Opgelost Speler instellingen HDMI via receiver

Arjan E.

Staff
Medewerker
18 nov 2018
1.569
1.075
216
47
Het is al weer enige tijd geleden dat ik mijn box heb ingesteld via mijn receiver.

Heb mijn shield nu via HDMI naar mijn tv lopen, en vanaf mijn tv noodgedwongen met een optische kabel op mijn NAD receiver aangesloten.

Zoals gezegd noodgedwongen, aangezien de HDMI aansluitingen van mijn receiver de HDMI 2.0 niet kan verwerken omdat deze HDMI 1.3 zijn.

Gelukkig heb ik destijds geïnvesteerd in een receiver die modulair is opgebouwd (NAD T775), en kan de video module vervangen worden waardoor ik straks over HDMI 2.0 aansluitingen op mijn receiver beschik.

Nu ga ik mijn receiver morgen weg brengen om de module te laten vervangen, en krijg ik hem hopelijk op zijn vroegst dinsdag aan het einde van de dag terug.

Natuurlijk zal ik de boel weer aansluiten, echter dit keer vanaf mijn shield met een high speed HDMI 2.0 kabel naar de HDMI 1 ingang van de nieuwe module van mijn receiver, en vanaf de HDMI 1 uitgang van mijn receiver naar de HDMI ingang van mijn 4K tv met zo’n zelfde high speed HDMI kabel.

Echter krijg ik dan nog te maken met de spelerinstellingen binnen Kodi.

Deze staat nu op 2 kanalen en via spdif met transcoding aan.

Nu zal ik hem straks via HDMI aansluiten, echter hoeveel kanalen moet ik nu gaan ingeven?

De set zelf is een 7.1 set, maar is 5.1 aangesloten, moet ik dan straks 6 of 8 kanalen kiezen?

Wellicht dat er iemand hier is die zijn set 5.1 aangesloten heeft, en een paar screenshots zou willen maken van hoe de instellingen allemaal staan?

Scheelt me straks een hoop ergernis, die vergezeld gaat met het nodige gevloek en getier?

Ik hoor het graag van jullie
 
Ik zou zelf de boel (afhankelijk van downmix op je receiver) aansluiten als 7.1. Meestal heeft je receiver een betere downmix dan je in kodi zal krijgen - dus zullen 7.1 geluid films beter klinken als je deze op 7.1 doorvoert. Uiteraard verschilt dat per receiver, maar heb dat vroeger met mijn onkyo's en nu met met mijn yamaha's ook gedaan.

Ik heb in Kodi de audio passthrough aan staan, geen resampling omdat je box/pc anders het geluid gaat omzetten naar PCM, en dat ten koste van kwaliteit en ten koste van performance kan gaan - ook omdat als je bijvoorbeeld Dolby Atmos of DTS-X ondersteuning hebt, je met passthrough deze op je receiver kan decoden voor beter geluid - en daar komt ook de 7.1 weer mooi in beeld, dan kan je de receiver laten bepalen hoe breedt het geluidsbeeld moet zijn op basis van de aangesloten speakers.
 
Bedoel je met aansluiten als 7.1 dat je de aansluitingen van de 2 speakers aan de zijkant onaangesloten laat?

Dus zeg maar die 2 aansluitingen overslaan?

Zo is het althans nu aangesloten, alleen niet via HDMI ?

Of bedoel je in de spelerinstellingen van Kodi aangeven dat het om een 7.1 set gaat?

Passthrough staat nu inderdaad ook aan, en omdat ik nu via optische kabel aangesloten ben staat “slechts” alleen dolby digital geschikte receiver aan, aangezien de uitgang van mijn tv alleen dolby digital 5.1 ondersteund.

Ook staat nu transcoding aan, omdat het een optische kabel betreft, volgens mij kan ik deze straks uitzetten als ik via HDMI aangesloten ben, aangezien mijn receiver dit kan transcoderen. Ook kan ik dan de andere opties voor geschikte receiver aan zetten, iets wat nu nog niet kan.

Is er ook een bepaald type geluidsspoor wat je moet kiezen bij geluidsbron? Deze staat nu op Android geloof ik, maar als ik het me goed herinner kan je bij HDMI verschillende bronnen selecteren .
 
Oke heb vandaag mijn receiver terug gehad, de boel netjes aangesloten en ben gaan testen.

Nu is het mij opgevallen dat ik bij het testen van films netjes alle geluidsformaten door krijg, echter wanneer ik series test, en ik kijk bij audio in de speler instellingen, dan staat er 5.1 alleen blijft mijn receiver PCM surround aangeven.

Let op! Bij geluid staat dus alleen 5.1 en geen DD5.1.

Doe ik hier iets fout? Moet ik wellicht nog iets aanvinken in de spelerinstellingen? (Stereo upmix, enable dsp?)

Ik weet nog dat toen ik hem via spdif had aangesloten, deze series wel 5.1 geluid gaven.

Ik zit me hier suf te prakiseren, maar kom er niet uit.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?
 
Ik heb ook regelmatig bij series dat ondanks in de lijst van bronnen 5.1 of Dolbydigital word aangegeven, de receiver PCM 5.1 weergeeft? En bij films gaat het om aac 2.0 >> receiver PCM 2.0.
 
Kodi en 5.1 werkt nog niet hoe het moet .
Probeer spmc is heeft wat meer instel mogelijkheden . Deze gebruik ik nu en werkt goed .
En dan nog zie vaak een serie met 5.1 dd maar geeft dan gewoon 2.0 aan dus ze zetten er soms maar gewoon wat bij wat niet klopt
 
Ok na heel veel testen, gepaard gaand met het nodige gevloek en getier, eindelijk de oplossing gevonden.

Had het aantal kanalen in de spelerinstellingen op 5.1 gezet, maar volgens het volgende filmpje moest het aantal kanalen op 2.0 worden gezet:



Dat gedaan, en inderdaad nu wel gewoon dolby digital 5.1 bij series?

Deze is voor mij nu dus opgelost. Ik heb het filmpje er bij gedaan, zodat mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen ook kunnen zien waar de oplossing ligt?
Post automatically merged:

Eigenlijk totaal niet logisch, aangezien ik een 5.1 opstelling heb, maar blijkbaar geeft de bron het geluid 1 op 1 door, ook al ben je via HDMI aangesloten?
 
  • Like
Reacties: Reidinga
Dat is idd onlogisch?
Maar dan maakt Kodi een verschil, tussen eigen content afspelen of streamen via addon?
Want ik heb 7.1 ingesteld, en streamen via addon geeft hij alles netjes weer! :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt er ook mee te maken te hebben hoe de receiver omgaat met het geluidsspoor, de ene receiver zoals de mijne bijvoorbeeld lijkt het geluidsspoor door te geven hoe het gecodeerd is, maar dan moet het aantal kanalen op 2.0 staan, waar de andere receiver het verdeeld over het aantal kanalen zoals ingegeven (5.1 in dit geval).

Het klonk voor mij ook als abracadabra, maar het werkt nu dus wel?