Slimme meter uitlezen via raspberry

Nieuwenhuyse

Forumlid
15 nov 2016
13
3
6
63
Heeft er iemand ervaring met het uitlezen van de slimme meter via de raspberry pi?
Ik had eerst raspbian geïnstalleerd, toen bleek dat bij het installeren van het programma P1 monitor die installatie moest geformatteerd worden. Weg raspbian. P1 monitor werkt op zijn eigen,doch nu krijg ik die enkel te zien via inloggen op het ipadres op laptop of smartphone .Niet op de aangesloten raspberry touchscreen. Iemand een idee hoe ik ook op dit schermpje het programma kan zien?
 

Bijlagen

  • 20210325_123744.jpg
    20210325_123744.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 16
Zo slim zijn ze niet want ze schrijven op de kop ;)
Ik kan je verder niet mee helpen heb de slimme meter nog steeds geweigerd want ik kan zelf best een cijfertje aflezen en als de lamp of kachel aan moet gaat die toch wel aan daarvoor kijk ik echt niet eerst op de meter iets wat de overheid opdringt ben ik altijd argwanend naar 🤣
Offtopic ik weet het maar misschien dat @Shaman hier wel raad mee weet ?
 
Zie op de foto de laatste regel. "Under voltage detected". Gebruik je wel de originele voeding bij jou Raspberry? Schijnt nogal krap te steken.
 
Zo slim zijn ze niet want ze schrijven op de kop ;)
Ik kan je verder niet mee helpen heb de slimme meter nog steeds geweigerd want ik kan zelf best een cijfertje aflezen en als de lamp of kachel aan moet gaat die toch wel aan daarvoor kijk ik echt niet eerst op de meter iets wat de overheid opdringt ben ik altijd argwanend naar 🤣
Offtopic ik weet het maar misschien dat @Shaman hier wel raad mee weet ?

Zo slim zijn ze niet want ze schrijven op de kop ;)
Ik kan je verder niet mee helpen heb de slimme meter nog steeds geweigerd want ik kan zelf best een cijfertje aflezen en als de lamp of kachel aan moet gaat die toch wel aan daarvoor kijk ik echt niet eerst op de meter iets wat de overheid opdringt ben ik altijd argwanend naar 🤣
Offtopic ik weet het maar misschien dat @Shaman hier wel raad mee weet ?
Met onze knullige Vlaamse regering zijn momenteel 100.000 Vlaamse gezinnen de pineut. Onze terugdraaiende digitale meter is voorgoed voorbij. Vandaar dat het er nu op aankomt om zowel je opbrengst als je verbruik op te volgen. Want nu passeren we aan de kassa voor iedere kWh die we van het net afnemen.
Post automatically merged:

Zie op de foto de laatste regel. "Under voltage detected". Gebruik je wel de originele voeding bij jou Raspberry? Schijnt nogal krap te steken.
Ik gebruik de 2,5A voeding. Inderdaad de originele raspberry voeding. Die van 5A zou beter zijn. Doch er is voor dit P1 monitor programma geen zware belasting op de CPU.
 
Zou zozeer ook niet een probleem zijn met het P1 monitor programma als wel met de Raspberry zelf. Probleem ligt dan vaak aan de gebruikte voeding en kabel. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om daar wat mee te stoeien door bv de huidige kabel te vervangen door een andere? Gewoon om te testen.

Enne... welke type Raspberry gebruik je eigenlijk?
 
@Nieuwenhuyse dat zijn ze hier in Nederland ook van plan nu is het zo heb je zonnepanelen met oude meter draait deze teruguit maar vanaf 2023 zo word gezegd is een dubbele meter verplicht slim of dom daar gelaten maar dat is voor de belastingdienst om te kunnen zien wat men opwekt.
Kortom een vorm van zonbelasting ;)

Aha @Shaman 👍
 
Zou zozeer ook niet een probleem zijn met het P1 monitor programma als wel met de Raspberry zelf. Probleem ligt dan vaak aan de gebruikte voeding en kabel. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om daar wat mee te stoeien door bv de huidige kabel te vervangen door een andere? Gewoon om te testen.

Enne... welke type Raspberry gebruik je eigenlijk?
Raspberry pi 3. Nadat ik de installatie heb voltooid heb ik enkel de baudrate aangepast voor Vlaanderen. Vraag is hoe activeer ik het programma zodat ik dezelfde display zie,als wanneer ik inlog via mijn laptop? Zie foto’s.
 

Bijlagen

  • 20210402_120511.jpg
    20210402_120511.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 9
  • 20210402_120706.jpg
    20210402_120706.jpg
    2 MB · Weergaven: 9
Nou heb ik het programma zelf niet in gebruik en ook geen Rpi om het zelf uit te testen, maar een opstart commando zoals "start" of "p1mon start" zou een optie kunnen zijn
 
Blijft lang stil. Zou het zomaar gewerkt kunnen hebben? 🤔
 
Ik gebruik hiervoor Domoticz. Dat draait overigens ook prima op Windows
 
ik gebruik al een tijdje een pi3 voor P1monitor;

daar staat ook een installatieguide bij de faq:

moet lukken, stap voor stap volgen
 
ik gebruik al een tijdje een pi3 voor P1monitor;

daar staat ook een installatieguide bij de faq:

moet lukken, stap voor stap volgen
Post automatically merged:

Bedankt voor de respons. Mijn vraag was enkel. Hoe kan ik het werkende programma zien op de aan de Raspberry pi 3 aangekoppeld schermpje.
Ik kan alles perfect volgen via smartphone of tablet. Kortom alles die op hetzelfde WiFi signaal werkt.