[Review] Xiaomi mijia 1080P Smart IP Camera

Spinix

Technisch administrator
Medewerker
25 dec 2015
3.600
2.202
216
25
Aangezien ik voor een goede en goedkope camera zocht kwam ik uit op de Xiaomi mijia 1080P Smart IP Camera. Xiaomi is altijd een goed merk en verkoopt geen troep vandaar dat mijn keuze snel gemaakt was en ik het risico aandurfde. In deze review zal ik mijn eerlijke mening geven over de camera.

De camera was netjes verpakt en ziet er goed uit. Het enige nadeel is dat je er een Engelse oplader bij krijgt, dit hoeft niet meteen een nadeel te zijn aangezien de camera een micro USB aansluiting bevat die bijna iedereen wel in huis heeft. Zo niet dan kun je ze al halen bij de Action voor nog geen 5 euro.

You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach

De eerste keer de camera configureren was niet heel moeilijk aangezien de Mi Home app in het Engels is. Eenmaal ingesteld kun je met de Mi Home app de camera bekijken en besturen. Zo kun je horen wat er gezegd wordt in de buurt van de camera maar ook kun je terug praten. Verder kun je veel instellingen wijzigen (Infrarood, HDR, motion detectie, watermerk, opnemen, kwaliteit etc)
(Onderstaande foto's zijn niet door mij gemaakt maar komen uit een ander filmpje, ze zijn enkel als voorbeeld om te laten zien hoe de Mi Home app werkt)
You must be registered for see images


You must be registered for see images

Je kunt de camera ook laten opnemen naar bijvoorbeeld je NAS of SD kaart. Dankzij de motion detectie kun je zelf kiezen waar de camera beweging moet detecteren. Dit werkt in de praktijk redelijk goed.
You must be registered for see images


You must be registered for see medias
Dit filmpje van onze trouwe (dikke) viervoeter is live opgenomen via de Mi Home app als indicatie van de video kwaliteit, ik zat redelijk ver van de Wi-Fi af en ik had nog steeds mooie kwaliteit.

Helaas biedt de camera (nog?) geen ondersteuning voor RTMP waardoor je dus geen livestream in VLC player of een ander camera programma kunt krijgen. Je bent dus gelimiteerd tot de Mi Home app. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn maar kan vervelend zijn als je een live stream wilt zonder je telefoon of tablet te gebruiken (voor op bijvoorbeeld de computer). Ze zijn nog bezig met 'hacks' voor deze camera waardoor het wel mogelijk is. Oudere modellen van deze camera zijn al succesvol gehackt waardoor RTMP dus ingeschakeld kon worden, ik weet nog niet wanneer deze hack voor deze camera beschikbaar komt.

Plus- en minpunten

+ De camera filmt in goede kwaliteit
+ Je kunt zowel horen als terug praten via de camera
+ Prijs is zeer goedkoop
- Hij is niet waterdicht (Al zijn er wel cases te koop die de camera waterdicht maken)
- Hij ondersteund geen RTMP
- Je krijgt er geen Nederlandse stekker bij

Al met al is het een goede camera en gaan we hem binnenkort monteren, ik laat jullie dan uiteraard nog wat foto's zien.

Gekocht op Gearbest.com:
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Plenkske
Mooi product en een goede review al vroeg ik me af waar je een bewakingscamera voor nodig had !
Maar ben gerust gesteld ... voor de beesten en gelukkig geen stalker :p
 
Mooi product en een goede review al vroeg ik me af waar je een bewakingscamera voor nodig had !
Maar ben gerust gesteld ... voor de beesten en gelukkig geen stalker :p
Haha we hebben er al 2 buiten het huis voor de veiligheid. Wilde er 1 extra om snel ergens te kunnen plaatsen indien nodig.
 
Leuke camera met inderdaad strakke beelden voor die prijs !
Zelf heb ik ook ooit een goedkope camera van het merk Digoo besteld. Deze werkt in principe ook prima, via wifi en je kan hem op een SD kaartje laten opnemen. Nadeel alleen bij die is ook dat je alleen via een app live kan kijken. Ik zet die nu alleen aan als ik het nodig vind.

Als ik mijn Domoticz systeem een keer wat meer ga uitbreiden dan wil ik wel een camera die daar ook mee werkt ;) En dan opnemen op mijn NAS. Daar heeft de NAS nameljik wel gewoon software voor, maar dan moet de camera er dus ook mee werken (bepaalde protocollen).
 
  • Like
Reacties: Spinix
Leuke camera met inderdaad strakke beelden voor die prijs !
Zelf heb ik ook ooit een goedkope camera van het merk Digoo besteld. Deze werkt in principe ook prima, via wifi en je kan hem op een SD kaartje laten opnemen. Nadeel alleen bij die is ook dat je alleen via een app live kan kijken. Ik zet die nu alleen aan als ik het nodig vind.

Als ik mijn Domoticz systeem een keer wat meer ga uitbreiden dan wil ik wel een camera die daar ook mee werkt ;) En dan opnemen op mijn NAS. Daar heeft de NAS nameljik wel gewoon software voor, maar dan moet de camera er dus ook mee werken (bepaalde protocollen).
Meestal heb je aan het RTMP protocol voldoende. Bijna elke camera ondersteund dit tegenwoordig ook.
 
  • Like
Reacties: Plenkske