Opgelost Opzetten NFS share naar Synology NAS

Aboo

Forumlid
16 jan 2020
5
1
6
58
Beste forumleden,

Ik ben hier al een poosje mee bezig maar krijg het tot op heden niet voor elkaar.
Ik heb sinds kort een xiaomi mi box s en daar vervolgens Kodi op geinstalleerd.
De TV box draait op Android 9 Pie beta en hierop is Kodi versie 18.5 geinstalleerd. Mijn synology nas draait op DSM 6.2.2-24922 Update 4 .
Ik heb de wiki ( ) gevolgd vanaf stap '7.2.1.1 Synology DSM 5.1' om e.e.a. juist in te stellen op mijn NAS en Kodi maar helaas zonder succes.
Zodra ik probeer een een 'video source' toe te voegen kom ik niet verder dan '192.168.1.5/video' en zodra ik hierop klik krijg ik de onderliggende mappen dus niet te zien.
Ik heb een logfile aangemaakt en verstuurd naar
Hierin is o.a. terug te vinden dat het gaat om een 'toegangs' probleem.
ERROR: Failed to open(//) opendir call failed with "NFS: READDIRPLUS of / failed with NFS3ERR_ACCES(-13) en ERROR: GetDirectory - Error getting nfs://192.168.1.5/volume1/video/

Ook geprobeerd verbinding te maken via ssh
You must be registered for see images attach
maar ook hier krijg ik geen toegang.
Vreemd genoeg kan ik zonder problemen toegang tot mijn files in genoemde mappen krijgen via NFS en mijn 'Dune' mediaspeler.
Wat kan ik verder nog checken om e.e.a. werkend te krijgen?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!
 
Ik kan in kodi met mijn mibox prima in mijn smb server, zou voor nfs ook moeten kunnen op de zelfde manier, ⚙/bestandsbeheer/locatie toevoegen, en dan op bladeren klikken
You must be registered for see images attach

Dan netwerkbestandssysteem (nfs) selecteren, en verder weet ik niet want ik heb smb, geen nfs

Eerst locatie toevoegen, dan pas bronnen dus.

En hierna kunnen video bronnen uit je netwerk toegevoegd worden.
 
Laatst bewerkt:
Beste Dominique, bedankt voor je reactie. Helaas werkt die optie bij mij ook niet (zie logfile). Eveneens geen toegang.

Je moet in je nas de optie nfs ook aanzetten, en daarnaast de gebruikers toegang geven dat ze nfs mogen gebruiken in de rechten.
Toevallig nog niet zolang geleden ingesteld voor mijn qnap nas
 
Je moet in je nas de optie nfs ook aanzetten, en daarnaast de gebruikers toegang geven dat ze nfs mogen gebruiken in de rechten.
Toevallig nog niet zolang geleden ingesteld voor mijn qnap nas
Zoiets lees ik ook hier idd.
Post automatically merged:

Zoiets lees ik ook hier idd.
  1. Open your NAS control panel.
  2. Click the “File Services” option in the “File Sharing” tab.
  3. Next, check the “Enable NFS” box under the “NFS Service” tab.
  4. Confirm your choice by clicking the “Apply” button.
 
Allen bedankt voor het meedenken.
De genoemde opties staan ook in de wiki en die heb ik ook allemaal uitgevoerd maar het probleem is daarmee niet verholpen.
Zie mijn instellingen op de synology nas in onderstaande screenshots.
You must be registered for see images attach

You must be registered for see images attach

You must be registered for see images attach
 
Je moet ook het het adres van je box toegang geven, dus het ip-adres
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
Dat was een goede tip!???
Hiermee is het probleem opgelost. Ik heb nu toegang tot de onderliggende mappen.
Hartelijk dank voor je hulp!

Wat ik echter niet snap is waarom er dan in de procedure op en vermeld wordt dat er een '*' ingevoerd moet worden i.p.v. het IP-adres van de tv-box. Zie onderstaande screenshots. Ik zou verwachten dat door een asterisk in te voeren de nfs-machtiging voor ieder IP-adres geldig zou zijn.

You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
 
  • Like
Reacties: Paul Shield
Wat ik echter niet snap is waarom er dan in de procedure op en vermeld wordt dat er een '*' ingevoerd moet worden i.p.v. het IP-adres van de tv-box. Zie onderstaande screenshots. Ik zou verwachten dat door een asterisk in te voeren de nfs-machtiging voor ieder IP-adres geldig zou zijn.

Omdat NFS een erg open structuur is, zou ik vanuit veiligheidsoverwegingen zeker geen "asterix" (*) invoeren.
Maar expliciet een gereserveerd "vast IP-adres" van de media-box, of indien de NAS extern benaderd moet worden,
van het internet WAN IP-adres, van degene die extern films wil streamen.

Toevallig enkele dagen terug daar wat meer uitleg over gegeven op het Synology forum, vanaf de volgende link:
 
Omdat NFS een erg open structuur is, zou ik vanuit veiligheidsoverwegingen zeker geen "asterix" (*) invoeren.
Maar expliciet een gereserveerd "vast IP-adres" van de media-box, of indien de NAS extern benaderd moet worden,
van het internet WAN IP-adres, van degene die extern films wil streamen.

Toevallig enkele dagen terug daar wat meer uitleg over gegeven op het Synology forum, vanaf de volgende link:
OK, bedankt voor de toelichting ?
 
Ik kan in kodi met mijn mibox prima in mijn smb server, zou voor nfs ook moeten kunnen op de zelfde manier, ⚙/bestandsbeheer/locatie toevoegen, en dan op bladeren klikken
You must be registered for see images attach

Dan netwerkbestandssysteem (nfs) selecteren, en verder weet ik niet want ik heb smb, geen nfs

Eerst locatie toevoegen, dan pas bronnen dus.

En hierna kunnen video bronnen uit je netwerk toegevoegd worden.
Zoiets werkt tegenwoordig toch alleen als je een lokale gebruiker op het Windows systeem waar je mee verbindt aanmaakt of niet? Als je een manier hebt gevonden waarop het werkt als vanouds hoor ik het (eventueel in een ander draadje) graag! Ik was namelijk gewend simpelweg een share op mijn Windows machine open te zetten en daar dan naartoe te browsen. Eenmaal geopend moest ik dan nog de credentials van het Microsoft account waar de machine van de shared content onder draaide invullen. Maar dat werkt niet meer.
 
Zowel NFS als SMB werkt voor het lokale netwerk vanuit vooropgezette instellingen in de NAS.
NFS ook voor externe locaties als de instellingen in de NAS ook als zodanig voor het WAN-IP adres zijn ingesteld.
SMB ook voor externe locaties, als men bijv. eerst een VPN-connectie heeft opgezet.

Dus er zijn best nog wel wat mogelijkheden om connectie met een NAS te leggen, zowel intern als extern vanaf een andere locatie.
 
Ja, het werkt op zich wel. Moet wel zeggen, dat het starten van een slide show van foto's over een de SMB connectie echt traag is! Hij doet er minuten en minuten over voordat hij de slide show start. Wel jammer :( Zou mooi zijn als dat sneller kan. Want ik vrees dat het met het toevoegen van meer en meer foto's alleen maar langer gaat duren.
 
Dat lijkt dan te liggen aan het soort apparaat wat je gebruikt, en hoe efficiënt je je netwerk, en externe connecties hebt opgezet?
Ik heb nergens problemen mee. Niet met films, niet met foto's en slideshows. (NVIDIA Shield TV Pro). Of het nu lokaal is, of via afstand.
Heb hier wel een 100/100 Mbps glasvezelconnectie voor externe benadering van data.

Overigens (familie)foto's vanuit de NAS (thuis of vanaf elders) bekijk ik liever via een andere applicatie dan via Kodi.
Gebruik daarvoor Synology .
Maar dat is uiteraard wel afhankelijk vanaf wel apparaat je foto's benadert. Vanuit een Windows PC via de webversie van "Photo Station".

Kodi gebruik ik alleen voor film-streaming.
 
  • Like
Reacties: Plantje
Dat lijkt dan te liggen aan het soort apparaat wat je gebruikt, en hoe efficiënt je je netwerk, en externe connecties hebt opgezet?
Zou het niet weten. Ik heb de meeste apparaten bekabeld aangesloten. En deze slide show gebruik ik niet via een externe connectie. Is allemaal lokaal
Overigens (familie)foto's vanuit de NAS (thuis of vanaf elders) bekijk ik liever via een andere applicatie dan via Kodi.
Gebruik daarvoor Synology .
Maar dat is uiteraard wel afhankelijk vanaf wel apparaat je foto's benadert. Vanuit een Windows PC via de webversie van "Photo Station".
Ik gebruik dit voor wanneer ik niet actief aan het TV kijken ben. Dan vind ik het wel leuk om muziek aan te zetten en met Kodi een random slide show te doen over alle foto's die ik op onze centrale HTPC heb staan. Dat deed ik voorheen ook met WMC en ik ben eigenlijk wel wat verbaasd over het ontbreken van apps voor Android TV, Android en Windows 10 die enkel dat doen... Gewoon een slide show over alle foto's in een map en alle submappen. Niet meer, niet minder.
Dat probleem met dat langzaam starten, voor mijn gevoel duurde het uren, had ik ook met mijn mp3 files.
Toen heb ik SMB anders ingesteld, zoals hieronder. Misschien heb je er wat aan.

You must be registered for see images attach
Oei.... het is niet heel gemakkelijk te lezen, maar dan moet ik even kijken waar ik op Windows SMB kan configureren. Dit is op een Synology NAS of niet?
 
Ik hoop dat de volgende plaatjes dan beter leesbaar zijn (Synology NAS m.b.t. SMB):

You must be registered for see images attach




Minimum SMB1, maximum SMB3


You must be registered for see images attach
 
Ik weet niet of Windows nog wel overweg kan met SMB-1 ??
Jij ondervind kennelijk problemen met slide shows die erg traag verlopen.
Mogelijk een vergelijkbaar probleem als bij audio wat ik eerder ondervond. (Maar dan binnen de Shield TV).

Eerder heb ik binnen Kodi problemen ondervonden met vertraging van precies 30 seconden voordat audio-bestanden starten met afspelen.

Verwijzing van het specifieke probleem op de verschillende versies SMB:

En lees dan nog even verder in het onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of Windows nog wel overweg kan met SMB-1 ??
Jij ondervind kennelijk problemen met slide shows die erg traag verlopen.
Mogelijk een vergelijkbaar probleem als bij audio wat ik eerder ondervond. (Maar dan binnen de Shield TV).

Eerder heb ik binnen Kodi problemen ondervonden met vertraging van precies 30 seconden voordat audio-bestanden starten met afspelen.

Verwijzing van het specifieke probleem op de verschillende versies SMB:

En lees dan nog even verder in het onderwerp.
Thanks. Hier gaat het wel echt om tot wel een kwartier vertraging denk ik. En ik heb het idee, dat het niet zozeer aan SMB specifiek ligt.

Ik ga deze thread ook niet verder hijacken en start gewoon op het Kodi.tv forum even een nieuw onderwerp.
 
  • Like
Reacties: Babylonia