Onbeperkt aantal tuners op glasvezel?

Plantje

Expert
6 okt 2016
750
289
216
45
Nou, rubriek Diversen Overige dan maar....

Mijn broer en ouders wonen in gemeente Venray. Daar gaan ze over op glasvezel. Nu begrijp ik van mijn broer dat ze straks een kastje in de meterkast krijgen en van daaruit ongecodeerd DVB-C coax naar de diverse tv's in huis kunnen laten lopen.

Wanneer ze dus een machine met wat tuners zouden neerzetten zouden ze in theorie onbeperkt aantal tuners kunnen aansluiten.
Volgens mij is dat via Plinq. Iemand hier die er ervaring mee heeft? Werkt het inderdaad zo mooi?
 
Nu begrijp ik van mijn broer dat ze straks een kastje in de meterkast krijgen en van daaruit ongecodeerd DVB-C coax naar de diverse tv's in huis kunnen laten lopen.
DVB-C via coax was in de beginjaren van glasvezel inderdaad vrij beschikbaar en werkte ook erg goed. Je kon dan gemakkelijk via je huidige coax kabels digitale tv instellen, met ook zenders in HD (volgens mij niet allemaal).
Maar let op... vele providers hebben dit intussen uitgeschakeld of zijn van plan dit te gaan doen. Let daar dus even op.

Mocht de provider het nog wel ondersteunen, kan je inderdaad in theorie zoveel tuners als je wil aansluiten.
 
  • Like
Reacties: Plantje
Ah ok, dat geeft wat verduidelijking. Ik begrijp niet, dat iedere provider zo nodig naar zijn/haar eigen kastje moet.

Enige dat ik me kan bedenken is, dat je als "simpele consument" een eigen IPTV bedrijfje op gaat zetten. Per kanaal een tuner in een systeem en dat ontsluiten via internet.

Geef mensen gewoon de mogelijkheid te gebruiken wat ze zelf graag gebruiken! Gewoon zoals Plinq dus inderdaad doet (heb het nog even nagelezen op hun website): je hebt betaald voor deze zenders, dan decoderen we alles aan de voordeur.
 
  • Like
Reacties: Plenkske
@Plantje Plinq is dus de glasvezel provider , en daar is DVB-C nog open ? Mooi geregeld :)
Ik heb ook geen idee waarom andere providers het dichtgooien maar ik verwacht inderdaad vanwege de 'eigen kastjes' en dat ze dan mensen gegarandeerd reclame kunnen laten kijken...
 
Plinq inderdaad. En je krijgt gewoon. Je eigen DVB-C netwerkje achter de decoder (die rechtstreeks op de glasvezel zit). Zo begrijp ik het althans.
Op zich zijn de kabel bedrijven er niet zozeer bij gebaat om je reclames te laten kijken. Net afgelopen twee dagen op de Big Data Expo geweest en daar hele interessante dingen gezien. Ook van bijvoorbeeld RTL. Zij snappen dat de reguliere reclames op reguliere tv weinig toekomst heeft. Nu moeten de signaal providers dat nog snappen. ?
 
  • Like
Reacties: Lex
Plinq inderdaad. En je krijgt gewoon. Je eigen DVB-C netwerkje achter de decoder (die rechtstreeks op de glasvezel zit). Zo begrijp ik het althans.
Op zich zijn de kabel bedrijven er niet zozeer bij gebaat om je reclames te laten kijken. Net afgelopen twee dagen op de Big Data Expo geweest en daar hele interessante dingen gezien. Ook van bijvoorbeeld RTL. Zij snappen dat de reguliere reclames op reguliere tv weinig toekomst heeft. Nu moeten de signaal providers dat nog snappen. ?
Oh wat vet dat dit kan. Scheelt je weer die onwijs slome en vaak lelijke ontvangers van je Provider achter je tv.
 
Ja en op zich zou dat ook nog wel zo kunnen blijven. Want als ik me niet vergis is glasvezel wel al opengesteld. Bij kabel moet ik maar hopen dat Ziggo mijn opstelling blijft gedogen!
Ik zit in Zwolle en bij ons is nog geen glasvezel. Als het er wel komt zou ik ook niet zomaar 1-2-3 overstappen. Zolang het werkt, werkt het
 
Want als ik me niet vergis is glasvezel wel al opengesteld
Bij aanleg is de keuze van de consument beperkt uit maximaal 3 providers ..wat dan na 2 jaar weer vervalt.
Zo was/is dat hier in het oosten afgesproken bij Glasvezelbuitenaf
 
  • Like
Reacties: Spinix
Dus na 2 jaar mag ik ook voor KPN kiezen?
Ja,onder voorbehoud dat/of HBO studenten daar worden geaccepteerd bij dit voormalige staatsbedrijf :rolleyes:

 
  • Like
Reacties: Spinix