Problemen met compaq laptop

floppie

Senior
7 okt 2016
325
172
216
Meestal kom ik er zelf wel uit maar nu even niet.
Het gaat om een Compaq laptop type Atheros AR5B125, dit staat achter op de achterkant.
Maar er staat ook product F5D75EA#ABH.
En kennis vroeg of ik hem aan de praat kan krijgen omdat niemand het lukt.
Er zit een hdd in van 250 Gb en volgens CrystalDiskInfo is de schijf goed.
Er zit ook 8 Gb geheugen in en bij geheugen testen blijkt alles goed te zijn.
Start je de laptop op dan is het net een kruiwagen met vierkant wiel,de muis gaat schokkerig over het scherm en is super traag.
Start ik op in veilig modus gaat de muis als een speer.
Heb van de bestaande Windows 10 een image gemaakt en er even een andere versie opgezet in de hoop dat dit beter zou worden.
Niets van dit alles , ook bij deze nieuwe versie is alles het zelfde.
Dus zou je zeggen dat het dan een hardware probleem moet zijn maar dan vraag ik mij af welke.
Druk je bv op "deze pc" dan duurt het een tijdje voordat deze opent.
Op de achterkant van de laptop staat windows 8.1 en toen ik hem kreeg zat er een originele versie Windows 10 op.
Het is toch zo dat als een laptop draait op windows 8.1 je toch rustig windows 10 op kunt zetten.
Wie O wie kan mij van raad voorzien en dat ik deze laptop weer soepel draaiend aan de kennis terug kan geven.
 
Normaal gezien zou als er fabriek af windows 8 op draait inderdaad ook een windows 10 op kunnen draaien. Misschien kan je wat meer info geven over de specs (cpu, type ram, snelheid hdd).

Je laptop type is niet de Atheros AR5B125 - dat is de netwerk kaart die erop zit ;) met het nummer F5D75EA#ABH vind ik wel je juiste laptop model. Nu zie ik op tweakers dat er een AMD E1-2100 processor in zou zitten met een kloksnelheid van 1Ghz. Dit lijkt me je bottleneck te zijn - de E1-2100 is een soort van alternatief voor bv een Atom. Op zich prima processors, maar niet bekend vanwege hun hoge snelheid. Door de lage kloksnelheid en 2 cores met 2 threads, en maar 1mb cache is deze processor wel zuinig maar niet zozeer snel.

Als je dus Windows 10 erop gaat zetten, en dan nog applicaties - kan het inderdaad zijn dat deze "te zwaar" is. Heb je er al aan gedacht om een Windows 10 Lite (Dit is een windows 10 die je zelf stript van alle niet nodige functies, en hiermee kan je windows 10 bv ook draaien op een atom om verouderde hardware)

You must be registered for see medias
You must be registered for see medias

Anders kan je er ook altijd een Linux of andere Unix variant op zetten, of je kan kijken om ReactOS erop te zetten ) dit is een open-source Windows clone, waar de meeste windows apps prima op draaien maar deze is veel lichter dan Windows 10, en volledig gratis - geen gedoe met licenties en activaties:
 
  • Like
Reacties: Renko1963 en Lex
Hallo Reidinga,

Ergens had ik ook een onderbuik gevoel maar dat dacht zelf dat een geheugen van 8 Gb wel een voordeel is.
Er moet volgens de specificaties ook een harde schijf in zitten van 500 Gb , die zit er nu niet in nm 250 Gb.
Nu zeg die harde schijf niets over dit probleem.
Want wat mij dus bevreemde is dat in veilige modus er niets aan de hand was.
Je bent bedankt voor je ondersteuning en volgens mij zit er nog een mogelijkheid op om windows 8 weer opnieuw te installeren.
Zoniet dan word het windows 10 lite.
👍👍👍
 
Nee dat begrijp ik maar in veilige modus wordt heel veel niet mee opgestart - zoals bv de print spooler (die maakt het mogelijk om te printen), ook worden de media libraries niet geladen (je kan geen videos/audio afspelen - let op soms wijkt dit af) en er worden niet zoveel services geladen. De veilige modus is eigenlijk het minimale dat er nodig is om windows op te starten - en een bureaublad weer te geven.

Ik denk zelf dat je met een Windows 10 Lite hier nog veel plezier mee kan hebben ;) er zijn verschillende iso's te vinden - of je kan zelf aan de slag:

 
  • Like
Reacties: Bingnl
Als ik een probleem heb net als ts, dan doe ik er een SSD in, dit geeft meestal veel meer snelheid.
 
Ik had eerst ook de bedoeling om de schijf er uit te halen,maar ik zag aan de onderkant geen apart klepje hiervoor.
Heb even op youtube gekeken en zag wat je allemaal moet doen om bij de hare schijf te komen.
Onderkant verwijderen,daarna toetsenbord verwijdere en loskoppelen.
Daarna nog wat schroeven losdraaien en na veel gedonder kun je de hdd verwijderen.
Ikzelf heb altijd medion laptops en moet zeggen nooit geen gedonder en gemakkelijk toegankelijk.
 
@floppie, ik heb hier ook een laptop waar aan de onderkant geen klepje zit, maar aan de zijkant.

Ik kreeg het eerst ook niet gevonden, maar bij mijn laptop zitten er aan de linkerkant 2 usb-poorten en daaronder zit een klepje waar aan de onderkant een schroefje zit, en als ik dat klepje verwijder dan kom ik bij de hd uit, die aan de zijkant zit.

Mijn advies in deze is dus, kijk even goed aan de zijkant van de laptop of er ergens zoiets zit als bij mij , en of er dan een schroefje zit aan de onderkant, want mijn vermoeden is, dat dit bij jou ook het geval is.

Succes!
 
Helaas zoals jij het omschrijft is deze laptop niet zo.
De onderkant is gewoon een grote vlakke plaat , geen kleine klepjes aanwezig.
Wat ik op het filmpje van youtube heb gezien klopt met deze laptop.
De harde schijf ligt tussen het moederbord en het toetsenbord in.
Net alsof Compaq c.q HP niet wil dat handige harry bv een harde schijf of geheugen vernieuwd.
Post automatically merged:

Normaal gezien zou als er fabriek af windows 8 op draait inderdaad ook een windows 10 op kunnen draaien. Misschien kan je wat meer info geven over de specs (cpu, type ram, snelheid hdd).

Je laptop type is niet de Atheros AR5B125 - dat is de netwerk kaart die erop zit ;) met het nummer F5D75EA#ABH vind ik wel je juiste laptop model. Nu zie ik op tweakers dat er een AMD E1-2100 processor in zou zitten met een kloksnelheid van 1Ghz. Dit lijkt me je bottleneck te zijn - de E1-2100 is een soort van alternatief voor bv een Atom. Op zich prima processors, maar niet bekend vanwege hun hoge snelheid. Door de lage kloksnelheid en 2 cores met 2 threads, en maar 1mb cache is deze processor wel zuinig maar niet zozeer snel.

Als je dus Windows 10 erop gaat zetten, en dan nog applicaties - kan het inderdaad zijn dat deze "te zwaar" is. Heb je er al aan gedacht om een Windows 10 Lite (Dit is een windows 10 die je zelf stript van alle niet nodige functies, en hiermee kan je windows 10 bv ook draaien op een atom om verouderde hardware)

You must be registered for see medias
You must be registered for see medias

Anders kan je er ook altijd een Linux of andere Unix variant op zetten, of je kan kijken om ReactOS erop te zetten ) dit is een open-source Windows clone, waar de meeste windows apps prima op draaien maar deze is veel lichter dan Windows 10, en volledig gratis - geen gedoe met licenties en activaties:
Post automatically merged:

Ik heb er windows 10 lite op geinstalleerd en het gaat een beetje soepeler maar het draait niet zoals een laptop behoort te draaien.
Dus het word windows 8.
Ik heb van mijn oude laptop nog een installatie cd liggen met windows 8 .(Medion leverde toen bij elke laptop een windows cd).
Baal er wel van dat zelfs deze windows 10 lite er niet op wil draaien.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Reidinga
Helaas zoals jij het omschrijft is deze laptop niet zo.
De onderkant is gewoon een grote vlakke plaat , geen kleine klepjes aanwezig.
Wat ik op het filmpje van youtube heb gezien klopt met deze laptop.
De harde schijf ligt tussen het moederbord en het toetsenbord in.
Net alsof Compaq c.q HP niet wil dat handige harry bv een harde schijf of geheugen vernieuwd.
Post automatically merged:


Post automatically merged:

Ik heb er windows 10 lite op geinstalleerd en het gaat een beetje soepeler maar het draait niet zoals een laptop behoort te draaien.
Dus het word windows 8.
Ik heb van mijn oude laptop nog een installatie cd liggen met windows 8 .(Medion leverde toen bij elke laptop een windows cd).
Baal er wel van dat zelfs deze windows 10 lite er niet op wil draaien.
Ja van wat ik gezien heb heeft die laptop een E1-2100, en die draait op 1Ghz wat toch wel weinig is tegenwoordig. Denk dat de cpu samen met de hdd de bottleneck zijn. Met 8GB DDR3-1333 geheugen zou het toch beter moeten draaien, je kan altijd op marktplaats kijken voor een 2ehandsje ssd (120gb bv) die kosten tegenwoordig bijna niks meer..

of
 
Ik had nog een recovery disk met Windows 8.1 van medion die hoort bij een laptop die ik nog wel gebruik .
Die heb ik geinstalleerd en de laptop draait lekker,maar er nog helemaal niets op dus komt er wat software op ben benieuwd hoe het dan draait.
Hij is van een kennis en zal mijn bevindingen en die van jullie even mededelen en dan is het maar net wat ze willen.
Zouden ze hem van de hand willen doen ivm de beperkingen dan vraag ik hem voor mijzelf en dan wil ik er linux of ubunto op zetten.
Van ReactOS nog nooit gehoort en misschien dat even uitproberen.
De kennis wil hem alleen gebruiken voor email,telebankieren of facebook.
Maar jullie tips en hulp hebben mij mooi op weg geholpen en daarvoor dank.
 
  • Like
Reacties: Reidinga
Helaas werkt Windows 8.1 ook zeer traag.
Mijn vrouw even haar Facebook uitgeprobeerd en meteen door haar afgekeurd,ze zei dan is het ook niets meer voor onze kennis.
Dan maar Ubuntu er op zetten en dat was een tegenvaller,had gedacht dat dit wel zou lukken maar ook traag.
Er schijnt een hele lichte versie te zijn van Linux en die wil ik eens proberen,al hoewel Linux en Ubuntu uit de zelfde stal komen.
En anders zit er niets anders op om een SSD te installeren,had toevallig nog eentje liggen van 120 GB,komt uit laptop kleindochter.
Word dit allemaal niets dan is het richting electra container op de stort.
Heb hier de afgelopen dagen meer tijd aan besteed als aan mijn vrouw.
 
Ubuntu is inderdaad een Linux variant, net zoals Debian, Slackware, Suse, Parrot (ook een debian), en kan nog even door gaan. Ik zou inderdaad kijken voor een Ubuntu of een Debian (Ubuntu is zwaarder dan Debian). Ik zou zelf kiezen voor een van deze:
-
-
-
-
-

Welke je kiest is volledig aan jou natuurlijk, maar bovenstaande gaan zeker en vast lekker snel werken op die laptop. Je kan zelfs met Wine (Windows emulator) of ook gewoon Windows programma's draaien op Linux.
 
"Wine is not an emulator"...

Ik vrees dat dit een bron van ergernis gaat worden.
Het zal een erg traag laptopje blijven.

En als je er een Linux distrootje op zet moet je hem wel kunnen onderhouden.
 
Heb ook even meegelezen...

Maar origineel draaide hij dus op Windows 8..

De laptop heb je na de w10 dus weer terug gezet op 8 en draait nog steeds niet lekker..?

Dan zou ik zeggen een hardware probleem...

Ergens een brak iets..

Heb vd week in mn vrouw haar laptop ook een nieuw moederbord gezet na tig andere dingetjes geprobeerd te hebben..

Dacht in eerste instantie een software matig probleem (simpel op te lossen maar niet dus)


Toen van nieuwe lader tot geheugen strips... (alles proberen uit te sluiten) bleek het dus een moederbord probleem te wezen..

En loopt nu iig weer lekker soepel op W10 overigens...

Dus als het een hardware probleem is blijf je aan het klooien natuurlijk.. (dat probeer ik te zeggen 😉)
 
  • Like
Reacties: Reidinga
@ateam278

En anders zit er niets anders op om een SSD te installeren,had toevallig nog eentje liggen van 120 GB,komt uit laptop
Zou best wel eens iets hardwarematige kunnen zijn. Persoonlijk heb ik al de nodige HDD's vervangen voor SSD's. Leverde vaak al de nodige versnelling op. Dus zeker het proberen waard.
 
Wat ateam278 schrijft kon weleens dicht bij de waarheid zitten.
Mijn kennis was gisteren en zei dat de laptop was overgenomen door de buren en toen goed draaide.
Ze kregen problemen en brachten de laptop naar een gsm reparatie winkel die zeiden ook laptops te repareren.
Toen ze de laptop ophaalde was het knudde,deze kennis heeft totaal geen kijk op laptops en dacht "laat maar".
De harde schijf van 250 GB hoort er niet in,normaal 500 GB dus wie weet.
Laat me of niet uit het veld slaan maar neem even wat gas terug.
Ga wel die software opzoeken die reidinga vermeld en ga er over een goeie week weer eens mee bezig.
Toppie voor de ondersteuning