Kodi draait niet soepel op mijn android box, amlogic probleem?

freekdl

Donateur
20 mrt 2017
139
54
16
Kodi draait niet geheel probleemloos op mijn MXQ pro 4K android box, bij HD streams gaat het beeld nogal schokkerig, alsof er soms frames worden overgeslagen. Ik heb vervolgens geprobeerd om via exodus een aflevering te downloaden en in kodi af te spelen, maar ook dit verloopt schokkerig. Wanneer ik hetzelfde bestand buiten kodi probeer af te spelen, dus in de android video player, speelt hij deze wél probleemloos af.

Mijn box is qua hardware dus zeker zwaar genoeg om deze bestanden af te spelen (ookal is het maar een speelgoedje van 40 euro) en ook netflix en popcorntime spelen soepel, enkel kodi niet. Heeft er iemand een idee welke instellingen ik kan aanpassen? Ik heb reeds wat gespeeld met rendermethode en hardwareversnelling, maar merk geen verschil.

Op het officiële kodi forum heb ik gelezen dat ze geen fan zijn van mijn box (en ook niet van plugins a la exodus) en wordt aangehaald dat de amlogic chipset niet meer ondersteund wordt in kodi krypton. Kan dit eventueel voor de problemen zorgen die ik ervaar en kan een oude versie van kodi eventueel een oplossing bieden? Bestaat er een kans dat deze box met openelec kodi wel beter draait?

EDIT: ik had beter even de zoekfunctie gebruikt, want er staan wel meerdere topics over de mxq op dit forum :) binnenkort maar eens libreelec proberen!
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reacties: Spinix
Ik zie dat je LibreELEC gaat proberen. Laat je even weten als dat gelukt is :)
Aangezien je hardwareversnelling al geprobeerd hebt zou ik verder niet weten wat het kan zijn..
 
freek,

Ik heb dezelfde box MXQ Pro, echter heb ik tot dusver geen problemen met het afspelen van 1080p/HD streams!
Wel heeft de MXQ Pro het aan zich om regelmatig eens vast te hangen maar dat gaat bij mij niet ten koste van het afdraaien van Films
 
Marlon,

met het vasthangen ben ik ook bekend, heb 2 van deze boxen en de eerste werkt perfect, de 2de was een andere versie (kleine verschillen op de afstandsbediening) en is tot nu toe echt een ramp geweest. Niet meer reageren, niet aan of uit kunnen zetten met de afstandsbediening, bij boot een melding krijgen dat er 'ernstige problemen zijn' of blijven hangen op het amlogic scherm, al 2 maal moeten resetten op amper 1 week tijd.

Moest je een paar minuutjes tijd hebben, kan je dan de intro van Game of thrones seizoen 4 aflevering 1 eens afspelen? Meerbepaald de geanimeerde scene die rond de 2 minuten begint waarbij de camera over het landschap beweegt. Aan dit stukje kan je het erg makkelijk zien. Ik heb het op beide boxen en alle tv's / schermen waarop ik het geprobeerd heb.
Je moet er best wel op letten hoor, mijn vriendin had het niet eens opgemerkt, maar eens je het weet valt er echt niet meer naast te kijken en verpest het (voor mij toch) de hele kijkervaring.

Zoals eerder gezegd kan ik de episode wel downloaden en vanuit android zelf probleemloos bekijken.

Ik zie dat je LibreELEC gaat proberen. Laat je even weten als dat gelukt is :)
Aangezien je hardwareversnelling al geprobeerd hebt zou ik verder niet weten wat het kan zijn..

Zal ik zeker doen! Vanavond reeds plannen en morgen een dagje zee, dus maandag of dinsdag weet ik meer te zeggen.
Ik heb intussen zowel LibreELEC als SPMC geprobeerd op de MQX en moet zeggen dat beiden een enorme verbetering zijn! Het is nog niet perfect, maar dat ligt ook deels aan mijn oude LCD tv die 24p materiaal niet zo fantastisch weergeeft. Ik merk nu absoluut geen verschil meer tussen een bestand dat ik eerst download en dan afspeel of stream in Kodi of SPMC. Ik merk ook geen verschil in kwaliteit tussen LibreELEC en SPMC, beiden zorgen voor een zeer aangename kijkervaring. Wel hebben ze voor mij elk hun eigen voordelen:

LibreELEC is razendsnel opgestart, op enkele seconden zit je in Kodi zonder tussenkomst van een OS, handig voor het vrouwtje.
De box crash nooit met LibreELEC.
Door menu's browsen lijkt ook wat sneller te gaan met LibreELEC.

SPMC laat me toe om android te blijven gebruiken en daardoor ook andere apps zoals Netflix en Popcorntime en daardoor mijn hele laptop te vervangen, groot pluspunt voor mij.
Zelfs met de crappy android firmware slaagt SPMC er toch in om de boel te optimaliseren.

Het is een moeilijke keuze dus ik denk dat ik met beide blijf experimenteren :)
 
  • Like
Reacties: Spinix
Top dat het je gelukt is en bedankt voor je verslag ervan! Dan laat ik het topic nog even open zodat je ons eventueel nog op de hoogte kunt stellen. Handig voor in de toekomst voor leden die ook een slome Kodi ervaring hebben.
 
  • Like
Reacties: freekdl
Marlon,

met het vasthangen ben ik ook bekend, heb 2 van deze boxen en de eerste werkt perfect, de 2de was een andere versie (kleine verschillen op de afstandsbediening) en is tot nu toe echt een ramp geweest. Niet meer reageren, niet aan of uit kunnen zetten met de afstandsbediening, bij boot een melding krijgen dat er 'ernstige problemen zijn' of blijven hangen op het amlogic scherm, al 2 maal moeten resetten op amper 1 week tijd.

Moest je een paar minuutjes tijd hebben, kan je dan de intro van Game of thrones seizoen 4 aflevering 1 eens afspelen? Meerbepaald de geanimeerde scene die rond de 2 minuten begint waarbij de camera over het landschap beweegt. Aan dit stukje kan je het erg makkelijk zien. Ik heb het op beide boxen en alle tv's / schermen waarop ik het geprobeerd heb.
Je moet er best wel op letten hoor, mijn vriendin had het niet eens opgemerkt, maar eens je het weet valt er echt niet meer naast te kijken en verpest het (voor mij toch) de hele kijkervaring.

Zoals eerder gezegd kan ik de episode wel downloaden en vanuit android zelf probleemloos bekijken.



Zal ik zeker doen! Vanavond reeds plannen en morgen een dagje zee, dus maandag of dinsdag weet ik meer te zeggen.
Ik heb intussen zowel LibreELEC als SPMC geprobeerd op de MQX en moet zeggen dat beiden een enorme verbetering zijn! Het is nog niet perfect, maar dat ligt ook deels aan mijn oude LCD tv die 24p materiaal niet zo fantastisch weergeeft. Ik merk nu absoluut geen verschil meer tussen een bestand dat ik eerst download en dan afspeel of stream in Kodi of SPMC. Ik merk ook geen verschil in kwaliteit tussen LibreELEC en SPMC, beiden zorgen voor een zeer aangename kijkervaring. Wel hebben ze voor mij elk hun eigen voordelen:

LibreELEC is razendsnel opgestart, op enkele seconden zit je in Kodi zonder tussenkomst van een OS, handig voor het vrouwtje.
De box crash nooit met LibreELEC.
Door menu's browsen lijkt ook wat sneller te gaan met LibreELEC.

SPMC laat me toe om android te blijven gebruiken en daardoor ook andere apps zoals Netflix en Popcorntime en daardoor mijn hele laptop te vervangen, groot pluspunt voor mij.
Zelfs met de crappy android firmware slaagt SPMC er toch in om de boel te optimaliseren.

Het is een moeilijke keuze dus ik denk dat ik met beide blijf experimenteren :)

Freek,

Ik zal zometeen eens gaan testen met games of thrones, verder heb ik nog een vraag over libreELEC hoe je dat installeert l/instelt op je android box. Heb je hierbij toevallig gebruik gemaakt van een of ander YouTube filmpje zoja zou je hem graag willen delen. Zodat ik ook kan ervaren of mijn box er dan op voorruit gaat!

Bij voorbaat dank
 
Thanks @Guardian

@freekdl
Ik zie precies wat je bedoeld met game of thrones kwa traagheid.
Nu komt het mooie van het hele verhaal ik heb twee mxq pro boxjes en heb ze beiden bij een andere leverancier gekocht, en beide zonder libreELEC erop. echter draait die op een van de twee boxjes alles perfect af en de ander met een bepaalde traagheid wat bijvoorbeeld goed te zien is zoals je zelf ook al aangeeft game of trones S04E01.
Hier moet dan ook nog een andere oplossing voor zijn voor dit te corrigeren maar dit is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik maak trouwens bij beide kastjes gebruik van kodi 17.1 en amlogic 905.

Heeft iemand suggesties waar dit probleem eventueel in zou kunnen zitten?
 
@Marlon1992 Ik heb de LibreELEC USB-SD creator gebruikt, als je de juiste image reeds hebt (LibreELEC-S905.arm-8.0-8.0.1e.img is de laatste) is het maar enkele minuutjes werk.
Bij mij kwamen beide boxen van dezelfde leverancier en bij de ene heb ik de stekker er al 20 keer moeten uittrekken, bij de andere nooit.. Ik denk dat het aan de android firmware ligt, want met LibreELEC draaien beide boxen wel zonder problemen. Ik ga de komende dagen eens proberen om op de ene box een cleanere android versie te krijgen en laat zeker nog weten of dat een verschil maakt. Tip als je overstapt op LibreELEC, download eerst backup bij addons => install from repository, kodi repository, programs. Neem een backup van je Kodi, zet die op USB stick of mee op de SD kaart, en dan kan je die restoren in LibreELEC. Het zet niet alles over, bij mij waren de skin en eigen menu's bijvoorbeeld niet meegekopiëerd, maar wel alle addons, trakt, ondertitels.. Scheelt een hoop tijd qua opnieuw instellen. Naast de juiste image moet je ook de device trees voor je toestel downloaden, renamen naar dtb.img en mee op de SD kaart zetten, anders bestaat de kans dat hij niet boot van de SD kaart of dat je afstandsbediening niet werkt.
 
Kan het een geheugen probleem zijn.
ik zie bij mijn instellingen(Kodi) dat het volledige geheugen bijna wordt gebruik.

Soms druk je een paar keer op de afstandsbediening en crashte ie al!!!

Hardware mxqpro 4k am logica 905
Build Apollo
Kan het een geheugen probleem zijn.
ik zie bij mijn instellingen(Kodi) dat het volledige geheugen bijna wordt gebruik.

Soms druk je een paar keer op de afstandsbediening en crashte ie al!!!

Hardware mxqpro 4k amlogic 905
Build Apollo
 
1GB ram is zeker aan de krappe kant omdat het android besturingssysteem al vrij veel gebruikt. Bovendien staat er ook nogal crappy firmware op de goedkope boxen..
Ik had dezelfde vervelende problemen en ben overgeschakeld op SPMC en LibreELEC. Ik kan je alleen maar aanraden om hetzelfde te doen. Een SD kaartje van 16GB kost 7 euro in action en LibreELEC erop zetten is heel simpel en nog geen half uurtje werk. Als je voor SPMC kiest kan je gewoon de apk zoeken via google en deze op je box installeren.

Met SPMC kan je dus android blijven gebruiken, LibreELEC is een ander operating system. Na een goeie week testen vind ik de beeldkwaliteit bij LibreELEC toch net iets beter, maar beiden zijn een enorme verbetering tov van Kodi op deze box, en zeker de fully loaded Kodi die standaard op de box staat. Die moet je echt zo snel mogelijk verwijderen :)
 
  • Like
Reacties: Beus
1GB ram is zeker aan de krappe kant omdat het android besturingssysteem al vrij veel gebruikt. Bovendien staat er ook nogal crappy firmware op de goedkope boxen..
Ik had dezelfde vervelende problemen en ben overgeschakeld op SPMC en LibreELEC. Ik kan je alleen maar aanraden om hetzelfde te doen. Een SD kaartje van 16GB kost 7 euro in action en LibreELEC erop zetten is heel simpel en nog geen half uurtje werk. Als je voor SPMC kiest kan je gewoon de apk zoeken via google en deze op je box installeren.

Met SPMC kan je dus android blijven gebruiken, LibreELEC is een ander operating system. Na een goeie week testen vind ik de beeldkwaliteit bij LibreELEC toch net iets beter, maar beiden zijn een enorme verbetering tov van Kodi op deze box, en zeker de fully loaded Kodi die standaard op de box staat. Die moet je echt zo snel mogelijk verwijderen :)
Ga ik zeker doen, bedankt voor je reactie.
Ga binnen niet al te lange termijn ook eens verder kijken voor een wat betere box.
Thx en groet.
 
Ik heb intussen ook ander speelgoed besteld.. De MXQ pro is een leuk instapmodel en als je enkel Kodi draait met LibreELEC voldoet hij naar mijn mening zeer goed, maar zoals hij uit de verpakking komt heb je er niet veel aan.
 
Ik heb intussen ook ander speelgoed besteld.. De MXQ pro is een leuk instapmodel en als je enkel Kodi draait met LibreELEC voldoet hij naar mijn mening zeer goed, maar zoals hij uit de verpakking komt heb je er niet veel aan.

Wat gaat je nieuwe speeltje worden Freek, wat gaat er voor in de plaats komen?
 
Ik heb sinds vandaag een xiaomi mi box, en ik ben er tot nu toe ook erg enthousiast over. 0 haperingenging 2 films zonder problemen gekeken.
 
  • Like
Reacties: Spinix
Wat gaat je nieuwe speeltje worden Freek, wat gaat er voor in de plaats komen?

Ter vervanging van onze MXQ's heb ik 2 Acemax M12N besteld, enkele youtube reviewers zijn er heel tevreden over, hij scoort goed op benchmarks, met de S912, 2GB RAM, 16GB ROM en bluetooth is het toch al een flinke verbetering en de mooie promotie bij gearbest aan 45 euro maakte het onmogelijk om nee te zeggen :)

Verder heb ik voor mezelf nog een Xiaomi Mi box besteld omdat @Spinix er zo enthousiast over is en een occasie Shield tablet K1. Paar leuke spulletjes om mee te experimenteren en kan niet wachten tot ze er zijn :crazy:
 
  • Like
Reacties: Lex