"Look for external subtitles" optie maakt laden van video's héél erg traag.

TomVDJ

Nieuwkomer
7 okt 2019
3
0
1
44
Hey iedereen, mijn eerste post op dit forum om raad te vragen voor een vreemd probleem. Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn:

  • Ik heb de laatste versie (18.4) van Kodi geïnstalleerd op mijn PC (Windows 10, Build 1903).
  • Ik heb de UPnP/DLNA service geactiveerd om via het (bedraad) netwerk via mijn bluray speler (Samsung BD-J5100) naar de content op mijn PC te kunnen kijken.
  • Mijn bluray speler herkent de Kodi server perfect en ik kan ook alles perfect afspelen
  • Als ik op mijn PC in Kodi bij de UPnP/DLNA settings de optie "Look for external subtitles" aanvink (om gebruik te kunnen maken van .srt bestanden voor die video's waar er geen nederlandstalig ondertitelingspoor in de mkv zit), duurt het plots ontzettend lang om via de bluray speler een aflevering van een serie of een film op te starten. Het duur zeker een minuut voor het bestand begint te spelen (ondertussen krijg ik het "laden"-icoontje op de blurayspeler te zien).
  • Als ik die optie terug uitzet, laden de bestanden wel terug normaal.

Ik hab onlangs mijn Windows versie geupgrade naar de 1903 build, en sindsdien heb ik dit probleem. Voor die update laadden mijn bestanden met externe .srt ondertiteling wel normaal. Ik heb dus een sterk vermoeden dat het ook iets met die 1903 update te maken heeft.

Iemand die hetzelfde probleem ondervonden heeft of eventueel een oplossing heeft?

De enige optie die ik momenteel zie, is om met mkvtoolnix de externe .srt ondertiteling in het mkv-bestand te mergen, zodat ik geen extern .srt bestand meer nodig heb, maar dat is ook zo'n gedoe als ik dit voor een héle serie moet gaan doen. Het zou gewoon "eleganter" zijn moest de "Look for external subtitles" optie (in combinatie met de 1903 build van Windows 10) geen vertraging in het laden veroorzaken.

Ter aanvulling: als test heb ik Kodi volledig van mijn PC verwijderd (inclusief de library), terug geïnstalleerd, en enkel één serie van zes afleveringen toegevoegd. Het "fenoneem" blijft hetzelfde. Het heeft dus niet te maken met een overvolle library in Kodi (niet dat deze daarvoor zo gevuld was. Er stonden een 4-tal films en 3 series geregistreerd. Alles bij elkaar een 25-tal video bestanden.)
 
Laatst bewerkt:
Wat extra info. Ik heb mijn vraag ook op het Engelstalige forum gesteld en daar werd me gevraagd even een logfile te maken. Bij deze post ik deze ook hier even. Je ziet een log waarbij ik via mijn blurayspeler aflevering 4 van "Marianne" opvraag met de optie "Look for external subtitles" aan: