Sch**t aan de hoge gasprijzen!

corne

VIP
13 jan 2016
383
357
216
59
Vandaag toch weer eens een goeie pan snert klaargemaakt. straks aanvallen. 🥘
Is veel lekkerder dan die dure blikken.
 

Bijlagen

  • 313447219_485979206843805_5053138584067366570_n.jpg
    313447219_485979206843805_5053138584067366570_n.jpg
    308,8 KB · Weergaven: 6
  • 315323324_1268243174017615_5840954621739878776_n.jpg
    315323324_1268243174017615_5840954621739878776_n.jpg
    349,3 KB · Weergaven: 6
Heel stom, ik lust best snert, maar op één of andere manier heb ik er meer zin in als het hard vriest🤷🏼‍♂️

ik had pas geleden nog hachee klaar gemaakt die perfect was, de smaak was goed, maar ik wacht tot het hard vriest voordat ik het weer doe.

snert schijn je trouwens ook te kunnen maken in de slowcooker, maar voor mij is het: eerst normaal en dan pas trucjes.

neemt niet weg dat hij er heerlijk uitziet @corne 👍🏼
Post automatically merged:

En met heerlijk uitzien bedoel ik natuurlijk qua ingrediënten, het eindproduct ziet er waarschijnlijk iets dikker uit😉
 
En met heerlijk uitzien bedoel ik natuurlijk qua ingrediënten, het eindproduct ziet er waarschijnlijk iets dikker uit😉
Wordt meestal dikker en smakelijker als je het een nachtje laat staan. Maar de tijd van het jaar komt er weer aan. Snert, bruine bonensoep, kan niet wachten.
 
Wordt meestal dikker en smakelijker als je het een nachtje laat staan. Maar de tijd van het jaar komt er weer aan. Snert, bruine bonensoep, kan niet wachten.
Hutsepot, boerenkool, zuurkool, hachee, goulash, rauwe andijviestamppot niet vergeten natuurlijk.😁

bruine bonensoep vorig jaar nog eens gemaakt, ook serieus lekker👍🏼

verse groentesoep, tomatensoep op kippensoep is trouwens ook niks mis mee als het kouder wordt buiten😉

goulash ga ik denk ik dit keer ook met riblappen in de slowcooker maken, had hem de laatste keer met Hamlappen gemaakt, waardoor het in Hongarije officieel porkolt heet, was echter niet minder lekker.

koolsoorten kan ik helaas door de Crohn minder goed verdragen, dus vallen boerenkool en zuurkool helaas voor mij af😔

en dat terwijl het zo lekker is de volgende dag als je het even opbakt in de koekenpan, eeuwig zonde😒
Post automatically merged:

Chili con carne is trouwens ook zo’n gerecht wat je compleet afvult en dus ook heerlijk s’winters is👍🏼
 
Tja @Arjan E. die verse soep die jij noemt koken wij bijna wekelijks, zeker tomaten en groentesoep of een goed gevulde kippensoep, en daarna Nasi met sate en een lekker ommeletje. ;)
In de soep lekkere knapperbolletjes er door, of een stokbroodje.

Goulash en chili concarne eten wij ook regelmatig, incl. wraps of taco's.

Maar zwijg vooral over stamppot, ik lust altijd peestamp [op zun Zunderts] met worst en een goeie dikke jus erbij.
Boerenkool dat maak ik dit weekend, met knapperspek...

Een flinke lepel mosterd/mayonaise door die stamppot en smullen maar.

Bruine bonen soep, daar ben ik helaas de enige die dit hier lust.
Koolsoorten die kan ik wel goed verdragen dus regelmatig staat er hier een pan verse rode kool met appels, kaneel en suiker op tafel, met een pan hachee.
Of witte kool in de wok met gehakt en aardappelpuree.

Andijvie vindt ik meer een zomer stamppot, en vooral niet te vergeten kiltjesstamp, meej een goeie braadworst!

Deze week ook nog eens een pan dessertrijst klaarmaken, met appels, en daarna kaneel/bruine basterd suiker en slagroom...

Pfoeh nou moet de kerst nog komen, en Kodi slecht gaan lopen. :D

Misschien dat het iets met onze streek te maken heeft, ik weet het niet?

Hebben jullie ook van die High wine/cocktail/bier?

Ach morgen de 11 van dun elfde!

You must be registered for see medias


Eet smakelijk komende winter.

Kodi en iptv loopt wel door. ;)


En ohja @Shaman . Een nachtje laten staan [op smaak trekken] dat werkt bij veel gerechten goed. ;)
 
  • Like
Reacties: Shaman
Nasi en Bami zijn s’winters uiteraard ook heerlijk, maar worden het hele jaar door gegeten hier, evenals de groete, tomaten en kippensoep trouwens.

chili con carne vindt ik trouwens de tweede dag lekkerder als de eerste👍🏼

heb eergisteren nog een pan Bami gemaakt, maar ik ben dan weer zo’n rare die dan op zoek gaat naar de lekkerste pastasoort. Gebruikte jarenlang de mie van dat hele bekende merk met die kenmerkende gele verpakking, omdat ik deze toch wat lekkerder vond dan de honig variant. Maar de Conimex is op dit moment niet verkrijgbaar (de mie nestjes), dus ben ik op zoek gegaan naar wat anders, en wow wat heb ik een lekkere wokmie gevonden: Samasaya wokmie (verkrijgbaar bij de Appie). Deze mie is gewalst, en daardoor extra stevig van structuur, wat ik persoonlijk erg prettig vond.

totaal anders als dat ik gewend was, maar wat lekker zeg.

met Italiaanse pasta gebruik ik altijd De Cecco (ook bij de appie) ook deze pasta heeft net iets meer bite

en……jawel ik ben de laatste tijd ook bezig met gebak, maar ben nog heel simpel bezig met een kwarktaart van de beroemde dokter.

tot nu toe arrdbei gemaakt met een blik aardbei vlaaivulling er doorheen gespateld, en die was heerlijk.

hierna een Citroen kwarktaart gemaakt, maar hier geen citroenrasp doorheen gespateld, omdat ik niet wist hoe zuur hij van zichzelf zou zijn, nou daar kwam ik dezelfde avond achter 😖 niet geslaagd dus.

binnenkort gaan we het eens helemaal anders doen: een perzik kwarktaart!

gewoon de basis kwarktaart maken, maar dan kwark Gebruiken met perziksmaak. Door het mengsel in blokjes gesneden perzik (uit blik) spatelen, en op laten stijven, om vervolgens na 2,5 uur een toplaag aan te brengen van perzikschijfjes en hier een klein laagje perzikgelei overheen te gooien.

de bodem ga ik dan maken van bastogne koeken.

hopelijk bevalt dat, want wil deze dan ook maken als mijn trouwma komt met kersemus 😉

wellicht veel te simpel voor jou, maar voor mij nog te doen zonder in de stress te raken🤣
Post automatically merged:

Oh, en wijn en bier gaat hier rechtstreeks door de gootsteen, die eerste vind ik echt smerig (geloof me, meer als 50 keer geprobeerd) en die laatste is puur vergif😖

cocktails is ook niet echt aan mij besteed, maar een mixje op zijn tijd sla ik niet af (baco/cola whisky), mijn vrouw gaat meestal voor de zoetere vrouwendrankjes zoals passoa jus, Safari jus of pisang Ambon jus😉
 
  • Like
Reacties: corne
Nasi en Bami zijn s’winters uiteraard ook heerlijk, maar worden het hele jaar door gegeten hier, evenals de groete, tomaten en kippensoep trouwens.

chili con carne vindt ik trouwens de tweede dag lekkerder als de eerste👍🏼

heb eergisteren nog een pan Bami gemaakt, maar ik ben dan weer zo’n rare die dan op zoek gaat naar de lekkerste pastasoort. Gebruikte jarenlang de mie van dat hele bekende merk met die kenmerkende gele verpakking, omdat ik deze toch wat lekkerder vond dan de honig variant. Maar de Conimex is op dit moment niet verkrijgbaar (de mie nestjes), dus ben ik op zoek gegaan naar wat anders, en wow wat heb ik een lekkere wokmie gevonden: Samasaya wokmie (verkrijgbaar bij de Appie). Deze mie is gewalst, en daardoor extra stevig van structuur, wat ik persoonlijk erg prettig vond.

totaal anders als dat ik gewend was, maar wat lekker zeg.

met Italiaanse pasta gebruik ik altijd De Cecco (ook bij de appie) ook deze pasta heeft net iets meer bite

en……jawel ik ben de laatste tijd ook bezig met gebak, maar ben nog heel simpel bezig met een kwarktaart van de beroemde dokter.

tot nu toe arrdbei gemaakt met een blik aardbei vlaaivulling er doorheen gespateld, en die was heerlijk.

hierna een Citroen kwarktaart gemaakt, maar hier geen citroenrasp doorheen gespateld, omdat ik niet wist hoe zuur hij van zichzelf zou zijn, nou daar kwam ik dezelfde avond achter 😖 niet geslaagd dus.

binnenkort gaan we het eens helemaal anders doen: een perzik kwarktaart!

gewoon de basis kwarktaart maken, maar dan kwark Gebruiken met perziksmaak. Door het mengsel in blokjes gesneden perzik (uit blik) spatelen, en op laten stijven, om vervolgens na 2,5 uur een toplaag aan te brengen van perzikschijfjes en hier een klein laagje perzikgelei overheen te gooien.

de bodem ga ik dan maken van bastogne koeken.

hopelijk bevalt dat, want wil deze dan ook maken als mijn trouwma komt met kersemus 😉

wellicht veel te simpel voor jou, maar voor mij nog te doen zonder in de stress te raken🤣
Post automatically merged:

Oh, en wijn en bier gaat hier rechtstreeks door de gootsteen, die eerste vind ik echt smerig (geloof me, meer als 50 keer geprobeerd) en die laatste is puur vergif😖

cocktails is ook niet echt aan mij besteed, maar een mixje op zijn tijd sla ik niet af (baco/cola whisky), mijn vrouw gaat meestal voor de zoetere vrouwendrankjes zoals passoa jus, Safari jus of pisang Ambon jus😉
Ik wil niet echt flauw doen, maar er zijn hier Nederland genoeg toko's , en wat dacht je van supermarkt Oriental . Een supermarkt waar ik graag heen ga .
Post automatically merged:

Vandaag toch weer eens een goeie pan snert klaargemaakt. straks aanvallen. 🥘
Is veel lekkerder dan die dure blikken.
(TIP) Wist je dat er ook een wk snert & stampot koken is in Groningen. Al weet ik niet wanneer precies.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet echt flauw doen, maar er zijn hier Nederland genoeg toko's , en wat dacht je van supermarkt Oriental . Een supermarkt waar ik graag heen ga .
is helemaal niet flauw hoor, dit zijn voor mij de lekkerste tot nu toe, waarschijnlijk omdat ze gewalst zijn.

en het wordt gewoon in Twente gemaakt, voorheen heette het de mie fabriek.

Good old Lonny Gerungan (voor de ouderen onder ons bekend van de reistafel) heeft zich er ook aan verbonden:


en dat doet ie echt niet meer vanwege belangen bij zijn kook programma, dat is al even gestopt🤣

deze noedels heb ik gebruikt:


En ja tuurlijk ken ik de Amazing Oriëntal, zit hier ook een grote vestiging van. Daar haal ik onder andere mijn ABC ketjap vandaan, die ook erg lekker is. ( ook bij de “normale” toko vaak wel verkrijgbaar trouwens)

En nee tuurlijk heb ik niet alles geprobeerd van die winkel, en wellicht vind ik daar een nog lekkerdere noedel, dan meld ik dat gewoon opnieuw 😉

op zoek gaan naar het lekkerste van iets is een zoektocht, en daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten.

En dan nog kan het zo zijn dat de noedels die IK het lekkerst vind, jij bijvoorbeeld helemaal niks vind, want over smaak valt te twisten😁

ik deel het hier met @corne , want die is ook gepassioneerd als het op bakken en koken aan komt.

Maar blijkbaar is mijn keuze volgens jou niet helemaal de juiste @MRmister, dus vraag ik me af welke noedels jij zou adviseren, zodat ik die ook eens kan proberen.👍🏼

dat is ook één van de redenen waarom we hier van gedachten wisselen, om samen mogelijk tot betere/lekkerdere ingrediënten/gerechten te komen, dus wees welkom, schroom je niet, en deel je voorstellen, hoe meer mensen hoe beter😁👍🏼
 
Die noodles van jou ken ik van de jumbo , zelf gebruik ik diverse soorten : yu mein / soba / mai fan / chow main & glass noodles .
 
Die noodles van jou ken ik van de jumbo , zelf gebruik ik diverse soorten : yu mein / soba / mai fan / chow main & glass noodles .
Ik denk dat dat dan ook voor verschillende gerechten is?

de glass noodles gooi ik wat van in mijn eigen gemaakte Chinese tomatensoep, is mij te dun om bami mee te maken.

ik heb graag een “platte“ noedel om bami mee te maken, en ook graag iets dikker, dat is mijn eigen preferentie, en zegt dus niks over de kwaliteit van de andere noedels die jij benoemt, die ook ongetwijfeld goed zullen zijn.

vandaar dat ik zelfs eerst ook terughoudend was om de Samasaya noedels te gebruiken, aangezien ze iets dunner waren, maar dat viel gelukkig mee.

misschien dan toch ook maar eens andere proberen dan😉

gelukkig heb ik nu eindelijk contact met iemand die ook soba noedels gebruikt, want er is bij mij één prangende vraag: aangezien soba noedels van boekweit worden gemaakt, smaakt dat nou totaal anders dan de noedels die van tarwe worden gemaakt?

heb er wel serieus naar gekeken, maar deze vraag is juist hetgene wat mij toch iedere keer tegen houd om het te kopen😁
 
De soba noedels zijn iets anders van smaak maar zijn prima om te wokken , de noedels hebben geen overdreven boekweit smaak .soba neemt ook prima saus op door dat ze wat dikker zijn . Glass noedels zijn ook prima voor in de salade , je kunt eens udon noedels gebruiken voor bami .
 
  • Like
Reacties: Arjan E.
Kijk, dit antwoord verruimt mijn blik toch enigszins weer iets, bedankt voor je antwoord 👍🏼

en udon was het volgende wat ik een keer wilde gaan proberen inderdaad, maar nu ik dit weet plaats ik soba ook weer op de lijst.

dat is het leuke van de Aziatische keuken, je kan er zo veel verschillende kanten mee op😁
 
  • Like
Reacties: MRmister
Noedels is helaas niet mijn ding, en helaas hebben wij hier geen toko, terwijl ik weet als er 1 zou zijn hier dat deze echt wel gaat lopen.


Maar even terug op een bericht van @Arjan E. : Kwarktaart is lekker en gezond, en je kunt er idd verschillende fruitsoorten aan toe voegen,
maar ik gooi bijna altijd als eerste dat kruimeldeeg weg, en gebruik daarvoor een mix voor bisquittaart, is lekker luchtig, en als je het goed doet dan kun je tussen de kwark en de taartboden vers fruit er tussen doen.

Nasi en saté maak ik hier meestal ook zelf, en daar zijn de dames hier razend op!
 
Noedels is helaas niet mijn ding, en helaas hebben wij hier geen toko, terwijl ik weet als er 1 zou zijn hier dat deze echt wel gaat lopen.


Maar even terug op een bericht van @Arjan E. : Kwarktaart is lekker en gezond, en je kunt er idd verschillende fruitsoorten aan toe voegen,
maar ik gooi bijna altijd als eerste dat kruimeldeeg weg, en gebruik daarvoor een mix voor bisquittaart, is lekker luchtig, en als je het goed doet dan kun je tussen de kwark en de taartboden vers fruit er tussen doen.

Nasi en saté maak ik hier meestal ook zelf, en daar zijn de dames hier razend op!
En zo zie je maar ieder zijn ding, ik vind de Aziatische keuken fantastisch, al moet ik door de ziekte van Crohn helaas erg terughoudend zijn met het gebruik van pepers.😔

afgelopen weekend een eerste test run gehad met de perzik kwarktaart, helaas niet het gewenste resultaat.

had als bodem een pak bastognekoeken gebruikt met 60 gram boter, maar het hechtte helaas niet genoeg. Had de koeken wel tot bijna stof vermalen met de keukenmachine, dus waarschijnlijk hebben de bastognekoeken meer boter nodig.

volgende keer maar eens 100 gram boter aanhouden. Ook heb ik gelezen dat als je hem 10 minuten afbakt dat ie dan ook beter hecht, dus dat kan ik ook nog proberen.

de smaak van de bodem was wel veel lekkerder dan de standaard bodem die er bij zit.

de perzik kwark was nogal zurig op zichzelf, dus heb van de 300 milliliter water die toegevoegd moest worden 150 milliliter siroop van de perziken uit blik genomen, om het wat zoeter te maken, en het nog meer perzik smaak te geven, dat was een goede keuze, hij was fris, maar met volop perzik smaak er aan, dus die houden we er in.😁

had een blik van 800 gram perziken op een paar na tot kleine blokjes gesneden, en door de kwark gespateld toen deze gemengd was, maar zo lomp als dat ik ben, was ik natuurlijk vergeten dat er door al dat fruit zo’n 500 milliliter extra inhoud bij kwam, dus toen ik alles er in gedumpt had zat ie zo goed als tot de rand vol🙈

dat was geen ramp, de kwarktaart met fruit was heerlijk, echter doordat de vorm zo vol zat, kon ik helaas geen toplaagje van Perzik met gelei meer toevoegen, want dat was er geheid afgelopen🤦🏼‍♂️

leerpunten voor de volgende keer:

meer boter aan de bastognekoeken toevoegen, en eventueel even afbakken.

rekening houden met extra vulling door aanvulling van fruit, en dus op tijd stoppen met toevoegen, zodat ik een toplaagje kan maken.

ook zit ik te twijfelen of ik het fruit weer door de kwark zal roeren, of dat ik de vorm voor de helft vul met kwark, dan het fruit er op, en dan de rest van de kwark, rekening houdende met genoeg ruimte voor een toplaagje.

wat zou jij doen @corne ? Er doorheen spatelen? Of een laag fruit in het midden er op leggen, en daarna kwark er overheen?🤷🏼‍♂️
 
Bij kwark leg ik het meestal tussen de laag kwark, en de bisquit bodem.

Als je het er door mengt dan moet je wel rekening houden met het vocht wat ook nog in het fruit zit. Je schrijft het zelf al. ;)
 
Bij kwark leg ik het meestal tussen de laag kwark, en de bisquit bodem.

Als je het er door mengt dan moet je wel rekening houden met het vocht wat ook nog in het fruit zit. Je schrijft het zelf al. ;)
En zou je dan ook aan de buitenste ring een halve tot een hele centimeter vrij houden? Zodat de kwark goed aan elkaar hecht? Lijkt me in dat geval handiger met aansnijden, of praat ik nu onzin?🤷🏼‍♂️
 
Nee je praat geen onzin, maar in principe is dit niet nodig, als de kwark goed is dan blijft deze mooi in zijn vorm.
En dit is precies anders om dan de werkwijze van Dr. Oe....
Eerst de kwark in de vorm of schaal, op de folie, en dan de bodem, daartussen eventueel vers fruit.

Vroeger toen ik nog in de bakkerij werkte maakte wij altijd naturel kwark. In de vorm waar deze in ging deze wij eerst een laag huishoud folie, dan komt deze zonder problemen uit de vorm, voor de onderkant gebruikte wij altijd het malse bisquit.
En pas als de kwark uit de vorm kwam, deden wij er fruit en een toef slagroom op.

Er is trouwens ook smaak/kleurstof die je kunt gebruiken.

Bij bavaroise daar mengden wij wel fruit er door, rekening houdend met het vochtgehalte. ;)

Nu doe ik dat nog steeds.
 
  • Like
Reacties: Arjan E.
@Arjan E. , de decembermaand komt er weer aan, en vaak is dat voor mij de zgn "testmaand" .

Gerechten maken die ik nog nooit gemaakt heb, maar ook de manier van opdienen, en vooral goed "vunderen" [informeren] wat de gasten wel of niet lusten.

Ik heb hier al wat overheerlijke dingen op mijn lijstje staan, en 1 daar van wordt een overheerlijk nagerecht, iets wat 5 uur in de oven moet, buiten de voor en na bereiding. :D

Foto's e.d volgen nog.

Tevens heb ik nog een ander idee, wat wellicht een inkopper kan worden.

De gasten die wij mogen ontvangen houden van oer-Hollandse spellen...

Ik heb nog een sjoelbak, en ik denk dat ik die in ga zetten als borrelplank, 2 meter plank en 30 sjoelstenen, en die vol leggen met lekkere tapa's.
Tussen de gerechten door als ik weer in de keuken sta, dan kunnen de gasten een partijtje sjoelen. :D

Een dambord voor de sauzen?
Reuze domino stenen ipv van borden?


Het staat al in mijn handtekening: Ik ben niet gek ik ben .........
 
@Arjan E. , de decembermaand komt er weer aan, en vaak is dat voor mij de zgn "testmaand" .

Gerechten maken die ik nog nooit gemaakt heb, maar ook de manier van opdienen, en vooral goed "vunderen" [informeren] wat de gasten wel of niet lusten.

Ik heb hier al wat overheerlijke dingen op mijn lijstje staan, en 1 daar van wordt een overheerlijk nagerecht, iets wat 5 uur in de oven moet, buiten de voor en na bereiding. :D

Foto's e.d volgen nog.

Tevens heb ik nog een ander idee, wat wellicht een inkopper kan worden.

De gasten die wij mogen ontvangen houden van oer-Hollandse spellen...

Ik heb nog een sjoelbak, en ik denk dat ik die in ga zetten als borrelplank, 2 meter plank en 30 sjoelstenen, en die vol leggen met lekkere tapa's.
Tussen de gerechten door als ik weer in de keuken sta, dan kunnen de gasten een partijtje sjoelen. :D

Een dambord voor de sauzen?
Reuze domino stenen ipv van borden?


Het staat al in mijn handtekening: Ik ben niet gek ik ben .........
Leuk idee, ik houd het simpel dit jaar, mijn trouwma komt tweede kerstdag en we gaan gourmetten.

de tijd rond Kerstmis is voor mij wel altijd de tijd om stil te staan bij de dingen in m’n leven, de leuke dingen, maar ook de minder leuke dingen, zoals bijvoorbeeld de struggle met mijn gezondheid.

ook sta ik stil bij de mensen die me dit jaar zijn ontvallen, waarbij @Lex dit jaar met stipt op nummer 1 zal staan.

zijn uitvaart is vandaag, en ik ga hem vreselijk missen😔

een rustige kerst dit jaar voor mij dus.
 
Ik weet niet of de link werkt die ik nu ga plaatsen.

Zo ja dan zien jullie mijn nagerecht alvast via deze mierenzoet waarschijnlijk maar wel wreed lekker. :D