Xiaomi / Aqara domotica

Spinix

Technisch administrator
Medewerker
25 dec 2015
3.600
2.202
216
25
You must be registered for see images


Wat is Xiaomi Mi Home / Aqara Home?
Aqara Mi Home is de nieuwe naam voor deze domotica sensoren welke eerder Xiaomi Mi Home heette.
Xiaomi brengt een hele hoop elektronische apparatuur uit onder hun eigen merk of onder een merk waar ze mee samenwerken.

Wat kan ik er mee?
Het zijn erg goedkope domotica sensoren welke prima werken, al hoop ik persoonlijk dat bepaalde sensoren wel verbeteren in de toekomst en zo meer functies krijgen.
In het algemeen kan 1 sensor maar 1 a 2 functies. Als je de vergelijking tussen een Fibaro Motion Sensor en een Aqara Human Body Sensor dan kan de Fibaro natuurlijk veel meer al is de prijs wel een factor 5 meer.

Hoe kan ik ze bedienen?
Het zijn op Zigbee-protocol gebaseerde domotica sensoren. Nu hoor ik je al denken; Zigbee, algemeen protocol dus makkelijk te integreren en te koppelen. Helaas! Xiaomi/Aqara heeft een eigen sausje over het Zigbee protocol gegooit, zoals Philips ook bij Hue heeft gedaan en KlikAanKlikUit ook doet met de ICS-2000(zigbee-versie).
Door dit eigen sausje ben je verplicht de Xiaomi Home Gateway aan te schaffen en te gebruiken met bijbehorende app (Android/iPhone).

Hoe werkt het?
Er is een "Mi Home" App, welke beschikbaar is in de AppStore of Google Play Store. Ook kan deze app gedownload worden door de QR-code te scannen welke in het boekje staat van elke sensor. Maak een account aan in de app, vergeet niet de locatie op "China Mainland" te zetten anders kan je de app niet volledig gebruiken.

Er kunnen maximaal 32 sensoren aangesloten worden op 1 Home Gateway. Mocht je er toch meer hebben is het mogelijk om een 2de Home Gateway in "slave" te zetten binnen domoticz.

Welke integratiemogelijkheden zijn er?
Domoticz:
Xiaomi Home Gateway is goed te koppelen met Domoticz.
Hoe dit te koppelen is staat beschreven.
Wanneer er een nieuwe sensor binnen de app aangemeld wordt dan staat deze direct in Domoticz.

Home Assistant:
Hoe dit te koppelen is staat beschreven.

Smartthings:
SmartThings kan de Xiaomi sensors direct koppelen dmv een devicehandler.

Homey :
De Xiaomi sensoren werken icm Homey, op dit moment werken vrijwel alle sensoren, op een paar na.
Meer informatie: .

Uit China, veilig of niet?
Iemand van Tweakers heeft onderzoek gedaan naar de verbindingen van de Xiaomi Home Gateway, of er call-backs plaatsvinden naar China. Zie
Het blijkt dat de Home Gateway via poorten 8053(UDP) en 80(TCP) naar buiten verbinding maakt. (Zodat je de sensoren kan bedienen via de Mi Home app)
Wanneer deze poorten geblokkeerd zijn in de firewall werkt de app niet meer, status "offline" bij elke sensor, maar domoticz kan ze nog wel uitlezen en aansturen.

Hoe vervang je de batterij van een sensor?
Op een gegeven moment zullen de batterijtjes vervangen moeten worden van onze kleine sensors. Ze gebruiken allemaal 3V knoopcellen, maar er zitten wel verschillen in.


Product review
You must be registered for see medias

Kopen
De Xiaomi Gateway is o.a. te koop bij Gearbest.com


Bron:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reacties: Plenkske
Ik heb mijn Gateway net ontvangen van Gearbest.com en heb mooi wat te doen dit weekend!

-- Post gereserveerd voor het resultaat ---
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Mooie start van dit topic ! Batterij overzicht is wel handig, ga ik vast nog nodig hebben in de toekomst ;)

Wat is Xiaomi Mi Home / Aqara Home?
Aqara Mi Home is de nieuwe naam voor deze domotica sensoren welke eerder Xiaomi Mi Home heette.
Xiaomi brengt een hele hoop elektronische apparatuur uit onder hun eigen merk of onder een merk waar ze mee samenwerken.

De sensoren onder beide namen werken gezamenlijk met de Gateway. Met andere woorden: je hebt de Gateway sowieso nodig, en voor de sensoren die je daarna koopt maakt het niet uit of dit de Aqara of de oude 'Home' sensoren zijn.


Uit China, veilig of niet?
Iemand van Tweakers heeft onderzoek gedaan naar de verbindingen van de Xiaomi Home Gateway, of er call-backs plaatsvinden naar China. Zie
Het blijkt dat de Home Gateway via poorten 8053(UDP) en 80(TCP) naar buiten verbinding maakt. (Zodat je de sensoren kan bedienen via de Mi Home app)
Wanneer deze poorten geblokkeerd zijn in de firewall werkt de app niet meer, status "offline" bij elke sensor, maar domoticz kan ze nog wel uitlezen en aansturen.

Ik heb er in mijn router voor gezorgd dat al het verkeer geblokkeerd wordt, tenzij het van LAN of eigen VPN komt. Inderdaad, bij de app werkt het dan niet meer maar Domoticz werkt nog prima.
Het enige wat ik nog na moet kijken is het volgende: je kan binnen Domoticz de gateway aansturen. Bv lamp aan, geluidje afspelen. In sommige gevallen pikt hij dit nog niet goed op (krijg ook een foutmelding). Het is soms een beetje random dus ik moet nog goed uitpluizen waar dit aan ligt, maar het heeft ergens met een netwerk configuratie te maken. In de raspberry (waar ik domoticz op heb draaien) of in mijn router.
 
  • Like
Reacties: Spinix
Ik heb een aantal spullen van Xiaomi gekoppeld via mijn pas gekochte Homey. Werkt goed en ziet er goed uit. Er zijn overigens nog wat spullen onderweg zoals de Humidity sensor en nog wat knoppen en dergelijke.

Voor zover vind ik de Homey wel een handig ding. Alhoewel dit op langere termijn moet blijken bevalt hij tot nu toe goed.
 
  • Like
Reacties: Plenkske
Ben hier ook mee begonnen alvast een gateway en honewell rookmelder gekocht en draaiend.
Binnenkort het systeem koppelen aan home assistant draaiend op een raspberry pi. (die is onderweg)
 
Ik kreeg een aantal apparaten van Xiamoi wel gekoppeld via mijn Homey maar de heflt ook weer niet. Ik snapte niet waar het aan lag want alle andere koppelingen gingen eigenlijk moeiteloos. Ik had meerdere websites en forums afgestruind maar alles wat ik probeerde liep op niets uit, het werkte gewoon niet en niemand wist er raad mee. Het probleem bleef aanhouden tot ik een woonark vond via . Sinds ik op mijn woonboot woon gaat het allemaal soepel, het zal wel aan het water liggen denk ik maar.
 
Laatst bewerkt: