Rasp Pi 3 - Hoe verder ?

BastianG

Gevorderd
23 jul 2017
58
14
6
55
Ok, dag allemaal. Dit wordt weer een lang lulverhaal dus pak ff koffie ! :)
Ik heb een groot aantal builds geprobeerd van de week. Onder andere 1 met de mogelijkheid om spelletjes van bv Amiga te spelen op je Pi.
Na ongeveer 6 builds geprobeerd te hebben heb ik om 1 uur snachts mn allereerste backup terug gezet met het originele "oude"uiterlijk waar ik zo verrekte aan gehecht ben blijkbaar. En heb ik de stekker eruit getrokken. De volgende ochtend alles eraf gemieterd en met een schone lei begonnen. Ik kreeg nl een aantal Addons niet aan de gang. Op dit moment heb ik eigenlijk alles zo staan zoals ik het voor ogen had. Het spelletjes spelen heb ik laten zitten. Mijn Amiga weer aansluiten zal minder frustratie geven denk ik :) Neptune Rising, Adult Swim, Chocolate Salty Balls, Masterani (!), South Park en uiteraard Specto ( alleen een probleem met het showen van de hoesjes van films die ik opzoek, die op de HD vind Pi wel )heb ik nu goed draaien. Uiteraard nog een stel andere addons maar dit is de hoofdmoot.
Vanmorgen zet ik de audio aan die via de losse HD door de Pi naar mijn versterker loopt. Het geluid was niet om aan te horen, Sinead o'Connor was ergens in een badkuip aan het schreeuwen dat ze een draak voor me zou vermoorden....Leuk, maar het klonk niet. Audiosnoertjes eraf. En er weer op, herstart...en nog het een en ander en op dit moment klinkt het goed. Nu overweeg ik oa om zo'n Dac te kopen ( ) Niet om reclame te maken want ik heb geen aandelen maar deze bedoel ik. Gelijk een nieuwe ombouw erbij, klaar.
Maar nu kom ik, eindelijk, op mijn vraag. Helpt dit !? Kan de Pi die doorvoersnelheid wel handelen ? Nu stottert ie nog af en toe en dat is voor een audiofiel als mij echt verschrikkelijk..
Punt 2 - Ik heb een ombouw voor de Pi waar een klein ventilatortje inzit. Maar als ik dat ding aansluit kan ik de films niet meer volgen omdat het kreng zo ontiegelijk veel herrie maakt ! Dus heb ik m ontkoppelt...waardoor de Pi weer gloeiend heet wordt....enz....Drama !
Punt 3 - Ik heb nu internet van XS4ALL en dat is prima, lekker vlot allemaal
Download 5649.6 KByte/sec
Upload 205.1 KByte/sec
Connection 226.0 Conn/min
Maar nu komt het, "ze" zijn hier bezig om glasvezel aan te leggen en die snelheden zijn helemaal supersnel. Maar...en daar ga ik weer. Kan mijn Pitje dat wel bolwerken. Ik weet bv nu al dat mijn huidige pc zich geen raad weet met die snelheden dus misschien moet er tzt wel een nieuw komen. Maar hoe gaat Pi het doen. Ik zit nu al af en toe met mijn ogen te knipperen als bv in een film of een serie een camera "pant" dus van links naar rechts of andersom een lang shot maakt. Dat ziet er niet uit af en toe. Je ziet het beeld gewoon haperen. En das erg klote. Geen idee hoe ik dat eruit krijg. Ligt het aan de internetsnelheid of aan de verwerkingstijd van de Pi ?
Als ik Pi overclock wordt het ding alleen maar nog heter...

Reacties zijn erg welkom. Zal ik door met Pi of moet ik toch maar een Android kastje aanschaffen of iets dergelijks ? :(
 
Waar je eens mee kunt beginnen is om eerst bij het begin te beginnen.
Welke OS wil je draaien op de Rpi3? Want onthoudt dat de Rpi3 echt een leuk ding is (draait hier primair). Maar dat het zeker niet de krachtigste 'pc' is om alles maar te runnen. Ik zou dus builds zeker vermijden, en zelf alleen het hoognodige installeren en dan je eigen build maken.
https://kodi-forum.nl/threads/eigen-build.4642/#post-61099

Ik kan voor de Rpi3 echt LibreELEC aanraden, daar het een heel licht OS is en dus super stabiel draait op de Rpi3. Het enige nadeel is dat je niet echt iets anders kunt draaien op LibreELEC (correct me if I am wrong). Je zou dan beter iets als OSMC kunnen draaien, al heeft mijn Pi daarmee toch af en toe wat problemen gegeven. Wat eventueel nog een optie kan zijn (ik weet dat anderen dit ook doen) is gewoon een andere sd kaartje gebruiken voor bijvoorbeeld spelletjes.

Over het geluid snap ik je niet zo goed. Via wat heb je de Pi nu aangesloten om geluid door te voeren? Als je de Pi namelijk via HDMI aansluit, kun je eigenlijk ieder audio formaat wel afspelen en heb je gewoon goed geluid. Dus waar heb je de Pi op aangesloten en met welke bekabeling heb je dat gedaan?

Je Pi kapt de snelheid gewoon af op 100Mb (max doorvoersnelheid van de pi) Of je nou een 10, 100, of 1000mbit verbinding hebt, maakt voor de Pi niks uit. Daarnaast kan ik me ook geen thuissituatie voorstellen, waarbij je meer dan 100Mb door de Pi wilt pompen.
 
  • Like
Reacties: Spinix
De mijne draait inderdaad op LibreElec. Ik had OpenElec en OSMC al geprobeerd maar Libre vind ik het fijnst draaien. Geluid via HDMI en Analoog. Mijn versterker heeft geen hdmi dus heb ik een jack plugje in de Pi naar een rood/wit dubbel einde voor in het apparaat.
Pi blijft op 100MB ?! Damn dat wist ik niet. Overclocken heeft dus eigenlijk weinig zin.
Mijn thuissituatie :) is ok hoor. Alleen dat "pannen" waar ik het over had is storend, het beeld hapert dan. Niet altijd en niet alleen bij Specto.
Die glasvezel zou dus voor Pi geen moer uit maken eigenlijk ? Dat is wel iets om even mee te nemen in de overweging.
Bij Specto geen covers is onhandig en ik zie ff niet hoe ik dat kan fixen en dat verrekte SMB blijft me ook achtervolgen. Ik wil muziek van Pc via Pi afspelen. En krijg het "boven" wel voor elkaar met een pctje met Kodi maar "beneden" niet met een Pi3. ( by the way - Ik had een Pi-Kodi back up gedaan en probeerde die op de Pc-Kodi te installeren maar dat kan blijkbaar niet. Ik dacht Kodi is Kodi maar het OS bleek belangrijker dan ik dacht :)

Anyways, dankjewel voor je reactie. Nooit te oud om te leren ! :)
 
  • Like
Reacties: Spinix
  • geluid over 3.5 jack naar audio tulp werkt meestal niet geweldig. Is er ook geen mogelijkheid om via HDMI aan te sluiten op je tv, en dan van je tv de audio door te voeren naar je versterker via 2x rood/witte tulp aansluiting?
  • Overclocken heeft bijna geen zin op de Pi (Ik merk zelf eigenlijk geen verschil)
  • Probeer je verversingsbeeld even aan te passen aan je beeldscherm. Dit is een optie die zit onder settings>player settings>video>Adjust Display Refresh Rate en zet deze aan. Dit zou het haperen tegen kunnen gaan waar je het over hebt.
  • Ik weet inderdaad niet of je een backup op diverse aparaten kunt gebruiken om terug te zetten. Hiervoor gebruik je eigenlijk een Build. Ik zou persoonlijk eens een schone installatie doen, en dan alleen één van de bekende addons installeren zoals Placenta bijvoorbeeld.
  • SMB moet je opzetten. Je moet o.a. zorgen dat je beide in dezelfde werkgroup zit, maar kijk even naar één van de volgende videos
 
  • Like
Reacties: Spinix
ok, daar ben ik weer...Pi is nu echt over de zeik. Ben ineens al mijn series van de HD kwijt. Terwijl ik toch echt op bewaren klikte ! Een computer maakt geen fouten zegt men...maar ik geloof dat ik de allereerste gevonden heb ! Sjit ! A.I. hier gewoon in de huiskamer...
En dit is vloeken in de kerk...Maar...waar draait Kodi nou het allerbeste op ? Is dat toch een Pi, een firestick, apple tv, chromecast !? Wat ?!
Help me nog heel even hiermee svp :) Ik lees net van Plenske dat er weer een nieuwe Pi aan zit te komen en misschien is dat wel het antwoord dat ik zoek....maja..
 
Hoi Bastian.. sommige zweren bij een Nvidia shield en andere willen een goedkopere Kodibox. Wat wil je ermee gaan doen, dat is de vraag:sneaky:
 
Je budget is ook niet onbelangrijk in deze discussie.
 
  • Like
Reacties: Spinix
Dank voor de reacties luitjes. Nvidia Shield hoor ik inderdaad vaker. Budget...tja, das niet echt hoog.
Kijk, wat ik ermee wil doen is simpel, namelijk hetzelfde wat ik nu doe alleen wat soepeler/smoother/relaxter...
Net als dat ie van de week ineens mijn mapje series weggooit...wtf !? dat heb ik toch echt niet ge-ok-t.
Dat laggen ( haperen/stotteren ) van films en series...daar wordt ik knettergek van...of je een diashow zit te kijken ! Ken je dat nog :) ? Hier zijn de vakantiedias kids ! :sick2:
En geluid...misschien ligt het wel aan de versterker...weet ik veel....maar dat kan veeeeel beter. En ik kan niet zonder muziek maar dan mot het wel goed klinken...Dus ik zal s een vergelijkend warenonderzoek starten...of misschien heeft iemand dat allang voor mij gedaan. Tussen de Nvidia ( dia ! ) en de Pi3....:)
En 4K hoeft nou ook weer niet want dat trekt mijn tv weer niet...( over budget gesproken...)
En wat is Recallbox....
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Lex
Acht, er wordt ook gesproken over de x96 box, tussen de 25 en 35 euro met een goede ervaring van een lid.