Vroeger had een fiets een dynamo die wekte jawel stroom op voor je verlichting... Oftewel je creƫert zelf stroom op door je fiets beweging..
Is het nou ook mogelijk om een dynamo op een elektrische fiets te bouwen die tijdens het fietsen je accu oplaad? Dit vraag ik mij nu al een poosje af eigenlijk...
Al zou je accu tijdens een tocht van 70 km maar 20 of 25% opladen dan pik je die toch maar weer "gratis" mee... Of krijg je dan zo'n gigantische grote dynamo dat dit niet meer te doen is met omvormers endergelijke?
Let op ik heb niet veel verstand van stroom ik kan een lamp aansluiten en bijvoorbeeld een stopcontact voor elkaar maken.. Maar daar houd mijn verstand van electrische tijd wel op
Dus misschien l*l ik nu wel gigantisch dom...
Ik herinner me dat ik met mijn dynamo op harder moest trappen, die energie zet de dynamo dan deels (deels, want een dynamo kan nooit 100% efficiƫnt zijn) om in stroom.
Zelfs bij die heel vlotte naaf dynamo's steek jij energie in de dynamo door harder te trappen op je fiets, ook al merk je het verschil zelf niet direct
Als mijn motor 10W extra van mijn batterij vraagt om de dynamo te doen draaien, en die dynamo in ruil dan maar 9W (heel optimistisch) terug geeft, heb ik enkel verlies.
Een dynamo kan nooit meer opwekken dan je erin steekt, dit is onmogelijk.
Dus zelfs als ik een magische 100% efficiƫnte dynamo (die ook nog eens geen gewicht heeft) zou hebben zou ik break-even komen, geen winst, geen verlies, dus nutteloos
Een dynamo die enkel aanslaat wanneer je wilt vertragen of remmen tot stilstand is wel een goed idee, en een die al lang toegepast is, net zoals op de scooter van de vrouw van
@Arjan E. Dit heet regeneratief remmen.
Ik heb deze vraag de afgelopen 10 jaar al vaak te horen gekregen van heel veel verschillende mensen, ook mensen met heel hoge diploma's.
Sinds ik mijn eerste elektrische fiets heb komt dit of een windmolen op de fiets regelmatig naar boven.
Een windmolen heeft ook het zelfde probleem, de luchtverplaatsing op een bewegende fiets zou een windmolen kunnen aandrijven die stroom zou opwekken. Maar een windmolen op mijn fiets zorgt dat ik meer luchtweerstand heb, die extra luchtweerstand drijft namelijk die windmolen aan. Maar zelfs als er een magische 100% efficiƫnte omzetting van energie zou plaatsvinden kom ik in het beste geval break-even.
Ik ben niet bijzonder goed in dit principe uit leggen, want meestal eindigt dit gesprek met: maar waarom probeert ge het niet gewoon, en bijstaanders die me vertellen dat de persoon die dit idee aanbrengt veel slimmer is dan mij.