Review: MAG 250

Eric Hebs

Expert
2 mei 2016
1.043
633
216
You must be registered for see images attach


Voor diegenen die Nederlandse TV missen, maar geen technische knobbel hebben, is er een zeer goede Set-top-box op de markt.

Sceptisch
Een tijdje geleden zag ik op het forum een berichtje van iemand, die een IPTV Set-top-box aan te bieden had. Wanneer ik zoiets lees, wil ik graag meer weten, dus zocht ik op internet naar deze box, vond echter een box met een soortgelijke naam en was niet onder de indruk. Ik had in die week een andere box (de Minix X8-H plus) in actie kunnen zien, die qua hardware stukken beter was.

Ik reageerde erop met verwijzingen naar websites en bleef een beetje sceptisch. Hij bood me aan een apparaat te sturen om het te testen. Dit deed hij dan ook deze week en ik heb het uitgeprobeerd en ik kan er alleen maar positief over zijn.

Het grootste verschil tussen de MAG 254 (zijn IPTV-Set-top box) en de Minix is niet zozeer in de specs, maar in de aard van het beestje.
You must be registered for see images

Veel zenders en zenderlijst
De MAG 250 is zuiver en alleen een multimedia machine: je kunt er 159 gratis TV zenders mee ontvangen via Internet en ook ca 50 radiozenders. Daaronder vele Nederlandse zenders en ook sportzenders. Een complete lijst kun je krijgen als je hier op klikt:

Eenvoudig gestructureerd
Het interface is heel eenvoudig van opzet en daardoor ook heel duidelijk. De zenders zijn ingedeeld naar land en thema of je kunt door de hele lijst van 159 zenders heen scrollen. Veel zenders beginnen meteen, andere moet je even een tijdje wachten totdat de buffer vol is en draaien dan pas. Maar dan ook goed. Er is voor iedere zender een menu, waarbij je een uitzending kunt kenmerken, zodat je deze niet zult vergeten. De meeste zenders zijn in goede tot zeer goede kwaliteit.

Door de USB poorten (2) kun je externe apparatuur zoals een toetsenbord en muis gebruiken en je kunt er ook een externe harde schijf met je eigen films op aansluiten. Het apparaat ondersteunt 3D. Dat wil zeggen: het speelt je 3D films in het SBS zowel naast elkaar of boven elkaar af. Je 3D tv zet het beeld dan om in een 3D beeld. Mocht je een 3D film in 2D willen bekijken, kan het apparaat deze ook normaal vertonen.

Je kunt zelf heel weinig aan het apparaat veranderen. Het komt zoals het is. Dit heeft zijn voor en nadelen: je kunt er geen Kodi of andere TV zenders op installeren. Het is betaald TV-kijken, maar dan wel voor een belachelijk lage prijs, als je bedenkt hoeveel zenders in goede kwaliteit je ervoor krijgt.
Doordat je niks kunt veranderen, kun je ook weinig fout doen.

You must be registered for see images attach


Beperkingen Android tv-boxen
Dat is bij een android box weer anders. Daar kun je heel veel fout maken en het kan dan snel resulteren dat je favoriete zenders er niet meer zijn of op een andere plaats staan. Heel veel zenders vind je dan wel terug, maar kun je niet zien door de landelijke beperkingen van zo’n zender. Dan moet je weer een VPN installeren en ook daarmee moet je goed oppassen. Er bestaan gratis VPN dialers, maar ik heb al gehoord dat deze vaak met spyware voorzien zijn. Wil je een goede, zul je er ook maandelijks voor moeten betalen.

Dit probleem heb je met de MAG 250 niet. Het werkt gewoon allemaal. Het kastje is klein, heeft een afstandbediening en werkt het beste via een niet bijgeleverde ethernetkabel. Aan de tv wordt het apparaat met een HDMI kabel gesloten. Er is een composiet video/ stereo uitgang voor een 4-pin 3,5 mm stekker.
Het geluid kun je ook via een S/PDIF uitgang laten afspelen op je versterker.

Kan ook zonder TV
Je hebt voor het apparaat niet perse een televisie nodig. Een pc-monitor is er ook geschikt voor. Alleen zul je met een tv een beter beeld krijgen, omdat TV’s beter afgestemd zijn.

Prijzen en vervolg
Over de prijzen en hoe je het apparaat kunt krijgen, zal ik vanavond of morgen berichten. Ik ga zo meteen met de distributeur praten en kom dan meer te weten. Het nieuwe model dat ik hier nu review staat vanaf nu te koop voor inkoopprijs hier op het forum. Dat kan ik nu alvast zeggen. Een zeer redelijk bedrag als je bedenkt wat je krijgt en wat de concurrent ervoor vraagt.

Zoals ik al schreef: ik heb een zeer goede Androidbox kunnen testen (kost rond de 50 euro) en ook daar kon je in goede kwaliteit tv mee kijken. Maar of je 55 Nederlandse zenders zonder restricties kunt ontvangen? Vergeet het maar.

Prima interface en goed assortiment aan programma’s.

Je kunt er bijna niks mee fout doen. Tenminste niet per ongeluk. Natuurlijk kun je het kistje ook anders instellen, maar dan moet je echt bewust aan het apparaat werken. Dit in tegenstelling tot de ware Android boxen, waar je heel wat verkeer kunt doen.

Prijzen
Maar om het kort te houden: de prijs is als volgt: je kunt de box kopen voor ruim 100 euro bij bol.com bijvoorbeeld. Er zijn geen LAN of HDMI kabel bijgeleverd. Die moet je dan zelf kopen als je er geen hebt. Op de meeste markten zoals de bazaar Beverwijk verkoopt men deze boxen alleen inclusief abonnement, geen idee waarom maar er zijn ook weinig winkels die ze verkopen terwijl je met android boxjes wordt doodgegooid.

Mocht je liever via Wifi films bekijken, dan kun je voor een tientje een goede antenne erbij krijgen.

Het abonnement kost 6 a 10 euro per maand voor alle zenders.


Altijd hulp
Rapid IPTV staat 24/7 klaar voor je, mochten er toch problemen opduiken bij de installatie, aansluiting of inbedrijfname. Maar het is echt eenvoudig: kastje aansluiten, HDMI kabel, LAN kabel en stroomkabel aansluiten en op je tv het goede HDMI kanaal aanklikken. Meer is er echt niet nodig. Geen lastige instellingen.

Mocht je interesse hebben, kun je mij een berichtje sturen.
 
Laatst bewerkt:
Prima bakje (ik heb de MAG254).
Werkt perfect met Rapid IPTV via Eric. Vooral voor niet-kenners van de materie (zoals ikzelf ;))
Ook nuttig om te weten. Ook VOD (Video On Demand) is mogelijk.
Meer dan 1000 recente films waarvan een deel met multisubs, waaronder het Nederlands.
 
Ik gebruik trouwens de MAG Portal van dus met de m3u link van rapid die ook in Kodi kan. En dan ook nog eens met werkende EPG

Enige dingetje wat mij meteen opvalt is dat je veel dubbel hebt, npo1 , npo1 HD etc etc

Normaal knip je dat ff uit je m3u maar bij een portal kan dat niet, en als je je m3u live wil laten updaten kun je ook niet een lokale m3u gebruiken.

Zie ik een optie over het hoofd waar je zenders kan verstoppen in mag 250 ?
 
Zenders verstoppen of verwijderen lukt niet. Net omdat we niet met m3u-lijsten moeten werken. Wat we aangeleverd krijgen, moeten we zo gebruiken. Normaal kan je ze (met de blauwe knop) wel verplaatsen en de "dubbele" bvb allemaal achteraan de lijst plaatsen. Ik heb dit nog niet zelf uitgetest.
Maar het voordeel (voor ons Belgen met een voorhistorisch internet) is dat we zelf kiezen of we SD of HD kijken. Dat scheelt in ons dataverbruik want hier is dat niet onbeperkt. Onze providers (Proximus, Telenet, etc) kleven het etiket "onbeperkt internet" op de aangeboden pakketten, maar in feite heb ik bij Proximus 300 GB per maand ter beschikking voor al mijn internetverbindingen.
Een uurtje TV kijken in HD kwaliteit slurpt dik 3 GB. Vandaar dat ik het niet erg vind dat zenders er dubbel op staan.
 
  • Like
Reacties: cedric
Serieus ? Is het niet zoals in belgië dat je voor een prikkie onbeperkt 100 mbps internet hebt zoals hier ? Apart eigenlijk maar misschien valt dat onder hetzelfde ministerie als het onderhoud aan de wegen (grapje, maar het valt me altijd meteen op als ik belgie in kom door het slechte wegdek)
 
  • Like
Reacties: cedric
zet er ook ff bij dat ze 50 euro op aliexpress kosten
en dat het een sbc kastje is waar je nog minder mee kan als een crappy android box

koop gewoon goedkoop kastje met een amlogic 905 of 912 of met een alwinner h3 chippie kosten geen drol en zijn allemaal hetzelfde als de dure kastjes en wil je dan spectaculair doen zet er openelec op ben je ook de android schil kwijt die je nergens voor nodig hebt .
 
@thc013 ik heb contact gehad met infomir, de échte MAG box fabriek en die verkoopt niet vanuit china, heeft géén fabrieken in china en waarschuwt voor NAMAAK mag boxen.

Een goede nieuwe mag box kost nooit 50 euro, dat zijn chinese namaak linux boxjes of android met stb emulator.

Overigens zit er in een MAG geen amlogic cpu en hoezo open elec? open elec is dood, leve libre elec ! Maar goed nogmaals MAG 250, 254 en 257 enzo draaien op linux , je bent gék als je liever android erop gooit (en welke dan? ouwe kitkat zeker ?)
 
  • Like
Reacties: cedric
owja infomir tja zou ik ook zeggen als ik die boxen importeer en ze in europa verkoop nietwaar leuk argument namaak
Als infomir nou werkelijk kan laten zien dat het clones zijn met foto's van de verschillen op de printplaat tja dan kan ie statement maken .
Ik geloof dat het gewoon een product is met een andere top-cover niet meer of minder en eigen logo top cover mwah 50 cent extra kosten
Dat is het punt juist een goede nieuwe hoeft niet meer als 50 euro te kosten het is de reinste oplichterij .
neem bv de tvbox pro is niet meer als een goedkoop amlogic 905 boxje met maar 4gb emmc en vragen ze doodleuk meer als 100 euro voor en
boxje kost 23 euro dat ze het durven

En inderdaad in een mag 250 zit sti 7105

hier heb je de datasheet je lacht je hemd uit je broek vooral het sterkste argument low cost en de release van de chip 2008 en zou zeggen succes met hvec x265 en audio ff broek verwisselen .

openelec of librelec maakt niet spannends veel uit beetje cosmetisch zijn toch afhankelijk welke codecs het systeem ondersteund maar je bent wel je android laag kwijt dus meer performance

En je hoeft nergens android op te draaien als je linux kent. voor de amlogic based bordjes is er goede openelec/libre support en voor alwinner is ook redeljke support en owja heb je ook nog samsung maar met rockchip chippies heb ik nog niet gexperimenteerd .

en dan begrijp ik niet dat je als librelec fanaat deze threads niet tegen bent gekomen dan zou je weten dat elke amlogic wel ondersteund wordt zodat je op bijna elke tv box die nu aangeboden worden je android eraf kan gooien en gewoon openelec of die franse fork

en is eigenlijk allemaal gebaseerd op


of bv voor de alwinner H3 bordjes


en als je het beetje te kaal vindt en wil net als die andere tv boxen een hoop troep erop hebben

pak je de repo installeer de areswizard en kies er maar 1 uit die je gelikt vind plak je eigen logo erin en je kan ook tv boxen promoten als nieuw

en voor de bordjes ligt het gewoon eraan welke codecs ze ondersteunen
bv de 905 heeft wel gigabit maar geen vp9 of hdr zijn broertje de 905x weer wel vp9 en hdr maar geen gigabit lan en volgens mij is de 905x nog goedkoper als de 905

gisteren bv een beelink x2 tvboxbordje binnen gekregen is een H3 gebaseerde tv boxje na dagje stoeien met linux,
openelec 7 op de emmc met een bootloader van 2017 een geupdate kernel dus geen crappy android kernel en kijk zonder framedrops hvec/x265 mkv's
en wat doe ik ermee staat netjes bij de rest aan odroids rasberries en orange pi's .

nooit geloven wat een verkoper zegt gewoon de specificaties zoeken en foto's van de bordjes zodat je de datascheets kunt opzoeken van de electronica die erin zit
zal je verbazen dat de duurste hetzelfde zijn als de goedkopere zal niet zeggen dat er ook shit tussen zit maar kom eerder dure modellen met shit tegen dan de goedkope

waar zijn de dagen dat je met je modchip in je xbox 1 xbmc kon draaien op 720p

dus argument linux compleet om zeep

sorry als ik je box heb afgekraakt maar dat geldt wel bijna voor elke box die meer als 100 kosten .

50-60 euro boxje en tientje om dat je als verkoper de moeite hebt genomen om er een sd kaartje in te stoppen om het aantrekkelijk voor de nederlandse markt te maken het is niks meer als kodi met wat plugins die door hobbyisten is gemaakt .
 
Allemaal heel ingewikkeld en wellicht wel correct, maar voor een complete leek als ik is mijn Mag254 van goudwaarde.
Aangekocht via Bol.com, 69 eurootjes en een Radid-abonnementje via Eric.
Meer had ik niet nodig om meer dan 3500 zenders te kunnen ontvangen.
En niets meer te programmeren, updaten, installeren, etc...