E-arc pass-through alleen Dolby Digital

Espero

Expert
12 aug 2017
1.144
190
216
Krijg alleen Dolby Digital om mijn Avr-receiver via earc op een Samsung neo qled tv, iemand een idee om dit op te lossen om o.a ook Dts, Dolby treuhd etc te krijgen.

Aansluiting Shield Hdmi rechtstreeks op Samsung tv en geluid retour (e-arc) naar Yamaha Avr, alles Hdmi 2.1 8K

Er kunnen verschillende oorzaken zijn,zijn je tv en reciever voorzien van hdmi-arc.
En wat voor soort hdmi kabel gebruik je want volgens mij is nu hdmi 2.0 de meest gebruikte al hoewel er al een hdmi 2.1 is maar die schijnt voor 8k televisie.
Verder ondersteunen jou tv en/of receiver wel alle geluids vormen , misschien eens kijken bij de instellingen van je tv.
Verder als jou receiver wel alles ondersteund is het ook nog zo dat je voor optimaal Dolby Atmos of DTS X je wel geluidboxen links,rechts,boven en achter je moet hebben incl een sub woofer.
Ikzelf heb een soundbar van Samsung met subwoofer en twee sateliet boxen achter me en met Dolby Atmos of DTS x knalt het geluid uit alle hoeken
Hopelijk krijg je het voor elkaar want een film kijken met Dolby Atmos of dts x is een ware belevenis.

Ik heb een 7.1 home cinema set van Yamaha dus sat zit wel goed, maar sinds doorlussen op een 4k tv gaat het mis voor die tijd alle gangbare type audio codes geen problemen mee

Heb je dan de instellingen van je tv helemaal goed ingesteld.
Een andere helaas niet positieve iets zou kunnen zijn dat er iets aan de hand is met je hdmi poort van de tv.
Eigenlijk zou je de tv moeten testen op een ander set.

Ja, maar die optie is er niet...

Meesten zijn blij dat alle bekabelingn er aan zitten, vooral als alles in een kast zit
Wat is het type van je Yamaha receiver? Wellicht geeft dat een iets beter beeld🤷🏼‍♂️
Yamaha htr 4063, indien shield hierop aangesloten werkt wel alles maar dan heb ik weer geen 4k wel 1080. Tja...zeg het maar...

Ik denk toch dat je alles ff rustig na moet lopen op je Samsung tv, heb je daar ook Pass Trough aanstaan voor je geluid, en staan je beeld instellingen ook goed?
En ik neem aan dat je in de shield alles goed hebt staan?

Ja, maar die optie is er niet...

Meesten zijn blij dat alle bekabelingn er aan zitten, vooral als alles in een kast zit

Yamaha htr 4063, indien shield hierop aangesloten werkt wel alles maar dan heb ik weer geen 4k wel 1080. Tja...zeg het maar...
Ik heb net even de achterkant van je receiver bekeken, maar er zit helemaal geen Earc aansluiting op, oftewel je receiver heeft geen Earc in of out. Dan werkt Earc ook niet.

Om Earc goed te laten werken moeten beide apparaten een Earc aansluiting hebben.

Liep hier zelf ook tegenaan toen ik mijn receiver aansloot op mijn nieuwe Sony K-65 XR90.

Mijn receiver heeft wel ARC, maar dat werkte dus weer niet samen met de Earc van de TV.

Dus heb ik mijn shield destijds rechtstreeks aangesloten op een niet Earc HDMI aansluiting op de tv, en met een HDMI van de EARC terug gegaan naar een HDMI in van de receiver. Overigens allemaal HDMI 2.1 kabels.

Omdat mijn TV vrijwel alle geluidsformaten kan uitsturen vanaf de TV krijg ik dus wel verschillende formaten, echter laat ie het op de receiver slechts alleen zien als HDMI ARC, maar het verschil is duidelijk hoorbaar, en ook zichtbaar als je bij je speler op de audio knop drukt.

Weet niet welke formaten jouw tv allemaal kan uitsturen, maar anders zou je het op die manier kunnen proberen, mits je receiver ARC ondersteund, want ook dit zie ik niet staan aan de achterkant van de receiver.

Dit heeft me letterlijk een hele dag gekost om achter dit probleem te komen, zelfs bij Sony wisten ze het niet, en gingen het nakijken.

Uiteindelijk werd er gezegd dat het helemaal niet zou werken, dus heb ik hun maar uitgelegd hoe je het wel werkend kan krijgen.

Voor jou nu concreet: even kijken welke formaten je TV uit kan sturen qua geluid, als dit alleen dolby digital / dd+ is, dan heb je je antwoord, dan is dat de max.

En even kijken in de gebruiksaanwijzing van je receiver of ie ARC ondersteund, mocht je naar de oplossing willen (en kunnen) die ik heb toegepast.

Avr heeft arc hdmi out, en van earc tv naar arc avr lijkt me "geen" probleem, kan alles bijna afspelen met Samsung qn9xd

Maar mijn probleem lijkt vaker voor te komen, mss vaak door foute instellingen maar zover ik het bij mij kan beredeneren heb ik alles goed staan...

Maarja...nu nog de goeden tip...

De shield kan je aangesloten laten zoals ie zit, je zal dus vanaf je tv van de EARC HDMI aansluiting via HDMI 2.1 naar een HDMI in van je receiver moeten gaan, en dus zeker NIET op de HDMI out van je receiver, want dan krijg je helemaal geen geluid.

Je tv verwerkt dan het geluid, en je receiver speelt het af.

Maar goed als je het geen goede tip vind, dan wens ik je veel succes naar de oplossing, voorlopig heb ik het op deze wijze aan de gang gekregen.

Nee op een ander hdmi poort werkt niet, maar bedankt voor de hulp

P.s arc en hdmi out zitten bij mij op dezelfde poort, ik zoek dus wel even verder

Staan je audio-settings van je Shield wel goed ? Kijk eens onder ''available formats'' en dan naar "handmatig'' als je daar alles hebt goed staan .

Het gekke is als ik zoek op jouw Avr Yamaha HTR 4063 zie ik dat het maar 5.1 is en ook maar HDMI versie 1.4 heeft . Ja dan gaat het ook niet werken . Tenzij je ander type Avr hebt ?
Ja tuurlijk 5.1, hdmi 1.4 ?, , blijft wel vreemd dat avr gewoon, indien rechtstreeks aangesloten, wel alle andere audio formaten aankan

Nee op een ander hdmi poort werkt niet, maar bedankt voor de hulp

P.s arc en hdmi out zitten bij mij op dezelfde poort, ik zoek dus wel even verder
Alle andere HDMI aansluitingen op je receiver, zoals Blu ray, mediabox etc worden ook wel HDMI in genoemd, aangezien er een signaal je receiver “IN” moet komen, en dat lukt natuurlijk niet op een ARC out op je receiver🙈

Maar dat heb je al geprobeerd of niet?

ARC out op je receiver gebruik je niet voor je geluid op je receiver, je TV stuurt het geluid uit, naar je receiver toe, het hoeft dus alleen je receiver “IN” te komen.

Wel even checken in het menu van je receiver of je de juiste HDMI in hebt geselecteerd (voor het geluid) tijdens het kijken naar de shield.

En dat klinkt raar, want normaal gesproken zou je zo’n HDMI in selecteren voor je beeld, in plaats van beeld wat je receiver binnen komt, komt dus het geluid binnen.

Dat onderscheid kan je receiver niet zien, die krijgt gewoon domweg het signaal binnen en verwerkt dat, die ziet niet of dat dat beeld of geluid heeft.

Hij herkent dat er audio binnen komt, en geeft dat signaal door, zodoende heb je dan het juiste geluidsformaat.