Nieuwe Windows HTPC; welke specs nodig?

Plantje

Expert
6 okt 2016
751
289
216
46
Tijdje geleden ook al mee bezig geweest: mijn huidige machine vervangen.

Op het moment heb ik een HTPC op basis van Windows 10. De basis specs:
  • Vrij oude HP Intel Core 2 Quad CPU Q9300 2.50 GHz desktop
  • 4GB RAM
  • Nvidia GeForce 9400 GT met totaal geheugen van 2519MB waarvan 512MB dedicated en 2007MB shared
  • Windows 10 Pro 64 bit
  • Windows 10 draait op een SSD.
  • Media en opgenomen TV staan op een 2TB interne HDD
  • 1x HDHomerun Expand
  • 1x HDHomerun duo connect
  • Smartmouse
  • TV Mosaic
  • DVBJCam
  • NewCS
  • Philips TV
Deze staat 24 uur per dag aan, zodat ik altijd wanneer ik wil TV kan kijken. Maar ergens is dat zwaar overdreven.

De problemen die ik er mee heb zijn:
  • Het systeem verbruikt best wel veel aan stroom en staat 24 uur per dag aan.
  • YouTube hapert in Edge, omdat de CPU telkens naar 100% piekt en dan weer terugvalt.
  • Beeld in Netflix, Kodi enz is niet 100% scherp. Het lijkt een klein beetje geblurred om de zaken wat meer in elkaar over te laten lopen. Dat gaat wel goed wanneer ik de TV niet op PC mode zet. Echter, wanneer ik dan bijvoorbeeld Windows Explorer of Edge gebruik dan lijken heel veel lijnen wat dubbel.
  • TV (live en opgenomen) kijken met Kodi lijkt af en toe niet soepel te lopen. Beetje hakkelen en soms lijkt het ook flink interlaced
Nu zijn mijn speakers onlangs stuk gegaan en ben ik overgegaan op een Sonos Playbar (de rest komt later wel :) ). Het nadeel is echter, dat die GeForce geen audio over HDMI geeft. En ik heb op het moederbord ook geen S/PDIF aansluiting kunnen vinden om op die kaart te pluggen.
Nu is het misschien toch tijd om het apparaat eens een keer te vervangen. Mijn vrouw wil liever niet nog een Mi Box S (denk dat ze er wel aan went, maar laten we toch maar even voor Windows gaan). Ergens is die Mi Box S wel perfect: inpluggen en gaan. 99% Van het spul werkt gewoon.
Nu gebruiken we op het moment tijdelijk de XBox One om Kodi en Netflix te kijken. Daar valt me op, dat bij Netflix bijvoorbeeld de achtergrond vaak ontzettend blokkerig is! Dat wil ik natuurlijk niet in een nieuwe setup.

Nu is de vraag: wat voor Windows apparaat heb ik nodig?
Belangrijkste wat ik er mee wil kunnen is dus:
  • Kodi (puur opgenomen en live TV)
  • Netflix
  • Ziggo Go
  • Spotify
  • YouTube
  • Web surfen
En dus moet ie ook audio over HDMI hebben.
Ik snap, dat ik met een i7 met 16GB RAM altijd wel goed zit, maar dat is volgens mij zwaar overkill. Bij voorkeur is het een systeem dat niet al te veel aan vermogen verbruikt. Hoewel ik deze wel gewoon op standby kan zetten als ik hem niet gebruik. De huidige HTPC hou ik wel als server voor de tuners; die vervang ik later wel een keer.
 
Het enige wat ik niet doe met mijn pc's @Plantje is opnemen, daar heb ik hier bij iedere tv een recorder van Ziggo [2 cisco's en 1 Horizon]

Maar kijk eens goed rond joh, ik heb vorig jaar een paar leuke I-3 pc's op de kop getikt voor €50,- per stuk, Dell optiplex 3100 met legitieme W-10, niet mijn favoriet, maar ach je moet wat. Eentje gebruik in mijn tuinhuis tijdens hobby/onderhoud boxjes en ander sleutelwerk...

Voor de rest staan er hier binnen nog een I-7 en een I-5.

De I-7 gebruik ik puur voor mijn werkzaamheden en internet, de I-5 wordt hoofdzakelijk gebruikt voor Kodi en films kijken.

I-3 tm 7 allemaal met 8 gig geheugen en Ssd.

Buiten staat er nog eentje in de veranda met een 55" computerscherm [touchscreen] en daar kijk in de zomermaanden via Netflix/ziggo go en Kodi de dingen mee die ik wil kijken, hebben we een feestje dan kijken en luisteren we daar videoclips mee via de NAS. Alleen voor deze wil ik ook nog eens een andere, want dat is zo'n Celeron ding, en hapert en stottert heel de tijd, maar dat wordt er eentje voor dit voorjaar.

Ik weet nog wel een aantal I-3 pc's te staan op mijn werk, maar ik krijg het niet voor elkaar om deze eens in de kofferbak te gooien, want ze staan gewoon te verstoffen op zolder daar, ik zal nog wel eens kijken of ze er nog staan, en het nog wel eens vragen wat ze er mee doen, want de vorige keer kreeg ik als antwoord dat ze er "oudijzer geld" voor krijgen, nou dat wil ik er ook wel voor geven!!!
 
  • Like
Reacties: Reidinga