Pi3: valse noot bij livestream + brom/ruis via 3.5mm audiojack

Peter Bruyneel

Nieuwkomer
10 mrt 2016
4
0
1
52
Hallo,
ik heb op een R-Pi3 met Kodi livestream geprobeerd en het audio via een versterker laten lopen (via 3.5 mm jack out op de Pi).
De jack-out is voor beluisteren/streamen van muziek, maar dit terzijde.
Ik heb 2 vervelende zaken vastgesteld:
1) De livestream verloopt zeer goed, geen haperingen in beeld, maar af en toe (zo 1 à 2 x/min) hoor ik een valse toon van zo'n seconde lang. Het was heel goed hoorbaar omdat ik naar een muziekprogramma keek. Best wel vervelend. Ik dacht eerst aan mss een bufferprobleem, alhoewel dan zou ik ook met het beeld iets zien. Toch geprobeerd en 1 min. op pauze gezet zodat de buffer kon vullen, maar probleem bleef aanhouden. Iemand een idee wat daar aan kan gedaan worden?
2) Er zit een kabel van 10m en een verlengstuk van 2.5m tussen versterker en als ik naar audio van de Pi luister, dan hoor ik een vervelende brom als er niks afspeelt, en wanneer er wel iets afspeelt, dan is het meer ruis die niet aangenaam is om horen.
Ik sloot de jack aan op m'n smartphone en de audio was perfect. Geen brom, geen ruis. Wat kan ik daar aan doen?
Mvg,
Peter.
 
Die ruis krijg je bij ongeaarde apparaten, vooral bij de Pi heb je dit omdat dat een simpele jack output is, bij jouw telefoon staat er ook minder spanning op en bovendien gaat er geen stroom door als er op je telefoon niks wordt afgespeeld, bij de pi wel waarschijnlijk.

Die valse noot kan aan de Pi liggen maar het kan ook aan die kabel van 10meter liggen, dat is wel erg lang en je krijgt er altijd kwaliteits verlies door vooral omdat de stroompjes die er door gaan niet erg krachtig zijn.
 
Ik moet dus die Pi zien te aarden. De massa zal ik wel vinden op de print.
Wat de valse noot betreft, die was er ook zonder die audio-jack. Maw die valse noot was er ook via de hdmi-kabel met audio op de tv dus.

Mvg.
 
Ik moet dus die Pi zien te aarden. De massa zal ik wel vinden op de print.
Wat de valse noot betreft, die was er ook zonder die audio-jack. Maw die valse noot was er ook via de hdmi-kabel met audio op de tv dus.

Mvg.
dan is de software dus de bron van die valse noot. Kan aan de addon liggen of aan kodi of aan openelec.
En dat aarden, geen idee of dat gaat werken hoor maar heb dat ooit eens gehoord.
 
De audio jack van de Pi staat bekend om zijn matige audio kwaliteit. Als je goede audio wilt, kun je 2 kanten op.
a) De digitale hdmi uitgang gebruiken en aansluiten op een AV receivere oid.
b) een hifiberry aanschaffen.

Groet,

Bert