Mijn zelfbouw Mini PC

Zal die hyper v een keer proberen.
Alles bij elkaar zoals in de beginpost staat bij setup 2.


Ik ben op vakantie dus ben niet zo vlug ;)
Snap ik fijne Vakantie nog en ben ook druk met me nieuwe box super ding maar koost je wel je nachtrust voor alles goed werkt haha
 
Ik heb deze mini-pc nu ruim een maand en ben nog steeds erg tevreden. Ik gebruik hem met name in het weekend om wat te hobbyen / testen.
Temperatuur houdt ik nog in de gaten maar is nog steeds geen probleem.
 
Tof zeg!

Ik overweeg ook, om naast mijn grote game PC een kleinere mini-pc te bouwen. Het gaat mijn vooral om het stroomverbruik en het 24/7 kunnen draaien van een PC.

Ik heb nu een Raspberry Pi 2 waar ik zo af een toe wat op draai, maar die is eigenlijk gewoon te traag voor kleine taken. Op zo'n mini PC zou ik bijvoorbeeld een PVR kunnen draaien voor IPTV, mijn website kunnen hosten, noem het maar op!

Wat ben draai jij nu allemaal op je mini PC? @Plenkske
 
Tof zeg!

Ik overweeg ook, om naast mijn grote game PC een kleinere mini-pc te bouwen. Het gaat mijn vooral om het stroomverbruik en het 24/7 kunnen draaien van een PC.

Ik heb nu een Raspberry Pi 2 waar ik zo af een toe wat op draai, maar die is eigenlijk gewoon te traag voor kleine taken. Op zo'n mini PC zou ik bijvoorbeeld een PVR kunnen draaien voor IPTV, mijn website kunnen hosten, noem het maar op!

Wat ben draai jij nu allemaal op je mini PC? @Plenkske
Ik draai hem sowieso niet 24/7. Als ik dit zou willen zou ik zeker eerst de koeling verbeteren. Voor een kleine 40 euro heb je een betere cpu koeling en een case-fan (specifiek voor mijn cpu en case).
Als ik er mee hobby is dit vooral voor Kodi tests, mijn tool, backups (via NAS) en iptv opnemen via VMWare met Ubuntu en tvheadend erop.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Spinix
Ik draai hem sowieso niet 24/7. Als ik dit zou willen zou ik zeker eerst de koeling verbeteren. Voor een kleine 40 euro heb je een betere cpu koeling en een case-fan (specifiek voor mijn cpu en case).
Als ik er mee hobby is dit vooral voor Kodi tests, mijn tool, backups (via NAS) en iptv opnemen via VMWare met Ubuntu en tvheadend erop.
Ben heel erg geinterreseerd in dat laatste " iptv opnemen via VMWare met Ubuntu en tvheadend erop."!

Heb je tutorials die je mij aanraad?
 
Ben heel erg geinterreseerd in dat laatste " iptv opnemen via VMWare met Ubuntu en tvheadend erop."!

Heb je tutorials die je mij aanraad?
Simpel, dit kun je ook op je eigen laptop doen. Als je Windows 8 of 10 pro hebt kun je met het gratis programma Hyper-V van microsoft werken, deze kun je downloaden via het configuratie scherm > Programma's > Installeer extra features of functies. Daar kun je dan Hyper-V kiezen (staan we tutorials op google hoe je dit installeert) Dan kun je in Hyper-V of VMware een virtuele machine maken met bijvoorbeeld Ubuntu en daarop kun je dan die tvheadend op installeren.

Mocht je nog meer informatie willen maak dan even een eigen topic zodat we dit topic verder schoon kunnen houden :)
 
  • Like
Reacties: Alwaysinthamood
Ik heb sinds kort een Minix D2550 mini pc,draait op Windows 10 harddisk 500 GB en 4 GB ram,1,86 GHZ Atom Intel,wie heeft er ervaring met deze pctjes ? Zoek een VGA driver voo windows 10,zit een NM 10 chipset op,de driverpack heb ik gevonden en geinstalleerd,geeft toch wat flikkeringen in het beeldscherm,dingettjes werden verkocht ZONDER harddisk en gehugen paar jaar geleden,draait op een laptop adapter !
Hierbij wat pics,afmetingen zijn 19,5x17,5x6,5 cm !
 

Bijlagen

  • IMG_2292.JPG
    IMG_2292.JPG
    846 KB · Weergaven: 26
  • IMG_2293.JPG
    IMG_2293.JPG
    831,2 KB · Weergaven: 25
  • Like
Reacties: Plenkske
Mijn handen beginnen wel echt te jeuken haha, als ik binnenkort nog wat geld over heb ga ik ook mijn eigen mini pc bouwen. Leuk project :)
 
Ik vond nog ergens een PC op zolder en een PCIe vidiokaart met HDMI uitgang.
PERFECT beeld met 1080 films, beter dan mijn Minix X8H.
Ben van plan om mij een mini pc (met windows 10) te kopen voor bij de TV, zo'n grote PC ziet niet uit.
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Hallo Dr.House al eens gedacht aan een Minix Z83-4 ? Heb ik ook nog een staan,een echte aanrader ?

Heb ook nog een Minix 8 H daar ga ik Libreelec op zetten !
 
Ik vond nog ergens een PC op zolder en een PCIe vidiokaart met HDMI uitgang.
PERFECT beeld met 1080 films, beter dan mijn Minix X8H.
Ben van plan om mij een mini pc (met windows 10) te kopen voor bij de TV, zo'n grote PC ziet niet uit.
Misschien is wat voor jou als mini pc? @Eric Hebs heeft hem ook.
 
De Mini-PC zoals omschreven in dit topic wordt nog steeds gebruikt door mij.
Ik ga echter binnenkort kijken of ik deze nog meer kan gebruiken. Namelijk ook voor Kodi (en dus live tv kijken). Waarom: het kastje dat ik nu heb (amlogic s905x met libre elec) voldoet wel, maar is soms wat trager. Ook is het geluid niet altijd optimaal.
Het is ook wel prettig om de Mini-PC wat vaker aan te hebben, zodat ik andere (hobby) zaken sneller zal uitvoeren ;)

Om de Mini-PC te verbeteren heb ik de volgende dingen besteld:
- Nieuwe CPU koeling, low-profile vanwege de ruimte. Tot nu toe gebruikte ik de koeling die bij de CPU zat.
- Case fan. Ik heb nog ruimte voor een extra fan in de kast, dit zal zorgen voor meer en betere airflow.

Deze zaken heb ik dus met name besteld om er voor te zorgen dat de pc op lagere temperatuur blijft. Tot nu toe was de temperatuur wel oké, maar ik heb de pc zelden gebruikt om video af te spelen. De pc kan dit makkelijk aan, maar natuurlijk moet hij niet te heet worden ;)

Ook heb ik nog de Flirc v2 besteld. Dit is een usb infrarood ontvanger. Deze heb ik besteld voor de logitech harmony. Groot voordeel ten opzichte van het kastje wat ik nu heb is dat er veel meer Kodi acties in te stellen zijn. Dankzij de Flirc zal de pc deze acties dus kunnen ontvangen van de harmony afstandsbediening.

Ik zal later een update plaatsen als dit alles gereed is :)
 
  • Like
Reacties: Reidinga en Spinix
Ik gebruik een Bluetooth dongle voor de remote :) dat kan ook met de Harmony elite. Alleen zou ik inderdaad ook nog een ir dongle willen halen voor inschakelen, wat ik nu "handmatig" moet doen :)
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Ik gebruik een Bluetooth dongle voor de remote :) dat kan ook met de Harmony elite. Alleen zou ik inderdaad ook nog een ir dongle willen halen voor inschakelen, wat ik nu "handmatig" moet doen :)
Mijn Harmony heeft alleen IR ;) zie ook hier: https://kodi-forum.nl/threads/logitech-harmony.4594/
Maar ik kan dus dalijk alles koppelen wat ik wil voor de mini pc, via die Flirc dongle.

Hier wat linkjes van Logitech zelf:

 
  • Like
Reacties: Reidinga
Bericht gewijzigd door moderator, zie reply hieronder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
super Leuk project Plenkske
was dit ook eerst van plan om zelf eentje te bouwen , had nog de eerste raspberry en in het begin weet je niet beter maar was allemaal zo traag met de 900 mhz en 512 mb haha
maar wilde zelf een pc die niet al te groot zou zijn , zodat deze in de tv meubel paste ,,
tot we gingen verhuizen en ik nog tussen het pc spul , een asrock 100ht-bt (Met i3 profcessor) tegen kwam (ooit eens defect van een klant gekregen )
had een kleine reparatie nodig (jackplug) en ipv de 500 GB een 80 gb hdd erin gezet en van 8 Gb geheugen naar 4 gb (meer dan genoeg voor kodi)
heb deze met Libre elec geinstalleerd en werkt super ,,
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Afgelopen weekend heb ik de verbeteringen doorgevoerd.

- Nieuwe CPU koeler ter vervanging van de standaard koeler
- Case fan erin gezet voor betere airflow
- Flirc v2 erin: dit is een infrarood usb dongle

De koelers installeren ging vrij makkelijk. Voor de CPU koeler even goed op de beschrijving gekeken en die gewoon gevolgd, dit ging meteen goed. Hij past erg goed op het kleine moederbord en in de kleine kast. Na de installatie even gekeken of alles goed draait en dit bleek meteen het geval.

De Flirc instellen ging eigenlijk ook wel goed, maar het duurde even voor ik het volledig goed naar wens had. Ik heb de Flirc gekocht zodat ik met mijn Harmony afstandsbediening de mini pc (met name voor Kodi) kan bedienen. Het meeste stel je dus in via de MyHarmony applicatie. Een prima applicatie en je kan eigenlijk alles wel instellen wat je nodig hebt. Echter had ik nog een paar extra dingen nodig:
- opstarten van de Kodi applicatie
- het in slaap brengen van de pc: voor als ik alles wil afsluiten via de Harmony (power off knop)
- en weer uit slaap halen van de pc: voor als ik alles opstart via de Harmony (activiteit knop)

Hiervoor heb ik een paar shortcuts gemaakt en daar een toetscombinatie aan gekoppeld. Vervolgens via de Flirc applicatie kan je deze mappen aan je afstandsbediening. Ik heb een paar knoppen op de Harmony gepakt die ik nooit gebruik.
Nu kan ik dus met de Harmony alles in één keer opstarten (pc komt uit slaap stand), vervolgens kan ik (als nodig) de Kodi applicatie opstarten. Ook via een knop op de Harmony.
En als ik alles wil afsluiten dan gebruik ik de power off knop van de Harmony, de pc gaat dan ook weer in slaap stand.


Ohja, nog even over de prestatie van de koelers. Ik heb het gedurende het hele weekend een beetje in de gaten gehouden. Tijdens het instellen van alles, tijdens het gebruik van de pc en tijdens het gebruik van Kodi. De koelers kunnen het makkelijk aan en houden de temperatuur mooi stabiel ! Ook zijn ze lekker stil, heb er dus geen 'overlast' van. Als er wat muziek / video / tv aan staat dan hoor ik er sowieso niets van.

Al met al ben ik dus erg tevreden ! :banaan::cool::)
En nu dus volledig om: in plaats van het amlogic kastje met Libre ELEC, nu de mini-pc met Windows 10 en uiteraard Kodi. Merk al meteen dat het een en ander veel sneller en makkelijker gaat :)


PS. als je je afvraagt hoe ik de mini pc bedien bij normaal gebruik (dus geen afstandsbediening): daarvoor heb ik een draadloos toetsenbord met touchpad (muis dus) van Logitech.
 
Leuk en interessant topic. Complimenten voor de uitleg. Wel heb ik een vraag wat ik niet zo 1,2,3 kan terugvinden. Moet er geen grafische kaart in de mini pc?
 
  • Like
Reacties: Plenkske