Nieuwe TV. Android TV of niet? Kodi verboden?

Plantje

Expert
6 okt 2016
750
289
216
45
Vanochtend bleek de TV het niet meer te doen. Onze Philips 46PFL5507H heb ik regelmatig met een slimme stekker uit en aan gezet en dat is er waarschijnlijk niet zo goed voor geweest. Het beeld gaat wel aan, maar is dusdanig donker dat het eigenlijk niet leesbaar is. Waarschijnlijk is het backlight deel dus stuk. Niet handig met vrouw, 2 kinderen en zelf de komende weken in huis

Op zoek naar een nieuwe TV. Misschien dan maar geen Philips meer. Al snel uitgekomen bij een Sony Bravia of "iets" van Samsung. Meine Güte, wat hebben ze bij Samsung een hoop TV's! Budget is max € 700,- Ik wil er in ieder geval een CI+ CAM van Ziggo in kunnen doen. Adviezen zijn welkom!

Bij de plaatselijke Mediamarkt gaf ik aan, dat een Sony Bravia misschien wel een mooie optie was omwille van de Android TV software, want dan kon ik tenminste Kodi draaien. Ik voeg of Kodi ook te installeren was op een Samsung. Maar dat kon ik vergeten. Kodi was illegaal verklaard en niet meer te installeren. Dat begreep ik niet helemaal. Het is toch gewoon Android TV? Op mijn Mi Box S kastjes heb ik het ook gewoon draaien. Maar volgens hem was zo'n IP kastje ook illegaal. Heb hem uitgelegd, dat ik geen IPTV gebruik. Maar volgens hem was het heel simpel: Kodi is illegaal en kan niet meer geïnstalleerd worden op een TV die Android TV draait.
Weet iemand hier hoe dat zit?
 
Ik heb ook een Sony Bravia android TV maar Kodi draait daar niet echt lekker op (voornamelijk traag en bovendien werkt sony android tv i.c.m. VPN niet lekker, maar mijn tv is een model van 2018) en heb Kodi daarom op een Raspberry PI 3b geinstalleerd en dat draait nu als een tierelier. Kodi an sich is niet illegaal, wel eventuele addons waarbij je streams langs illegale weg kan binnenhalen. Als je eigen mediacontent via Kodi afspeelt d.m.v. bijv. een externe harde schijf of een NAS is dat geen enkel probleem.
 
Op het HTForum staat sinds vanmiddag te koop.
In dit
 
Volgens die dokus was Android op de TV iets heeeeel anders dan op de illegale IP kastjes. Ik heb hem uitgelegd, dat ik een Mi Box S heb met Android TV. Deze is niet illegaal aangezien ik er enkel eigen content of content waar ik voor betaal (Ziggo, Netflix, Disney Plus, Spotify enz) op afspeel. Maar nee, dan nog was Android op een TV iets heeeeel anders.

Ik heb ook een Sony Bravia android TV maar Kodi draait daar niet echt lekker op (voornamelijk traag en bovendien werkt sony android tv i.c.m. VPN niet lekker, maar mijn tv is een model van 2018) en heb Kodi daarom op een Raspberry PI 3b geinstalleerd en dat draait nu als een tierelier. Kodi an sich is niet illegaal, wel eventuele addons waarbij je streams langs illegale weg kan binnenhalen. Als je eigen mediacontent via Kodi afspeelt d.m.v. bijv. een externe harde schijf of een NAS is dat geen enkel probleem.
Op de Sony Bravia TV van mijn ouders heb ik ook Kodi geïnstalleerd. En dat draait gewoon prima. Volgens hem was het met de laatste update niet meer mogelijk. Op Android 9 was geen Kodi meer te installeren. Ben wel benieuwd of mensen dat herkennen. Volgens mij is het onzin.
Anyway, Kodi heb ik ook draaien op de twee pc's die er achter hangen en op de twee Mi Box S apparaten. En dat draait inderdaad als een tierelier.
En inderdaad, het gaat om de content. Merkte ook wel dat ik een beetje geïrriteerd raakte... Bij Kodi doen ze zo hun stinkende best om alle illegale zaken of links daar naartoe uit te bannen van hun forum. En dan zegt zo'n snuggere vis dat het illegaal verklaard is :(

Op het HTForum staat sinds vanmiddag te koop.
In dit
Dordrecht is me wel wat te ver rijden eerlijk gezegd. Op zich wel een mooi apparaat. En in principe een toestel van bijna 4 jaar oud. Kan ik dan niet net zo goed een nieuwe TV kopen?
 
True. En ik vroeg om tips en adviezen. Thanks! :)
Post automatically merged:

Maar dat Kodi illegaal verklaard is zegt hier ook niemand wat, toch?
 
Laatst bewerkt:
True. En ik vroeg om tips en adviezen. Thanks! :)
Post automatically merged:

Maar dat Kodi illegaal verklaard is zegt hier ook niemand wat, toch?

Bij mijn weten niet, zolang je eigen content afspeelt lijkt me daar niks illegaals aan. Kodi is in de basis gewoon een media speler (net zoals andere softwarematige media spelers), met het verschil dat je met alle beschikbare addons een hele hoop meer kan en dan helaas ook wel eens uit illegale bron streamt. Mijn ervaring met verkopers van BCC, Mediamarkt en allerhande witgoedzaken is vaak dat ze niet weten waar ze het over hebben als het om ICT gerelateerde zaken gaat, maar dat is mijn bescheiden mening...
 
  • Like
Reacties: Plantje
Kodi an sich is niet illegaal, wel eventuele addons waarbij je streams langs illeg. Als je eigen mediacontent via Kodi afspeelt d.m.v. bijv. een externe harde schijf of een NAS is dat geen enkel probleem.
Eigen mediacontent die je hebt op externe harde schijf of NAS, heb je gedownload en is ook niet legaal?
Ik stream liever dan dat ik de pc dag/nacht moet laten draaien om zware (kwalitatieve) bestanden te moeten downloaden.
 
Eigen mediacontent die je hebt op externe harde schijf of NAS, heb je gedownload en is ook niet legaal?
Ik stream liever dan dat ik de pc dag/nacht moet laten draaien om zware (kwalitatieve) bestanden te moeten downloaden.
In mijn geval betreft het DVD's die ik ooit gekocht heb en maar ingelezen heb. Maar de hoofdmoot van gebruik ligt bij Live TV kijken en TV opnemen en terugkijken. Tegenwoordig merken we wel steeds vaker, dat we genoeg hebben aan legale streaming services.
 
Tja, dat is het nadeel, Kodi heeft in de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd dat het voornamelijk handig is om uit illegale bronnen te streamen.

Jammer genoeg krijg je dan met verkopers te maken die zodra je het woord Kodi laat vallen dit direct associëren met streamen uit illegale bron wat dus verboden is, maar weten deze verkopers niet eens dat Kodi van oorsprong gewoon een media speler is, en dat je er ook legale content mee kunt streamen, hetgeen jij dus doet.

Als Kodi illegaal was bestempeld had hier ook een melding van verschenen op Kodi.tv, en was ie niet meer te downloaden.?

Maar goed, je andere vraag: je wilt Kodi dus op een Android tv installeren, nu weet ik dat het op een Philips niet gaat lukken, maar dat andere fabrikanten vaak hun eigen playstore hebben waar Kodi niet in staat.

Ik weet dat er controverse is geweest met Sony smart tv’s dat Kodi niet te installeren was, maar dat dat inmiddels hersteld zou moeten zijn.


Afgaande op dit bericht zou het dus moeten lukken met een Sony.

Weet alleen niet of je een prettige ervaring hiermee krijgt, vaak wordt een externe speler toch wel verkozen boven een interne speler.

Vaak is de processor van de tv niet toereikend vanwege het zware werk wat Kodi moet verrichten, en zal je snel last van haperingen krijgen, maar goed, aangezien je toch aan een nieuwe tv moet, kan je het eens proberen mocht je een Sony tv aanschaffen?

Mocht je een Sony willen, misschien dat dit iets voor je is?

 
Bedankt voor de toelichting! Kon me ook niet voorstellen, dat het compleet illegaal verklaard was. En waar ik dan in zo'n winkel het meeste moeite mee heb is, dat er ook geen twijfel mogelijk is!
"Nee, op ieder Android TV apparaat met versie 9 van Android TV is Kodi niet meer te installeren!"
"Dat is raar, want mijn Mi Box S apparaten draaien ook Android TV versie 9 en daar draait het nog wel op"
"Ja, maar Android op je TV is heel anders dan op je illegale IP box"
"Het is geen illegale IP box... wacht, jullie gaan zo sluiten. Bedankt voor je informatie. Wat heb je zoal staan?"*Zucht*

Ik gooi de Mi Box S niet weg (mijn dochtertje is er helemaal fan van!) en ook de PC moet ik blijven houden voor de tuners en TV Mosaic.

Overigens heb ik nu even een voorlopige vergelijking opgesteld:

Waarbij de effectieve prijzen nogal wat verschillen...
De Sony zal € 699,- zijn, want de € 599,- vanuit een store uit Madrid....nee, ik verwacht niet dat dat echt gaat werken.
En de Samsung UE49RU8000 werd me bij MediaMarkt ook aangeraden....maar dan wel voor € 80,- meer.
En de andere die me aangeraden werd is de Sony Bravia KD-49XG7005

En ergens spreekt het me wel aan, dat de laatste Sony op zich groot genoeg is (ietsje groter dan wat we nu hebben), Android TV heeft en in principe morgen te halen is bij de lokale MediaMarkt.
 
Zoals ik al wel zei: sommige fabrikanten hebben hun eigen playstore, weet niet of Sony dit ook heeft??‍♂️

Ik heb nog een oude 4K tv uit 2013 van voor het Android platform?

Maar dat zou je dus kunnen vragen aan Sony Nederland, mocht je hem aan willen schaffen, als je asn hun uitlegt dat je Kodi gebruikt voor eigen content, dan zullen zij je waarschijnlijk beter begrijpen?
 
  • Like
Reacties: Plantje
Backlight vervangen is misschien ook nog leuk, ik heb dit vorig jaar gedaan bij m'n lg, uurtje werk, koste nog geen €40, en werkt nu nog steeds.

Op circuitsonline kan men u verder helpen
Mijn post daar:

Dan kan de oude tv misschien ook nog ergens voor dienen.
 
Daarom schreef ik ook beter ff bellen of mailen dan krijg je (veel) lagere prijzen.
Omdat winkels online niet altijd hun laagste prijs (mogen) adverteren voor OLED televisies, is er bijv hier: een topic waarin goede deals voor Oled TV's besproken worden.
Als je een TV voor die prijs wilt hebben, kan je het best de winkel bellen/mailen/chatten en aangeven dat je via dit topic hebt gehoord dat ze je een goeie deal kunnen geven.
Maar uiteraard helemaal aan jou wat of waar je een tv koopt..het is maar een tip.
Deze tip van Kraai altijd overwegen. We praten dan wel niet over een OLED, maar niet geschoten is altijd ....
Mijn OLED55C7V destijds €500,- minder dan Mediamarkt ervoor vroeg ?
De plaatselijke Expert vroeg zelfs €1000,- extra zonder dat de verkoper van kleur veranderen!! ?
 
  • Like
Reacties: kraai
Backlight vervangen is misschien ook nog leuk, ik heb dit vorig jaar gedaan bij m'n lg, uurtje werk, koste nog geen €40, en werkt nu nog steeds.

Op circuitsonline kan men u verder helpen
Mijn post daar:

Dan kan de oude tv misschien ook nog ergens voor dienen.
Da's op zich een leuk hobby project voor wanneer ik tijd over zou hebben. Ik loop ook nog altijd een redelijk risico rond de € 40,- aan een nieuw paneel te betalen en alsnog het defect niet gerepareerd te hebben. Voor erbij zou wel leuk kunnen zijn ja...

Deze tip van Kraai altijd overwegen. We praten dan wel niet over een OLED, maar niet geschoten is altijd ....
Mijn OLED55C7V destijds €500,- minder dan Mediamarkt ervoor vroeg ?
De plaatselijke Expert vroeg zelfs €1000,- extra zonder dat de verkoper van kleur veranderen!! ?
Tja, Expert boert volgens mij vooral goed bij wat oudere mensen. Ik zie dat ook bij onze overburen... Expert is dichtbij, ze hebben er goed advies (lees: mooie praatjes) en ondanks een beperkt aanbod hebben ze altijd precies het model wat geschikt is voor jou!
Een collega van me verwees ook al naar dat topic op Tweakers. Ik ben echt super slecht in onderhandelen :|

Overigens ga ik 99% zeker voor een Samsung. Welke moet ik nog even kijken. De reden is op zich nog best knullig... :)
Ik ga de TV weer aan de muur hangen (alle andere apparatuur staat in de garage) en dit is de zijkant van de Sony:
You must be registered for see images attach

Persoonlijk vind ik dat er lelijk uitzien....zo'n verdikking aan de onderkant en dan een uitstekend puntje.

Ach, er kan maar een reden zijn om voor het één of het ander te kiezen
 

Ik dacht eerst ook een tv kopen bij kameraexpress?? ? ?... Brood bij de slager... Schroeven bij de visboer... ??

Maar deze staat "zeer goed" aangeschreven ook in het eerder genoemde tweakers topic...
Reviews zijn allemaal goed..


 

Ik dacht eerst ook een tv kopen bij kameraexpress?? ? ?... Brood bij de slager... Schroeven bij de visboer... ??

Maar deze staat "zeer goed" aangeschreven ook in het eerder genoemde tweakers topic...
Reviews zijn allemaal goed..


Ja, eigenlijk twijfel ik alleen nog tussen deze of de 55"
En ik had hetzelfde voorbehoud.... Maar laat mijn overbuurjongen nu bij Kamera-Express werken! :) Ik ga hem toch maar eens appen.
 
  • Like
Reacties: ateam278