Deze wiki pagina van Kodi geeft een goed overzicht:


In dit topic wil ik graag de basis dingen uitleggen. Een uitgebreide tutorial ga ik niet maken, daar heb ik geen tijd voor. Er is natuurlijk altijd ruimte voor vragen.

Hoe werkt het
Het gaat vooral om het apparaat en de software waarmee je daadwerkelijk opneemt. In principe kan Kodi zelf niks opnemen, er zijn daar ook geen addons voor. Addons zijn er wel om opnames te bekijken. Maar er zal altijd iets zijn op de achtergrond die de opname doet. Dit kan op hetzelfde apparaat zijn, kan ook op een ander apparaat zijn. Het kan ook zijn dat een Kodi addon deze achtergrond service installeert.

Wat heb je nodig

Je hebt een bron nodig. Bij IPTV is het meestal zo dat je maar één zender op één plek tegelijk aan mag hebben staan, anders wordt je geblockt. Je kan dus niet opnemen en tv kijken tegelijk, via dezelfde bron. Maar, de software die ik hier bespreek kan óók omgaan met andere bronnen. Bijvoorbeeld Ziggo of andere providers...

Je hebt een apparaat nodig waar je de software op installeert, dit zijn de opties:
- Windows apparaat. Denk aan pc, mini-pc, laptop of tablet.
- Linux apparaat. Kan ook een pc, mini-pc of laptop zijn. Maar ook een raspberry pi 3, of een ander apparaat waar je Libre ELEC op kan installeren.
- NAS
Met android kan het dus niet.

Ik ben zelf eerst gaan testen op mijn laptop, en daarna op mijn mini-pc.
Qua software zijn er redelijk wat keuzes, maar niet heel veel goede naar mijn mening. Ik heb op windows allerlei applicaties geprobeerd, maar de allerbeste is toch wel DVBLink van DVBLogic. Die is trouwens ook op Linux en een NAS te installeren. Nadeel: na 20 dagen trial kost het 49 euro per installatie.
Voor linux zijn er ook wat opties, maar de beste is TVHeadend. Ook die is op een NAS te installeren, volledig open source en gratis. Nadeel: vergt wat meer configuratie maar als je het eenmaal weet gaat dat ook wel goed.

DVBLink

Op de website van dvblogic download je de applicatie en je installeert deze. Hiermee installeer je de server.
Als je hem vervolgens opent zie je dat er nog een tv adapter geïnstalleerd moet worden, in mijn geval de IPTV variant. Deze kan je 20 dagen proberen en kost daarna 49 euro.
Configuratie is érg makkelijk bij deze tool. Je kan je playlist importeren, je kan je EPG bron toevoegen en kanalen aan de bron koppelen. Hierna kan je middels de player tv kijken, of een opname instellen. Opnames zijn exact de kwaliteit van de bron en worden opgeslagen in een .ts bestand.
Werkt allemaal heel makkelijk en als je het geld er voor over hebt zou ik zeker deze kiezen !

TVHeadend

Voor TVHeadend heb je dus linux nodig. In principe kan het op een raspberry pi 3, maar ik las dat deze eigenlijk net niet genoeg kracht heeft voor dit programma.
Dus toen dacht ik, een virtual machine kan ook. Op windows kan je VMWare Workstation gratis installeren en daarop een linux installatie draaien. Je maakt hier eigenlijk een extra pc omgeving mee, die je gewoon als programma draait op windows.
Voor op een Windows apparaat zijn dit dus de stappen:
- VMWare Workstation installeren
- Linux OS installeren, ik heb Ubuntu gekozen, die kan je gewoon gratis downloaden.
- Hierop installeer je TVHeadend.

Als je dit eenmaal hebt, kan je via de browser naar tvheadend. Configuratie is in het begin even lastig. Je moet verschillende dingen toevoegen: een netwerk (iptv), muxes (linkje naar kanaal), van die mux maakt de software een service. En deze service wordt daarna een kanaal. Dit kanaal heb je dan nodig om een opname in te stellen. Wat je ook nog kan configureren is de opname locatie en codecs. Als je die standaard laat dan zal hij gewoon op je virtual machine opnemen met de goede codec. Ook hier komt een .ts bestand uit. Exact zoals de kwaliteit van de bron!

Ik wilde ook nog direct naar mijn NAS opnemen. Hiervoor moet je in linux een mount toevoegen. Let vooral op de rechten. Als dit eenmaal goed staat dan werkt dat ook.

Al met al een goede gratis oplossing, die prima werkt binnen een virtual machine. Het kost alleen wat meer tijd om in te stellen en wat linux ervaring is ook niet verkeerd.


Hardware :new::new::new:

Na een tip van @Eric Hebs blijkt er ook een moderne recorder te bestaan. Vergelijk het met de video recorder van vroeger. Het is een kastje die je via HDMI aansluit, en die alles wat je afspeelt op je tv kan opnemen op een opslagmedium (denk aan USB , SD kaart).
Het heet de HDML Cloner Box en @Eric Hebs is deze momenteel aan het testen. Eerste tests waren al erg positief !
Zie hier voor meer info:
@Eric Hebs heeft de PRO variant.
 
Laatst bewerkt:
Ga je hier uit van IPTV of DVB-C/T/S? Ik heb een setup met DVB-C (Ziggo) en enkele tuners op basis van DVBLink. Loopt op zich best wel goed. En ik ben natuurlijk best bereid ook wat bij te dragen aan dit topic!
 
Ga je hier uit van IPTV of DVB-C/T/S? Ik heb een setup met DVB-C (Ziggo) en enkele tuners op basis van DVBLink. Loopt op zich best wel goed. En ik ben natuurlijk best bereid ook wat bij te dragen aan dit topic!
Ik ben eerst uitgegaan van IPTV.
Maar zoals ik ook zeg in de beginpost "Maar, de software die ik hier bespreek kan óók omgaan met andere bronnen. Bijvoorbeeld Ziggo of andere providers..."
Dus inderdaad, allerlei tv adapters / tuners zijn mogelijk bij deze software.
 
Overigens... ook ervaring met Acamd? Daar zit ik met nog een onhebbelijkheidje...
 
Een ander alternatief (maar niet vanuit KODI) voor onder windows is IP-TV player.
Is een programma dat 'gebruik' maakt van VLC en werkt perfect en heeft de mogelijkheid om op te nemen. Het betsnad wordt opgeslagen als een .TS bestand.
Hier de weblink:
 
Ik gebruik zelf ook wel is VLC Player. Deze heeft ook een opname functionaliteit.
Is natuurlijk ook een prima alternatief, maar daarvoor moet je het afspelen constant aan hebben staan denk ik ?
Hoe is de kwaliteit van de opname ?

Een ander alternatief (maar niet vanuit KODI) voor onder windows is IP-TV player.
Is een programma dat 'gebruik' maakt van VLC en werkt perfect en heeft de mogelijkheid om op te nemen. Het betsnad wordt opgeslagen als een .TS bestand.
Hier de weblink:
Interessant, maar alleen russisch ? Zou ik zelf nooit vertrouwen haha
 
Is natuurlijk ook een prima alternatief, maar daarvoor moet je het afspelen constant aan hebben staan denk ik ?
Hoe is de kwaliteit van de opname ?

Je moet inderdaad constant de stream afspelen. Kwaliteit is gelijk aan de kwaliteit van de stream. Uitvoerformaat is .ts.

Overigens heb ik TVHeadend ook geprobeerd inmiddels. Hier heb ik alleen het probleem dat zodra de stream even wegvalt, er direct niks meer gebeurd voor de gehele geplande opname. Heb jij hier ook last van?
 
Je moet inderdaad constant de stream afspelen. Kwaliteit is gelijk aan de kwaliteit van de stream. Uitvoerformaat is .ts.

Overigens heb ik TVHeadend ook geprobeerd inmiddels. Hier heb ik alleen het probleem dat zodra de stream even wegvalt, er direct niks meer gebeurd voor de gehele geplande opname. Heb jij hier ook last van?
Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar klinkt wel logisch opzich... als de stream stopt dan stopt de opname ook. Jammer dat hij niet opnieuw blijft proberen
 
Zelf nog geen ervaring mee gehad, maar klinkt wel logisch opzich... als de stream stopt dan stopt de opname ook. Jammer dat hij niet opnieuw blijft proberen

Mogelijk kunnen we hier nog iets op vinden. Ik heb inmiddels ook Comskip werkend in TVHeadend, waardoor hij na en opname de reclame er tussenuit haalt.
 
Is natuurlijk ook een prima alternatief, maar daarvoor moet je het afspelen constant aan hebben staan denk ik ?
Hoe is de kwaliteit van de opname ?


Interessant, maar alleen russisch ? Zou ik zelf nooit vertrouwen haha
Zelfde kwaliteit als de stream zelf dus dat is goed. Je moet de stream zelf wel hebben aanstaan (voor zover ik kan zien)...
Heeft ook een mooie implementatie van de EPG dus ziet wel aardig uit.
V.w.b. dat Russische, tja, virus scanner slaat geen alarm (alhoewel dit ook een russische is, te weten kaspersky) en worst case wordt mijn iptv account gehacked en wordt ik geblocked. Tja het zei zo...... dat is het risico wat je neemt.
Als je gebruik maakt van kodi en dus wellicht ook van exodus was je gewoon een client voor een ddos aanval te doen dus dat is ook al geen haar beter.
Bron:
 
Zelfde kwaliteit als de stream zelf dus dat is goed. Je moet de stream zelf wel hebben aanstaan (voor zover ik kan zien)...
Heeft ook een mooie implementatie van de EPG dus ziet wel aardig uit.
V.w.b. dat Russische, tja, virus scanner slaat geen alarm (alhoewel dit ook een russische is, te weten kaspersky) en worst case wordt mijn iptv account gehacked en wordt ik geblocked. Tja het zei zo...... dat is het risico wat je neemt.
Als je gebruik maakt van kodi en dus wellicht ook van exodus was je gewoon een client voor een ddos aanval te doen dus dat is ook al geen haar beter.
Bron:
Gelukkig gebruik ik geen exodus dan ;)

Maar dat klinkt wel goed, zal het een keer proberen. Net als VLC moet de stream dus aan staan he ?

In ieder geval mooi dat iedereen verschillende opties hier post !!
 
Ja de stream moet helaas wel aanstaan......
Trouwens sta open voor betere alternatieven dus zou zeggen post even welk programma jullie allemaal gebruiken.....
 
Moet ook eens echt gaan stoeien met opnemen. Maar mijn eigen geklooi heeft nog niet al te veel opgeleverd. Zou heel graag een iptv simple hebben met een werkend "record" knopje ;). Weet dat die er was voor linux maar die werkte alleen in kodi 16. DVB link klinkt idd het interessantste, maar daar spreekt de prijs van de iptv plugin me echt niet zo aan :). Is dit ook niet ergens te vinden zonder die hoge kost ;). Ik zal wel met tv headend moeten beginnen te fokken, aangezien ik het meeste kijk op mijn odroid c2...