Welke netwerk switch voor thuis gebruik?

wrstylo

Forumlid
13 feb 2020
8
0
1
38
Ik ben bezig om in mijn nieuwbouwwoning een netwerk op te zetten en heb daarbij een switch nodig met tenminste 12 poorten. Aangezien er glasvezel aanwezig is heb ik een Gigabit switch nodig

In de woning zullen er vooral tv's en spelcomputers aangesloten worden en zal via de tv, telefoons en tablets veel gestreamt worden (netflix, spotofy, IPTV etc). Daarnaast zal op elke verdieping een accespoint komen die ik via POE van stroom wil voorzien
...

Wat ik al gevonden:

Ik heb 2 switches gevonden die mij wel geschikt leken, namelijk de Netgear GS316PP en de Linksys LGS116P. Groot verschil tussen de 2 is wel het stroomverbruik en vind het verschil tussen de 2 aanzienlijk te noemen. Netgear (Vermogensverbruik (max): 195.9 W) en de Linksys (Typisch stroomverbruik: 11.31 W).

Toevallig kwam ik op een ander forum een topic tegen over switches en de zogeheten *igmp snooping*. Hetgeen wat blijkbaar erg belangrijk is als je met meerdere apparaten wilt streamen en niet wilt dat het beeld gaat schokken.

Iemand ervaring met dit principe, of is die functie niet heel belangrijk voor mijn doeleinden?

Mogelijk hebben jullie ook tips qua switches, dat is natuurlijk altijd welkom!

Alvast bedankt voor de reacties
 
Ga je maar 1 poort met POE gebruiken? Dan kan je misschien beter gewoon een normale gigabit switch kopen en een POE adapter.

Waar gaat de switch komen bijvoorbeeld vlak bij je modem? Dan zou je ook nog 2 8 poort switches kunnen bestellen.
Vb. de: TP LINK TL-SG108 is bij MM: 28 euro ps. Misschien elders nog wel goedkoper.
POE adapter is ongeveer 25 euro bij coolblue.
Dit is dus al als je maar gebruik gaat maken van 1 POE poort.
 
Ga je maar 1 poort met POE gebruiken? Dan kan je misschien beter gewoon een normale gigabit switch kopen en een POE adapter.

Waar gaat de switch komen bijvoorbeeld vlak bij je modem? Dan zou je ook nog 2 8 poort switches kunnen bestellen.
Vb. de: TP LINK TL-SG108 is bij MM: 28 euro ps. Misschien elders nog wel goedkoper.
POE adapter is ongeveer 25 euro bij coolblue.
Dit is dus al als je maar gebruik gaat maken van 1 POE poort.

Ik wil 3 accespoints aansluiten. POE is niet perse een must maar het is wel een nettere oplossing.
De switch komt inderdaad bij de router in de meterkast, dus wellicht 2x 8 poorts.

Enig idee of de combinatie IPTV en igmp snooping een must is?
 
Ik wil 3 accespoints aansluiten. POE is niet perse een must maar het is wel een nettere oplossing.
De switch komt inderdaad bij de router in de meterkast, dus wellicht 2x 8 poorts.

Enig idee of de combinatie IPTV en igmp snooping een must is?

Als je 3 apparaten gaat aansluiten op POE word het inderdaad een ander verhaal. Ik moet zeggen dat ik geen verstand heb van igmp snooping eerlijk gezegd. Ik heb 3 van die netgear switches in me huis staan geen last van problemen. Denk ook niet dat IGMP snooping een must is voor IPTV wat wel belangrijk is is een goede netwerk verbinding.
 
  • Like
Reacties: wrstylo
Groot verschil tussen de 2 is wel het stroomverbruik en vind het verschil tussen de 2 aanzienlijk te noemen.
Netgear (Vermogensverbruik (max): 195.9 W) en de Linksys (Typisch stroomverbruik: 11.31 W).

Verkijk je niet op die cijfers.

Houd rekening dat er een groot verschil is in maximum opgegeven waarden en het "normale" vermogen wat switches zelf gebruiken.
Zoals je aangeeft in het gebruik bij PoE voedingen over ethernetkabels, moet uiteraard ook rekening gehouden kunnen worden
met elke individuele poort waar vermogen over wordt uitgestuurd naar elk aangesloten apparaat (Acces Point) wat van PoE gebruik maakt.
Als een aangesloten apparaat bijv. 10 Watt gebruikt m.b.t. PoE, praat je met 16 poorten over 160 Watt

Heden ten dage met meer en meer "multicast" en "broadcast" gerelateerde streams en protocollen van services die daarmee verwant zijn.
Zou ik absoluut kiezen voor een switch die
IGMP Snooping (en proxy) ondersteunt. Meestal zijn dat managed switches.
Heb je bovendien meer mogelijkheden om zaken per apparaat of per groep van apparaten daar netwerkbeheer op te kunnen afstemmen.
Met toenemende mate van bijv. ook gebruik van "internet of things" gestuurde apparatuur, die minder veilig zijn, lijkt me dat zinvol.


Multicast is breder in gebruik dan menigeen denkt. DLNA, AirPlay, AirPrint, Chromecast, Sonos, Heos verwante protocollen,
waarbij in het geval van switches. dan ook bekabelde connecties in het spel zijn (Chromecast 4K, netwerk AVR / audio receivers).
Maar ook "moderne" print-protocollen ( ) en

IGMP Snooping is een functie om onnodige overhead te minimaliseren van data bij multicast streams op LAN (WLAN) niveau
naar verschillende LAN-poorten met daarachter apparatuur die er aan hangt.
Bij multicast wordt data in principe naar alle LAN-poorten gestuurd, ook naar apparaten waarvoor het niet is bestemd.
Dat zorgt voor nogal wat data overhead. IGMP Snooping zorgt er dan voor dat als het betreffende apparaat eenmaal is gevonden,
niet onnodig data bij die andere aangesloten apparaten wordt aangeboden.

Voor het gebruik van "routed mode" KPN/Telfort TV-diensten over hun routers naar hun eigen TV-ontvangers
via aan hun routers gekoppelde switches is sowieso het gebruik van IGMP Snooping vereist om geen haperingen in beeld te krijgen.

Dus randapparatuur kopen, zoals switches die IGMP ondersteunen is voor veel meer netwerkzaken zinvol dan alleen "IPTV".
(Tegenwoordige moderne routers ondersteunen het meestal standaard).
Echter vooral bij wat zwaarder multicast dataverkeer (video / TV-streams), zal men eerder tegen de beperkingen oplopen en
haperingen ondervinden, als er geen ondersteuning is van IGMP Snooping, dan bij minder zware en tijdelijke (printen) multicast streams.



Zeer uitgebreide info als
 
Laatst bewerkt:
Wat ga je gebruiken als access points? Ben zelf ook net een beetje aan het kijken om mijn netwerk wat te verbeteren namelijk.