Windows 10 home/pro

limbo2018

Nieuwkomer
5 mrt 2018
4
4
6
53
Ik weet niet of iedereen het hiermee eens is.
Maar sinds windows 10 vind ik het langzamerhand steeds erger worden met, spam - malware en etc.
virusscanner heb ik eset nod 32 gekocht voor een jaar! plus malwarebytes die loopt permanent.
verder de downloads van windows is en blijf extreem.
Ook door de addons van windows, ze weten steeds meer van je, of uitzetten wat ik al gedaan heb.
gelukkig maakt me het zeker niet word steeds erger met windows 7 en de vorige os had je dat niet eens zoveel.
ik ben al enige tijd aan het denken om een andere os te gebruiken, maar wat Linux? Maar welke ?
wie kan mij eens raad geven?

Dankjewel alvast!
 
Tja, dit is een kodi forum. Diverse computerbladen (zo jaren negentig) geven alternatieven aan. Ook diverse websites geven alternatieven aan. Kernvraag is. Wat wil je doen met het apparaat? Daarom kan je zelf het antwoord wel geven. En hoeveel heb je ervoor over.
Idd Windows 10 kan het aardig bond maken. Heel veel updates / privacy toepassingen zijn 'onder de motorkap' uit te zetten, vaak moet je wat verder zoeken (zie Google).
Een kale Windows is een optie, een Linux systeem is een optie. Ook kan je denken aan een SSD schijf. Teveel om op te noemen. :D
 
Nou ja, of dat nu per definitie aan Windows 10 ligt... Probleem is een beetje dat mensen vaak wel alle gemakken willen, maar geen privacy op willen geven.
Linux kan een interessant alternatief zijn. Maar bedenk je inderdaad heel goed wat je er mee wil doen. Ik heb bijvoorbeeld een HTPC en een Domoticz server staan die ik prima op Linux zou kunnen draaien. Maar als ik dan zie wat ik aan rolling voor Windows heb en met welk gemak de Windows machines in huis met elkaar praten ga ik echt niet overstappen!
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Een aantal zaken kan je oplossen.
Verwijder alle opgedrongen meuk.
Ik zal hieronder mijn verhaal uit een ander forum nogmaals neerzetten.
Ik draai zelf met W10, ik ben insider/developer en gebruik ook Antimawarebytes van Cleverbridge,Norton security&Wifi Privacy (Vpn) en CC Cleaner Pro.
Ik heb NOOIT geen last meer van mallware na heel wat zaken verwijderd te hebben.
Doe onderstaande niet alleen op het hoofdaccount, maar ook in het gastaccount !!!
(Je kan ook Windows Defender erbij aanschakelen,deze is juist voor Windows 10, en werkt ook naast een 2e virusscanner).
Mijn keus voor Norton is een duurdere optie.

Voor de mensen die technisch onderlegd zijn heb ik het volgende.
Gebruik je Windows 10, en ben je zat van al die opgedrongen programma`s, ga dan naar het vergrootglas/zoekveld naast start, en druk daar powershell in en klik die aan, en maak je pc 50% sneller.
Om programma`s te verwijderen gebruik de onderstaande linken (kijk wel goed WAT je wil verwijderen en wat je verwijderd, en ga niet blind zomaar dingen doen als je er niks vanaf weet.)
Het was in het Engels opgemaakt, omdat wij als insiders nu eenmaal in het Engels werken, het grotendeels heb ik vertaald.
Veel succes, ik heb de troep eraf en de pc start 70% sneller op en is ook sneller na opstarten.

Wat als u achteraf al de ingebouwde apps weer opnieuw wil installeren?
Wenst u achteraf ALLE ingebouwde opnieuw te installeren, bijvoorbeeld omdat u de computer wil verkopen, kan u dat doen met 1 opdracht:
•Open opnieuw PowerShell als administrator.
•Kopieer en plak onderstaande opdracht en u heeft alle verwijderde apps weer terug
You must be registered for see images
;)
Get-AppxPackage -AllUsers| Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml”}

Onderstaand zijn de verwijderopdrachten, Just copy and paste each line for the program you wish to uninstall in Powershell (Kopieeer de link en plaats hem in powershell en druk enter en wallahhhh)
Na verwijderen kan er in het menu start nog wat logo`s staan.
Deze kan je handmatig aldaar in start verwijderen.

Kalender en Mail verwijderen:
Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage

Camera verwijderen:
Get-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage

Get Office (of Download Office) verwijderen:
Get-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage

Skype-Download verwijderen:
Get-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage

Aan de slag verwijderen (kan in principe via de reguliere weg, indien niet, gebruik dan onderstaande opdracht):
Get-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage

Groove Music verwijderen:
Get-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage

Maps verwijderen:
Get-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage

Microsoft Solitaire Collection verwijderen:
Get-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage

Financiën verwijderen:
Get-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage

Films & TV verwijderen:
Get-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage

Nieuws verwijderen:
Get-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage

OneNote verwijderen:
Get-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage

Personen verwijderen:
Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage

Telefoonassistent verwijderen:
Get-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage

Foto's verwijderen:
Get-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage

Sport verwijderen:
Get-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage

Voice Recorder verwijderen:
Get-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage

(Het) Weer verwijderen:
Get-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage

Xbox verwijderen:
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage

Opgelet: Er zijn enkele ingebouwde apps die u zelfs via deze weg niet kan verwijderen. Zoals:
•Microsoft Edge
•Windows Feedback
•Cortana

(Verwijderlink Windows appstore, DOE DIT NIET ALS JE NIET WEET WAT JE DOET !!)
Get-AppxPackage *windowsstore* | Remove-AppxPackage
(Deze is NIET raadzaam, alleen voor VER gevorderde !!)
Als er nog mensen verlegen zitten om een complete iso bestand versie 64bit van W10, dan kan ik die geven via een prive bericht.
Deze Iso file van meer dan 3 Gigh bevat dus de gehele versie van de Home versie, en is nergens meer op internet te vinden.
Als je niet weet waar je mee bezig bent, begin er dan niet aan !!
Onderstaande is getest met de 64bit versie van w10Home en Pro, maar werkt ook op de 32bit versie van W10 Home/Pro.


Ik weet niet of iedereen het hiermee eens is.
Maar sinds windows 10 vind ik het langzamerhand steeds erger worden met, spam - malware en etc.
virusscanner heb ik eset nod 32 gekocht voor een jaar! plus malwarebytes die loopt permanent.
verder de downloads van windows is en blijf extreem.
Ook door de addons van windows, ze weten steeds meer van je, of uitzetten wat ik al gedaan heb.
gelukkig maakt me het zeker niet word steeds erger met windows 7 en de vorige os had je dat niet eens zoveel.
ik ben al enige tijd aan het denken om een andere os te gebruiken, maar wat Linux? Maar welke ?
wie kan mij eens raad geven?

Dankjewel alvast!
 
Laatst bewerkt:
Daar zitten wel een paar handige tussen. Ik mis er ook nog wel een paar die ik stelselmatig moet uninstallen... Flipboard, Candy crush Saga en nog wel meer van dat spul. Maar daar is vast ook wel zoiets voor te vinden.
 
  • Like
Reacties: Andre19721972
Al deze linken zijn afkomstig vanaf internet.
Daar staan ook de door jou genoemde wel op.
Die ik hier had geplaatst, was een kopie post van een ander forum uit 2016, en idd zijn er reeds meer van die opgdrongen programma`s/dingetjes bijgekomen.
Als je zou zoeken onder w10 apps verwijderen met powershell kom je het vast wel tegen op internet.
Ik heb het als voorbeeld neergezet, zodat mensen weten dat het kan, en de manier waarop, en om de pc/laptop te versnellen.
Op zich doodeenvoudig, het zijn die kleine dingetjes die we vaak niet weten.
Dat ervaar ik zelf zo,ik leer nog steeds iedere dag bij. (leergierig)

Daar zitten wel een paar handige tussen. Ik mis er ook nog wel een paar die ik stelselmatig moet uninstallen... Flipboard, Candy crush Saga en nog wel meer van dat spul. Maar daar is vast ook wel zoiets voor te vinden.
 
Probleem is dat na iedere grote Windows 10 update (over pakweg een maand) alles weer terug wordt gezet. Ik zie zelf overigens weinig vertraging maar ik installeer ook vrij weinig software.
 
Ja, ik begreep ook al dat ze na de update weer geïnstalleerd worden. Maar op zich is zo'n script dan natuurlijk ook zo weer gedraaid. Moet wel zeggen, dat ik niet echt het idee heb dat die standaard apps veel aan vertraging van een systeem opleveren.
Zag toevallig vanochtend nog een leuke:
You must be registered for see medias

Wat er volgens mij erg hard in hakt als je naar performance kijkt is web browsers. Hoeveel tabs heb je daar open staan? En staat Facebook er bij? Facebook is killing. Mocht je Slack gebruiken...die hakt er ook hard in. Zeker voor wat die applicatie eigenlijk doet. En een tijdje geleden viel me op dat de Spotify applicatie dusdanig veel vraagt dat je het eigenlijk niet kunt draaien op een systeem met 4GB RAM. Hardware versnelling uitschakelen helpt daar wel ontzettend.
 
Je hebt gedeeltelijk gelijk.
Sommige programma`s starten mee op, en dat vertraagd het systeem ook.
Als je het niet gebruikt, kan je hem iets versnellen door het eraf te halen.
Ik heb zelf makkelijk praten met een Z400 Van Hp met een i7 processor (vervangen voor de orginele XEON die maar max 24G ram aankon.)
Nu heb ik er 64G ram geheugen inzitten met een 250G SSD HDD en een 2e opslagschrijf van 4Tb.
Mijn laptop is een Acer Aspire E575G-55LU met 32G ram.

Wat jij zegt over na het updaten dat alles terug is, daar heb ik geen last van.

Ja, ik begreep ook al dat ze na de update weer geïnstalleerd worden. Maar op zich is zo'n script dan natuurlijk ook zo weer gedraaid. Moet wel zeggen, dat ik niet echt het idee heb dat die standaard apps veel aan vertraging van een systeem opleveren.
Zag toevallig vanochtend nog een leuke:
You must be registered for see medias

Wat er volgens mij erg hard in hakt als je naar performance kijkt is web browsers. Hoeveel tabs heb je daar open staan? En staat Facebook er bij? Facebook is killing. Mocht je Slack gebruiken...die hakt er ook hard in. Zeker voor wat die applicatie eigenlijk doet. En een tijdje geleden viel me op dat de Spotify applicatie dusdanig veel vraagt dat je het eigenlijk niet kunt draaien op een systeem met 4GB RAM. Hardware versnelling uitschakelen helpt daar wel ontzettend.
 
ik werk dagelijks op Linux. En draai daarop vmware met oa win10. Meeste doe ik uit Linux zelf (cmd shell) en voor sommige dingen win10. Ik wil helemaal overstappen zodra ik mijn programma's heb herschreven voor gebruik op Linux, native in plaats van zoals nu en met wine (x86 win emulator). Begin ook fan te worden van Apple, welke ook alles van je willen weten maar wel zeer gericht zijn op privacy..
 
  • Like
Reacties: SenRav
Gaf gewoon mijn mening, wordt blijkbaar niet geapriceerd? Gebruik zelf ook al een tijdje reactos, een windows nt4 clone.. Draait redelijk stabiel, en eigen programma's draaien er goed op. Moet je niet te veel van verwachten maar misschien in de verre toekomst toch een leuk alternatief.
 
Nee hoor. Vroeg me gewoon oprecht af wat je duidelijk wilde maken. En je hebt dat ook nog netjes uitgelegd. Top. Bedankt!
Ben wel van mening dat Linux (nog) niet voor iedereen geschikt is, maar zie wel hoe het voor de tech savvy een mooie oplossing is
 
Ja begrijp ik wel, Linux is in de jaren 2000 wel populair geweest met (nu Linspire na rechtzaak met m$). Ik denk dat het voor de meeste gebruikers best bruikbaar is, veel mensen weten niet eens dat android oa Linux is, en dreabox etc ook op Linux versies draaien evenals veel andere apparaten. Natuurlijk is een desktop wel ff wat anders, maar als starter is Fedora of Suse zeer aan te raden. Ik ben er van overtuigd dat de meeste gebruikers na een inleer periode niet meer terug gaan willen naar windows. De strijd der titanen (apple/ms) stamt uit de jaren 95, toen dat apple zijn os heeft terug geroepen na een veel te buggy os, en ms vrij spel had omdat gebruikers apple niet zagen zitten. Ms heeft hierom enkel nog een monopoly positie op het moment, want zo goed is het OS al lang niet meer.. Het is gewoon door de standaardisatie, en omdat zovelen het gebruiken dat je er afhankelijk van gemaakt wordt.. maar eigenlijk wacht ik al lange tijd op een echt alternatief.. een volwaardig OS, zonder die slechte memory management van windows. Zoals je zegt met bv EDGE open op 5 tabbladen heeft mijn laptop al moeite.. zit je al dik over de 2gb ram verbruik.. voor simpel wat internetten..
 
Eerlijk gezegd heb ik Linux nog nooit echt populair gezien. De mensen die het draaien zijn veelal hobbyisten die weten waar ze mee bezig zijn.
De uitdrukking "M$" vind ik altijd een beetje jammer...

Inderdaad veel mensen hebben geen flauw benul van hoeveel Linux er draait. De basis van alle Apple OS'en is volgens mij ook Linux.

Ik zou niet weten waarom Windows zo slecht is. Ja, het is vrij duur, maar het doet wat het doen moet. Veel mensen gaan er (zeker bij de vergelijking met Mac OS) vaak aan voorbij, dat van Windows verwacht wordt dat het op de meest exotische hardware draait die mensen zelf samen stellen. En Apple kan de hardware en software heel simpel op elkaar afstemmen.
 
De basis van apple's os'en is inderdaad ook Unix (bsd). Zoals Linux ook stamt van Unix. En zelfs Windows heeft roots in Unix. Ik zeg ook niet dat Windows slecht is, het is niet voor niks het meest gebruikte os, maar vind zelf dat ze met perioden betere os'en maken.. zo was win 95/98 goed en win ME een flop. Xp was populair en vista een flop, 7 zeer goed en populair en 8 een flop.. ga zo maar door..

Tuurlijk is het makkelijker een os te maken wat draait op hardware die ervoor bestemd is, je hoeft minder rekening te houden met gebruikers die 20 verschillende dingen willen laten samenwerken, maar ben zelf gewoon van mening dat laatste 2 jaar Microsoft zijn reputatie slechter geworden is.. mede omdat ze teveel zoals alle bedrijven bezig zijn met informatie verzamelen over gebruikers. Als ik 120 euro betaal voor een os, wil ik er mee kunnen doen wat ik wil. En niet midden in mijn werk mijn laptop afsluit voor een ongewenste update, en ik allerlei meldingen krijg vanwege verzamelde gegevens over mij.. Ook de programma's die worden mee geleverd, ik gebruik altijd betaalde en eigen software. Zouden ze een minimalist versie uitbrengen zou dit al veel gebruikers blij maken!
 
De basis van apple's os'en is inderdaad ook Unix (bsd). Zoals Linux ook stamt van Unix. En zelfs Windows heeft roots in Unix. Ik zeg ook niet dat Windows slecht is, het is niet voor niks het meest gebruikte os, maar vind zelf dat ze met perioden betere os'en maken.. zo was win 95/98 goed en win ME een flop. Xp was populair en vista een flop, 7 zeer goed en populair en 8 een flop.. ga zo maar door..
Och jeee... dat rijtje weer....
Welke problemen heb je met Vista gehad? (Wel dingen noemen die je zelf ondervonden hebt)
Windows 8 was helemaal niet slecht. Mensen konden er niet mee omgaan en wilden niet wennen aan de verandering. Hele ontbreken van het start menu? Wat een gemiep! De meeste doorsnee gebruikers hadden sowieso 90% van de applicaties op de desktop staan.
Tuurlijk is het makkelijker een os te maken wat draait op hardware die ervoor bestemd is, je hoeft minder rekening te houden met gebruikers die 20 verschillende dingen willen laten samenwerken, maar ben zelf gewoon van mening dat laatste 2 jaar Microsoft zijn reputatie slechter geworden is.. mede omdat ze teveel zoals alle bedrijven bezig zijn met informatie verzamelen over gebruikers. Als ik 120 euro betaal voor een os, wil ik er mee kunnen doen wat ik wil. En niet midden in mijn werk mijn laptop afsluit voor een ongewenste update, en ik allerlei meldingen krijg vanwege verzamelde gegevens over mij.. Ook de programma's die worden mee geleverd, ik gebruik altijd betaalde en eigen software. Zouden ze een minimalist versie uitbrengen zou dit al veel gebruikers blij maken!
Waarom is een update ineens ongewenst? Je kunt bovendien prima aangeven dat je de update buiten business hours wil installeren. Dat is juist prima geregeld!
Privacy is duidelijk inzichtelijk gemaakt.
Als er een minimalist versie uitgebracht wordt gaan mensen piepen, dat ze niet alles kunnen wat ze willen.

Mensen willen dat alles automatisch gaat, ze nergens over na hoeven denken en tegelijkertijd willen ze dat er geen informatie over ze verzameld wordt. Dat gaat niet samen.