Live TV Opnemen

Klinkt goed @Plantje
... Is TV Mosaic een compleet ander software pakket of is het wel iets van hetzelfde bedrijf ?
Uit DVBLink wordt in januari 2019 de stekker getrokken door DVBLogic.

Dus vanaf januari 2019 geen enkele update meer voor dit pakket op alle platformen.
Voor PC gebruikers van DVBLink Server tot nu toe geen probleem, maar voor NAS gebruikers van DVBLink kan dat dus wel problemen opleveren in 2019 (omdat deze afhankelijk zijn van DVBLogic voor een nieuwe install package van DVBLink, als bv de software van de NAS zelf geupdate wordt en de oude install van DVBLink daar niet compatible mee is).

Omtrent TVMosaic, deze verschilt nu o.a. VOORAL op IPTV vlak van DVBLink. Waar DVBLink alleen compatible was met standaard m3u's zonder tags, ondersteunt TVMosaic nu alle tags in m3u en meer. Dus installatie van iptv in TVMosaic is nu letterlijk "Plug & Play", waarbij automatisch alle tags in m3u verwerkt worden, zodat automatisch kanaalgroepen in m3u omgezet worden in favorieten groepen (TVMosaic kent geen kanaal groepen), EPG automatisch toegewezen wordt (mits channel-id's in EPG xml matchen met tvg-id's van m3u) en waarbij kanalen logo's automatisch verwerkt worden vanuit m3u. In DVBLink was dat dus allemaal handmatig configuratie werk...

Wat ook interessant is voor de IPTV gebruikers, is dat vanuit TVMosaic ook een m3u en EPG xml export gedaan kan worden. Hierbij worden o.a. de tvg-id's en channel-id's van je iptv/epg provider vervangen door tvg-id's en channel-id's van TVMosaic, waarbij dus het beheer van de EPG in TVMosaic gedaan kan worden, als de provider m3u geen matchende tvg-id's bevat met de channel-id's in xml van de EPG provider.

Met deze geëxporteerde m3u en xml kunnen dus de IPTV apps van al je devices in huis voorzien worden, waarbij TVMosaic letterlijk als backend fungeert en dus ook beheert hoeveel streams (je connectie limiet van je abbo) er geopend mogen worden van verschillende kanalen, mits alle IPTV apps in huis dus voorzien zijn van de uit TVMosaic geëxporteerde m3u en xml. Kijkt bv 1 device naar iptv kanaal A, dan kan met TVMosaic (net als bij DVBLink) gelijktijdig op alle devices in huis naar kanaal A gekeken worden, zonder je connectie limiet van je IPTV provider in gevaar te brengen, omdat alle andere devices via de timeshift buffer van TVMosaic van kanaal A, dan kunnen meekijken en dus geen extra connectie naar je IPTV provider maakt.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Plenkske
Klinkt goed @Plantje
Je hebt het over een upgrade van DVBLink naar TV Mosaic. Is TV Mosaic een compleet ander software pakket of is het wel iets van hetzelfde bedrijf ? En vooral ook: waarom ben je veranderd ?
Ik zie dat Montaya dat al prima uitgelegd heeft. Hoewel bij mij de reden iets anders is. Ik zit niet op IPTV, maar op DVB-C en eerlijk gezegd wist ik niet eens dat per 1-1-2019 de stekker uit DVBLogic gaat :)
Ik zat al een tijdje op een oudere versie DVBLogic (5.0) en vond het nu voor die € 20,- een prima upgrade.
Ik wilde vooral ook even kijken of ik dit probleem kon verhelpen: https://kodi-forum.nl/threads/buffering-en-blokjes-alleen-op-bepaald-tijdstip.7843/#post-69871 Helaas is dat nog gewoon gebleven.

Verder werkt het prima.
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Hey plantje,

je gaf aan dat je een handleiding had om alles goed draaiend te krijgen. Zou ik die van je mogen hebben?
Ik ga morgen proberen om mijn htpc opnieuw in te richten. Ik had altijd 2 anysee's met ingebouwde cam, ziggo irdeto kaartje, nextpvr als pvr backend en kodi. Ik heb redelijk wat problemen met de pvr op basis van acamd (hangt, crasht bij pauzeren en zwarte opnames). Daarom heb ik een hdhomerun quad tuner gekocht met een crystal kaart. Ik wil gaan kijken of ik dit aan de praat kan krijgen met: oscam (windows variant), tvmosaic en kodi

Als jij daar meer uiteg over hebt, houd ik me graag aanbevolen!
 
Hey plantje,

je gaf aan dat je een handleiding had om alles goed draaiend te krijgen. Zou ik die van je mogen hebben?
Ik ga morgen proberen om mijn htpc opnieuw in te richten. Ik had altijd 2 anysee's met ingebouwde cam, ziggo irdeto kaartje, nextpvr als pvr backend en kodi. Ik heb redelijk wat problemen met de pvr op basis van acamd (hangt, crasht bij pauzeren en zwarte opnames). Daarom heb ik een hdhomerun quad tuner gekocht met een crystal kaart. Ik wil gaan kijken of ik dit aan de praat kan krijgen met: oscam (windows variant), tvmosaic en kodi

Als jij daar meer uiteg over hebt, houd ik me graag aanbevolen!
Hi Sahino,

Zeker ben ik bereid die handleiding te delen! Stuur in een PB maar even een mailadres waar ie naartoe kan.
Die HD Homerun quad tuner wil ik ook nog een keer één hebben. Maar ja... het werkt nu, dus waarom daar aan knutselen? ;)
Die Crystal kaart ken ik niet moet ik zeggen.

En Oscam gaat volgens mij niet lukken. Op zich heb ik goede ervaringen met Acamd. Moet alleen hier en daar wat tweaken. Maar volgens mij werkt met TV Mosaic enkel JCamd. (Links naar waar je de software kunt downloaden enz staan allemaal in de documentatie :) )
 
Hey plantje,

Ik ga je een PB sturen! Kwam vd week die homerun hd per toeval op marktplaats tegen en toen maar besloten om hem te kopen. De cystal kaart die ik bedoel is trouwens de RBS3102 5 Cystal Smartmouse van Phoenix. Dat is die kaartlezen die je met dip switches om kan zetten.

Oscam software (of newcs) is toch benodigd om de boel te decrypten? had ergens een windows variant gevonden :)
Acamd heb ik een hoop gezeur mee icm mijn anysee kaarten en wilde daarom dus naar tvmosaic welke met dvbjam werkt.

Welke software gebruik jij dan precies om de kanalen te decrypten?
overigens wilde ik deze tutorial volgen, maar alle hulp is natuurlijk welkom:
 
Ah... een Crystal Smartmouse van Phoenix. That should get the job done!

Even denken.... NewCS heb je inderdaad sowieso nodig. En daarnaast volgens mij óf Oscam óf Acamd/DVBJCam. En inderdaad als je TV Mosaic gebruikt kun je enkel DVBJCam gebruiken.

Delen van de handleiding kunnen je bekend voorkomen van een Hardware.Info tutorial... ik heb wat stukjes gecopy-paste... maar alleen na bewezen werking.
 
Draait newcs bij jou stabiel? Heb gelezen dan mensen liever oscam op linux gebruiken omdat dat beter werkt dan die van newcs. Maar als ik je dus goed gebrijp gebruik je newcs icm acamd?
 
Jup! Rete stabiel! En ik gebruik NewCS in combinatie met DVBJCam.

Heb je de handleiding gemailed. Mocht je nu nog ergens tegenaan lopen, dan is het wel handig om hier de discussie voort te zetten. Dan hebben anderen er ook nog wat aan.
 
  • Like
Reacties: Lex
Als newcs gewoon goed werkt, dan bespaar ik me de moeite om een oscam windows build te zoeken :)
het feit dat je dvbjcam gebruikt betekent ook (had ik hiervoor al gelezen) dat je van dbvlink naar tvmosaic bent gegaan toch? merk je bij tvmosaic dat het zappen sneller gaat? want ik heb voor nextpvr dvblink geprobeerd en werd erg verdrietig van de zapsnelheid destijds :)
 
Ah, inderdaad: Ik ben overgestapt naar TV Mosaic. Zappen doe ik niet veel, dus ik zou het je niet kunnen zeggen
 
  • Like
Reacties: sahino
Ah, inderdaad: Ik ben overgestapt naar TV Mosaic. Zappen doe ik niet veel, dus ik zou het je niet kunnen zeggen
Ik ga er van het weekend mee aan de slag. Hopelijk gaat het allemaal werken en zal mijn ervaringen hier delen, zodat anderen er ook iets aan hebben.

Thnx!
 
  • Like
Reacties: Lex
Delen van de handleiding kunnen je bekend voorkomen van een Hardware.Info tutorial... ik heb wat stukjes gecopy-paste... maar alleen na bewezen werking.

Hoi, ik ben behulpzaam geweest bij het maken van die handleiding :) Ga binnenkort met tv mosaic aan de slag en zou graag je handleiding ontvangen. Kan veel tijd sparen :) Ik heb je pb gestuurd.
 
Hoi, ik ben behulpzaam geweest bij het maken van die handleiding :) Ga binnenkort met tv mosaic aan de slag en zou graag je handleiding ontvangen. Kan veel tijd sparen :) Ik heb je pb gestuurd.
Je bent behulpzaam geweest bij het maken van de handleiding voor Hardware.info?

Die handleiding deel ik graag hoor! Ga ik zo even regelen :)
 
Je bent behulpzaam geweest bij het maken van de handleiding voor Hardware.info?

Die handleiding deel ik graag hoor! Ga ik zo even regelen :)

Klopt. Ik had op mijn site gedocumenteerd hoe ik dat destijds gedaan had. En dat hebben ze (deels) gebruikt. Staat ook ergens in het artikel geloof ik. Dat heeft toen best veel tijd gekost, dus ik ben blij dat je me nu kan helpen. Per 1-12 heb ik weer DVB-C. Nu via de glasvezel alleen no g maar IPTV, maar ik mis de opties die DVB-C me gaf. En in de tussentijd een upgrade gedaan naar TV Mosaic. Bedankt.
 
  • Like
Reacties: Montoya
Als newcs gewoon goed werkt, dan bespaar ik me de moeite om een oscam windows build te zoeken :)
NewCS samen met DVBJCam loopt vast, bij gelijktijdig kijken en/of opnemen van meerdere kanalen die via dezelfde transponder lopen bij gebruik van ÉÉN DVB-C tuner.

OSCam heeft daar geen last van. De maker van DVBJCam heeft mij lang geleden al aangegeven dat er een wijziging in DVBJCam moet komen om dit te fixen, maar door andere prioriteiten gaat deze er voorlopig niet komen.

Is je setup nu zo dat je GEEN gebruik maakt van de mogelijkheid dat je meerdere geëncrypte kanalen tegelijkertijd kan kijken/opnemen via ÉÉN DVB-C tuner, doordat je bv een quad DVB-C tuner gebruikt, dan kun je probleemloos NewCS gebruiken.

Met OSCam kun je probleemloos meerdere kanalen tegelijkertijd kijken/opnemen samen met DVBJCam, dan het aantal DVB-C tuners dat je bezit:
Hieronder een oud voorbeeldje met DVBLink, van kanalen die transponders delen (wat dus ook mogelijk is met TVMosaic):

You must be registered for see images attach
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Plantje
NewCS samen met DVBJCam loopt vast, bij gelijktijdig kijken en/of opnemen van meerdere kanalen die via dezelfde transponder lopen bij gebruik van ÉÉN DVB-C tuner.

ik heb twee quadtuners in het netwerk, daarom denk ik dat ik het hou bij newcs. Of is oscam net zo eenvoudig om mee te werken?

Montoya van het dvblink forum vermoed ik?
 
ik heb twee quadtuners in het netwerk, daarom denk ik dat ik het hou bij newcs. Of is oscam net zo eenvoudig om mee te werken?
Inderdaad, op DVBLink forum was ik ook te vinden :)

Als je al bekend bent met NewCS dan zou ik persoonlijk voor die route gaan, gezien je deze al werkend in je oude setup hebt toegepast en je toch al een overschot hebt aan DVB-C tuners met 8 tuners tot je beschikking.

Naar welke DVB-C provider ga je per 1-12, want Ziggo activeert geen oude smartcards meer.

Oscam is flexibeler en overzichtelijker in gebruik vanwege o.a. de webinterface, waarop je alle statussen en configs kunt inzien en instellingen kunt wijzigen. Voor de configuratie is het niet noodzakelijk om alles via de web interface te doen, maar kun je uiteraard ook de weg volgen om net als met NewCS en DVBJcam, wat configuratie tekst files aan te passen/toe te voegen.

OScam vergt net zoals NewCS en DVBJCam weer wat leesvoer voor de 1e setup (welke ik persoonlijk niet ingewikkelder vond dan met NewCS), maar het principe blijft hetzelfde voor de opzet samen met DVBLink/TVMosaic. En weet je je weg te vinden in wat hier niet besproken mag worden, dan zijn die zaken met OSCam zo toe te voegen als Reader, naast de Reader van je Smartcard. Maar goed, dat was met NewCS ook geen probleem.

Voorbeeldje van status scherm web interface OScam:

You must be registered for see images attach
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Reidinga
Klopt. Ik had op mijn site gedocumenteerd hoe ik dat destijds gedaan had. En dat hebben ze (deels) gebruikt. Staat ook ergens in het artikel geloof ik. Dat heeft toen best veel tijd gekost, dus ik ben blij dat je me nu kan helpen. Per 1-12 heb ik weer DVB-C. Nu via de glasvezel alleen no g maar IPTV, maar ik mis de opties die DVB-C me gaf. En in de tussentijd een upgrade gedaan naar TV Mosaic. Bedankt.

Ah, gaaf! Die site van je ben ik volgens mij ook wel eens geweest. Ik ben ook wel benieuwd naar welke provider je overstapt. Mijn broer heeft sinds kort Plinq op glasvezel en naar wat ik begrijp krijgt hij achter de decoder ongecodeerd DVB-C signaal. Dat schept wel wat mogelijkheden!
En wat voor opties geeft DVB-C je die IPTV je niet geeft? Heb je dan nu IPTV op TV Mosaic aangesloten? En welke dan? En hoe werkt dat? (Ik stel meer vragen dan dat ik antwoorden geef :) )

Als je naar Ziggo gaat moet je toch meer dan 2 smart card readers hebben? Je kunt toch max 3 tuners per smartcard decoderen?

En weet je je weg te vinden in wat hier niet besproken mag worden, dan zijn die zaken met OSCam zo toe te voegen als Reader, naast de Reader van je Smartcard. Maar goed, dat was met NewCS ook geen probleem.
Wat mag hier niet besproken worden?

Moet trouwens zeggen, dat ik regelmatig wat artefacten in beeld heb bij Ziggo. Maar ik heb mijn signaal dan ook gesplitst in 4 delen: TV, 2x Floppy DTV en HD Homerun. Allemaal goed spul gebruikt (Hirshmann splitter bijvoorbeeld), maar toch is soms een beetje wiebelen met de kabel nodig om het signaal te verbeteren.
 
Als je naar Ziggo gaat moet je toch meer dan 2 smart card readers hebben? Je kunt toch max 3 tuners per smartcard decoderen?
Nee, zie screenshot van DVBLink hierboven, allemaal gelijktijdig via OSCam/DVBJCam met ÉÉN Ziggo smartcard.

Voor je config is het alleen noodzakelijk om op 1 reader/gebruiker AU te hebben, anders krijg je dat er onnodig EMM's geschreven worden naar je smartcard, waardoor je dus tegen de door jou vermelde beperking oploopt. Tis dus compleet nutteloos om voor al je readers/gebruikers AU aan te hebben staan voor je Ziggo smartcard, gezien de entitlements voor diverse CHID's elke keer voor minstens een week of maanden langer verlengd worden.

Wat mag hier niet besproken worden?
Zaken die ervoor zorgen dat je zonder smartcard toch alles kan kijken via je DVB-C signaal, als een smartcard benodigd is :alien:

Moet trouwens zeggen, dat ik regelmatig wat artefacten in beeld heb bij Ziggo. Maar ik heb mijn signaal dan ook gesplitst in 4 delen: TV, 2x Floppy DTV en HD Homerun. Allemaal goed spul gebruikt (Hirshmann splitter bijvoorbeeld), maar toch is soms een beetje wiebelen met de kabel nodig om het signaal te verbeteren.
Hoe meer je je signaal gaat splitsen, des te meer verlies je krijgt. Een splitter geeft standaard ook x dB signaal verlies.

Heb je al een vervanging gehad van je Ziggo AOP of is dat nog steeds dezelfde oude doos die 5 of meer jaren oud is ?
 
Nee, zie screenshot van DVBLink hierboven, allemaal gelijktijdig via OSCam/DVBJCam met ÉÉN Ziggo smartcard.

Voor je config is het alleen noodzakelijk om op 1 reader/gebruiker AU te hebben, anders krijg je dat er onnodig EMM's geschreven worden naar je smartcard, waardoor je dus tegen de door jou vermelde beperking oploopt. Tis dus compleet nutteloos om voor al je readers/gebruikers AU aan te hebben staan voor je Ziggo smartcard, gezien de entitlements voor diverse CHID's elke keer voor minstens een week of maanden langer verlengd worden.
Euh.... wat is een AU? Je maakt wel per tuner een gebruiker aan in NewCS, toch?

Zaken die ervoor zorgen dat je zonder smartcard toch alles kan kijken via je DVB-C signaal, als een smartcard benodigd is :alien:
Ok, dat is op zich logisch.
Hoe meer je je signaal gaat splitsen, des te meer verlies je krijgt. Een splitter geeft standaard ook x dB signaal verlies.
Het is 1 splitter die naar 4 signalen splitst. Sommige zenders zijn zo slecht, dat TV Mosaic het opgeeft en denkt dat er niets is. De zenders die we zelf belangrijk vinden zijn meestal wel 100%. Zolang we maar van de bekabeling af blijven :)
Heb je al een vervanging gehad van je Ziggo AOP of is dat nog steeds dezelfde oude doos die 5 of meer jaren oud is ?
Ahum… Toen we hier kwamen wonen (10 jaar geleden) heb ik een nieuw doosje gekregen voor op de muur. Die zit er nog altijd. Bovendien heb ik de groene kabel van Ziggo door de muur gehaald en deze komt nu in de garage uit waar ik al mijn audio en video spul heb staan. Dat doosje dat ik 10 jaar geleden heb gekregen zit dus ook in de garage op de muur.