- 25 dec 2015
- 3.610
- 2.225
- 216
- 27
NZBDav – Stream Usenet direct naar Plex/Jellyfin/Stremio/Kodi zonder opslag
Ik kwam recent een interessant open-source project tegen:https://github.com/nzbdav-dev/nzbdav
NZBDav is een WebDAV-server waarmee je NZB-bestanden kunt mounten en streamen als een virtueel bestandssysteem, zonder dat je de bestanden eerst hoeft te downloaden.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld een onbeperkte Plex, Jellyfin , Stremio of Kodi bibliotheek bouwen die direct vanaf je Usenet provider streamt, zonder lokale opslagruimte te gebruiken.
Belangrijkste features
WebDAV server – expose een virtueel filesystem via HTTP(S)
Mount NZB bestanden zonder te downloaden
Volledige streaming + seek ondersteuning (vooruit/achteruit springen in video)
Streaming uit RAR en 7z archieven
Ondersteuning voor wachtwoord-beveiligde archieven
Automatische health checks en repairs voor ontbrekende artikelen
SABnzbd-compatibele API
Integratie met Sonarr en Radarr
Hoe werkt het globaal?
- Radarr/Sonarr sturen een NZB naar NZBDav
- NZBDav mount de inhoud virtueel via WebDAV
- Rclone of STRM-files maken de content zichtbaar in je filesystem
- Plex/Jellyfin streamt de media direct vanaf Usenet
NZBDav draait in een Docker container, wat betekent dat het als een aparte service op een server, NAS of computer draait. Het is dus geen plugin die je direct in bijvoorbeeld Plex of Kodi installeert; je moet het eerst hosten en daarna kunnen andere applicaties via WebDAV de content benaderen.
Ik gebruik het zelf ook in combinatie met Radarr/Sonarr en Plex en het werkt perfect. Persoonlijk vind ik streamen via Usenet prettiger dan via torrents, omdat er via Usenet vaak meer content beschikbaar is. Je kunt deze WebDAV-schijf ook koppelen aan bijvoorbeeld Kodi of Stremio, zodat films en series daar direct beschikbaar zijn.