Welke router bij de glasvezel?

Spinix

Technisch administrator
Medewerker
25 dec 2015
3.600
2.202
216
25
Het is bijna zover dat we hier eindelijk glasvezel krijgen aangelegd maar nu zoek ik alleen nog een goede router...
Omdat we wegens de geweldige verplichte provider keuze tussen een paar b providers mochten kiezen ( ) ben ik voor Caiway gegaan wegens de 500 mbit, dat is toch iets sneller dan de huidige 6 mbit van KPN.. :p

Wat moet mijn router kunnen;
- VPN
- Goede Wi-Fi dekking, deze breid ik dan zelf wel uit zodat het bereik beter wordt. (Groot huis dus echt nodig).
- Minimaal 500 mbit aankunnen.
- 5GHz Wi-Fi
- Eventueel zo uitgebreid dat ik bijv per apparaat kan zeggen dat die alleen het internet op mag via een de VPN (OpenVPN).
- Makkelijk te beheren

Ik wil niet teveel uitgeven aan een router en vind 150 euro wel echt de max. (Tenzij een paar tientjes meer echt heel veel voordeel heeft).

Ubiquti ziet er ook heel mooi uit maar oh zo duur :p

Iemand tips?
 



Of je koop hem nieuw :)
ik heb deze zelf ook. en doet alles wat jij vraagt ;)
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Kies inderdaad een Asus RT-AC router. Voor rond de 150 euro is er een model te vinden die aan jouw eisen voldoet.
Zet er vervolgens Asuswrt-Merlin op voor meer features:
Koop niet de RT-N66U of RT-AC66U omdat Merlin deze voor nieuwe software versies niet meer ondersteund. Zijn ook wat oudere modellen hoor.
380.70 (8-Apr-2018)
- NOTE: This will be the final 380.xx release for
all models. The RT-N66U and RT-AC66U
support will be dropped, and all other
models have been migrated to the new gen
branch, as of release 384.4.
 
Ik gebruik de Asus AC88U lekker veel aansluitingen en rechtstreeks op de glas aangesloten met Tweak 1000/1000
 
380.70 (8-Apr-2018)
- NOTE: This will be the final 380.xx release for
all models. The RT-N66U and RT-AC66U
support will be dropped, and all other
models have been migrated to the new gen
branch, as of release 384.4.

er is wel een fork van gemaakt ;) :
  • This will be the final 380.xx release for all models. The RT-N66U and RT-AC66U support will be dropped, and all other models have been migrated to the new gen branch, as of release 384.4. People who wish to keep getting updates for these two older models should look at the .
 
  • Like
Reacties: Plenkske



Of je koop hem nieuw :)
ik heb deze zelf ook. en doet alles wat jij vraagt ;)
Thanks, ik ga waarschijnlijk voor deze :)

Breid jij je WiFi in huis nog uit met extra accesspoints?
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Thanks, ik ga waarschijnlijk voor deze :)

Breid jij je WiFi in huis nog uit met extra accesspoints?
Ik heb Ubiquiti accespoint he ;)

Maar je moet het zo zien, jouw telefoon of laptop hebben misschien een ontvangst bereik van + 15-20 meter ZONDER obstakel!!
dus al zou je een wifi router nemen met een bereik van 100 meter. het werkt niet :p

De client is altijd de bottleneck in een wifi netwerk.
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Ik heb Ubiquiti accespoint he ;)

Maar je moet het zo zien, jouw telefoon of laptop hebben misschien een ontvangst bereik van + 15-20 meter ZONDER obstakel!!
dus al zou je een wifi router nemen met een bereik van 100 meter. het werkt niet :p

De client is altijd de bottleneck in een wifi netwerk.
Ja dat weet ik, daarom neem ik ook meerdere accesspoints dan.

Ik ben ook nog naar die Ubiquiti aan het kijken.
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Ja dat weet ik, daarom neem ik ook meerdere accesspoints dan.

Ik ben ook nog naar die Ubiquiti aan het kijken.

Een access point hoeft niet heel duur / slim te zijn. Tenzij je per se 'mesh' wil hebben, maar dat is in veel gevallen niet nodig. Aangezien clients vaak snel genoeg omschakelen naar het access point als die beter bereik heeft. Natuurlijk heeft mesh zo zijn voordelen, maar het is ook duurder.
Zelf heb ik mijn oude Asus 66U omgezet naar Access Point. Werkt perfect. Resulteert in prima bereik op 1ste verdieping en zolder. En mijn 86U main router werkt voor de begane grond + tuintje.
Maar er zijn genoeg goedkopere routers/access points die je op dezelfde manier kan instellen.
 
  • Like
Reacties: Spinix
Is dit niet wat?

En dan 2 goedkope accesspoints op aan sluiten, ik kan dan met die edgerouter verschillende vlan's etc aanmaken.
 
Is dit niet wat?

En dan 2 goedkope accesspoints op aan sluiten, ik kan dan met die edgerouter verschillende vlan's etc aanmaken.

Zeker een goeie basis router als vervangen van de ISP router.
 
  • Like
Reacties: Spinix