Welke Android box / mini PC is goed?

Spinix

Technisch administrator
Medewerker
25 dec 2015
3.600
2.202
216
25
Aangezien er honderden Android boxen zijn en mini pc's vraag ik mij wel eens af wat een goede box is voor een redelijk prijsje + - 100 euro.
Ik wil een snelle box en alleen voor Kodi, de android apps etc ga ik toch niet gebruiken.

Zag o.a. dit leuke stickje:


nu houd ik niet zo van die pc sticks aangezien ik denk dat die te warm worden en geen lange levensduur hebben (Niet zoals mijn Raspberry Pi die dag en nacht aan staat en al bijna 2 jaar oud is)


Welke hebben jullie en raden jullie mij aan?
 
Ik vind het ook super lastig man, ik volg mini pc's nu al een jaar ofzo en waren die eerst nog paar 100 euro of alleen met android dan heb je nu kastje zonder ventilator maar wel bijna 2ghz en 4gb ram, ssd erin, hd gpu etc

Ik had die Meegopad T07 die jij linkt bijna besteld, zelf wilde ik m van Tinydeal omdat ze uit Duitsland sturen dat scheelt paar tientjes invoerrechten/belasting, maar als ik reviews lees en op youtube kijk zijn er ook wel weer nadeeltjes aan die stick.
Tenzij je een hdmi female/male snoer hebt, moet hij in een tv/monitor, da's niet altijd mogelijk omdat connectors soms naar beneden wijzen en de stick te lang is , of omdat bij veel tv's de ruimte tussen de hdmi connectors te weinig is en die stick te breed.

Ook schijnt hij toch nog vrij heet te worden, zag al filmpjes van mensen die hem uit elkaar haalden en het gaas/filter bij de roostertjes weg haalden en de ventilator andersom plaatsten. Ook is de windows 10 versie een gekraakte, op zich vind ik dat helemaal geen probleem, maar denk ik vermeld het toch even.

Het vreemde is dat wanneer je met dezelfde specs. een tablet zoekt, dat deze praktisch hetzelfde kosten ondanks dat daar een batterij en aanraakscherm in zitten.
Voordeel van tablet is natuurlijk dat je meteen kan kijken zonder scherm aansluiten, nemen ook weinig ruimte in (want plat), breed genoeg om warmte kwijt te raken en worden niet super heet maar ook geen bewegende onderdelen (ventilator) of openingen waar stof en vuil in komt.

Zelf heb ik al een Chuwi hi12 tablet, Z8300 cpu/4gb ram en die werkt perfect met Kodi en windows 10, houd zelfs geheugen vrij, HD en 10bit etc werkt goed. Plug hdmi erin en je kunt instellen dat het beeld uitgaat en je alleen beeld op monitor/tv ziet. Verbruikt tussen 1 en 2 ampere, 5 volt hooguit. Okay een 12 inch tablet is geen mini pc, lol, máár dezelfde cpu/gpu/ram zitten ook in tablets van 5 of 8 inch, kwa kubieke inhoud zelfde als een plat gedrukte min pc dus :)

Dus nadat ik eerst een mini pc als kastje wilde (guleek , vensmile of zbox ezo), dacht ik daarna dat zo een stick wel handig zou zijn, maar overweeg nu serieus gewoon mini tablet. In die Chuwi's zit zellfs een uitgebreide bios, wat je van die Meegopads e.d. niet kunt zeggen, die hebben geen bios toegang of heel beperkte opties, daarnaast zijn die Chuwi's dual boot, dus wel handig dat je ook Android of Linux/OpenELEC kan booten, zonder emulator zoals bluestacks (kost ook ook geheugen), en geluid en beeld zit erin dus voor een kleine aanpassing geen teamviewer/vnc of een hdmi scherm nodig steeds. Ik neem aan dat de meeste mensen bij een mini pc geen los scherm erbij kopen en het ook niet is als vervanging voor hun huidige pc, dus tis een concurrent van andere apparaten met hdmi.

Maar goed de post ging over MINI PC'S niet over tablets, ik zou als je geen haast hebt de site van Guleek in de gaten houden, die komt met de GPC binnenkort (je kan ze op skype ook aanspreken) en andere modellen en merken zal ik hier ook posten, want waar voor het ene klusje een tablet misschien wel handig is, is een klein doosje of stick met windows elders toch echt beter , blijft leuk speelgoed.
 
Die mini pc stick is dus niet echt een optie (Tenzij je hem openmaakt koelblok erop zet). Hij is wel vrij goedkoop voor wat erin zit.

Edit:

Ik heb gewoon deze besteld! Dat ding moet beter werken dan mijn huidige Raspberry Pi 2 dus klagen doe ik al niet.
Als ik mijn Pi 2 met dit is tv software erop nog eens kan verkopen voor een leuk prijsje heb je de kosten van die ene box er al af!
 
Laatst bewerkt: