X99 Box 4K HDR afspelen

mrklaassen

Nieuwkomer
22 mei 2017
3
0
1
34
Ik heb sinds kort een X99 android box (RK3399). Over het algemeen werkt deze box naar behoren alleen de standaard FW is echt waardeloos en vol bugs, maar daar is mee om te gaan. Wat mij wel verbaas is dat de 4K HDR ondersteuning lijkt te ontbreken terwijl dit wel ondersteund zou moeten worden door de SoC.
Als ik een 4k HDR video afspeel krijg ik allemaal groene horizontale strepen over het beeld. De video+geluid spelen verder af op normale snelheid zonder buffer problemen.
Weet iemand waardoor dit komt en hoe het opgelost kan worden?
En heeft er iemand ervaring met custom ROM's op dit apparaat?
 
Het lijkt er haast op dat je een kabel gebruikt die niet geschikt is voor HDR content.

Het kan natuurlijk ook zijn dat naast jouw box de randapparatuur die je gebruikt (receiver, TV) de HDR standaard niet ondersteund, maar ik kan vanaf hier niet zien hoe het bij jou geschakeld zit?

Als je er van overtuigd bent dat jouw randapparatuur geschikt is, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan een verkeerde (of defecte?) kabel.

Om HDR content af te spelen wordt een high speed HDMI 2.0 kabel geadviseerd, die 60Hz aan kan en 18Gbit/s aan kan.

Als je deze kabels ook gebruikt, dan kan je een verkeerde kabel ook uitsluiten, dan hou je alleen nog de optie een defecte kabel over, dit zou je dan nog kunnen uitsluiten met een andere/nieuwe kabel.

Houdt er trouwens ook rekening mee dat fabrikanten van 4K tv’s vaak een HDMI aanwijzen als voorkeursaansluiting voor het afspelen van 4K content, raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de TV of hier iets over wordt gezegd, zo ja, kijk dan ook of je de voorkeursaansluiting gebruikt.

Ik wil je best verder helpen, maar dan heb ik wat meer info over de randapparatuur die je gebruikt nodig (Welke tv/eventueel als je die gebruikt welke receiver, en dan bedoel ik de typenummers)

Laat het me maar weten?
Post automatically merged:

Oh ik zie trouwens net dat jouw box een rockchip aan boord heeft, deze schijnt ook nog wel eens problemen te geven met Kodi .?

In dit topic wordt deze afgeraden: https://kodi-forum.nl/threads/top-3-tv-boxen-van-dit-moment.3235/page-15#post-53587

Als je nog binnen de 14 dagen na aankoop zit, zou je er nog voor kunnen kiezen om deze te retourneren?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie! Ik heb een gloed nieuwe 2.0 die met verschillende resoluties/frequenties werkt (behalve 4k HDR). De TV is een Sony 65xe7096 verder heb ik geen andere apparaten die HDR 10bit ondersteuning hebben. De X99 is rechtstreeks dmv HDMI aangesloten op de TV. Ik heb de juiste HDMI poort geselecteerd en de instelling hiervan gewijzigd naar "enhanced" voor 4k 60hz ondersteuning dit werkt naar behoren. Naar mijn idee zou een defecte kabel hierbij al voor problemen hebben gezorgd.

Ik heb de box nu een maand en hij werkt inderdaad niet perfect best veel bugs en uiteraard weinig(geen) ondersteuning van de fabrikant... maar hier hield ik rekening mee voor een prijs van 80 euro ;). Toch zijn er ook verschillende goede reviews te lezen en los daarvan zou de 4k HDR ondersteuning moeten werken....

Het ligt volgens mij ook niet aan de combi Kodi/rockchip aangezien de sample die ik gebruik om te testen met MX player dezelfde problemen geeft. Ik heb vanmiddag nog even gekeken en het lijkt erop alsof de Android box de resolutie niet aanpast naar de resolutie van de video 4k hdr 23.976hz. Ik heb een screenvideo gemaakt van wat er gebeurd. Hierop zijn de groene lijnen niet te zien maar zie je wel dat de Vsync van kodi op 114.00 blijft staan. Ik zal vanavond of anders morgen ochtend die video proberen te posten.

Als ik de resolutie van de box aanpas naar 3840 x 2160 24p, dan wordt de video zonder problemen afgespeeld behalve dat het wat hapert ivm de framerate die niet helemaal overeenkomt. Zodra ik de frequentie verhoog naar 25p-50p-60p komen er steeds meer groene strepen. De resolutie 1080p werkt wel met alle framerates. Ik ben benieuwd of je me verder kan helpen. Als je nog wat info nodig hebt hoor ik het wel.
 
Hmmm zoals je het beschrijft zou het moeten werken, geen idee waarom ie zijn framerate niet aanpast. Het enige waar ik dan nog niet helemaal uit ben is die kabel die je gebruikt. In de link wordt er verwezen naar een kabel die van HDMI naar HDMI 2.0 gaat met een splitter?? ook geeft men aan dat bij 60 Hz 2K wordt gebruikt?

Wellicht dat er nog iemand anders is die hier meer verstand van heeft?

Ik moet je het antwoord helaas schuldig blijven?
 
Denk dat ik dan de verkeerde link gemaakt heb. Het is een ugreen hdmi 2.0 kabel met de door jou aangeven specificaties.
 
Ik heb hetzelfde ook een keer gehad toen ik mijn oude speler via mijn receiver aan sloot op mijn 4K televisie, bij mij bleek mijn receiver alleen over HDMI 1.4 te beschikken , en dat was voor mij de bottleneck, maar dit is in jouw geval niet zo.

Je hebt je tv aangepast en hem op enhanced gezet, en in je eerste post geef je aan dat je 4K HDR content probeert af te spelen maar dat het niet lukt.
Wellicht dat je box met de tv communiceert en dat je box detecteert dat de kabel de HDR content niet aan kan, en daarom zijn resolutie niet aan past?

Je hebt verder geen HDR devices waarmee je het zou kunnen testen, wellicht dat je vrienden/kennissen hebt waarvan je een kabel kunt lenen?

Of misschien nog beter, wellicht heb je vrienden/kennissen die ook een 4K mediaspeler hebben die je kunt testen op jouw systeem met jouw kabel?

In dat laatste geval kun je dan in ieder geval kijken of je dezelfde problemen tegen komt, zo ja, dan zal het waarschijnlijk niet aan je box liggen.

Zo nee, dan kan je de kabel van die vriend/kennis er op aansluiten en proberen, lost dat je probleem op, dan zit het waarschijnlijk toch in je kabel ergens niet goed.

Helaas kan ik je niet helpen aan een kant en klare oplossing, dit blijft toch een beetje uitproberen?