Kijk @corne, zo kan ik het ook

Arjan E.

Staff
Medewerker
18 nov 2018
1.569
1.075
216
47
Vandaag aan het stoeien geweest met mijn nieuwe pellet grill.

heb wat spareribs klaar gemaakt.

eerst in de rub gezet:
You must be registered for see images attach


daarna 2 uur op de barbecue van 120 graden Celsius gelegd:

You must be registered for see images attach


vervolgens na 2 uur ingepakt in folie met wat blue band vloeibaar, agavesiroop en wat lichte basterdsuiker en voor nog een uur terug gelegd op 120 graden Celsius.

You must be registered for see images attach


daarna uitgepakt en terug gelegd op de barbecue en 2 X voorzien van een laag whiskey perzik barbecuesaus.

You must be registered for see images attach


nog even laten karameliseren en een finishing touch aan gegeven:

You must be registered for see images attach


en uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat het vlees lekkerder is dan de botjes🤣

You must be registered for see images attach


qua smaak had de rub aardig wat zwarte peper er in zitten, wat niet storend was en de andere kruiden die er in zaten maakten het mooi compleet.

deze rub heb ik gebruikt:

You must be registered for see images attach


en de saus was zoet, met mooie tonen van perzik er in, wat het ook weer een beetje fris maakte, de whiskey proefde ik eerlijk gezegd niet direct terug.

deze saus heb ik gebruikt:

You must be registered for see images attach


de spareribs zelf kwamen mooi van het bot af, maar hadden nog wel een lekkere bite.

zeker voor herhaling vatbaar😉

waarom jou speciaal noemen @corne ? Omdat ik het je beloofd had de vorige keer😁
 
God nondedju!!!

@Arjan E. Je brengt mij wel op ideeën!!!

Dit ziet er godsgruwelijk lekker uit.
Moet zeggen dat dit de eerste keer was dat ik ze zo had klaar gemaakt. Normaal sneed ik ze in stukken van 2 a 3 ribben en gingen ze in aluminium bakken, maar dan krijg je echt “fall off the bone “ ribben, ook lekker, maar deze sla ik ook niet af😁

was ook een totaal andere rub en saus als die ik normaal altijd gebruik, maar oh zo lekker.

heb ook een rack bij beide buren afgeleverd, op die manier houdt je de verstandhouding ook goed, en ook zij waren er blij mee😉

heb ook nog een stukje Duroc procureur van 2,1 kg in de vriezer liggen, daar ga ik denk ik pulled pork van maken, maar eerst eind volgende week eens 8 dagen naar Griekenland😉

zoals ik je al gezegd had: met deeg ben ik absoluut geen held, en ben ik te ongeduldig en wordt er uiteindelijk kriegel van, maar met barbecueen zit ik precies in mijn comfort zone, en dan lukt het wonderwel gewoon goed😉

neemt niet weg dat ik van jouw creaties kan genieten als ik het zie😉
 
Mooi, bedankt en als het adres niet klopt weet ik je te vinden.

groet, Sherlock.
 
Zag je vandaag even verschijnen op het forum @corne , en ik bedacht me ineens dat ik afgelopen dinsdag nog wat had klaar gemaakt op de BBQ: getrokken varken

You must be registered for see images attach


eerst op maandagavond de procureur van 2 kg getrimd, en geïnjecteerd met een mengsel van appelazijn, appelsap, honing, uiengranulaat en worchestersauce.

hierna in 2 lagen rub gezet, een SPG(salt pepper garlic) en een gewone BBQ rub.

You must be registered for see images attach


en deze afgedekt een nachtje in de koelkast gezet.

de volgende morgen al vroeg de BBQ aangezet op 105 graden Celsius:

You must be registered for see images attach


en na een 5 uur garen zag het er zo uit:

You must be registered for see images attach


hierna ingelakt met een mengsel van BBQ saus, lichte basterdsuiker en wat honing:

You must be registered for see images attach


en nog 2 uurtjes laten liggen om een mooie bark te creëren.

hierna ingepakt in butcherpaper, en door laten garen:

You must be registered for see images attach


vervolgens vond ik het wat verdacht dat de temperatuur niet zo hard op liep na 11 uur (mijn voeler op de BBQ geeft 20 graden meer aan dan de werkelijkheid, dit komt door stralingswarmte van de best wel dikke BBQ roosters)

You must be registered for see images attach


om er dus achter te komen dat ik de vorige keer het hele proces op 120 graden Celsius had gedaan🙈, dus temperatuur naar 120 graden gegooid:

You must be registered for see images attach


na 13,5 uur waren de vetten en collagenen omgezet en boterzacht, en kon de pulled pork er af.

even een kwartiertje laten uitwasemen, zodat ie niet verder gaart:

You must be registered for see images attach


hierna nog een uurtje ingepakt, en daarna uit elkaar getrokken en vermengd met de eindsaus van BBQ saus, appelsap en worchester sauce:

You must be registered for see images attach

Post automatically merged:

Om het vervolgens op een wit bolletje te serveren:

You must be registered for see images attach


de smaak was heerlijk, er was een goede rookring aanwezig, en ook de rooksmaak zat er goed aan.

heb nog 3 porties gevacumeerd in de vriezer liggen, waarvan er 1 al geclaimd is door mijn trouwma🙈

volgende keer ga ik hem injecteren met perziksap, en de saus zal dan de whiskey peach sauce worden, lijkt me ook lekker😁
 
Het ziet er heerlijk uit!

Ik ga vandaag aardbeien vlaaien maken, met een vulling van aardbeienbavaroise.
 
  • Like
Reacties: Arjan E.