Ebike opladen met zonnepanelen

Nee een 100% "terug" winst zal voorlopig ook zeker nog niet kunnen dat begrijp ik... Maar al zou het 20% wezen op een actie radius van bijvoorbeeld 90 km... Das toch een 18 km extra...

Zijn maar hersenspinsels he... Ze vlogen ook niet meteen naar de maan toe... Alles moet klein beginnen... šŸ˜‰
En zoals ik net ook al aangaf, dat begin is er dus al wel, alleen is het tot nog toe 8%, maar dat zou dus ook voor een fiets kunnen door het in de naaf te verwerken.

en precies zoals je al aangaf Keulen en Aachen zijn ook niet op één dag gebouwd😁

Vroeger had een fiets een dynamo die wekte jawel stroom op voor je verlichting... Oftewel je creƫert zelf stroom op door je fiets beweging..

Is het nou ook mogelijk om een dynamo op een elektrische fiets te bouwen die tijdens het fietsen je accu oplaad? Dit vraag ik mij nu al een poosje af eigenlijk...

Al zou je accu tijdens een tocht van 70 km maar 20 of 25% opladen dan pik je die toch maar weer "gratis" mee... Of krijg je dan zo'n gigantische grote dynamo dat dit niet meer te doen is met omvormers endergelijke?

Let op ik heb niet veel verstand van stroom ik kan een lamp aansluiten en bijvoorbeeld een stopcontact voor elkaar maken.. Maar daar houd mijn verstand van electrische tijd wel op

Dus misschien l*l ik nu wel gigantisch dom... 😬 🤫
Op zich geen gekke gedachte. Ik weet dat ik vroeger als menneke fietsend door het Limburgse platteland ook zo dacht... Van elektrische fietsen was toen nog geen sprake, maar toch...

Je weet dat een dynamo eigenlijk een elektromotor is? En een elektromotor indien aangedreven elektriciteit genereert? Mijn idee was: als je nou een elektromotor op een fiets zet...Ʃn een dynamo.... dan kun je ƩƩn keer aanzetten en blijf je gaan... de dynamo genereert stroom, daarmee drijf je de elektromotor aan, die zorgt dat je vooruitgaat, dat genereert weer stroom en het cirkeltje is rond.... Toch werkt het zo niet. Door alle weerstand (banden, wind, motor, dynamo, heuvel op enz.) verlies je netto meer ernergie dan je opbouwt. Logisch eigenlijk ook.

Wat wel werkt: als je bergaf gaat, of wind mee hebt laat je die energie stoppen in een accu. Dus dan zou zo'n grote dynamo wƩl zin hebben. Waar 't 'm dan vooral in zit is dat je die energie moet kunnen opslaan om later te gebruiken.
En natuurlijk: als je toch eens remt moet je die energie niet verspillen door remblokken op je wielen te zetten, maar een dynamo! Zo af en toe moet je remmen in het leven en met een dynamo krijg je er nog wat voor terug. Bij Tesla doen ze dat. Geloof me: als je het "gaspedaal" los laat remt dat ding als een dolle af. Je ziet dan ook, dat er flink wat energie terug gewonnen wordt! Er komt ook echt een flinke dot vermogen op op dat moment. Ik gebruik de rem eigenlijk nauwelijks. En de vertraging is dusdanig, dat de remlichten wel aan moeten.
Er zijn ook wel mensen die op een berg begonnen met hun Tesla en de accu heel wat voller hadden toen ze beneden waren. Maar dat is nooit meer dan dat ze nodig hadden om de berg op te komen.

• Like
Reacties: Dominique DB
Vroeger had een fiets een dynamo die wekte jawel stroom op voor je verlichting... Oftewel je creƫert zelf stroom op door je fiets beweging..

Is het nou ook mogelijk om een dynamo op een elektrische fiets te bouwen die tijdens het fietsen je accu oplaad? Dit vraag ik mij nu al een poosje af eigenlijk...

Al zou je accu tijdens een tocht van 70 km maar 20 of 25% opladen dan pik je die toch maar weer "gratis" mee... Of krijg je dan zo'n gigantische grote dynamo dat dit niet meer te doen is met omvormers endergelijke?

Let op ik heb niet veel verstand van stroom ik kan een lamp aansluiten en bijvoorbeeld een stopcontact voor elkaar maken.. Maar daar houd mijn verstand van electrische tijd wel op

Dus misschien l*l ik nu wel gigantisch dom... 😬 🤫
Ik herinner me dat ik met mijn dynamo op harder moest trappen, die energie zet de dynamo dan deels (deels, want een dynamo kan nooit 100% efficiƫnt zijn) om in stroom.
Zelfs bij die heel vlotte naaf dynamo's steek jij energie in de dynamo door harder te trappen op je fiets, ook al merk je het verschil zelf niet direct

Als mijn motor 10W extra van mijn batterij vraagt om de dynamo te doen draaien, en die dynamo in ruil dan maar 9W (heel optimistisch) terug geeft, heb ik enkel verlies.
Een dynamo kan nooit meer opwekken dan je erin steekt, dit is onmogelijk.

Dus zelfs als ik een magische 100% efficiƫnte dynamo (die ook nog eens geen gewicht heeft) zou hebben zou ik break-even komen, geen winst, geen verlies, dus nutteloos

Een dynamo die enkel aanslaat wanneer je wilt vertragen of remmen tot stilstand is wel een goed idee, en een die al lang toegepast is, net zoals op de scooter van de vrouw van @Arjan E. Dit heet regeneratief remmen.

Ik heb deze vraag de afgelopen 10 jaar al vaak te horen gekregen van heel veel verschillende mensen, ook mensen met heel hoge diploma's.

Sinds ik mijn eerste elektrische fiets heb komt dit of een windmolen op de fiets regelmatig naar boven.

Een windmolen heeft ook het zelfde probleem, de luchtverplaatsing op een bewegende fiets zou een windmolen kunnen aandrijven die stroom zou opwekken. Maar een windmolen op mijn fiets zorgt dat ik meer luchtweerstand heb, die extra luchtweerstand drijft namelijk die windmolen aan. Maar zelfs als er een magische 100% efficiƫnte omzetting van energie zou plaatsvinden kom ik in het beste geval break-even.

Ik ben niet bijzonder goed in dit principe uit leggen, want meestal eindigt dit gesprek met: maar waarom probeert ge het niet gewoon, en bijstaanders die me vertellen dat de persoon die dit idee aanbrengt veel slimmer is dan mij.šŸ¤·ā€ā™‚ļø

• Like
Reacties: Spinix
Kleine kanttekening hierbij: in het geval van de scooter van mijn vrouw remt de scooter niet af bij gas los, de energie wordt puur terug gewonnen tijdens het remmen, vandaar dat het percentage ook slechts beperkt blijft tot 8% batterijcapaciteit maximaal.šŸ˜‰

maar het energie terug winnen komt volgens mij uit de formule 1 en werd volgens mij ergens in 2008/2009 geĆÆntroduceerd.

daar zaten nogal wat kinderziekten in, ik kan me nog herinneren dat een monteur van BMW zowat geĆ«lektrocuteerd werdt nadat ie de auto met blote handen aanraakte en ter aarde stortte šŸ™ˆ

maar het heeft de afgelopen jaren wel een enorme vlucht genomen, en het is een mooie ontwikkeling.šŸ‘šŸ¼

op industrieel gebied wordt het ook al enige tijd toegepast op heftrucks.

de ontwikkeling staat niet stil, en wie weet over een aantal jaar maken we het mee, wie zal het zeggen?šŸ¤·šŸ¼ā€ā™‚ļø

tesla is wat dat betreft op de personenauto industrie wel de pionier qua volledig elektrisch rijden, en hebben er best een aantal mooie modellen tussen zitten. Het enige nadeel voor mij?: ze zijn zo verrekte duur in de aanschafšŸ˜‚

Als je met de dynamo net zoveel kunt bijladen als je verbruikt zou je een perpetuum mobile krijgen en dat kan helaas niet.

Ik ben deze week aan het knutselen geweest, en heb een frame met zonnepanelen op toegevoegd aan mijn zelfgemaakte fietskar.
Mijn fiets kan nu dus laden terwijl ik rij.
Bekijk bijlage 7970
Vandaag rond half 4 stopte het eindelijk met regenen, dus kon ik mijn nieuw speelgoed eindelijk eens uittesten.

Dit zijn 4 60W panelen, dus totaal 240W.
De zon heeft goed geschenen, op het hoogtepunt leverden de panelen 174.9W.

Mijn 48V 17.5Ah batterij stond op 44.9V toen ik begon, 51.9V toen ik stopte.

Ik heb 4uur en 17minuten geladen, tot de zon zo laag stond dat de schaduw niet te ontkomen was.

456,2Wh is er bijgeladen.
Haha, wauw, wat gaaf! Nu op de bakfiets naar Tirol, zonder lege accu :p.

Haha, wauw, wat gaaf! Nu op de bakfiets naar Tirol, zonder lege accu :p.
Ben nu nog alles uit aan het testen, en af aan het stellen, maar ik wil wel eens een lange trip doen. Niet naar Tirol, maar binnen de Benelux of misschien naar Zuid Frankrijk of Italiƫ in de herfst of winter.

Ik heb hier op de fietsroutes in Belgisch Limburg wel vaker fietsers gezien met zonnepanelen op een fietskar, dit jaar was ook de suntrip volledig binnen Europa https://www.thesuntrip.com/en/

• Like
Reacties: Reidinga